Hjem Sind og psyke Stress

Led og muskelsmerter?

Redigeret 3 februar, 2018, 11:51 i Stress
Hejsan :) Jeg ville lige høre ad herinde, om der er nogen der har lignende oplevelser mh. til stress.
Har været nede ved min læge, for at høre om hvad der skyldtes min situation.
Nu er det sådan at i starten af sidste måned, så begyndte min venstre side af kroppen at drille.

Det hele startede med at jeg var ude at løbe nogle ærindrer, der ikke krævede så meget fysisk aktivitet, andet end at daffe med en pakke ned på posthuset. På vej tilbage kan jeg pludselig mærke at hele min venstre arm bliver svagere end den anden. Det var ikke så meget, den er stadig brugelig og alt det der, men kunne bare mærke den pludselig svaghed der ikke har forsvundet endnu.

Mine finger og tå led er blevet stive, og bliver stivere og stivere næsten hver dag. Det hele startede i venstre side, og er nu gået over i højre.

Jeg begyndte at få stikken og prikken, samt små strålende smerter i armene og stikken i fødderne som om nogen sad med en nål og prækkede i dem, der gør at jeg nogle gange får små spastiske bevægelser i foden.

Mine muskler i overarmen er også blevet "ømme" samt lægmusklerne. Men de er altså ikke ømme når jeg rører ved dem, får bare nøgle smerte-bølger i dem..

Jeg er en kvinde i 20'erne, og blev ramt af en god sjat stress der gjorde at jeg fik smerter i brystkassen og tilhørende. Min læge vidste ikke hvad skyldtes dette, og bankede let på nerverne i knæerne og armene osv. for at se om de reagerede, og det gjorde de fint! :) .. Men hun håbede på at det ville forsvinde, og var en del usikker men tænkte at det kunne muligvis være stressen.

Jeg føler mig træt, svimmel og svag i hverdagen, ligemeget hvor meget jeg sover. De fleste natter er jeg pludselig begyndt på at vågne op 2-3 gange om natten lysvågen og har svært med at falde i søvn igen..

Nogle herinde der har prøvet det samme? :)
«13

Kommentarer

  • Hej Bubblepop

    Nej, jeg har ikke prøvet det samme, men så meget andet!

    Din beskrivelse af de symptomer, du har, lyder som D-vitamin-mangel.

    Her kan du læse om de symptomer, man kan have, når man mangler D-vitamin:

    • Følelse af ”svaghed” – muskeltræthed.
    • Smerter og nedsat kraft i musklerne – spec. lår, læg, skuldre og nakke.
    • Almen træthed.
    • Smerter i knoglerne.
    • Prikkende, stikkende, sovende,, snurrende eller brændende fornemmelser i fødder og hænder.
    • Krampetendens i arme og ben.
    • Uoverkommelighedsfølelse
    • Depression
    • Ledsmerter.
    • Bredsporet og vraltende gang
    • Besvær med at rejse sig fra siddende til stående stilling samt at gå på trapper.

    Listen stammer fra to praktiserende lægers hjemmeside:
    http://www.cure4you.dk/749/D-vitamin.pdf

    Hvis jeg var dig, ville jeg gå til læge igen og bede om at få taget blodprøver. D-vitamin-mangel påvises nemlig ved en blodprøve. Når nu lægen er i gang, er det en god ide at blive tjekket for andre mangler også.

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen

    P.S. Når du har fundet ud af, hvad dine problemer skyldes, vil du så ikke godt vende tilbage og fortælle, hvad årsagen er. Det kan hjælpe andre mennesker med samme problem ;o)
  • Det dækker faktisk rimelig meget over hvordan jeg har haft det :) Men jeg mener at lægen testede blodet for vitaminer, og det var helt fint. Bruger også en del tid ude i solen og tager A, B, C,D E Vitaminer samt b-12 og jern. Dem har jeg taget indtil at jeg fandt ud af at jeg ikke havde mere end rigeligt af det.
  • Hej Bobblepop

    O.k., så er det nok ikke D-vitamin-mangel. Så må vi håbe, at du får andre forslag, så du kan få afklaret, hvad du fejler.

