Hjem Lever, nyrer og urinveje Inkontinens

Jeg tisser meget og tit!

Redigeret 3 oktober, 2013, 07:27 i Inkontinens
Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre længere.
Kl. er snart 1. Jeg gik i seng kl. 22 og har været oppe at tisse omkring 7-8 gange fra 22 - 24, før jeg besluttede mig for at stå op.

Jeg har fra barns ben været sengevæder til jeg var nok 5-6 år og derefter så længe jeg kan huske altid været oppe at tisse om natten og ikke tænkt over det, før jeg så en reklame i tv for nogen år tilbage omkring nyktori. Jeg gik til lægen og han sagde at det kunne da godt lyde sådan og så fik jeg en recept på noget dyrt hormon medicin (en smeltetablet jeg skulle spise lige inden sengetid). Det virkede i starten, men så aftog det.

Jeg har tænkt over det efterfølgende og jeg tror ikke pillen har virket. Jeg har nemlig perioder hvor jeg er heldig og det kun er 1-2 gange om natten jeg er oppe og så de helt slemme hvor det er op til 8 gange, men nu synes jeg det er blevet værre.

Jeg kan også se henne i skolen at jeg går på toilet hyppigere end de andre.

Som 17 årig fik jeg taget en blodprøve der viste jeg havde for lavt saltindhold. Lægen fortalte mig at det var fordi jeg drak for meget vand, så det skar jeg ned på.

Jeg har prøvet at se om jeg kunne finde en rød tråd i det hele, men det kan jeg simpelthen ikke. Jeg har en tid hos lægen på mandag, men jeg frygter for at der ikke er noget at gøre. Jeg har så dårlig erfaring med læger.

Jeg er 25 år og udover stor vandladning, som nedsætter min livskvalitet (især da jeg ikke får sovet), så har jeg også tinnitus og næsten kronisk rygsmerter. Jeg ved snart ikke hvor meget mere jeg kan holde til. Selvom min psyke er stærk, så er det meget at bøvle med så ung en alder og jeg har svært ved at se mig ud af det.
«1

Kommentarer

  • Kære Nina88

    Det ville være en stor hjælp hvis du vil skrive hvad det er for noget medicin du får og hvordan du tager den (sluger den, tygger den, lægger den under tungen osv.) samt hvor lang tid før du lægger dig til at sove du tager den.

    Har du et overblik over hvor meget væske du drikker på en normal dag?

    Hvor tæt på at du skal sove drikker du væske?

    Hvor ofte drikker ud noget der er sukkerholdigt/spiser noget der er sukkerholdigt?



    De kroniske rygsmerter kan der måske gøres noget for at nedsætte. fx om den ene ben er længere end det andet osv. Det vil dog formentlig kræve en henvisning af din læge til en specielist at finde ud af hvad der er galt og om der kan gøres noget.
  • Jeg tror M1cha3l er inde på noget.

    For nogle år siden rendte jeg på toilettet om natten, så jeg ikke kunne sove ordentligt. Ja, lægen hjalp som sædvanlig ikke. Til sidst blev jeg indlagt akut, det var noget med salte i kroppen, som var helt tosset. Godt sygehusets læger kunne hjælpe.

    Hvis det ene ben er bare en lille smule længere end det andet eller bækkenet er lidt skævt, det kan ganske rigtigt give mange smerter.
    Det kunne lægen heller ikke finde ud af, men en fysioterapeut opdagede det efter jeg havde døjet i flere år med smerter. Jeg skulle bare have hævet den ene hæl 6 mm. Det var nok til at tage smerterne for mit vedkommende.
  • Hej I 2. Tak for svar.
    Ryggen er jeg ved at blive behandlet for. Mit bækken var skævt, grundet et fald i barndommen og det har sat sig til at hele min ryg er skæv. Jeg synes det er en lang og smertefuld behandling, men jeg er i gang og det er jo altid noget.

