Hjem Sport, motion og ernæring Vitaminer og mineraler

Kan dette skyldes D-vitamin mangel?

Redigeret 4 december, 2016, 12:33 i Vitaminer og mineraler
Hejsa

Jeg skriver da jeg er ved at gå ud af mit gode skind.
Det startede med at for ca 2 mdr siden begyndte mit nederste øjenlåg at sitre konstant i 10 dage, så stoppede det et par dage, startede igen og sådan er det blevet ved. Samtidig kan jeg mærke muskler der "hopper" rundt omkring i min krop i løbet af dagen. For ca 1 mdr siden begyndte det at snurre i først min højre fod, så den venstre, så i hænderne, om læberne osv rundt omkring på kroppen. Var ikke alle steder på en gang med kom ligesom på skift. Vågnede også nogengange af at mine hænder sov om natten, gik dog hurtigt væk når jeg vågnede.

For en måneds tid siden blev jeg også svimmel, og er det stadig hver dag. Er ligesom at være søsyg. Samtidig begyndte min krop ligesom at ryste indvendigt. Mærker det mest når jeg sidder stille eller skal sove. Endvidere synes jeg mit syn er mærkeligt. Er svært at forklare hvordan, det er bare ikke som det plejer. Har været hos en øjenlæge som ikke fandt noget og sagde at det kun var den ene nerve, der fik øjet til at hoppe som var påvirket. Mine synsnerver var fine.

Var hos en neurolog for 14 dage siden, som sagde at det ikke drejede sig om nogen neurologisk sygdom men at det simpelthen var nerver, måske kombineret med lav D-vitamin. Fik den målt i starten af dec. 12 hvor den var på 30. Jeg bruger faktor 50, når jeg er ude pga pigment forandringer i ansigt, så får ikke meget sol på den måde. Neurologen mente altså at den er faldet yderligere og har sat mig til at spise 75 mikrogram om dagen i 14 dage. Efter et par dage stoppede min snurren en del og nu er den stort set helt væk. Jeg er dog stadig meget svimmel og ryster stadig meget indvendigt.

Kan dette skyldes D-vitamin mangel? Eller er der nogen der har nogle andre gode bud?

Sætter pris på hvert et svar, da det virkelig er begyndt at gå mig på nerverne.

Mvh Magnolia
«1345

Kommentarer

  • Du skal få undersøgt om du har en sygdom i din skjoldbruskkirtel. Få målt TSH T3 T4 frit T3 TRAb anti-TPO og anti-TG du skal sige at din læge skal tage alle disse prøver og ikke kun TSH som mange læger tror er nok. vh Petra
  • Petra kommer med et rigtigt godt råd.

    Det er også oftest sådan, at mangler du ét vitamin/hormon (d-vitamin er faktisk mere hormon end vitamin) så mangler du også andet.

    Dine tics kan også skyldes for lav magnesium og det kan hænge sammen med din d-vitaminmangel.

    Hvis jeg var dig ville jeg uden blusel fortsætte med de 75 µg d-vitamin permanent om sommeren og 100 om vinteren, ellers får du problemerne igen om kort tid. Det er ikke skadeligt som man tidligere troede. Men det ved mange læger bare ikke fordi der findes en sygdom hvor d-vitamin bliver alt for højt med kalkudfældninger til følge. Men ved denne sygdom er problemet i virkeligheden at ens krop ikke kan udnytte d-vitaminet fuldt ud og så går der kuk i det -den er meget sjælden og handler egentligt om noget helt andet.

    Dit problem er at du pga. din hud ikke kan tåle at være i solen og på ingen måde kan få nok gennem kosten. Lavt d-vitamin er virkeligt farligt og kan give alt lige fra kræft, autoimmune sygdomme som fx sklerose, alzheimer åreforkalkning og meget mere. Mange sygdomme i skjoldbruskkirtlen (thyreoidea) er faktisk også autoimmune, men d-vitamin-mangel er fra officiel side ikke fundet som direkte årsag, men det kan alligevel bestemt ikke udelukkes fordi d-vitamin er vigtig i reguleringen af immunsystemet.

    Du bør nok tænke lidt over hele din vitaminstatus i det hele taget.

