Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

gode madopskrifter ?

lotte123lotte123
Redigeret 3 januar, 2014, 03:23 i Åben debat om overvægt
Når man gerne vil have/bevare den slanke linie, gælder det om at spise sundt og fedtfattigt, men derfor behøver det jo ikke være kedelig mad - tvært i mod.
Jeg har efterhånden en række gode opskrifter, men kan da altid bruge nogle nye, og man kan jo købe sig fattig i kogebøger, og diverse ugeblade med ”slanke”opskrifter, så jeg kom til at tænke på, at hvad med om vi her udveksler vores gode opskrifter?

Jeg lægger ud her med en af mine favoritter. Jeg ganger op og laver gerne til et par dage – og også til min mand, der i øvrigt faktisk er for tynd og derfor skal have lidt mere ”gods” i sin mad, så han får kartofler med smør som tilbehør her.

Jeg håber andre kan komme med nogle af deres gode opskrifter, så vi kan finde god inspiration til den daglige, sunde og gode mad.


Spinatfad med oksekød 1 pers.

170 g hakket okse
25 g løg
250 g champignon i skiver
200 g frossen spinat
1 fed hvidløg
1 tsk oregano
125 g græsk yoghurt (jeg bruger konsekvent A38, der kun indeholder 1,5 % fedt, og det smager skønt)
salt, peber, lidt bouillon

Svits kød og løg i ganske lidt bouillon. Tilsæt de skiveskårne champignoner, det pressede hvidløg og krydderierne, og lad det simre i ganske kort tid. Tilsæt den frosne spinat og varm retten igennem ved svag varme, indtil spinaten er optøet. Smag til med salt og peber og rør yoghurten i. Det hele hældes i et ovnfast fad og bages ved 180 gr. i ca. 20 min.

Selvfølgelig kan du lave retten med frisk spinat, når det er årstid for det.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Faktisk dybt tankevækkende at et sådan emne har så begrænset interesse.

    I skrivende stund har kun 45 overhovedet set oplægget.

    tja....
  • Indstillinger
    Hej,
    du skulle nok have skrevet "slankende" opskrifter.
    Jeg vil holde øje med den, har ikke selv lige en opskrift.
    Jeg ved bare, at det er rent til grin med de nye kostråd, vi ved det jo alle.

    Hvis jeg vil tabe mig, skal jeg bare lade være med at spise alt det frugt, æbler feder.
  • Indstillinger
    lotte123lotte123
    Redigeret 21 september, 2013, 08:00
    Hold da op, for et par gok i hovedet, jeg der lige fik.

    Er det virkelig så frygteligt at jeg, der altså gerne vil bevare den slanke linie, spørger om man vil være med til at udveksle nogle af de gode opskrifter?

    Jeg har intet antydet om de nye kostråd – har i øvrigt lagt mit indlæg ind før de kom – jeg mener i øvrigt heller ikke jeg overhovedet advarer på nogen måde.

    Jeg tillod mig bare at formode, at der er andre end mig, der gerne netop spiser sundt og fedtfattigt, OG altså har det godt med det – jeg har altså bare efterlyst, at man kunne udveksle gode opskrifter, så der kunne komme endnu mere inspiration.

    At nogen vælger at springe måltider over for at tabe sig eller nægte at spise æbler, er da eget valg – jeg har dog bare noget svært ved at se, at det vedkommer et ønske om at udveksle gode opskrifter.

    Det var faktisk meget bevidst, at jeg IKKE kaldte det ”slankende” opskrifter.

    Det her er sådan set IKKE en eller anden ”kur”, som jeg vil vælte ned i hovedet på nogen – overhovedet.

    At det her skulle være nødvendigt - sårer mig faktisk.

    Glem det - jeg kan sagtens finde gode opskrifter et andet sted.

