Hjem Kvinder Overgangsalder

Hormoner - farligt eller ligegyldigt?

123578

Kommentarer

  • Hvor er det dog morsomt, hormonstikpiller har kun lokal indflydelse, siges der. Jeg har fået små korte hedeture efter stoppet. Jeg er ligeglad, for jeg vil være "naturlig nu". Håber det går. Jeg mærker ikke andet endnu. Men bevares, jeg har da været glad for dem. Noget klart svar får man desværre ikke, når der spørges om de på nogen måde også kan skade.

    Men en morgen, når jeg vågner er jeg måske blevet en mumie.
    Man er vel hjernevasket. Så kan vi lære det, kan vi.
  • Hej lotte123

    Kun for, hvis du skulle være interesseret. De små hedeture er helt forsvundet og endnu er der ikke kommet nogen problemer.
    Faktisk føler jeg i øjeblikket kun lettelse. Jeg håber det fortsætter.
  • hej Persille,

    Selvfølgelig er jeg interesseret. :-)

    Det beviser jo bare - igen-igen - at man som patient skal lytte efter sin egen krop, når man bliver medicineret, og ikke helt så meget til, hvad lægen mener.

    Og - endelig, hvis andre læser med: det er jo ikke alle former for medicin, hvor man selv skal tage beslutning. Penicillin f.eks. ville det jo være katastrofalt, hvis man stoppede før tid.

    Men - de der hormoner mod naturlige tilstande? Ja, der bør man nok lytte mere til sig selv og sin krop.
  • lotte123, måske er du stadig interesseret i at høre hvordan det går.

    Jeg mærker intet. !!!

    Som hjælp en overgang er stikpillerne gode, men hvorfor blive ved og ved.
    Lægen burde have sagt jeg skulle holde en pause for at se om de stadig var nødvendige. Men de skriver bare recepten uden tanke for noget.


    Jeg kan godt forstå unge piger mener p piller hører sig til. Det er bare "noget" man skal have. Som den læge, der mente selv piger på 10 år skulle have p piller. Han var virkelig uhyggelig.
    Hvis kroppen ikke tåler medicinen, så skal der bare et par ekstra piller til. Til sidst kan ingen mere få børn. Alle er blevet sterile.
    Der skrives jo allerede om, der er noget galt med både mænd og kvinders forplantningsevne.
    En lidt anden snak.
  • Ja, men er det ikke utroligt?

    Jeg oplevede jo, som jeg faktisk tror rigtigt mange kvinder oplever det: Man får et underlivsproblem af en eller anden art - og i løbet af ganske få minutter, er det vurderet, at man mangler hormoner.

    I mit tilfælde blev det ikke en gang undersøgt via en blodprøve, men på den anden side, så sker der jo en ændring i hormonbalancen, når man går i overgangsalder, ja det har endda et navn. Alligevel hedder det sig, at man "mangler" hormoner.

    Inden for de samme ganske få minutter, er det også blevet vurderet, at tilstanden er så alvorlig, at man uden videre kontrol skal medicineres med disse hormoner resten af livet - og at det er ganske unødvendigt at kontrollere, om denne livsvarige medicinering nu også er påkrævet.

    Jeg har efterhånden talt med en del kvinder, der jo er omkring min alder og derfor - naturligvis?? - har dette hormonmangelproblem, og de tager så disse hormoner, og jeg står fuldstændigt alene, når jeg tillader mig at stille et spørgsmålstegn ved den form for yderst lemfældig medicinering - som vel at mærke ikke er et kortvarig af slagsen, næ nej - det er livsvarig medicinering.

    De fleste blæser det en hatfuld - ser intet galt i det, for "når det nu hjælper" - eller også har de fået en "trussel" fra lægen, som en dame, jeg kender som er højt oppe i 70-erne: hun har fået at vide, at hvis hun stopper med disse hormoner, så vil hun gå i "kunstig" (?) overgangsalder med alle de gener, det nu kan medføre - hvis der for resten overhovedet kommer nogen.

