Hjem Øvrige debatter Spørg Netdoktors brugere

Vanvittig kløe i hovedbund

Redigeret 5 januar, 2018, 08:11 i Spørg Netdoktors brugere
Hej folkens.
Det begyndte at klø i min hovedbund sidste vinter. Det er fortsat ufortrødent indtil nu, og er blevet værre med tiden. Det kommer i perioder stort set non-stop i løbet af en dag. Det er ikke et bestemt område i min hovedbund, men kommer i stedet hist og pist. Jeg har været ved lægen flere gange, men har blot fået nogle piller som ikke hjælper. Jeg har prøvet ALLE shampoer, olier, piller og cremer mod både tør hovedbund, skæld i hovedbund, Nizoral og Locoid, da hverken lægen eller jeg selv ved hvad det er. Jeg har fået en tid ved hudlægen engang i December. Men de 2 måneder føles som 100 år, da det irriterer og driller mig så grænseløst! Min hovedbund er lidt rødlig (stammer måske fra kløen) og har meget lidt hvidt siddende (ligner slet ikke samme tilfælde af psoriasis man finder rundt omkring på nettet). Det er værst om aftenen og rigtigt træls når jeg dyrker motion, sveder og har det varmt. Jeg synes det hjalp, da jeg var på ferie i Italien og badede i havet. Når jeg tænker bare 1 år tilbage, husker jeg mit hår som værende tykkere, som jeg altid har fået at vide det har været ved min frisør. Førhen når jeg har haft strittende hår, har man ikke kunne se hovedbunden ved pandehåret som man kan nu. Jeg bruger ikke voks og har ikke gjort det de sidste par år. Jeg synes jeg taber en del hår, og når det klør på en almindelig dag og jeg klør igen, ryger nogle få hår ned. På disse hår er der nogle små ting der sidder fast i den ene ende, men jeg ved ikke hvad det skal betyde. Jeg vasker ca. håret 2/3 gange om ugen. Jeg har aldrig haft og det er næppe lus (har fået det afkræftet), men det føles som om det kilder og klør rundt under og i hovedbunden. Det skyldes ikke stress, da jeg slet ikke er noget der nærmer sig stresset. P.s. jeg er kun 19 år. Nogle derude der har prøvet dette og kan hjælpe, eller blot har samme problem? Jeg har en liste med over 17 forskellige præparater.
«13456

Kommentarer

  • Synes du skal tage til en hudlæge for det kan godt lyde til det er psoriasis har det nemlig og det du skrive om kløe og det. Det passe med det jeg har..
  • har du talt meden damefrisør om det ---måske hun har et bud på hvad det kan være ----
  • kære Patrick
    når jeg læser en beskrivelse af dit problem, lyder det fuldstændigt som om, det var skrevet af mig selv. jeg er imidlertid en 68-årig kvinde, som oplever nøjagtigt det samme som du. jeg har nu søgt og søgt på nettet og er kommet frem til et middel, som jeg selv nu er i gang med at afprøve: eddike, ganske almindelig husholdningseddike (fredag aften). jeg begyndte efter anvisningen at komme 3 teskefulde eddike i en kop vand, som jeg med fingerspidserne masserede ind i hovedbunden. det lindrede. men ikke nok. jeg søgte videre på nettet, hvor jeg fandt en anden anvisning, som sagde, at man efter hårvask skulle skylle håret i ukoncentreret eddike, på den måde at man efter udskylning af shampoo og håndklædeaftørring, hældte ufortyndet eddike i håret. det skulle foregå på den måde, at man stak et hul i flaskens låg og herved stænkede eddike direkte på hovedbunden, som lige skulle virke nogle minutter, før man skyllede eddiken ud. dette gjorde jeg lørdag. (pas på øjnene)
    søndag var der virkelig lindring at spore. men stadig lidt kløe.
    her til aften (mandag) har jeg igen masseret den fortyndede eddikeopløsning i mit hår, og jeg mærker allerede en bedring. i morgen vil jeg vaske det og skylle det i eddike.
    jeg kan ikke love at det er et vidundermiddel, men jeg husker som ung man fik at vide, at man skulle skylle sit hår efter hårvask med eddike. forhåbentligt er der noget om snakken. hilsen Martina
  • Hej Martina.

    Tak for dit svar! Min tid ved hudlægen er omsider imorgen, og hvis der ikke er en bedre konklusion herefter, vil jeg helt klart prøve dit råd :-) Hvis det forsvinder helt om nogen tid, må du meget gerne skrive herinde igen.

