Hjem Sport, motion og ernæring Vitaminer og mineraler

For højt kalium.

245

Kommentarer

  • Hej Linette

    Jeg synes, at din læge er lidt for hurtig til at sige, at dine kramper og dine smerter ikke kan skyldes Simvastitin.

    Det er helt almindeligt kendt, at kolesterolsænkende medicin nedsætter mængden af det livsvigtige stof Q10. Som en konsekvens heraf får man smerter.

    Hvis du ønsker at fortsætte med Simvastitin, kan du tage tilskud af Q10. Så skulle risikoen for sygdomme i muskler, herunder hjertet, som følge af den nedsatte mængde Q10 i organismen være lille, og smerterne skulle gerne forsvinde.

    Det kan du læse om her:

    http://www.vitalraadet.dk/304+M54bcaec5740.0.html

    Men du skriver også om kramper. Kramper er et kendt symptom på for lidt kalium, men du har for høj kaliumværdi.

    Men prøv at kigge på indlægssedlen til Simvastitin, f.eks. denne:

    http://indlaegsseddel.blogspot.dk/2011/ ... tatin.html

    Jeg citerer:

    ”Følgende sjældne bivirkninger er blevet rapporteret (1-10 ud af 10.000 behandlede). Hvis du får nogle af disse bivirkninger, skal du holde op med at tage medicinen og straks kontakte lægen eller skadestuen på det nærmeste hospital.
    • Muskelsmerter, -ømhed, -svaghed eller -kramper. I visse sjældne tilfælde kan disse muskelproblemer være alvorlige f.eks. i tilfælde af muskelnedbrydning, der kan give nyreskader.”

    Her står altså kramper nævnt som en − ganske vist sjælden – bivirkning.

    Jeg synes bestemt ikke, at Sivastitin kan frikendes. Og under alle omstændigheder bør du tage tilskud af Q10, hvis du ønsker at fortsætte med Simvastitin.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Jeg vil bede min læge om at udskrive noget andet.
    Jeg har været til træning i dag. Jeg får ikke energi af det - tværtimod. Jeg kan dårligt nok slæbe benene med mig.
    Jeg har haft en tilbøjelighed til, at give varmen en del af skylden. Jeg hører ikke til dem, der nyder varmen. Jeg får det, som om jeg ikke kan være i mig selv. Jeg tror mere og mere på, at Simvastatin kan være årsagen.
    Jeg vil prøve at købe Q10.
    Men alt det her forklarer næppe mit forhøjede kalium.
    Jeg ved ikke om varmen kan være medskyldig. Man sveder vel både natrium og kalium ud gennem huden.
    Linette.
  • • Muskelsmerter, -ømhed, -svaghed eller -kramper. I visse sjældne tilfælde kan disse muskelproblemer være alvorlige f.eks. i tilfælde af muskelnedbrydning, der kan give nyreskader

    citat slut

    Og alligevel afviser mange læger de nævnte bivirkninger. Som de afviser bivirkninger ved blodtryksmedicin, der også er nævnt i indlægsseddelen, nemlig brystsmerter.
    Derfor bliver det til "sjældne" bivirkninger, som der ikke regnes med.
    Heldigvis kan vi selv indberette nu. Og burde gøre det for muskelsmerter er meget almindelige ved kolesterolmedicin.
  • Persille, jeg er obs på det. Har været det i flere år. Jeg blev for år tilbage henvist til rheumatolog, fordi jeg havde smerter over det hele. Efter en ventetid på næsten to år, blev jeg undersøgt der. Han sagde bare til mig: Du gør hvad du kan, for at leve med det.
    Den gang tænkte jeg ikke på Simvastatin som evt. årsag, det har lægen sikkert heller ikke gjort.
    Jeg gik og gør det stadigvæk, til varmtvandstræning to gange om ugen, derudover træner jeg hos fysserne en gang om ugen.
    Der gik endnu nogle år, og i 2006 blev jeg igen henvist til rheumatolog, men en anden. Han næsten kun så på mig, så sendte han mig til scanning. Den viste flere ting omkring min ryg. Jeg blev henvist til neurokirurgerne. I januar 2008 blev jeg opereret første gang i ryggen. Det hjalp på min gang.
    Jeg er nu klar over, at der kan være flere ting, som skal adskilles.
    Jeg kan f.eks. ikke have, at min kat ligger på min brystdel. Det gør ondt i musklerne. Ligger han stille, er det OK, men vil han stå op og "rede seng", så gør det meget ondt. (Det er ikke kløerne)
    Muskelsmerter er trods alt anderledes end nervesmerter. Jeg har nedat følesans i benene og nedsat reaktion i benene. Det er formentlig nerveskader fra ryggen.
    På mandag vil jeg ringe til min læge og bede om noget andet end Simvastatin.
    Jeg ville gerne vide, om det er risikabelt at holde en pause med dem, bare for at se, om det hjalp.
    Linette
  • Det tror jeg ikke der kan være, for jeg stoppede da bare. Og skulle de eventuelt hjælpe på noget, så sker der ikke noget så hurtigt.
    Jeg fik det hurtigt bedre. Alle mine skrækkelige smerter i benene forsvandt. Det er længe siden nu.
    Min daværende læge truede mig jo nærmest: Vil du ikke gerne leve. Jo tak, men uden kolesterolmedicin. Tre damer, jeg har kendskab til stoppede også for at blive fri for bivirkninger. Uanset lægen sagde noget andet.