    Så - de fleste ER desværre totalt ligeglade; de indtager fuldstændigt kritikløst den medicin, de får udleveret, og eventuelle bivirkninger skyldes jo "nok" noget andet - og man ER jo også ved at blive ældre osv osv.

    For en del år siden, var der nogle læger, der "klagede" lidt over deres patienter - for det var helt klart, at hvis man i det mindste ikke havde en recept i hånden, når man forlod konsultationen, så var lægen ikke meget bevendt. Jeg mener at huske, at man faktisk forsøgte via pressen at gøre opmærksom på netop det problem, at medicin ikke er løsning på en hver sygdom og lidelse.

    Men - nu synes jeg da i den grad bøtten er vendt - det gælder om at medicinere os alle sammen. Unge piger (og drenge for den sags skyld) tror jo fuldt og fast, at menstruation og fertilitet er en sygdom, som de skal medicineres mod.

    Og - vi er jo enige her - det KAN da aldrig være sundt at medicinere mod en naturlig tilstand, som både menstruation og overgangsalder jo er.
  • Hej lotte123

    Det er bare en lille oplysning. Jeg mærker stadig ikke noget, men jeg er pludselig begyndt at rende på toilettet 4 gange om natten. Det er ikke særlig sjovt. Jeg aner ikke om det skyldes, jeg stoppede med vagifem. Måske, måske ikke.


    http://www.gynaekologer.dk/content/view/207/25/


    citat

    Lokal østrogen kan komme på tale i forbindelse med gener fra skede og blære som:
    :: Tørhedsfornemmelse i skeden.
    :: Smerter ved samleje.
    :: Urininkontinens.
    :: Smertefuld vandladning.
    :: Hyppige vandladninger.
  • Nu er der gået nogle måneder. Jeg har selv valgt at udskyde besøg på gynækologisk afdeling til efter sommeren, da jeg faktisk havde det så godt, at jeg lige ville se tiden an, men forleden havde jeg så en tid, som jeg valgte at møde op til.

    Jeg stoppede med de hormoner her før nytår - har taget to kure af en måned med Membrasin, da jeg føler mig en smule generet, når jeg får menstruation med få ugers interval. Jeg har nu i årevis kørt med en cyklus på mellem fire måneder og 14 dage. Når jeg er i den "periode" hvor jeg får hyppig menstruation, har jeg således mærket lidt gener, som dog nemt klares med Membrasin.

    Men - det hele startede jo med et akut nedfald af min blære, og det er nu begyndt at genere mig endnu mere, så derfor fornuftigt med min tid forleden.

    Den pågældende overlæge vurderede da også, at den blære nok ikke hopper på plads af sig selv, så jeg er nu indstillet til operation her i slutningen af november.

    Men - han troede jo, at jeg pligttro havde stoppet mig med de hormoner, siden han så mig sidst lige før jul, og jeg kunne så fortælle ham, at det stads havde jeg ikke taget siden mit sidste besøg hos ham.Ved undersøgelsen måtte han (beklageligvis??) konstatere, at jeg ikke havde antydningen af udtørrede slimhinder, og at blærens nedfald givet intet havde med hormonmangel at gøre. Noget tyder altså på, at jeg jo altså IKKE har brug for de hormoner, men det gives jo bare rutinemæssigt til modne kvinder – i øvrigt hvad enten de er i overgangsalder eller ej.

    Jeg fik selvfølgelig nogle papirer med hjem med information om det indgreb, og hvordan og hvorledes i tiden efter.

    På det papir står bl.a., citat: " Brug gerne hormonstikpilller i skeden 2 gange om ugen livet ud med start 4-6 uger efter operationen."

    Punktum!!! Ingen begrundelse overhovedet, bare denne oplysning, som jeg ser i stil med "Tag gerne en chokoladepastil, når du har lyst."

    Altså fuldstændig og total ligegyldighed - bare prop nogle hormoner ind. Om du har brug for dem eller ej er fuldstændigt uden betydning.