    Med hensyn til væskeindtag og vandladning:
    Den medicin jeg fik, tager jeg ikke længere (jeg kan desværre ikke huske hvad det hedder). Jeg tog den i perioder (1-3 uger af gangen - da man ikke må tage det for meget, for så sker der væskeophobninger i kroppen). Det er en smeltetablet man ligger under tungen, lige inden man går i seng.

    Af væske indtager jeg omkring 1-1½ l. om dagen: Vand og mælk som oftest og nogen gange juice, cola eller kakaomælk. Meget sjælendt te. De dage jeg træner, drikker jeg selvfølgelig mere.

    De perioder hvor det er rigtig slemt, drikker jeg ikke efter kl. 18. Det har den virkning at det så kun er de første 2-4 timer af min søvn der bliver afbrudt, men jeg er stadig oppe at tisse 4-8 gange (hvis ikke mere) på den tid og så kan jeg så være heldig at jeg kun skal op én gang de næste 4-6 timer.

    Angående hvad jeg spiser der er sukkerindholdigt er jeg ikke klar over, men jeg snakkede med en læge sidst, da jeg havde læst om folk der fik tissetrang af kakao og hun sagde at det havde ikke noget med noget som helst at gøre.

    Jeg har fået et væske og vandladningsskema, men jeg har rigtig svært ved at overskue det, dels pga. hvad jeg ellers bøvler med, men også fordi jeg fik ikke noget målebæger. Jeg må selv ud og finde og det er sværere end man lige tror. Jeg har købt nogen plastikkrus og så tænker jeg at jeg må tælle streger på dem.

    Og så skal det lige siges at jeg hver uge bliver vejet hos en diætist (ikke fordi jeg er synderlig overvægtig, men jeg vil gerne leve sundere) og her har mit væsketal som oftest været lavt.
  • Det lyder som om du drikker en meget fornuftig mængde væske.

    Man kan vel sige at det kræver rigtigt meget væske at opløse sukker derfor bliver vi tørstige af at indtage det. Ligesom salt.

    Hvis man får meget sukker på én gang, så kan det blive udskilt i urinen. Hvor meget sukker det er, er individuelt. Det er formentlig derfor at du havde læst dig til at kakao kan forårsage tissetrang. Det er noget man skal være opmærksom på fordi det er en af de typiske tegn på diabetes.

    Diabetikere kan ikke/har stærkt reduceret optag af sukker. I gamle dage smagte man på urinen for at diagnosticere diabetes fordi den ville smage sød, hvis man havde sygdommen.

    For mig påvirker sukker helt sikkert mit væskeindtag. Du kunne jo lave et lille eksperiment en dag eller 2 uden sukker og se om det havde en effekt.
  • Jeg er blevet testet negativ for diabetes, men derfor kan det jo godt være min krop reagerer mere på sukker end andres.

    Jeg vil prøve dit eksperiment, omend det bliver svært, for der er jo sukker i mange ting :) Men i hvert fald ikke spise det jeg ved har meget sukker.
  • Nu har jeg siddet og læst det her igennem, og jeg undskylder på forhånd, men jeg synes også du gør tingene mere vanskelige for dig selv, end du behøver.

    Du har ikke noget målebæger, hvorfor du ikke helt kan overskue, hvordan du skal få målt? Helt ærligt, målebægre/målekande, der måler f.eks. en liter med streger for hver deciliter kan du få for ganske få kroner i en genbrugsforretning, hvis det handler om stram økonomi, og hvis du køber to, så har du et ved toilettet, hvor du måler hvad der kommer ud og et i køkkenet, hvor du måler op, hvad du drikker -når du har drukket en kop/et glas eller andet, så tager du samme mængde vand fra hanen - hælder op i målekanden. Vips så har du målt, hvad du drak - det er altså ikke mere uoverskueligt.

    Og - det bliver foreslået, at du finder ud af dit sukkerindtag - og det finder du også uoverskueligt. Det står på pakningen hvor højt sukkerindholdet er, og køber du slik i "vej-selv" så kan du godt regne med at sukkerindholdet er tæt på 100%

    Ja - det kan da være lidt omstændigt at undersøge sådanne ting, men er det ikke endnu mere omstændigt at skulle op og tisse så mange gange hver nat, så et eller andet sted, må det da være det mindste onde - at bruge lidt energi på disse ting, der bliver dig foreslået, frem for at mere eller mindre afvise det, fordi det "nok" er for besværligt.