    En gammel mand tog mindre medicin, men han turde ikke sige det til lægen.
    Og så mener jeg der er noget galt med tillidsforholdet. Arme mand.
    Og så er der hende, som lægen tog kolesterol medicinen fra. Den læge vidste åbenbart der kunne være grove bivirkninger. Damen har fået det meget bedre.

    Nå ja, jeg har vist skrevet det før.

    Du skriver om din ryg. Efter et fald har jeg fået problemer med min lænd. Sidste sommer havde jeg en værre omgang smerter, men de forsvandt lige så hurtigt, som de kom. Nu er det igen galt.
    Jeg har faktisk føleforstyrrelser i min fødder. Ingen har jo villet høre på mig før jeg fik min nye læge.
    Men jeg har ikke fortalt ham om min ryg, det burde jeg måske. Jeg har jo ikke mere særlig tiltro til læger, for jeg er blevet afvist i så mange år med den blodtryksmedicin og alle mine bivirkninger, at jeg føler min person intet er værd.
    Heldigvis er de problemer løst med hjælp fra Rita og Asklepios og min nye læge tror på mig. Han siger det ved lægerne godt. Ha, det tror han da.
    Nå ja, jeg ville bare "jamre" lidt.

    Jeg håber din læge vil støtte dig i et prøvestop, f.eks, 14 dage. På den tid kan du sagtens nå at mærke om smerterne bliver mindre. Du har det svært nok. De bedste ønsker og tanker fra mig.
  • Jeg kom til at grine. Jeg er slem til at rette og føje lidt til efter indlægget er skrevet.

    Jeg så for mig et stakkels menneske, der sad og skrev teksten i en lynende fart og skulle rette og rette. Om lidt får jeg en skrivelse fra netdoktor,at hun er brudt sammen og jeg må lade være med den slags.

    Men det er måske ikke sådan det fungerer. Ja, hvad forstår bønder sig på agurkesalat, de æder det og tror det er græs.
  • Ja, jeg tror du skal nævne det med din ryg for din læge.
    Jeg har haft problemer med fødderne (troede jeg) i mange, mange år. Jeg har købt bunker af nye sko, jeg troede det var skoene der var årsagen. Det har været min ryg.
    Efter scanningen, i en alder af 62 år, får jeg at vide, at jeg er født med en meget svag ryg.
    Jeg har døjet lige fra min ungdom af, med ryg og fødder. Jeg kunne ikke stå op ret lang tid ad gangen. Det samme med at gå. Jeg fik så ondt, så ondt i mine fødder.
    For nogle år siden havde jeg det som om mine ben sluttede ved anklerne, og fødderne føltes som "at gå på vat". Her blev der konstateret B12 mangel, som jeg får hv. 3. måned.
    Lidt væk fra emnet.
    Jeg sidder lige nu og er bange. Jeg bor alene i et stort hus. For halv time siden ringede nogen på min dør. Jeg turde ikke gå ud for at se hvem det var, men ringede op til min nabo, og bad dem om, at se om der luskede nogen rundt i min have. Jeg tændte alt hvad jeg har af lys, og fik låst bryggersdøren.
    Der sker jævnligt indbrud her i området, så jeg er bange lige i øjeblikket.
    Linette.
  • Åh, Linette, jeg håber da du har sovet roligt i nat. Nej, man skal aldrig åbne døren uden at vide hvem det er. ikke engang om dagen. Man risikerer jo det værste.
    Godt du havde nogen at ringe til, så du kunne få hjælp.

