Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Migræne Aura uden hovedpine

124»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Faldt over denne debat. Rart at høre at jeg ikke er alene. Især rart at høre at mindst 2 andre end jeg har oplevet det med vedvarende synsforstyrelser længe efter et migræneanfald.

    Jeg er en fyr på 33. Har haft migræne ca. 20 år. Nogle år et anfald andre 10-12 stk.
    De starter som regel med synsforstyrelser, som ved en blænding der bliver kraftigere og kraftigere. Ofter er et et par billygter eller ander meget lyst der sætter det igang.
    Synsforstyrelserne vare som regel 30-60 min og går så over i hovedpine som dog ikke er så slem.

    I 2004 fik jeg efter lang tid uden et anfald, et nyt anfald efterfulgt af et dagen efter igen. Efter det andet havde jeg det ret dårligt, følt at mit syn blev ved med at være påvirket af anfaldet. Som om der stadig var nogle mindre blinde områder i mit synfelt. Alt hvad jeg kiggede på manglede ligesom sin helhed på en måde, kunne ikke se et helt objekt uden der lidt manglede et hjørne el. Lign. Følte lidt at hvis mit syn var en tv-skærm blev en ikke opdateret hurtigt nok til at vise de korekte billeder.

    Jeg blev undersøgt grundigt. Med ct og mr scanninger, dog uden de kunne se noget. Blev i dårligt humør da jeg var bange for at skulle gå og have det sådan for altid. Enten lærte jeg at leve med det eller også forsvandt det stille og roligt igen.

    Så sidste sommer fik jeg igen sådan et anfald. Blev igen grundigt undersøgt uden der var noget. Der gik en god mdr. Før det enten var væk eller jeg havde vænnet mig til det igen.

    Nu her forleden fik jeg så endnu et af de her lede anfald. Det er nu ca 2 1/2 døgn siden og mit syn er forsat påvirket ( som beskrevet tidligere, lidt som en mildere udgave at den aura jeg får ved starten af et anfald ).
    Nu håber jeg bare ikke det vare en mdr. Eller mere igen.

    Har aldrig fået medicin da mine anfald var for sjældne til at det ville være smart. Men det vil jeg nu gerne have, til mine anfald ihvertfald. Skal snart til lægen.

    Men jeg er enig i at det virker som et område lægerne ved for lidt om. De har aldrig hørt om noget lignende når jeg kommer og fortæller om det. Ja det er nærmest lige før man kan se de har lyst til at sige "VIRUS".
    Der må der ske noget forskning der gør dem klogere.

    Håber ihvertfald jeg kan få mit normale syn tilbage igen snart ( selvom jeg jo godt ved det ikke har noget med synet at gøre, men det kan øjenlægen og nerulogen ikke altid blive enige om, når ingen af dem kan se noget på deres tests! ).
  • Indstillinger
    Jeg faar migraeneaura uden hovedpine, naesten hver dag i perioder. Det er som i andre har beskrevet og bagefter foeler jeg mig lidt traet. Jeg har ikke talt med en laege om det. Jeg regner ikke med at de kan hjaelpe mig alligevel. Jeg har undersoegt emnet intensivt paa internettet. Jeg er naesten sikker paa at der er en sammenhaeng mellem migraene og glutamat. Glutamat er en neurotransmitter og et tilsaetningsstof i utroligt mange foedevarer. E621-E630 skal i undgaa for enhver pris. Smagsforstaerker, glutaminat, gaerekstrakt, det tredje krydderi kalder de det! Det findes i neasten alle faerdigretter, koedpaalaeg, bouillonprodukter, sovse. Migraene uden hovedpine bliver ogsaa kaldt 'kinesisk restaurantsyndrom'. Undgaa ogsaa soedemidler, saerligt nutrasweet; lad vaere med at staa op om natten og ryge; lad vaere med at drikke saa meget det gaar ud over din soevn. Jeg har laest om et bedoevelsesmiddel der administreret i smaa maengder kan afhjaelpe svaer depression, ved at paavirke glutamattransmissionen i hjernen http://www.dagensmedicin.dk/videnskab/p ... epression/ det skulle undre mig hvis det ikke ogsaa kunne gavne migraenikere.
    MVH Poul
  • Indstillinger
    Jeg lider også af Aura uden hovedpine. Før har det været med hovedpine me opkast o.s.v. Som det er lige nu er det med et efterfølgende tungt hoved op til et døgn efter.
    Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde noget mønster i det. Jeg kan få det i stresset perioder og når jeg holder ferie.
    Jeg har haft op til 5-6 anfald på en måned. Jeg har taget forebyggende medicin i et par år, men finder aldrig noget der virker, så er stoppet.
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg har haft sygdommen i 6 år, hvor jeg har taget hjertemagnyl hver dag. Medicinen har holdt sygdommen i skak, så det kan jeg anbefale.

    Mvh.
    /jan
  • Indstillinger
    Jeg har også fundet ud af, at jeg har migræne m aura u hovedpine. Min mor har lidt af migræne m hovedpine i mange år, men det er blevet bedre m alderen. Mine to søstre lider af kraftige migræneanfald.
    Mine symptomer er zig zak for øjnene, kan ikke se ordentligt, lysfølsom, lyde bliver mærkelige forvrængede, en mærkelig form for hovedpine i den ene side af hovedet, men det er ikke hovedpine. Har også lidt snurrende fornemmelse i fingrene. Bliver meget træt og ør i kroppen.
    Jeg får det utroligt ureglmæssigt, lige fra et par gange årligt til hvert 2. år.
    Har lagt mærke til at der er flere faktorer, som gør sig gældende ved et anfald:
    sulten - lavt blodsukker, træthed, stress eller bare for meget at tænke på og for meget om ørene, søvnig. glemmer at trække vejret ordentligt.
    Jeg har en knogle i nakken, som sidder lidt skævt, hvilket svarer til et lille piskesmæld med irriterende efterfølgende symptomer!- og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det også har betydning? Er sikkert sket ved fald, da jeg var barn.
    Jeg lever et helt normalt liv med fuldtidsarb, sport osv men har lært at tage anfald i optrækket bl.a ved at spise sukker ala druesukker hurtigt eller skynde mig at hvile. Et lille hvil, powernab efter arb gør jeg næsten hver dag. Op m benene, pude u nakken og hvile i 15-20 min!
  • Indstillinger
    Ja 1~2 gange pr md i 24 år. Smukt
  • Indstillinger
    Det hedder auramigræne, selv uden hovedpine. Jeg er MEGA erfaren i emnet..
  • Indstillinger
    Fiud77Fiud77
    Redigeret 14 maj, 2018, 14:48

    Tramadol og Codeine er stærk medicin men fungerer godt. Godt sted at køb uden recept (kræver en nem online konsultation) http://www.dokteronline.com/en/nerve-pain/3235/
  • Indstillinger

    De seneste undersøgelser viser at anfaldet heldigvis er ufarligt. Jeg har haft dem i mange år og oplever at det især sker hvis min nakke belastes - hvis jeg f eks hyppigt bøjer hovedet og kigger ned i mobil telefonen eller bare ligger forkert. Så pas på med den mobil. Men det ikke helt entydigt. Er jeg stresset eller spiser for meget sukker fra f eks sportsdrikke kan det også medvirke. Jeg har ikke ondt efter et anfald men kan føle mig småtræt.

Log in eller Registrér for at kommentere.