    Ekstra note, tilføjet 21/9:
    Gør lige opmærksom på, at der har været et andet indlæg oppe over mit, som nu er helt forsvundet - der står ikke engang, at der har været et, der efterfølgende er blevet slettet.
  • Indstillinger
    Jeg bruger ofte kyllingekød, som jeg selv strimler, og rister det i lidt olie på panden sammen med finthakkede løg.
    Af krydderier varierer jeg det med masser af hvidløg, chili eller karry eller dem alle i samme ret. Så tilsætter jeg nogle skiver champignoner og en pose babyspinat og nogle gange en kaffefløde, hælder det hele i et ovnfast fad og hælder den kogte pasta over.
    Så drysser jeg med reven emmentaler ost og gratiner der hele i ovnen.
    Kaffefløden er måske ikke slankende og heller ikke osten, men jeg mener nu også at vi skal have lidt fedt til kroppen:-) til gengæld spiser vi næsten aldrig kager eller chokolade og slik.
    Hjemme hos os holder vi den slanke linje, går ikke så meget op i alle de kostråd vi bliver bombarderet med, men jeg mærker min krop, og vi spiser mange grøntsager får rigelig med motion da vi cykler meget.
    Jeg bruger meget fintsnittet spidskål og tilsætter en eller anden form for frisk frugt, som tilbehør til andre retter, og dertil en mager hjemmelavet dressing af Creme Fraiche 9 %.
    Jeg laver altid mad på slum, temperament og humør så derfor har jeg ingen vægtangivelse på denne ret, som kan varieres i det uendelige:-)
  • Indstillinger
    Hej Lotte

    Håber ikke jeg har såret dig ved også at nævne at jeg ikke går op i kostråd:-)

    Men jeg synes, at det er en rigtig god ide at udveksle opskrifter, jeg vil helt sikkert prøve den, du har givet her.

    Vi har det jo med at køre i samme rille, selvom jeg har et hav af kogebøger:-)
  • Indstillinger
    Hej Sofie.

    Jeg bruger også ofte kylling og masser af krydderier - og nej, jeg vejer da heller af; det er jo netop kun hvis man virkelig er meget overvægtig og man skal "lære" fordelingen.

    Jeg har dog meget stor glæde af at bruge A38 i stedet for fløde - det giver en god og cremet konsistens, der dog også er en anelse syrligt, men det kan jeg virkelig godt lide.

    Og - så steger jeg ofte i lidt bouillon og vineddike - og ja, fordi jeg godt kan lide det.

    Og nej - det var bestemt ikke dig, der sårede mig. Jeg blæser da også de kostråd en hatfuld, for det er jo ikke dem, det handler om - og slet ikke i denne debat.

    Og - det er jo netop det, du her skriver - vi kommer nemt til at køre i samme rille; jeg ville bare så gerne, at man kunne inspirere hinanden. I stedet fik jeg ordentligt gok i nøden. :-)
  • Indstillinger
    Det må du undskylde, sådan var det overhovedet ikke ment, nærmest humoristisk. Sådan mente jeg det.
    Jeg har slettet mit "sjove" indlæg og indset vi opfatter ting forskelligt.

    Der fik jeg et gok i hovedet, for mit indlæg blev fuldstændig misopfattet.
  • Indstillinger
    Ironi og indpakkede vitser kan være uhyre svære at se på skrift - netop fordi man i "den anden ende" ikke kan se det glimt i øjet, der følger med den slags.

    Jeg beklager, at jeg ikke kunne se, at det bare var for sjov.

    Jeg går ud fra, at det her emne således er røget sig en tur, men bevares - det havde jo heller ikke interesse fra starten.

    Jeg skulle som nok slet ikke have fundet den frem igen, men - så lærte jeg da det. :-)
  • Indstillinger
    Hej, I kan alle finde nogle meget sunde og ikke mindst nemme hverdags retter inde på denne side: http://sundkostplan.dk/
  • Indstillinger

    Vi har samlet alle vores bedste opskrifter her https://www.madformadelskere.dk/

Log in eller Registrér for at kommentere.