    Informationen står sammen med informationer om vigtigheden af at træne sin bækkenbund og lignende oplysninger, som jo altså er relevante nok.

    Jeg må således konstatere, at de hormonstikpiller i lægeverdenen simpelthen virkelig betragtes som fuldstændig ligegyldige, og at de voldsomme advarsler på indlægssedlen, udelukkende er skrevet for sjov.

    Jeg skal stadig ikke have noget klinket; de migræneanfald jeg fik kort efter start på disse stikpiller, forsvandt hurtigt igen, da jeg holdt op. Men det er der "nok" en anden grund til - hvilken har forresten ingen interesse.
  • Jeg er nu begyndt på dem igen efter at være stoppet i et godt stykke tid. Jeg må indrømme på mig havde de en god virkning.
    Nu har jeg brugt dem i ca. 35 år og jeg har fået to cyster på den ene æggestok, godartet, som der bliver holdt øje med. Om de var kommet under alle omstændigheder ved jeg ikke.
  • Selvfølgelig skal man tage en medicin, der hjælper, når man har alvorlige problemer i overgangsalderen – det har jeg nævnt flere gange, selv om disse bemærkninger nok drukner i min opposition. :-)

    Men – jeg opponerer mod at man helt automatisk udskriver hormoner til kvinder, når de når en vis alder, man undersøger ikke en gang, om det problem, man nu er kommet til læge med overhovedet skyldes alvorlig hormonmangel.

    Jeg opponerer mod, at man – uden videre – bliver medicineret livsvarigt.

    Jeg opponerer mod, at det ikke falder nogen læge ind, at noget sådant skal kontrolleres og passes.

    Fik jeg ikke andet ud af mine henvendelser til Novo Nordisk og Lægemiddelstyrelsen, så var det da at disse to organisationer netop TROR, at lægerne jævnligt kontrollerer de patienter, der har fået udskrevet denne medicin.

    Og det hænger da ikke sammen med den seneste melding jeg nu har fået i forbindelse med min operation, at man bare tage disse hormoner livet ud, som var det en eller anden pose bolcher.

    Her i foråret fandt jeg nede i lægens venteværelse et blad, som er udsendt af min region, og som altså udsendes til venteværelset hos alle læger, sygehuse osv. i regionen – og som altså beskæftiger sig med sundhed generelt. I dette blad var var emnet overgangsalder tema, og der skrev man naturligvis om hormoner, men selv i det blad stod det udtrykkeligt, at hormoner kunne komme på tale, HVIS man havde alvorlige problemer i overgangsalderen, AT lægen grundigt ville kontrollere behovet osv osv – altså nogenlunde det samme, som Novo Nordisk og Lægemiddelstyrelsen også har fortalt mig.

    Problemet er, at det jo IKKE er det, der sker – nej, man får – UDEN yderligere undersøgelse, (eller undersøgelse overhovedet) bare den recept kylet i hovedet, og man får besked om, at tage det resten af livet.

    I mit tilfælde har det tydeligvis ikke været hormonmangel, der var mit problem, og jeg tror bare ikke, jeg er den eneste – jeg tror, at rigtigt mange kvinder troligt fylder sig med de hormonstikpiller, uden overhovedet at have brug for dem. De udsætter sig for en komplet unødvendig risiko, fordi lægen ikke har undersøgt dem ordenligt, men bare – totalt kritikløst – har udskrevet midlet til dem. De udsætter sig for den resten af livet til trods for, at det er en medicin, der KUN skal bruges kortvarigt i forbindelse med alvorlige gener i overgangsalderen.

    Ja, jeg tager forhåbentligt fejl, jeg undres bare over de informationer om hormoner, der jo er fuldt tilgængelige for en hver - OG som endda også ligger i lægernes venteværelse – er så stik modsat af, hvad der øjensynligt er helt almindelig praksis.
  • Lotte123, vi er bare så enige, ja meget mere end det.
Log in eller Registrér for at kommentere.