Hjem Øjne Åben debat om øjne

røde, kløende øjne i 2½ år.

Redigeret 23 marts, 2017, 10:03 i Åben debat om øjne
Kære brugere
Jeg er en 23 år gammel dreng, der har en form for øjensygdom eller øjenproblem.
Det hele startede for omkring 2 ½ år siden hvor jeg begyndet at få kløende, irriterede og røde øjne. Jeg er ikke sikker på, hvordan det startede præcis, eller hvor slemt det var i begyndelsen, men jeg besøgte en øjenlæge for at få noget hjælp og rådgivning, nu er jeg her 2½ år senere og stadig med det samme problem.

Problemet :
Hver morgen vågner jeg med frygtelig røde øjne og mine øjne føler begge ømme og trætte. Ikke at jeg har pus i mine øjne eller noget, eller ikke mere end normale mennesker har.
Jeg får det bedre i løbet af dagen, men mine øjne er virkelig røde hele dagen, og det ser ud som om jeg er syg eller lige har grædt eller noget. Det er virkelig irriterende og umuligt at se folk i øjnene, som i nok kan forstå.
Mine øjne er virkelig kløende under morgen og aften (ofte på 20-21), selv om jeg har sovet 7-10 timer om natten - de symptomer forbliver den samme. Den kløende del i mine øjne er for det meste i mine inderste øjne ( nærmest næsen ) og ydre øje (tættest på øret).
Mine øjne føler meget irriteret til lys og vind, jeg er ikke sikker på, om det er "normalt", da det føles som 100år siden jeg har haft mine normale øjne.

Normalt når man drikker alkohol du får røde øjne, men når jeg bare drikker 1 eller 2 øl jeg får utrolige røde øjne, som i virkelig rød og intet af det "hvide" i mine øjne er at se. Ikke sikker på, hvorfor dette sker, men kan være et fingerpeg på problemet.
Måske vigtigt at informere jer, at dette er i begge mine øjne. Også når man ser ind i mine øjne ser det ud til, at lodret iris og under iris, er det rødt, over iris synes det at være normalt og hvidt.
Nødt til at fortælle også, når jeg er på ferie i andre lande for 2 eller 3 uger, er det samme pronlem. Jeg har ikke haft 1 enkelt dag, hvor jeg vågner op og mine øjne virker fint .

Hvad jeg har gjort / medicin:
Jeg har set flere øjenlæger i løbet af de sidste 2 ½ år og forsøgte masser af forskellige øjendråber. Hver læge synes at tro det er en slags allergisk reaktion, men hvad jeg har lært, er, hvis det er en allergisk reaktion, jeg det ikke være samme symptomer og problemstillinger hver eneste dag, så jeg begynder at tro på det må være noget andet.
Jeg begyndte med Opatanol, som er en slags allergiske øjendråber, kombineret med nogle "tørre øjne" øjendråber, jeg tror det var Visine eller noget.
Disse tørre øjne, øjne dråber hjulpet på at fugte mine øjne, men har ikke vist nogen effekt overhovedet.
Så jeg har prøvet Vexol og Spersadex, som er med binyrebarkhormon, som hjælper meget på kløen i mine øjne, og synes også at lette rødme i mine øjne, i hvert fald for en dag eller deromkring, men når jeg stopper med dette er det hele tilbage igen. Faktisk, når jeg vågner op fra nattesøvn er det hele tilbage til udgangspunktet.
Efter et par sessioner hos to forskellige øjenlæger der simpelthen ikke vidste, hvad de skal gøre, og efter at have prøvet flere slags øjendråber, herunder Zaditen, eye gel for natten og viscotears løbet af dagen.

Anyways.. jeg gik til en læge for at kontrollere, om jeg var allergisk over for noget, og det viser at jeg er allergisk overfor kat, hund, pollen og husstøvmider. Så desperat , da jeg var, så jeg gik til ugentlige injektioner af samme, og før eller senere ville jeg være " immun" overfor pollen og husstøvmider allergi.
Men det synes ikke at have nogen effekt heller.

Jeg flyttede til Norge for 7 måneder siden og købte nye lejlighed. Jeg må
nævne jeg har købt flere nye puder, seng og senge lagen. Ingen hjælp der.

Jeg så en øjenlæge i Norge og fortalte dem om problemer jeg har, og de foreslog selvfølgelig samme allergiske medicins som jeg har prøvet allerede.

