Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hjælper parterapi?

Redigeret 28 oktober, 2013, 12:10 i Ægteskabsproblemer
Hej, jeg har brug for jeres hjælp. Jeg har været gift i 7 år og vi har nogle private ægteskabsproblemer. Har lige stødt på en psykolog/parterapeut i København: http://psykisksundhed.dk/parterapi-part ... %B8benhavn
Synes I, at det er en god ide at prøve parterapi med en psykolog? Er der nogen af jer, der har prøvet det før? Tak på forhånd.

Mvh
Anna

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis parterapi skal hjælpe, så er I nødt til at forberede jer på det.

    I skal begge ville det. Hvis den ene simpelt hen ikke vil, men bliver trukket der hen af den anden, så får I nok ikke det store ud af det.

    I skal også finde ud af, hvad I vil have ud af det. Er I indstillet på, at det er jer begge, der lære nogle ting - jer begge, der måske skal "æde nogle kameler" - og ikke kun den ene?

    Det nytter heller ikke noget, hvis den ene egentlig kun vil gå til parterapi for at komme "pænt" ud af forholdet, mens den anden vil kæmpe med næb og kløer for at bevare det.

    Så jeg foreslår da, at I starter med at sætte jer sammen og finder ud af, om I begge mener, det er en god ide, og begge håber på, der kan komme noget godt ud af det, som I kan bygge videre på.

    Men - er I der, men mangler redskaber til at komme videre, så vil jeg mene, det er en vældig god ide. Rigtigt mange parforhold går galt, fordi parterne simpelt hen ikke er gode nok til at tale sammen om de ting, der med tiden kommer til at fylde alt for meget, og derfor giver dårlig stemning, og så vil det være rigtigt godt at få noget professionel hjælp til, at I kan finde ind til kernen af, hvad der er gået galt.

    Så -hvis I begge synes, det er en ide - så synes jeg bestemt I skal klø på.

    Held og lykke.
  • Indstillinger
    Hej
    Ja parterapi er en rigtig god ting, men I skal begge være indstillet på at gøre en indsats, ellers nytter det intet. Jeg selv har været igennem. Min mand ville have mig i parterapi, fordi han ville redde vores ægteskab, i virkeligheden var han et helt andet sted, og det var kun mig der prøvede og han ville skilles, men efter et stykke tid fandt vi sammen og besluttede os for det igen, denne anden gang var vi der begge, og det var supergodt - kan kun anbefales! Det er godt at have en 3. mand til at lytte, som ikke tager parti, men kan se og føle, hvor der er noget at arbejde med.
    Hanne
  • Indstillinger
    Ja, jeg er helt enig. Nu bor vi i Aarhus, så vi har brugt en lokal parterapeut her, og har været utroligt glade for det. Det er selvfølgelig meget forskelligt hvilken profil der passer bedst til dig, men vi lagde meget vægt på uddannelse og erfaring, og endte hos http://parterapiaarhus.org

    Selvom det selvfølgelig ikke er helt billigt at gå til parterapi, så er det i hvertfald hos os et meget bedre alternativ - både financielt og personligt - end at gå fra hinanden / blive skildt. Hvis I skændes meget, kan det jo også være helt umuligt at blive ved at leve i uden at gøre noget ved det.

    Håber I finder ud af det sammen,

    Venligste hilsner

    Lasse
Log in eller Registrér for at kommentere.