Hjem Sind og psyke Stress

Kan det være stress eller kan der være noget andet galt?

Redigeret 19 august, 2013, 03:55 i Stress
Jeg er i praktik i en butik, og har fået min praktik forlænget med 6 mdr. Fra at være vildt glad blev det pludselig vendt med det modsatte.. Vores ventilatorer stod af pga. varme for 2-3 uger siden, men er ved at blive bedre - men jeg er stadig svimmel og har stadig nemt ved at få det varmt og føle jeg får svedeture.
Pga. min praktik er blevet forlænget er jeg nervøs/bange for at jeg ikke kan leve op til mine egne og kollegaers forventninger.
Jeg var ikke på arbejde i mandags pga. jeg ikke havde det godt, og i dagene derefter har jeg ikke ville på arbejde selvom jeg dog tog på arbejde (i går havde jeg mest lyst til at blive hjemme under dynen..). Har været nervøs over at være i nærheden af mine kollegaer/min chef, da jeg er nervøs/bange for om de kan se/mærke at der er noget galt med mig..

Udover svimmel, nervøsitet og svedeture er jeg også ubeslutsom, mere irritabel, nedsat hukommelse, trist uden at vide hvorfor, føler mig mere træt, svært ved at tage mig sammen på arbejdet, magter/orker ikke ret meget (både hjemme og på arbejde) og drikker mere kaffe/te og alkohol (har drukket lidt alkohol de sidste par dage). Føler jeg siger "Ja" til for mange opgaver på arbejdet lige for tiden, og magter/orker det ikke..
De sidste 3 nætter nu har jeg vågnet 3-4 gange om natten, og forstår ikke hvorfor - men faldt dog hurtigt i søvn igen (sjældent jeg ellers vågner om natten).

Har haft en snak med min chef, men fik ikke nævnt alle mine symptomer for ham da jeg ikke kunne få mig til det pga. jeg var nervøs for hvad han ville sige. Hvad kan der være galt, hvis det ikke er stress relateret? Har tænkt på om jeg skal prøve at få en tid ved min læge?
«1

Kommentarer

  • I og med, at det er sket pludseligt, da ventilationen gik i stykker, så gætter jeg på, at det måske kan handle om noget så elementært som væskemangel? Dine symptomer kan faktisk godt tyde på det.

    Du fortæller, at du drikker noget kaffe, te og desværre også noget alkohol, hvilket nok er det værste, du overhovedet kan indtage, både hvis du har væskemangel eller har noget begyndende stress..

    Jeg foreslår, at du starter med at få noget væske indenbords - helst ganske almindeligt postevand; to liter i døgnet. Både kaffe, te og især alkohol er vanddrivende, så det i sig selv kan gøre, at du kan komme til at mangle væske. Hvis det er væskemangel vil du meget, meget hurtigt kunne mærke en bedring - og med det mener jeg inden for ganske få timer. Dog skal du ikke bare hælde vand ned - tag et stort glas vand i timen f.eks.

    Du skriver intet om, hvad du spiser, men prøv at spise godt med frugt og grønt, og prøv at gå en lang tur, hvilket måske vil kræve en ekstra tår vand, og det er kun godt.

    Jeg synes lige, du skal forsøge denne model et par dage - ellers vil jeg råde dig til at få en tid ved din læge, for der kan jo være noget andet fysisk i vejen.

    Meld gerne tilbage om, hvordan det går.
  • Jeg tror ikke det kan være væskemangel, for jeg drikker i forvejen meget vand på en dag hjemme i min lejlighed. I øjeblikket prøver jeg på at tabe mig og spiser mere sundt, og laver lidt mere motion - så jeg tror heller ikke det kan være det der er problemet.
  • Du bør bestemt også drikke meget vand på dit arbejde. Sådanne butikker har meget ofte en usædvanlig tør luft, hvilket jeg faktisk ofte oplever, når jeg er i butikker.

    Men - hvis ikke det kan være det, så foreslår jeg da klart, at du går til din læge og fremlægger problemet. Der kan jo godt være en fysisk årsag til dit problem - og før man kaster håndklædet i ringen og kalder det stress, så bør det da først og fremmest undersøges.
  • Jeg har en flaske vand (50 cl) med til min madpakke hver dag på arbejde, og derudover er jeg ude at drikke lidt vand 1 eller 2 gange i løbet af en arbejdsdag (men ikke hver dag). Hjemme drikker jeg ihvert fald 1L vand om dagen.

