Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mammografi eller Biopsi

Redigeret 24 oktober, 2013, 14:04 i Brystkræft
Hej :)

Jeg vil lige sige i starten at jeg ikke er 100% god til dansk så hvis der er dumme sproglige fejl må i undskylde mig!

Jeg har været til lægen i sidste uge fordi jeg kunne mærke en knude i mit bryst. Han sagde så at det kunne være betændelse så jeg fik primcilin som jeg skulle tage i en uge og derefter komme til lægen igen så han kan kigge på den. Det gjorde han så i dag og fortalte at den ikke var blevet mindre så han er ikke sikker på at det er betændelse! :(

Derfor mener han at jeg skal til Biopsi ! Jeg havde forventet at han skulle sige mammografi men han fortalte at lige med min alder kunne det være svært at se noget med en mammografi! Er det rigtigt? (Jeg er 25 år)

Jeg blev meget bange for jeg har læst på nettet at man kun laver biopsi når der er tale om onde knuder? Er det rigtigt forstået?

Er det også rigtigt at når jeg er 25 nu at det så kan være svært at se noget med en mammografi?

Håber i har nogle gode hurtige svar til mig fordi jeg er meget nervøs og har været det i en hel uge! :(

Hilsen Mia

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Mia

    Din læge har ganske ret, du er for ung til at mammografi er godt. Derfor vælger lægen den anden mulighed. Lægen lyder skam fornuftig, så vær du bare ganske tryg.
    Det behøver slet ikke at være nogen ondsindet knude. Jeg har selv fået fjernet en godartet knude i brystet.

    Jeg kan da lige tilføje, jeg var 40 år, da lægen sagde det var lige tidligt nok med en mammografi. Det er noget med kirtelvævet, der er for tæt.
  • Indstillinger
    Jeg håber du kunne bruge svaret.
  • Indstillinger
    Mange tak for svaret. Det var godt at vide at biopsi ikke betyder at man har kræft for jeg blev lidt bange i starten.

    Heldigvis har jeg fået en hurtig tid (29/10) så jeg ikke skal gå og tænke over det hele tiden.

    Tak for hjælpen <3
Log in eller Registrér for at kommentere.