Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp!

Redigeret 5 januar, 2017, 03:31 i Seksuel debut
Mig og min kæreste har haft sex han kom oppe i mig men jeg glemte at tage min p pille dagen før . Kan jeg være gravid og hvor stor er risikoen for det . Fandt ud af jeg havde glemt den først dagen efter der da jeg kigget på pakken da jeg gik i seng så der var jo gået over 12 timer

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis man vælger at bruge p-piller som prævention, er det meget vigtigt, at man tager dem korrekt.

    Gør man ikke det, så er det for det første en meget dårlig prævention for det andet noget, der kan lave ravage i dit fertilitetscenter.

    P-piller er hormoner, der går ind og forhindrer ægløsning, men hvis man glemmer en eller flere piller, så kan kroppen jo slet ikke finde ud af det, så derfor kan der godt smutte en ægløsning. Der er overhovedet ikke noget, der hedder cyklus, så man kan ikke regne med kroppens naturlige funktioner, der jo er styret medicinsk med p-pillerne.

    Læs indlægssedlen for din medicin grundigt.

    Der er derfor ingen, der kan fortælle dig, om du er blevet gravid af det her.

    Men - tag en test ca. 14 dage - tre uger efter dette ubeskyttede samleje - så du kan være sikker.

    Og - du ved vel at p-piller ikke beskytter mod kønsoverførte sygdomme?
  • Indstillinger
    For at være helt sikker på at alt er ok, synes jeg at du bør tage et smut til lægen, og forklarer ham hvad der er sket, og hvad du er nervøs for. Det kan også hjælpe at komme ud med det i ord!
  • Indstillinger
    Posten er så gammel så det næppe er relevant, jeg er ikke specielt uenig i første del, selv om det eneste man kan gøre formentlig er at tage en graviditetstest, men jeg er ikke helt sikker på at jeg er enig i at man skal tage til lægen fordi det kan hjælpe at sætte ord på en frygt eller uro i denne sammenhæng.
  • Indstillinger
    Hej SandrAgirl18

    Jeg kan godt se, at dit debatspørgsmål er gammelt, men jeg fandt det lige, da jeg sad og søgte de forskellige debatter igennem. Da dit spørgsmål er meget typisk og en situation, som jeg selv også har stået i, tænkte jeg, at jeg lige vil vise dig denne artikel: https://www.practio.dk/artikler/glemt-p-pille

    Den har virkelig hjulpet mig meget. For eksempel giver den et ret godt overblik over, hvad man skal gøre i de forskellige situationer, hvor man har glemt sin p-piller og fortæller, om man er beskyttet eller ej. I dit tilfælde kan du stadig være beskyttet alt efter, hvornår i din periode du har glemt at tage p-pillen. Dog er det vigtigt, at du med det samme, at du kommer i tanke om det, tager din glemte p-pille også, selvom det betyder, at du kommer til at tage to p-piller på en gang.

    Jeg håber, at dette kan hjælpe dig eller andre, hvis man kommer i lignende situationer.

    MVH
Log in eller Registrér for at kommentere.