Men jeg læste en artikel om okulær rosacea der kan forårsage øjenproblemer samt hudproblemer. Jeg har i 2 uger været på en tetracyclin, der kan forårsage dette problem, men synes ikke at have nogen effekt heller. Jeg har ikke været på nogen øjendråber de sidste par uger, og mine øjne er ved at gøre mig vanvittig. Jeg ved, at det er skidt, men jeg har virkelig brug for enten Vexol eller Spersadex for at holde mig i gang selvom det ikke er godt på længere sigt.

Nu er jeg på udkig efter hjælp online eller andre mennesker, som måske har oplevet samme problem, som jeg har. Jeg virkelig desperat for at løse dette problem, som påvirker mig hver dag og virkelig ikke holde op med at tænke over, hvad det kunne være, der forårsager dette problem.

Håber i kan hjælpe. MVH Mads
«13

Kommentarer

  • Jeg vil stadig gætte på at det er en form for allergi. Der er folk som ikke kan klare allergiske symptomer med en type af allergi medicin alene.

    jeg vil foreslå at du prøver at bruge både tabletter med antihistamin og en form for øjendråber samtidig.

    Du skal være opmærksom på at øjendråber har en ret begrænset holdbarhed (efter de er åbnet), ikke må stilles for koldt i køleskabet (hvis du bruger og de skal i sådan et) og at du skal vente mindst 3 min mellem at du bruger en type øjendråber også noget andet i øjet fordi du risikere at skylle de første øjendråber ud eller skylle medicinen fra dem væk inden den har haft mulighed for at blive absorberet. Det gælder fx også hvis du har brugt øjendråber mod allergi også bruger noget med tørre øjne bag efter (mindst 3 min i mellem, ellers kan du gøre så de ikke virker som de skal).

    Det er ingen kur, men du kan få visine mod røde øjne. Det virker for mange og kan måske afhjælpe af øjnene ser så røde ud (husk mindst 3 min mellem) selv hvis du ikke kan få selve kløen væk.

    Alternativt så er der en del dråber mod tørre øjne og jeg har oplevet folk har ret forskellige opfattelser af hvor godt de virker, så det kan måske betale sig at prøve nogle forskellige nogen, sådan lidt af gangen. Der er i hvert fald en 4-5 forskellige typer.

    PS ryger du eller nogen du bor sammen med? Det kan sagtens give rigtigt røde øje og kløe.

    PPS hvis du bruger kontaktliner skal de seævfølgelig fjernes inden brugen af øjendråber og der skal gå 15 min efter fjernelse inden man drypper.
  • Hejsa.
    Mange tak for svar.
    Det er svært at fortælle om det er allergi, men er usikker på hvad antihistamin egentlig hjælper mod? Så vidt jeg er orienteret er det vel ofte mod en slags høfeber eller andet sæsonpræget allergi.
    Jeg har i starten taget piller og øjendråber fra Yellow, men det er ved at være 1 år siden og det hjalp ikke meget. Ved ikke om der er antihistamin i produkter fra Yellow, eller om det må fås på recept?

    Ja, jeg ryger og har gjort det gennem 5år. Jeg har i en periode på 2-3 uger været stoppet, da jeg troede det var årsagen, men havde ingen effekt. Dum som jeg er, så startede jeg igen...

    Håber også på andre inputs på dette oplæg, da jeg ikke er sikker på antihistamin vil virke, men vil give det et forsøg.
    Vh
    Mads
  • Forsimplet.
    Histamin gør flere ting, men udskilles som en del af kroppens inflammationsrespons. Inflammation er hvad der er ansvarligt for rødmen, hævelse osv.

    Når man har allergi eller hvis du bliver stukket af en myg, solskoldet mm. så har kroppen et respons der fører til udskillelsen af histaminer og derfor inflammation.

    Antihistaminer dæmper det respons.


    Da du tog tabletter og øjendråber, virkede de da lidt?


    Selv om du har holdt en pause så er der partikler fra din rygning i alt. Tøj, sengetøj. Hvis det gav dig en bedring er der en mulighed for at det er en del af løsningen til at blive mindre generet.
  • Hej og tak for svar.
    Da jeg var på piller og øjendråber car set ingen effekt, nej.
    Men er usikker oå om de piller fra Yellow, var med antihistamin. Det må eg undersøger.
    Er det noget man kan købe i håndkøb og findes det kun i pilleform?

    Da jeg stoppede bare rygningen var i forbindelse med et ferie ophold på 2-3 uger hvor jeg ikke røg. Men ikke rigtig nogen forskel. Vil ds overveje om det kan være det.