    Og så følge Petras råd om at få målt dine thyreoidea-tal.
  • Hej begge

    Tak for svar. Jeg fik taget blodprøver hos min læge i sidste uge, og fik svar at mit stofskifte var fint. Jeg ved dog ikke hvilke værdier der er blevet målt, så det vil jeg lige forhøre mig om. Og bede om en udvidet blodprøve hvis det er relevant.

    Jeg har også selv tænkt mig at fortsætte med at tage D-vitamin, da jeg umuligt vil kunne opretholde et normalt niveau, da jeg ikke kommer nok ud og kun får lidt sol.

    Jeg er begyndt at spise B-complex, C-vitamin og jern ved siden af, da jeg selv tænkte at nu måtte der ske noget. Er der andre vitaminer I kan anbefale?

    Og hvordan finder man ud af om ens magnesium er lavt?
  • Hej Magnolia

    Jeg døjer on-off med for lavt D-vitamin og B12- vitamin.
    B- vitamin manglen bliver behandlet med indsprøjtninger.
    D- vitaminmanglen bliver som oftest fundet i forbindelse med, at jeg bliver indlagt for at skal igennem en KAG-undersøgelse af hjertets kranpulsårer, men enkelte gange er det fundet en almindelig blodprøver hos lægen.

    Når dette sker, får jeg flere af de symptomer du beskriver, især den siteren i kroppen.
    Snurren og sovende fornemmelser i lemmer både dag og nat.

    Så det kunne jo være, at du skal få lægen til at tjekke D og B12 vitaminet

    Hilsen Rita
  • Hej Rita

    Tak for svar.
    Jeg ved at der også blev testet for B12 i de blodprøver jeg lige har fået taget, men har ikke fået svaret endnu. Og min D-vitamin kan jeg kun få tjekket en gang årligt, blev jeg fortalt af lægesekretæren, da det er en dyr test. Så derfor ved jeg ikke hvad den er nu. Jeg fik dog aldrig fulgt op på det, da den var på 30 i start dec, da jeg ikke tog det så alvorligt. Men må nok sige at jeg er skræmt nu, hvis det er D-vitamin mangel der kan gøre alle disse ubehagelige ting ved min krop.

    Hvor hurtigt forsvandt dine symptomer når du kom igang med behandling? Og hvor meget D-vitamin spiste/spiser du dagligt?

    Hilsen Magnolia
  • Hej Magnolia

    Øv hvor trist at du ikke fik fulgt op på den blodprøve for D-vitamin.

    Jeg skal ikke gøre mig klog på en hel masse, men jeg syntes der er flere og flere der får D-vitamin mangel.
    Jeg tror det hænger sammen med vores øget brug af solfaktor i solcreme, så jeg har valgt helt at undlade solcremen, dog holder jeg mig inden døre eller i skyggen når solen er værst.

    Jeg tager min daglig multivitamin,
    Pga hjertekramper for jeg hjertemedicin, 2 vandrivende tabletter og tre kalium tabletter, de vandrivende er med til at forstyrre mit D-vitamin.

    http://osteoporosedoktor.dk/forebyggels ... /d-vitamin
    Dette kan fortælle dig hvor i kosten du finder D-vitaminet.

    Der har gået en lille uges tid, før jeg begyndte at mærke ændringer.

    Uanset hvad lægens sekretær siger, (hun betaler nemlig ikke for dine prøver)
    skal du få en samtale med din læge, om det ikke snart var på tide at få tjekket dit D-vitamin igen, Hvis hun ikke vil give dig tiden hos lægen, så ring til lægen.

    Får du tabletter som kan påvirke vitaminerne i kroppen?

    Mange hilsner
    Rita
  • Hej Magnolia

    Du spørger, om dine symptomer kan skyldes D-vitamin-mangel. Derfor vil jeg lige bringe den liste over mulige symptomer, som jeg plejer at bringe. Du har muligvis set den i andre debattråde, men jeg bringer den lige for en sikkerheds skyld:

    • Følelse af ”svaghed” – muskeltræthed.
    • Smerter og nedsat kraft i musklerne – spec. lår, læg, skuldre og nakke.
    • Almen træthed.
    • Smerter i knoglerne.
    • Prikkende, stikkende, sovende, snurrende eller brændende fornemmelser i fødder og hænder.
    • Krampetendens i arme og ben.
    • Uoverkommelighedsfølelse
    • Depression
    • Ledsmerter.
    • Bredsporet og vraltende gang
    • Besvær med at rejse sig fra siddende til stående stilling samt at gå på trapper.

