Hjem Tænder og mund Åben debat om tænder og mund

Hvid og gul gane samt hvide pletter i mund.

Redigeret 4 september, 2016, 04:14 i Åben debat om tænder og mund
Hejsa! sætter det også lige i den debat, er lidt i tvivl om hvor det hører til.
Jeg er en kvinde på 20 år.

Min hårde gane er tydeligt blevet hvid og min bløde gane er blevet gul-agtigt og mine gane føles altså ret øm.

Min gane og svælg er fyldt med røde og hvide knopper og jeg havde lidt ondt i svælgen (lidt længere nede i halsen) og lige nedenunder kæben på halsen. Ved ikke om det er normalt, men jeg kan mærke det ene lymfeknude på halsen tydeligere end den anden. Samt et ømt tandkød. Igår begyndte jeg at have det lidt svært med vejrtrækning, da jeg fik stikkende smerte i højre side i halsen da jeg træk vejret.


- Jeg har fået tilfældige smerter fra kæbe til øre, og fået pludselig ondt i ørene og smule hoved pine. Kæbe smerten for 2 dage siden, og resten for ca. 4 dage siden..

-Igår havde jeg sværere med vejrtrækning pga. smerter i halsen, og min bryskasse føltes ekstrem tung (kan også være stressen) og jeg blev nødt til at inhalere lidt ekstra og dybere for at få normal luft. Det forsatte lidt få timer efter smerterne i halsen forsvandt.


Nogen herinde der har haft samme erfaring eller der kan give mig lidt mere info om det? :)
«1

Kommentarer

  • Hej Dine ord er som skrevet fra min mund..

    Har i 4 måneder haft det skidt Det hele startet med Jeg fik 2 store bilister på tungen som gjorde meget ondt derefter fik jeg knopper i ganen og en hævet lymfe på den ene side af halsen..

    Vil lige beskrive hvorDan jeg har det så kan du jo skrive om dit er det samme..

    Jeg er meget rød inden i munden med knopper i ganen.
    udover det er jeg meget øm under begge øre og føler smerten trækker ned i halsen.
    har osse smerter i Halsmusklerne hele vejen ned. og været øm den ene side af struben..

    er osse øm inde i begge øregange samt koldsved på hænder og bryst indimellem..
    har i 3 dage haft jag af smerter den ene side af halsen..
    føler min tunge brænder og jeg hoster osse en del..

    er stoppet med at bruge tandpasta da det gør nas (-;


    er osse meget øm i skulder os nakke..
    har været ved Læge 10 gange og 3 gange ved hals læge..
    lægerne mente det var en virus men det tror jeg ikke da det ikke er gået væk.
    halslægen mente det var halsbetændelse men pencelinen jeg fik i 14 dage hjalp intet.
    er blevet tjekket med kikkert i halsen men de fandt intet..


    Der fik du
  • Der skulle stå der fik du lige alle mine symptomer..

    føler osse der er noget Der trykker på brystet og har ondt i armene indimellem.

    mvh Steffen 29 år
  • Hejsan :) Jeg skal nok lige have dig svar om bag øret når jeg har været til hals-øre-næse læge. Har tid om 2 uger :)

    - Jeg har været hos tandlægen i dag, og fået at vide at jeg har tandkødsbetændelse. Men om det er noget du kan muligvis relatere til ved jeg ikke :)

    Jeg er begyndt at tro at smerter i nakken og fingre hos mig, er relateret med at der sidder nerve i klemme, eller at min stress har gjort at min hals og nakkemuskler er blevet hævede og stramme, og derfor så sidder der en nerve/sene og klemmer helt nede i fingrene. Det kunne være at du skulle prøve at kontakte en anden hals-øre-næse læge? :)
  • hej skal til halslæge tirsdag igen.. har en visdomstand i underkæben som ikke er kommet frem endnu men tror ikke den giver de symdromer. ved faktisk ikke om jeg har stress
  • Stresstest: http://www.stressforeningen.dk/index.ph ... &Itemid=64

    Har selv været oppe på den røde zone, men efter at jeg fandt frem til hvad gav mig stressen, så har jeg lært at håndtere den en anelse bedre. Selv om jeg er ned på det gule nu, så er min krop stadig i gang med at komme sig efter alt det der, så har stadig smerter i brystkassen.. :) Det er så pga. at musklere trækker sig sammen i brystkassen tror jeg.

    Jeg ved at stress kan gøre at man spænder ubevidst sine muskler, og kan derfor gøre at man får nakke smerter..