    Vh
    Mads
  • Yellow serien fra orifarm har antihistaminer som tabletter.

    Hvis det er øjendråber ved jeg ikke helt hvad det er.

    Det er ret mystisk at du ikke synes du har haft så god en effekt at noget af det du har prøvet. Det kan være at det ikke er én ting alene der er tilstrækkeligt til at løse problemet. Det kunne være det var værd at prøve en kombination. Fx rygestop, antihistamin tabletter og øjendråber. (kunne være alnok tabletter og benaliv øjendråber, men også andre er fine) og så ekstra opmærksomhed omkring rengøring da du jo har støvallergi. Udskifte sengetøj og støvsuge seng én gang om ugen osv.
  • Hej.
    Jeg det er mærkeligt. Eneste som var virket nogenlunde for mig er de øjendråber med binyrebarkhormon - men kun midlertidig.
    Jeg har lige undersøgt og har været på en kur (mange gange) med opatanol og zaditen, som begge er øjendråber med antihistamin. Begge havde ingen effekt overhovedet, så jeg tror desværre ikke det er svaret på problemet.
    Øv....

    Lige p.t. Føler jeg mig på "bar bund" og ikke finder nogen muligheder videre.

    Vh Mads
  • Mit bedste bud er at det er mange ting der generer og ikke én ting og at det stadig er i hvert fald delvist en allergisk reaktion.

    Derfor kunne det være en mulighed at prøve at gøre noget ved alt hvad du er allergisk overfor, bruge medicin mod allergi og samtidig måske prøve et rygestop.

    Der er ingen garanti for succes, men når du har prøve alle tingene som enkelt ting og nogle af dem har givet kortvarige bedringer så kan det være at det er den samlede effekt der generer og det derfor ikke fjerner problemet helt bare at behandle én ting.
  • Jeg har ligesom Mads røde øjne der løber. Det har stået på i mange år, og jeg har prøvet mange øjendråber, salve, Benadryl kapsler og øjenlæger. Jeg får de samme svar som Mads, og i øjeblikket er det helt tosset, det er som om intet hjælper. Det er svært at passe sit arbejde, og man er ikke social når man ligner en der går og græder. Det føles bedst bare at lukke øjnene. Jeg troede at jeg var den eneste der havde den sygdom, men det er jeg altså ikke kan jeg forstå.
  • Jeg har de samme symptomer som jer. Min øjne er røde fra jeg vågner til jeg går i seng og det bliver MEGET værre når jeg er udendørs eller på studiet. Inflammationen breder sig som regel vandret fra hver sin side af øjet ind mod pupillen og dækker derefter hele det hornhinden det meste af dagen.

    Udover den irriterende smerte, er det værste at det begrænser ens sociale adfærd ekstremt meget, fordi man hele tiden ser træt og utiltalende ud. Man sender automatisk nogle frastødende signaler alene gennem sit udseende, og det er umuligt at kigge andre i øjnene.

    Jeg har haft problemet i 7-8 år, men har først nu bestilt tid hos lægen. Jeg gik med kontaktlinser frem til for 5 år siden, men jeg kunne knap få dem til at sidde i øjet mere fordi de var så anstrengte, og hvis det endelig lykkedes var min øjne helt udtørrede hele dagen - så jeg droppede linserne.

    Efter jeg har læst denne tråd er jeg ikke spor optimistisk for at det skal blive bedre - men man kan jo håbe.
  • Jeg har også oplevet samme symptomer i snart to år uafbrudt. Det eneste som rigtig har virket imod det er Vexol og Monopex, som jeg har taget alt fra 2-4 gange om dagen de sidste to år. Er lige trappet ned på Opatonol, men det virker ikke særlig godt. Mine øjne klør og er røde.

    Jeg har fået lavet en masse allergitests - både priktest og den med plastre på ryggen. Det eneste jeg testede positiv for var nikkel. Er altså ikke allergisk overfor noget mad, pollen, støv osv. Hudlægen opgav mig derefter og sagde hun ikke vidste hvad jeg var allergisk for.

    Er så træt af det og mega desperat efter at finde kilden til min reaktion. Magter ikke at tage øjendråber og være generet i øjnene resten af livet. Har brugt sindssygt meget tid på at google frem og tilbage, men kan ikke finde nogle svar. I må endelig skrive hvis i andre finder frem til noget!! :)
Log in eller Registrér for at kommentere.