Hjem Sport, motion og ernæring Vitaminer og mineraler

For højt kalium.

Redigeret 17 november, 2017, 06:31 i Vitaminer og mineraler
Jeg har i længere tid været træt, og bliver let muskeltræt og får kramper ved bevægelser.
Jeg kontaktede min læge, og fik taget en masse blodprøver.
Jeg fik svaret i dag. Alt er normalt undtagen kalium. Den var meget høj.
Jeg spiser nu ikke særlig meget mad, og helst en rugbrødsmad.
Musli med mælk til morgenmad og kaffe.
Det eneste frugt jeg stort set spiser, er en banan i ny og næ.
Tomater har jeg i drivhuset, og de smager også godt.
Jeg skulle ændre lidt, blandt andet undgå bananer og kaffe.
Der blev bestilt ny blodprøve om en måned.
Jeg har søgt lidt på nettet om kost der nedsætter kaliumindholdet.
Men hvad med vitaminpiller? Der er også kalium i.

Jeg fik også taget prøver for vitaminmangel, alt var som sagt i orden undtagen kalium.
Så hvad gør jeg nu?
«1345

Kommentarer

  • Hej Linette

    Hvad hedder de vitaminpiller. I mine er der ikke kalium. Jeg har faktisk aldrig set der har været kalium i nogle vitaminpiller. Men derfor kan der jo godt være vitaminpiller jeg ikke kender.
  • Jeg er faktisk noget rystet over den "opskrift" din læge har givet dig for at få din kalium ned -hvis det som du skriver er meget højt. Ligger det lige over øvre normalgrænse er det nemlig helt fint det han råder dig til.


    Følgende går ud fra at dit kalium er meget højt -altså ikke kun lidt for højt:

    Du skal IKKE lægge din kost om, du skal til nyrelæge! Forhøjet kalium er nemlig tegn på nedsat nyrefunktion.

    Kroppen regulerer kalium meget nøje da både for højt og for lavt kan give hjerterytmeforstyrrelser, så det er ikke noget at spøge med. Der er en øvre grænse på 5.5 før det bliver rigtig kritisk, men det gælder kun hvis man ikke fejler noget andet i forvejen, fx sukkersyge eller forhøjet blodtryk eller stofskiftesygdomme.

    Hvis man ikke fejler andet end forhøjet kalium, kan man godt se tiden an hvad kalium-værdien angår men da så sandelig ikke hvad angår årsagen.

    Så altså, dine nyrer skal undersøges nærmere. Hvis de bliver frikendt må jagten gå videre, for det er vigtigt at du bliver sat i korrekt behandling.

    Men husk, er det kun lige i overkanten er det helt fint det han gør i første omgang, men tal dog lige med ham næste gang hvad han tænker årsagen kan være til at det er lige i overkanten.

    Er det meget for højt, skal der derimod ske noget NU, da du kan få hjerterytmeforstyrrelser -og det kan faktisk godt give den træthed du beskriver.


    PS. hvis du ikke fejler noget andet, så kan du få kalium ned med et pulver lægen udskriver -eller med piratos (og nej, det er ikke en joke....) men lad lakridsen være hvis du har sukkersyge, forhøjet blodtryk, hjertesygdom eller stofskiftesygdom..... ;-)
  • Det er rigtigt, der er ikke kalium i vitaminpiller. Det troede jeg.

    Jeg fejler vist ikke noget, der har betydning for kalium.
    Jeg har arvelig betinget forhøjet kolesterol. Behandles med simvastatin.
    Ufrivillig vandladning. Behandles med Vesicare.
    Forebyggende behandling blodpropper, Hjertemagnyl.
    Mavesyre behandles med Lanzoprasol.
    Panodil 665 for smerter grundet slidgigt i ryggen. Jeg er opereret to gange for spinalstenose.
    Derudover får jeg Symbicort for astma.
    Det er det medicinindtag jeg har daglig.
    Jeg har Mènière, som er det man kalder udbrændt. Den behandles ikke. Den giver mig en kronisk ubalance fordi det indre øre er ødelagt af sygdommen.
    Derudover fejler jeg ikke noget.

    Jeg kommer i tanke om, at min tidligere læge nævnte, at der var lidt med nyrerne, men ikke noget jeg skulle spekulere på. Han er gået på pension, og jeg har taget en yngre kvindelig læge, der blev en del af lægehuset.
    Hun er den jeg kontakter, men ellers tror jeg ikke, jeg har nogen bestemt læge.
    Kan man ikke se sine blodprøvesvar nogen steder? Jeg loggede ind på Sundhed.dk Der kan jeg ikke se det.
    Man kan godt se prøvesvar, men ikke blodprøver.
    Jeg vil spørge lægen om, hvad tallet var/er på mit kalium.
    Tak for svarene.
    Linette
  • Hej Linette
    Du skal da be' om at få udleveret et kopi af dine blod prøve svar, det har du ret til.

    https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/l ... rkaliaemi/

    http://min.medicin.dk/Artikler/Artikel/106

    Her har du lidt læsestof.