    En veninde og hendes mand vågnede en nat og hørte, der var nogen udenfor vinduet. De stod stille op og kiggede ud, der stod to mænd.
    De fik fat i deres mobiltelefon og ringede efter politiet. De var heldigvis i nærheden og kom med det samme.
    Mændene flygtede, men politiet fik senere fat i dem.

    Det er ikke Danmark som i "gamle dage". I min barndom var dørene ikke låst. Mange ting har ændret sig og ikke til det bedre.

    Jo for resten, i København låste min moster hendes dør. Men København var jo også noget "ganske andet"
  • Jo tak, jeg faldt da i søvn, men er stadigvæk rystet. I sådan en situation er det ikke rart at være alene. Der er ingen der ville kontakte mig på den tid af aftenen på den måde, de ville bruge telefonen.
    Den nabo jeg ringede til, har haft indbrud to gange. Den ene gang var de endda hjemme. Tyvene gik ind ad et vindue. Den anden gang havde tyvene taget det nederste af en dør af, så kunne de gå ind uden problemer.
    Naboen ringede til mig, om jeg havde set noget. Det havde jeg faktisk, jeg studsede over et mærkeligt lys i deres stue. Tyvene er blevet forstyrret af, at jeg og en anden nabo var kommet hjem. Så tænder gårdlamperne hos den anden nabo, men også lyset fra mit hus, har forstyrret dem.
    Nå, nok om det.
    Jeg undlod at tage Simvastatin i aftes. Jeg ved ikke om det er det rigtige at gøre, jeg er meget usikker på det.
    Linette
  • Hej Linette

    Godt der ikke skete noget. Jeg kan så sandelig godt forstå du er nervøs, det ville jeg også være. Vi har fået så mange tyveknægte til landet og de er ikke alle lige "venlige"
    Efter min ringe mening skulle grænsen lukkes.


    Du skal ikke være nervøs, fordi du prøver at stoppe med simvastatin. Tre gange er jeg stoppet og jeg fik det kun bedre af det.
    De skulle jo hjælpe på en eventuel åreforkalkning og det sker trods alt ikke så hurtigt, det tager lang tid. I løbet af et par dage var alle mine smerter væk. Eller jeg kunne mærke de aftog med det samme.

    Lægerne er jo delte i deres meninger om det overhovedet gør nogen gavn. Det sidste nye er jo, at de mennesker UDEN hjertelidelse ikke skal have medicinen.

    Den dame, jeg kender, havde fået kolesterolmedicin i flere år. Hun har IKKE dårligt hjerte, men hun fik det dårligere og dårligere. Da hendes læge gik af og der kom en ny ung læge blev hendes kolesterol medicin stoppet.

    Hun havde fået både diabetes og hudkræft, som Uffe Ravnskov fortæller kan være bivirkninger.
    Hendes hudkræft er fjernet og hun har fået det meget bedre.

    Min bror har også fået diabetes. Om det er på grund af medicinen ved jeg naturligvis ikke.
    Han har meget dårligt hjerte og tør ikke stoppe. Han får dog hverken simvastatin eller Crestor. De gav ham så mange smerter. I lang tid troede han det var hjertet, men det var medicinen.
    Han får ezetrol og en anden slags, som jeg ikke lige husker.

    En nu afdød veninde fik også kolesterolmedicin. Hendes hjerte var ikke godt. Hun fik også diabetes og hudkræft. Hun fik alligevel flere blodpropper og den sidste døde hun af. Så jeg gad gerne vide om det er en pengemaskine eller en hjælp til menneskeheden.

    Noget familie har tjent millioner i den branche, lægerne får også rejser, underholdning o.s.v. så der er er mange penge indblandet. Jeg stoler ikke på dem.
    Min nye læge er heldigvis ikke helt "skør" i bolden med kolesterol. Det er et noget vi ikke kan undvære i kroppen, det skal man heller ikke glemme. Nogle læger vil jo have tallet så langt ned, at det nærmer sig det uforsvarlige efter hvad man kan læse sig til.


    Jeg har læst en del af alt det Uffe Ravnskov og andre læger siger om det hele. Jeg har valgt at tro på dem, hellere det end være smaddersyg af den medicin.

    Ikke 7 vilde heste får mig til at tage det igen. Så hellere prøve med en teskefulde æbleeddike i et glas vand tre gange om dagen.
Log in eller Registrér for at kommentere.