Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Nyresten ARV!

Redigeret 11 juli, 2013, 05:34 i Nyresygdomme
Hej Netdoktor,

Jeg er en ung mand på 21, som for 5 dage siden fik utrolige ondt i siden. Jeg fik ringet til vagtlægen, som bad mig komme ind til en undersøgelse. De bad mig prøve, at give dem en urinprøve uden held. På grund af de store smerter i venstre side fik lægen hurtig konkluderet at jeg havde en eller flere nyresten. Så lægen fik sprøjtet noget smertestillende i mit ben og sagde at "der nok kunne gå et par dage før smerterne forsvandt"

Nu har jeg så levet i 5 dage udelukkende på smertestillende piller, og kan ikke rigtigt fortage mig noget end at ligge i sengen og vende og dreje mig. Jeg har læst meget på nettet om nyresten, og ved at der er nogle som får taget en CT-skanning - Er det noget alle kan få fortaget. Det ville være rat at vide om det var en af de nyresten som er for store til at den går over af sig selv, så jeg bliver nød til at få shock-bølger.

Det jeg prøver at sige, er at jeg faktisk er begynd at blive urolig, for om det nu kunne være noget værre, så jeg har brug for nogle eksperters råd til hvad jeg skal gøre.

/Horn61

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er lægen der skal henvise til en CT-skanning for nyresten.

    Iøvrigt kan ikke alle nyresten ses på CT fordi nogle af dem er skjult for røngtenstrålerne.

    Hvis dine nyresten er for store til at passere af sig selv, så vil man lave en CT- og ultralydsskanning for at se hvad det er for nogle sten du har. Heller ikke alle slags sten egner sig nemlig til at blive knust.

    I stenknuseren bliver stenene altså ikke til grus, det er en udbredt misforståelse. De får bare en størrelse så de kan passere af sig selv, dvs. at det ikke er smertefrit.

    De hyppigste nyresten skyldes at urat fælder ud i urinen. Urat er et nedbrydningsprodukt fra kød, så hvis du er meget tilbøjelig til at få nyresten af den type så kan det derfor hjælpe at spise mindre kød. Hvis du gemmer dine nyresten når de er kommet ud, så kan en analyse vise hvilken slags det er.

    Det hjælper på alle typer sten at drikke rigeligt vand, så de kan blive skyllet ud mens de er små og du ikke mærker så meget til dem.

    God bedring -nyresten skulle være noget af det allermest smertefulde, så jeg føler med dig.
Log in eller Registrér for at kommentere.