    Men det med munden kan din tandlæge måske hjælpe dig med.. Selvom jeg har røde knopper i ganen, så sagde tandlægen ikke noget til det, og min egen læge fortalte mig at det var pga. smøger og stress. Men jeg har hørt at visdomstænder kan give kæbesmerter.. Men ligesom dig, så synes jeg stadig at det er sådan lidt træls og unormale ting at have. Der eksisterer million ting og symptomer, så det kan jo være alt eller intet :D

    Ikke for at prøve at gøre mig for klog på de ting, men det var bare lige det jeg har oplevet mh. til de ting. Glæder mig selv til at gå til læge ang. de ting, for det gør mig rimelig nervøs :)

    (Den måde man står på og bruger nakken er også vigtig, det har givet mig tit smerter i nakke, hals og ryg at ikke stå rigtigt, eller at jeg strækker min hals for langt frem ad. )
  • Forresten. Nogen gange får jeg ondt i halsen, tæt ved lymfekirtlerne. For mig så har det hjulpet at drikke citron vand :) Presser en halv citron ned i et glas, og blander juicen sammen med varmt vand :) Hvis du gider må du gerne holda mig opdateret når du har været ved lægen :)
  • Hejsa var så ved lægen og han synes stadig jeg var meget rødt i halsen (=
    Jeg fik taget en blodprøve for allergi men tror ikke det er det..

    Min gane er osse blevet Gulig nu og jeg har pisse ondt i begge øre under øre flippen og der inde mellem købe og øre...

    Er ved at være pisse træt af det nu og overvejer at sygemelde mig da det ikke er til at holde ud.

    Har osse smerter under kæben og i halsen som du skriver...

    Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre mere det virker som lægerne ikke kan finde grunden...

    Sagde jeg ville have en scanning af brystkasse og hals/øre så venter på at få en tid..

    Lige en lille update... ps har du osse et sted i halsen du er øm i hver morgen når du vågner ?
  • Hejsan :) Fik lige en hurtig tid ved øre-hals-næse læge. Han kiggede godt og grundigt og kunne faktisk ikke se at der var noget galt :s Men, min 'reserve' læge (nuværende læge har lukket pt) nævnte at det kunne være starten på bihulebetændelse men der var ikke noget at se i blodprøverne.

    Så vidt jeg husker er jeg ikke specielt øm bestemte steder i halsen om morgenen kun nogle gange, det har været meget forskelligt, men generalt har det for det meste været i venstre side.

    Så jeg er begyndt at tro at det måske er fordi at mine muskler i hals og nakke er blevet stramme og skal løsnes op da det hele hænger sammen mener jeg :)

    Mine læger har ikke sagt noget til min gane og synes at den ser normal ud, også den gullige farve
  • Hej ville lige høre om der er blevet fundet en løsning på dit problem?? Her er det gået i stå ingen hjælp og hente og meget ondt i kæben/øret og tungen..

    Mvh steffen
  • Hejsan :) Jeg har fået en bideskinne hos tandlægen, kæft det hjalp på kæben og tungen. Fik at vide at jeg bider tænder i søvne hvilket giver mening. Vidste det dog ikke før hehe. Der bider man også i siden af tungen. Så kunne simpelthen ikke stoppe det så blev desværre nødt til at få lavet en bideskinne som jeg sover med. Det hjalp på kæbesmerterne og faktisk lidt i ørene (Tror at det har noget med musklerne at gøre?)

    Så får kun nogle gange stik i ørene nu. Før så var det næsten konstant. Min læge sagde at det skyldtes bihulebetændelse men spurgte dog ikke tandlægen om det.

    Jeg har dog stadig ondt i halsen, mest kun på den venstre side af struben og under kæben ..eg ikke aner hvorfor, det er blevet ved i par måneder nu, og er ret ubehageligt. Hvis du finder frem til noget, så må du gerne sige til - for ved ikke om jeg vil bruge halslægens tid på det hvis det måske ikke er noget synligt at finde alligevel.

    Mh. til de knopper på ganen, så fik jeg at vide at det var rygers gane for flere måneder siden. Så har skåret en del ned på smøgerne, forhåbentlig kan jeg blive ved med det indtil der er 0 tilbage ;) - Men jeg har fundet mig frem til på nettet, at hvis man har drukket varme væsker i laang tid, så kan det også fremkalde noget der ligner rygers gane.
Log in eller Registrér for at kommentere.