    Ja vil måske være en god idé at prøve at få en tid ved lægen. Overvejer også at prøve at snakke lidt med min chef igen, og nævne for ham jeg vil prøve at få en tid ved lægen.
  • Du bør bestemt også drikke noget mere vand på dit arbejde. Sådanne butikker har meget ofte en usædvanlig tør luft, hvilket jeg faktisk ofte oplever, når jeg er i butikker.

    citat slut

    Det samme er jeg, tørstig ved ophold i en butik. Efter min mening er det alt for lidt vand du drikker i løbet af dagen. Du kunne jo drikke lidt mindre hjemme.
    Jeg husker en dag min mand ringede hjem fra arbejdet og fortalte han havde det skidt. Jeg vidste han ikke drak vand, så jeg sagde til ham: Drik et stort glas vand og det hjalp ham. Det var væskemangel.
    Hvad der er galt med dig ved jeg ikke, men det kunne da godt være en årsag, hvis der er meget tør luft på dit job. Du lyder også lidt stresset.
  • Jeg kan godt se, at du protesterer voldsomt, men efter hvad du skriver her, så får du altså alt, alt for lidt vand at drikke.

    Det er muligt, det ikke løser alle dine problemer, men det vil hjælpe ganske gevaldigt på din krop at få væske nok.

    Og - det ER altså meget nemt at finde ud af. Prøv dog en gang: Drik et stort glas vand i timen og se om ikke det giver bare en lille bedring i løbet af to-tre timer.

    Men - jeg synes også du skal gå til læge, for når du protesterer så voldsomt mod bare at sørge for at drikke - ikke en men i hvert fald to liter - vand om dagen, så tror jeg også, der er noget andet galt.

    Du prøver også at dulme med alkohol, og som nævnt - det er den værst tænkelig løsning overhovedet, der i øvrigt oven i købet også er temmelig vanddrivende og derfor kræver yderligere vandindtag.
  • persille1: Jeg tror ikke det er vand/væske der er problemet, for så varmt er der heller ikke henne i butikken længere - men jeg bliver stadig svimmel (og så må der da være en anden årsag til det). Jeg har prøvet at drikke noget mere vand henne på arbejdet, og kort tid efter får jeg det varmt igen og bliver svimmel..
    Godt det hjalp din mand at drikke noget mere vand.

    lotte123: Jeg synes da ikke jeg protesterer voldsomt. Jeg skriver/formulere bare tingene som jeg gør. Jeg synes ikke jeg drikker lidt vand i forhold til andre jeg kender, som drikker mindre vand end mig. Som jeg har skrevet til persille så har jeg prøvet at drikke noget mere vand på arbejdet, og hjælper ikke ret meget/længe af gangen. Ang. alkohol er det kun noget jeg drikker lidt af om aftenen, hvis der er nogle negative tanker der bliver for meget og har svært ved at tænke på noget andet (så får alkoholen mig til at slappe lidt af). Drikker kun 1 eller 2 genstande.
  • Hej igen. Så må jeg indrømme jeg ikke helt forstår hvad du mener. Du skriver:

    citat
    Jeg har en flaske vand (50 cl) med til min madpakke hver dag på arbejde, og derudover er jeg ude at drikke lidt vand 1 eller 2 gange i løbet af en arbejdsdag (men ikke hver dag). Hjemme drikker jeg ihvert fald 1L vand om dagen.

    citat slut

    Men du burde få målt blodtryk o.s.v. Da mit blodtryk blev for højt var jeg meget svimmel. Men vi kan jo kun gætte, så det er da en god ide at snakke med lægen. Jeg håber du har en god og dygtig læge.

    Stresser arbejdet dig. ? Når jeg læser, hvad du skriver er jeg ved at tro det er stress.
  • Jeg kan huske for mange år siden, da jeg var gift med min første mand. Jeg var så stresset på jobbet, at jeg blev syg. Jeg måtte stoppe. Det var ikke arbejdet, der havde skylden, men min daværende mand.
    Hvis man er stresset af en eller anden årsag, som f.eks. du har svært ved at klare jobbet kan du sagtens få de symptomer med svimmelhed o.s.v.
    Det skriver du jo noget om, at du er bange for ikke at kunne leve op til kravet.

    Du kunne jo snakke med chefen om, hvad han/hun mener om dit arbejde. Hvad kan der ske ved at være ærlig. ?
    Du er jo ikke smidt ud, så helt tosset kan du da ikke være.
  • persille:
    Ved sørme ikke om der kan være noget galt med blodtrykket, men kan da godt være min læge vil tjekke det (vil ringe til min læge i morgen tidlig, inden jeg skal møde på arbejde). Jeg synes selv jeg har en god/dygtig læge. Ja der er noget henne på arbejdet der stresser mig. I fredags orkede jeg ikke at lave det jeg skulle..
    Træls du måtte stoppe pga. stress. Det tror jeg du har ret i jeg kan få. Forstår heller ikke jeg stadig er svimmel, og hurtigt får det varmt ved at varme når der slet ikke er så varmt henne i butikken længere.. Ja er nervøs/bange for at jeg ikke kan leve op til mine egne, chefens og kollegaers forventninger.
    Jeg ved godt hvad min chef mener om mit arbejde. Der er meget han synes jeg er dygtig til, og har fået meget ros af ham og andre kollegaer. Tror ikke der kan ske meget ved at være ærlig. Nej helt tosset kan jeg ikke være ;)
Log in eller Registrér for at kommentere.