    Hilsen Patrick
  • Kære Patrick

    jeg skal nok holde dig orienteret om min eddike-kur.
    jeg vil da også gerne vide, hvad hudlægen råder dig til.
    problemer med huden er et meget komplekst område.
    mange gange virker de gode, gamle husråd meget bedre :-)
    vi får se :-)

    hilsen
    martina
  • Ganske som forventet og frygtet, opfordrede du mig til at tage Nizoral skæl/svampe shampoo, som jeg allerede har prøvet uden held. Har læst andre steder på nettet, at hudlægen blot har skrevet recept på Nizoral, uden virkning for patienterne.. Så måske jeg skulle prøve den eddike-kur?
  • Kære Patrick
    jeg sidder netop med eddike i håret efter at have vasket det først.
    jeg har lagt et håndklæde om hovedet, så ikke eddiken løber ned ad ansigtet og øjnene.
    og så skyller jeg eddiken ud efter 5 min.
    sjovt nok, var jeg lige ved lægen i anden anledning og berettede om min eddikekur. og tænk, han kunne også huske fra sine unge dage, at man anbefalede at skylle håret med eddike efter hårvask.
    du hører fra mig i morgen omkring, hvordan det går
    mvh
    martina
  • Hej Patrick

    Her er endnu et råd: B-vitaminer. Ifølge forskellige sundhedspersoner skulle det især være mangel på B-vitaminet biotin (også kaldet B8), der forårsager den slags problemer. Når jeg vil søge oplysninger til dig, finder jeg godt nok ikke meget om kløe. Problemet beskrives snarere som skæl. Men jeg har selv engang lidt af det samme: en vanvittig kløe i hovedbunden, og når jeg kløede mig, gik flere hårstrå af, hvor der sad noget (skæl?) på.

    http://www.naturli.dk/brevkassen/carste ... kemikalier

    Jeg prøvede også at tage til hudlæge og fik anbefalet noget meget ildelugtende tjæreshampoo, som slet ikke virkede. Senere søgte jeg en kostvejleder for andre problemer, og hun rådede mig til at tage store tilskud af vitaminer og mineraler.

    På et eller andet tidspunkt forsvandt mit problem med den kløende hårbund fuldstændig. Eftersom jeg tog mange tilskud, kan jeg ikke med bestemthed sige, at det præcis var biotin, der hjalp mig. I øvrigt er man nødt til at tage et produkt, der indeholder alle B-vitaminer, fordi det siges, at de enkelte B-vitaminer er afhængige af hinanden for at virke.

    Umiddelbart forekommer det mig indlysende, at problemet med den kløende hovedbund skal løses ”indefra”, så at sige, forstået på den måde, at en krop, der ikke mangler vigtige næringsstoffer, giver en hovedbund, der selv kan beskytte sig mod mikroorganismer som svamp, eller hvad det nu er.

    Hvis jeg var dig, ville jeg derfor tage en god vitamin- og mineralpille dagligt og supplere med ekstra B-vitaminer.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Jeg har de sidste 2-måneders tid taget piller ved navn b-complex. Så jeg har fået masser af b-vitaminer uden nogen virkning. Men kan godt være jeg skal prøve med mineralpiller også? Tak for input ellers.
  • Hej Patrick

    O.k.

    Men det ændrer alligevel ikke ved, at jeg mener, at problemet skal løses ”indefra”. I sin tid fik jeg også såkaldt essentielle fedtsyrer – det får jeg stadigvæk – især omega 3-fedtstoffer, men også en sjælden, men vigtig omega 6-fedtsyre, den såkaldte gammalinolensyre, GLA.

    Nu kan det jo godt være, at du synes, alt dette her er sort snak. Men det korte af det lange er, at nutidens mennesker almindeligvis spiser mad, hvis fedtindhold ikke rigtig svarer til behovet. Nogle spiser alt for magert, andre spiser for meget af én slags fedt, hvilket giver en dårlig balance mellem de forskellige fedttyper. Og netop fedtstoffer er vigtige for, at ikke blot din hovedbund, men faktisk hele din hudoverflade kan holde sig smidig og sund, for ikke at nævne, at disse fedtstoffer faktisk er nødvendige for hele organismens balance og sundhed, herunder din hjerne!

    Nu ved jeg jo intet om din kost. Jeg har en fornemmelse af, at du er en aktiv mand, der måske synes, at al den fokusering, der er på mad i medierne, er tidsspilde.

    Nå, men sagen er, at det er en god ide at få mere af det fedtstof, der er i fisk (omega 3) og evt. også denne sjældne omega 6-olie, der kaldes GLA. De fleste mennesker ved, at det er vigtigt at få fisk. Hvis man ikke bryder sig om fisk, kan man købe fiskeolie som kapsler. Sørg for, at olien er af god kvalitet.

    Denne sjældne omega 6-olie, GLA, er der mindre fokus på. I nedenstående henvisning står der bl.a. under GLA-mangel:

    ”GLA hjælper huden med at holde på væsken, og er den i underskud, kan kløe, udslet, og skællende hud være symptomer, der viser sig.”


    http://www.helseklinikken-agersted.dk/a ... okset.html

    Hvis jeg var dig, ville jeg foruden den daglige kvalitetsvitamin- og mineralpille og B-kompleks tage tilskud af sunde olier. Her til at begynde med ville jeg nok vælge et af de dyre blandingsprodukter, der fås i helsekosten, f.eks. Udo’s Choise. Det er som sagt dyrt, men man er sikker på, at det er rent og i et godt blandingsforhold. Senere kan man finde billigere løsninger.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.