Hjem Smerte Åben debat om smerter

Nakke smerte

Redigeret 16 oktober, 2013, 06:17 i Åben debat om smerter
Hej,
Jeg har i 2 ugers tid haft lidt bøvl med venstre nakkemuskel. Når jeg bøjer hovedet til venstre kan jeg tydeligt mærke modstand fra højre nakke muskel. Men når jeg bøjer hovedet til højre føles det ikke som om der er noget modstand (eller meget lidt modstand). Jeg kan blive ved med at bøje hovedet indtil der er en stikkende/jagende smerte i ”bunden” af nakken næsten omme ved skulder bladet.

Ved at kigge på billedet jeg linker til (ses herunde), vil jeg gætte på at det er bunden af trapezius musklen jeg kan mærke smerten. Er der nogen her der ved hvad grunden til smerterne kan være ?

http://www.google.dk/imgres?um=1&sa=N&b ... 72&ty=-232

/Sam

Kommentarer

  • Hvis der er noget man kan blive øm i, så er det nakke/halsmuskler. Jeg f.eks. har siddet med en opgave ved computeren i alt for lang tid. Jeg skal da lige love for det kan gøre ondt. Så nu må jeg enten have noget massage eller lave nogle gode øvelser.
    Min stol er for lav, så hovedet bliver holdt i en dårlig stilling, nu må jeg altså have en ny stol, som kan hæves lidt mere. Det er lettere end at sænke bordet.
    Du kan sikkert, hvis du tænker dig om, finde årsagen til din smerte.
  • Hej Persille,

    Først og fremmest, tak for det hurtige svar. Jeg er egentlig ikke så meget interesseret i at vide hvad grunden til smertens oprindelse er, men nærmere hvad der er rent fysiologisk kan være galt siden jeg (hvilket jeg finder meget besynderligt) mærker modstand fra den ene side af nakken og intet modstand fra den anden.

    Jeg har kontorarbejde, men tænker tildels over hvordan min arbejds stilling er (Skifter til fra siddende til stående, samt at jeg prøver at huske at sidde i en "korrekt" arbejdsstilling). Men, jeg dyrker jeg fitness 3-5 gange i ugen, det er nu mere her jeg frygter at skaden er opstået.

    /Sam
  • En fysioterapeut udsatte hun mig for et kraftigt drej af hovedet. I 10 måneder mærkede jeg modstand, når jeg drejede hovedet til venstre. Så måtte jeg hos en anden, som fik rettet op på det.

    Forleden gjorde det meget ondt i nogle dage, en smerte jeg ikke før havde mærket i halsen. Den fik jeg væk ved at bøje hovedet ned, sætte hænderne om bag nakken og presse ned, med hovedet pressede jeg op.
    Så en hånd på hovedet og trak først mod den ene side og så mod den anden.
    Det med modstanden, jeg tror det er dine muskler, der er blevet overanstrengte.
    Du bliver nødt til selv at finde ud af, hvad årsagen er og så gøre noget ved. Det er så bare hvad jeg mener og tror.

    ps. Det er de stillinger, de bevægelser man ikke lægger mærke til, det er dem man skal være opmærksom på
  • Jeg synes, det er lidt underligt, at du ikke har interesse i at finde ud af årsagen til dit problem?

    Det er da først, når man kender årsagen, der kan skrides ind med en løsning.

    Der findes et hav af forskellige øvelser, man kan prøve, men det er da komplet umuligt at finde den, der lige præcis passer til dig her på et debatforum.

    Det fleste problemer med især nakken skyldes netop et forkert arbejdsstilling, og selv om du heldigvis har gode muligheder for skiftende arbejdsstillinger, så kan det sagtens være, at du alligevel belaster forkert på en eller anden måde.

    Det kan også være, at du gør et eller andet forkert i din træning, så du bør måske også tale med en fitnesstræner om, hvad dit problem kan skyldes.

    Du kan købe dig fattig i diverse fysioterapeutbehandlinger, der givet også kan hjælpe her og nu, men hvis du bagefter går ud og gør de samme forkerte bevægelser igen, så får du problemet igen.

    Og - man kan faktisk gøre noget forkert i lang tid uden mærkbare problemer, men en dag siger kroppen stop, og så kan det være svært at finde ud af, at noget man godt har kunnet længe lige pludseligt kan være det, der er problemet.

    Derfor er det vigtigt, at du får belyst, hvad årsagen til dit problem skyldes - og så få det løst.
Log in eller Registrér for at kommentere.