    God bedring.
    Rita
  • Jeg ringede til min læge i morges, jeg ville vide hvor højt det kaliumtal ver. Det var 4,9 og måtte ikke være højere end 4,6. Så det lyder da vist ikke så voldsomt.
    Jeg fortalte hende, at jeg før havde fået at vide, at der var lidt med nyrerne. Jeg skulle ikke tage mig af det, det kom med alderen. Nu har alle lægerne der adgang til min journal, så jeg fik at vide, at det har været oppe på 12.
    Men jeg kan jo ikke huske, om det var prøver der blev taget som tjek, eller om det var på grund af noget specielt.
    Jeg har af og til oplevet at have smerter overalt. Min fornuft siger, at det kan man ikke have, men ikke desto mindre er det sådan. Det er muligvis i den forbindelse jeg har fået taget prøverne.
    Jeg ved ikke om forskellige psykisk pressede situationer kan gøre noget i den forbindelse. Jeg har levet i mange år med store stressfaktorer. Blodprpper hos min mand og to af mine sønner. Der var tale om mange og store blodpropper, som medførte henholdsvis en stent og en tredobbelt bypass. Derudover alvorlige kræftsygdomme hos min mand, strubekræft og til sidst en lungecancer, som han ikke overlevede. Den havde spredt sig og blev opdaget fordi hans ben brækkede uden nogen ydre påvirkning.
    Jeg selv havde/ har Mènière og en rigtig dårlig ryg. Det er slidgigt, spinalstenose, som vel også er slidgigt.
    Jeg tænkte såmænd, at der var ikke noget at sige til, at jeg havde smerter. Men der måtte opereres to gange for spinalstenose med fire års mellemrum. Det er hele lændelen og ligeledes har jeg det i halshvirvlerne. Det sidste er der ikke opereret for.
    Der blev på et tidspunkt også konstateret B12 mangel, som jeg får som indsprøjtning hv. 3. md.
    Men ellers har jeg det meget godt. I øjeblikket er jeg bare meget træt, jeg sover meget, uden at være udhvilet. Jeg får let kramper, det kan være i hænder og under fødderne, lårene og armene, eller lige under brystet. Et besynderligt sted at få kramper er i anklerne.
    Ind imellem har jeg tænkt på, om det kunne have noget at gøre med Simvastatin. Men det siger min læge, at det tror hun ikke på, fordi jeg har fået det i mange år.
    Hun forklarede mig lidt om, at det nok var det forhøjede kalium, der gjorde, at jeg kunne mærke uro i musklerne. Men det er jo ikke uro, det er kramper.
    Linette.
  • Hej Linette


    Får du simvastatin. Den medicin har jeg prøvet. Jeg fik så mange smerter i mine ben, at jeg ikke kunne holde ud. Samtidig havde jeg svært ved at "holde mig".
    Jeg fik en ny slags kolesterolmedicin, det samme skete igen og en tredje slags, det samme skete igen.
    Ingen mennesker får mig til at tage kolesterolmedicin igen, aldrig. Jeg kender tre andre ældre damer, som også smed dem langt væk. Den ene fortalte mig hun slog i skrivebordet over for lægen og sagde, hun ville ikke have disse tabletter mere.
    Min veninde fik simvastatin, hun er desværre død nu af blodpropper og det på trods af hun troligt havde taget kolesterolmedicin i mange år.
    Når man læser, hvad læge Uffe Ravnskov skriver om bivirkninger, så fik hun dem. Hukommelsesbesvær, diabetes og hudkræft.

    Jeg tager æbleeddike, en teskefuld tre gange om dagen i et glas vand. Det skulle sænke kolesteroltallet, som efter flere lægers udsagn slet ikke skal være så lavt, som der skrives flere steder. Min nye læge ser heldigvis også lidt anderledes på det.
    En bekendt har fået ny læge og denne læge tog straks kolesterolmedicinen fra hende. Hun fik det meget bedre. Man kan ligefrem se det på hende. Hun har taget lidt på og fået ro i ansigtet.

    Min bror fik også simvastatin og senere crestor. Han kunne dårligt gå på grund af smerter i benene. Han får nu ezetrol og en slags til. Det går bedre.

