Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

lavt blodsukker

Redigeret 13 september, 2015, 12:59 i Blod og blodsygdomme
Hej

Har været til lægen og fået at vide at mine blodsukkertal lå lavt.

Hvad vil det sige og hvorfor gøres der ikke noget ved det.

Mine tal så således ud :

Glukose, middel (fra HbA1c);P, 20 02 2013: 4.7 mmol/L 5.4-7.3
Hæmoglobin A1c (IFCC);Hb(B), 20 02 2013: 27 mmol/mol 31-44
Hæmoglobin A1c;Hb(B), 20 02 2013: 4.6 % 5.0-6.2
Dine sukkertal ligger lavt-og faktisk uden for normalområdet

Bassen1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvad med at ringe og spørge lægen? Det kan være et tegn på sygdom, men det kan også være tegn på, at du skal ændre på din kost. Så du får nok ikke nødvendigvis et svar her på, hvad du skal gøre ved det.
  • Indstillinger
    Hej Rejen

    Jeg har talt med min læge og hun sagde at jeg havde deet modsatte af sukkersyge. med andre ord, lige så snart jeg spiser noget søde, så pumper insulinen ud. Jeg kan bare ikke forstå at der så står rigtig mange steder at man skal kontakte læge om det, når min læge ikke reagere på det
  • Indstillinger
    Ja, det lyder lidt underligt. Det, jeg tænker på, det er, om dig og din læge taler samme sprog? Kunne det tænkes, at din læge tror, at du ved noget, som du så ikke ved? At hun måske mener, at du selv skal spørge, hvilket så er umuligt, når man ikke ved, hvad man skal spørge til.
    Så måske skal du lave en liste med spørgsmål, som du så mailer til din læge og beder hende om enten at svare på skriftligt eller, indkalde dig til en samtale, hvor du får svar. Men insistere på, at du vil vide, hvad det her betyder, og hvordan du skal leve med din diagnose og helst uden medicin. Hun får jo trods alt løn for at hjælpe dig :-)
  • Indstillinger
    Hæmoglobin A1c er ikke blodsukkeret men derimod et tal for hvor hvor højt blodsukkeret har ligget de sidste 3 måneder. Det der måles på er hæmoglobin, altså den del af de røde blodlegemer hvor ilten bindes til, hvor der helt naturligt bindes et sukkermolekyle til. Har man sukkersyge stiger Hæmoglobin A1c fordi man har mere sukker i blodet end normalt.

    Det der kan være farligt er for lidt sukker i blodet, under 2,5 mmol/l for at være helt præcis. Blodsukkeret måles ved et lille prik i fingeren eller øreflippen, altså noget andet end den blodprøve du har fået taget.

    Det er sådan, at 5% af os fra naturens hånd er skabt sådan at de ligger uden for referenceområderne, enten for lavt eller for højt, UDEN at være syge. Sådan er de bare.

    Hvis du ikke går og er træt, svimmel, er sulten hele tiden, irritabel, hovedpine mm. men har det helt som du plejer så er der altså intet i vejen med at have et lidt lavere blodsukker end gennemsnittet.

    Jeg tænker at din læge måske har talt om blodsukker mens du har ment Hæmoglobin A1ci den efterfølgende samtale?
  • Indstillinger
    Er der nogen som kan forklare mig det her tal:

    Glukose, middel (fra HbA1c);P, 20 02 2013: 4.7 mmol/L 5.4-7.3

    Det er ikke den samme blodsukkerværdi som en diabetispatient måler på sig selv vel? Men hvad er det så, og hvad skal værdien være for en person som ikke har diabetis?
Log in eller Registrér for at kommentere.