    Listen stammer fra en hjemmeside, der tilhører to praktiserende læger:

    http://www.cure4you.dk/749/D-vitamin.pdf

    Jeg har ikke selv haft D-vitaminmangel (så vidt jeg ved), men der er flere i bekendtskabskredsen, der har haft store problemer. En af dem beretter faktisk om muskler, der hopper, sådan som du skriver. Ellers er det mest smerter i knogler og muskler, de taler om.

    Godt, at du også har fået tjekket B12.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej,d vitamin mangel er noget skidt,jeg fik konstateret det efter opfordring fra en vagtlæge,der havde jeg også gået et år med diffuse smerter og ubehag fra hjerte og højt puls og blodtryk ,med angst og utilpas ved hvert anfald:( troede det var det værste hvergang ,nu døjer jeg mest med ubehag i muskler især nakke og skulder har det virkelig skidt,svimmel kvalme spændinger sitren og uro i kroppen,har brugt et svimlende beløb på fys og massør ,virker måske 1 uge til 2 hvis jeg er heldig,,tar kalk dvitamin spiser varieret og laver øvelser håber nu her efter 2 år :( er det hjælper,da røngenfoto ikke har vist slid ,føler bare tiden går og at de ikke mener det er alvorligt,så selv om jeg har rendt til læge meget sker det ikke mere,desværre ,havde håbet at jeg måske kunne blive mr scanning ,da jeg kan læse nogle har været igennem mange undersøgelser
  • Hej Bitten og Magnolia

    Jeg ser, at du, Bitten, døjer med kvalme, og at I begge døjer med svimmelhed.

    Svimmelhed og kvalme er jo ellers ikke med i de to lægers liste over symptomer fra D-vitamin-mangel. Men jeg har lagt mærke til, at flere Netdoktorbrugere nævner kvalme og svimmelhed i forbindelse med D-vitamin-mangel, se f.eks. første indlæg i denne tråd, hvor en ung pige med D-vitaminmangel fik kvalme, svimmelhed og hovedpine, hver gang hun prøvede at tage det nødvendige tilskud af D-vitamin.

    viewtopic.php?p=106671

    Og det er jo mærkeligt! Når man mangler D-vitamin, skulle det jo hjælpe at tage tilskud. Man skulle ikke forvente, at man bliver mere syg med endnu flere grimme symptomer.

    Jeg har fået den ide, at de grimme symptomer kommer, fordi vedkommende også mangler magnesium. Magnesium indgår i et hav af vigtige processer i organismen, herunder for dannelsen af de enzymer, der aktiverer D-vitamin.

    Jeg kan godt se, at det bare er et indfald fra min side. Men man kunne jo godt forestille sig, at der på en eller anden måde dannes ”en prop” af D-vitamin, der ikke kan blive aktiveret og gøre gavn, fordi der mangler magnesium.

    Her er der oplysninger om magnesium og symptomer på magnesiummangel:

    http://www.madforlivet.com/bloggen/420- ... neral.html

    I øvrigt husker jeg, at den bekendt, som også berettede om muskler, der hoppede, og som havde en kraftig d-vitaminmangel, sagde, at hun ikke rigtig brød sig om at tage d-vitamintilskud, fordi hun fik sådan en kvalme af D-vitamin-pillerne. Senere begyndte hun at tage tilskud af magnesium også, men jeg har desværre ikke hørt, om det hjalp.

    Og under alle omstændigheder gør det ingen skade at tage ekstra magnesium. Det overflødige tisser man bare ud. Men det er nu engang sådan, at de fleste vesterlændinge mangler det.

    Husk:

    Hvis man tager D-vitamin, skal det tages til et måltid, da det er fedtopløseligt.

    Hvis man tager calcium (kalk), skal man også tage magnesium. Det kan være direkte livsfarligt at tage kalk uden også at tage magnesium (risiko for blodpropper).

    Både kalk og magnesium skal være kemisk sammensat, så det er nemt for organismen at optage. Unikalk- produkterne kan ikke anbefales.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Tusind tak for svar. Hvilke produkter skal jeg købe for at få det rigtige kalk og magnesium? Vender lige tilbage senere med lidt flere spørgsmål og svar :)
    Mvh Magnolia
Log in eller Registrér for at kommentere.