    Jeg aner naturligvis ikke hvilke læger der har ret. Jeg ved bare, jeg skal aldrig have den medicin mere.
    Jeg ved også der er rigtig mange penge indblandet i hele den medicinalindustri. Jeg har en følelse af vi næsten skal tvangsfodres med medicin. Min tidligere læge truede mig med disse ord: Du vil vel gerne leve. Ja, vist vil jeg det, men ikke på alle betingelser.

    http://hovedland.dk/bog/Hvorfor_et_hoej ... yttigt.htm


    ps. Jeg har jo selv fået medicin i mange år, som jeg pludselig ikke kunne tåle mere. Jeg har læst om en anden, det gik på samme måde.
  • Min bror og svigerinde fik også simvastatin, men måtte ophøre med det på grund af smerter. De fik noget andet i stedet.
    Jeg er lidt usikker på det, fordi jeg fik det i forbindelse med min søns første blodprop. Her blev det konstateret, at vi havde det arvelige forhøjede kolesterol. Min bror og svigerinde er hhv. min bror og min mands søster, de fik konstateret det samme.
    Men, der er et men. Min tidligere læge sagde altid, at der var noget godt med mit kolesterol, idet jeg havde mest af "det gode kolesterol". Jeg husker at kolesterolen var helt oppe på 9, jeg husker bare ikke fordelingen af det "gode" og "det onde". Det er stadigvæk fordelt med mest af det gode.
    Jeg har selv spekuleret en del på det kolesterolnedsættende medicin. Jeg ved bare ikke nok, til at tage en beslutning om, at ophøre med det.
    Linette.
  • Hej igen, Linette

    Det forstår jeg. Man aner ikke hvem man kan stole på. Min bror tør heller ikke lade være med at tage det.
    Jeg tør, for mit kolesteroltal er "kun" 7,4. Jeg har ikke dårligt hjerte. Og mine bivirkninger gjorde jeg ikke kunne holde det ud.
    Af simvastatin fik jeg smerter i benene og det andet gav mig smerter i nyrerne.
    Jeg er ligeglad med om min daværende læge troede på mig eller ej, Jeg kunne mærke det på min krop.
    Min nye læge har sagt, hvis det var 6 var det godt nok. Så derfor prøver jeg med æbleeddike. Kommer det lidt ned er det vel i orden, gør det ikke, så lever jeg med det til jeg dør. Det kan jo også være Uffe Ravnskov har ret.


    Der er jo ingen vej uden om, vi skal dø på et tidspunkt. Jeg har oplevet et par ting, så jeg håber der er et nyt liv efter døden. Er der intet, så ved vi det ikke alligevel. Nå, ja, man er vel altid lidt bange, ikke for selve døden, men det ikke at eksistere mere.
    Som vi far sagde: Jeg er ikke bange for at dø, men jeg vil så nødig herfra. Han døde et halvt år efter kun 63 år gammel.

    Vi kom til at tale om det efter en "lille oplevelse" og den viste sig mærkelig nok at være korrekt.
  • Hej Persille.
    Jeg kan ikke lade være med at skrive tilbage.
    Jeg har også spekuleret på at lade tingene gå sin gang, uden medicin. Jeg har ikke dårligt hjerte, får kun medicin forebyggende, fordi vi er disponeret for det.
    Jeg har det også sådan, at jeg af og til tænker, at det er underligt, det der med, slet ikke at være.'
    Jeg har også haft oplevelser der kan indikere et liv efter døden. Men alligevel - da min mand døde, blev jeg sammen med ham natten over, og hele næste dag. Der er ingenting, der er dødsstille. Den stilhed kan man ikke erfare uden at være ved siden af den døde. Det er ikke ubehageligt.
    Alligevel tænker jeg på, at det er underligt, slet ikke at eksistere.
    Jeg slår det hen, og tænker, tja, den verden må vi vente med. Eksisterer den? Det spørgsmål bliver først besvaret efter døden. Er der ingenting, så ved vi det ikke. Jeg tror mest på det sidste
    Linette.
  • Hej Linette

    Ja så må I have været igennem et længere udredningsprogram for at finde ud af at det var arvelig forhøjet kolesterol. Da det ikke er nok med en blodprøve hos lægen. Håber I alle er blevet udredt for den genfejl som denne sygdom er.

    Citat start
    Jeg er lidt usikker på det, fordi jeg fik det i forbindelse med min søns første blodprop. Her blev det konstateret, at vi havde det arvelige forhøjede kolesterol. Min bror og svigerinde er hhv. min bror og min mands søster, de fik konstateret det samme. Citat slut

    I dette lyder det ikke som om i er blevet grundig udredt for FH, og dermed heller ikke bliver behandlet korrekt.

    Du kan læse meget mere herom på http://fh-ramte.dk/news.php
    Denne side er lavet af en der har sygdommen tæt inde på livet, da hun selv er ramt af den.

    Mange hilsner
    Rita
Log in eller Registrér for at kommentere.