Hjem Sport, motion og ernæring Sportsskader

Ribben

Redigeret 28 september, 2013, 14:51 i Sportsskader
Jeg spillede basket i sidste søndags. Jeg fik et slag i min venstre brystkasse. Det gør lidt ond når jeg rejser mig fra sengen. Jeg opdagede når jeg trykker på et af ribben og har en blød knæklyd. Jeg ved ikke om jeg skal opsøge min egenlæge eller går det over af sig selv?

vh
Jack

Kommentarer

  • Husk det er din egen krop og du ved bedst hvordan du har det.

    Lægens rolle i forhold til det du beskriver vil typisk at være, at fastslå om ribbenet er brækket og om der er sket yderligere skade.

    Så vidt jeg er informeret, så hvis ikke der er mistanke om at der er yderligere skader end selve ribbenet, selv hvis det er brækket (så længe det højest er ét sted), vil ribbenet bare få lov til at vokse sammen igen. Du vil dog typisk få noget smertestillende hvis der er behov for det.

    Det skal dog stadig respekteres i helingsprocessen at ribbenet skal have tid og mulighed for at hele.
  • Enig. Det er dig, der kan mærke hvor galt det er, og derfor også kun dig, der kan vide, om der er behov for læge.

    Jeg vil dog fortælle, at for år tilbage kom min søn til skade på en spejdertur, og der blev han lægeundersøgt, og det viste sig at være et bøjet ribben - altså ikke brækket.

    Som du beskriver det - at det gør lidt ondt, når du skal rejse dig fra sengen - men ellers ikke er specielt smertefuldt, så vil jeg da gætte på, at du "bare" har fået et ordentligt "dask" - og du derfor er øm og lidt forslået, men at det ikke er værre.

    Min søn var ret så plaget af det her bøjede ribben - og så galt fornemmer jeg ikke, det er hos dig.

    Men - det kan jeg jo ikke vide, så er du i tvivl, har du meget ondt - så er det klogeste at få det tjekket ved lægen.

    Hellere en gang for meget end en gang for lidt til lægen.
  • Jeg siger det samme som lotte123. Min mand fik også bøjet et par ribben, det var han meget generet af i et pænt stykke tid.
  • Tak for svaret. Hvis den kan heales af sig selv vil jeg vente et par uger og se hvordan situationen er.


    vh.
    Jack
Log in eller Registrér for at kommentere.