    Når man fejler sådanne ting, som man ikke "bare lige" kan finde en diagnose på, så gælder det da om, at gå i gang fra en ende af - og ja - noget er mere besværligt end andet, men der er da håb om, at løsningen lige pludselig findes, og så er det da det hele værd.

    I øvrigt - hvis du har læst et sted, at cacaomælk kan være en årsag, så ville jeg da, hvis jeg var dig, simpelt prøve om det kunne være rigtigt, og holde mig fra cacaomælk f.eks. i 14 dage.

    Læger er slet ikke uddannet i at se en sammenhæng mellem kost og sygdomme, så at din læge ikke mener, det har en sammenhæng, behøver ikke at betyde, at det så heller ikke er rigtigt.
  • Tænkte nu ikke du skulle undgå sukker helt, bare sådan noget som slik, kager, kakao og sodavand osv. De ting vi alle sammen alligevel burde undgå :)
  • Tak for opsang Lotte, for lige nu er det jo lige det jeg har brug for at høre. Jeg kan fortælle dig udover de problemer jeg har beskrevet har jeg også andet at tumle med, men jeg synes ikke det var relevant. Jeg skriver jo ikke for at ynke og få medlidenhed, men for at få gode råd. Når man ikke får nok søvn og går rundt og bruger energi på at have ondt hele dagen, så er der bare ikke meget overskud og heller ikke til "bare" at måle de her ting.

    Jeg har mange nye vaner jeg skal have indøvet og så ville det være rart med nogen gode råd. Jeg har bøvlet med det her ligeså længe jeg kan huske SÅ jeg har nok prøvet en masse ting, for at se hvad det kunne være og jeg har ikke kunne finde en rød tråd.

    Som skrevet drikker jeg ikke kakaomælk særlig tit og jeg har haft perioder hvor jeg udelukkende drak vand for at se om det gjorde en forskel.

    Jeg synes ikke dit svar gav mig meget hjælp.

    -Bortset fra at jeg vil tage et kig i genbrug.

    Husk på, det du synes er nemt og overskueligt, ikke er det samme for alle andre. Vi er alle forskellige.
  • Det nemmeste er nok bare at bruge et normalt målebæger- Gøre det rent mellem brug også smide det ud når det ikke skal bruges mere eller (der er formentlig ikke noget galt med det, bare rense det rigtigt grundigt).

    Alternativt kunne ud også bruge et engangskrus eller bæger. Sætte en streg hvor det blev fyldt op til. Fylde et tilsvarende bæger med samme mængde vand og hælde vandet over i et målebæger.

    Man kan også få målebæger til engangsbrug, men de koster omkring 10-15 kr, så det er en lidt dyr måde at gøre det på.
  • Som nævnt undskyldte jeg på forhånd. Jeg forholder mig udelukkende til det, der står.

    Jeg er ked af, at du ser sådan på det, men du beder om råd, du FÅR faktisk også nogle, men som jeg læser det, så bliver der faktisk brugt energi på at forklare, at du alligevel ikke magter det.

    Og jo - jeg forstår vist om nogen, hvordan det er at gå og døje, at ikke få sin nattesøvn osv., men så er det jeg ikke forstår, at det så skal blive til et helt projekt at skaffe sig et par målebægre, hvis det er vigtigt at få målt, hvor meget, der kommer ind og hvor meget, der kommer ud.

    At det skal være et næsten uoverskueligt problem at holde øje med, om ens sukkerindtag måske er for højt.

    Det var sådan jeg læste dine indlæg, og DET, jeg reagerede på. Og jeg er ked af, at jeg fik gjort dig ked af det, for det var bestemt ikke meningen - og naturligvis heller ikke, hvad du har brug for.
Log in eller Registrér for at kommentere.