    I øvrigt ville jeg – hvis jeg var dig – bede om at få den slags blodprøvesvar skriftligt. Som det er nu, skriver du jo: ”jeg mener, lægen testede blodet for vitaminer, og det var helt fint”.

    Til det vil jeg sige: Tillid er godt, men kontrol er bedre!

    Da jeg begyndte at blive syg for mange år siden, havde lægen få måneder forinden testet mit blod for blandt andet jernmangel. Jeg stolede på hans ord, da han sagde, at alle resultaterne var o.k. Det skulle jeg ikke have gjort. For det viste sig efterfølgende, at i hvert fald noget af min træthed og svimmelhed skyldtes alvorlig jernmangel.

    Efter dette lægesvigt begyndte jeg at bede om at få ALLE blodprøvesvar skriftligt. Det er bedst, at du selv følger med i, hvad du bliver undersøgt for. F.eks. er der jo nogle grænseværdier, som angiver normalområdet for f.eks. D-vitamin. Mange praktiserende læger siger, at D-vitamin-niveauet er fint, når bare det er over 50. Men det er altså bedst, hvis tallet ligger meget højere.

    I mit tilfælde viste det sig, at da lægen havde bedømt min blodprocent som o.k., lå den i den nederste ende af normalområdet. Men der skal ikke ret meget kraftig menstruation til, før tallet ryger helt i bund. Min læge vidste, at jeg havde kraftig menstruation på grund af fibromer på livmoderen. Alligevel tjekkede han ikke min blodprocent igen, da jeg begyndte at blive voldsomt træt og få slem hjerteuro og svimmelhed.

    Hvis jeg nu selv havde kendt tallene, ville jeg nok have bedt om en fornyet blodprøve, da mine symptomer blev alvorlige.

    Så altså: bed om at få blodprøve-resultater skriftligt. Og accepter ikke et D-vitamin-niveau, der ligger under 75.

    Jeg håber, at du finder ud af, hvad du fejler, så der kan gøres noget ved det.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej Bubblepop

    Jeg prøver lige med et forslag mere: magnesium-mangel

    Magnesium er et mineral, organismen bruger i et utal af funktioner, og vores kost indeholder som regel for lidt af det. Det siges, at kroppen bruger mere magnesium, når man er stresset. Jeg ved ikke, om det passer.

    Det er ikke almindeligt, at læger tjekker for magnesiummangel, selv om de faktisk kan gøre det, via blodprøver. Så derfor kan man sagtens gå rundt og mangle magnesium, selv om lægerne siger, at alle blodprøver er fine.

    Her er et citat fra nedenstående hjemmeside, der tilhører kostvejlederen Anette Harbech Olesen:

    ”De fleste mennesker i den vestlige verden mangler magnesium, og magnesiummangel kan være fatalt. Det kan forskubbe calciumbalancen, og kalken kan i sådanne tilfælde udfælde sig i led, muskler og nyrer, med stærke smerter til følge.”

    http://www.madforlivet.com/bloggen/420- ... neral.html

    Hvis jeg var dig, ville jeg nok prøve at tage tilskud af magnesium – bare for at prøve, om det skulle være løsningen. Husk, at magnesium skal være kemisk bundet på en måde, der er let for organismen at optage, f.eks. som magnesiumcitrat.

    Man kan ikke gøre noget forket ved at tage tilskud af magnesium. Man kan ikke få for meget, for man tisser det overflødige ud.

    Det var bare et forslag.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Tusind tak for svaret! Vil prøve at få fat i Magnesium Citrat Solaray i og se om det hjælper! :)
  • Nu har jeg fået fat i noget der hedder "Mablet" så glæder mig til at se om det virker. Apotekeren var ikke så glad for at give det til mig, da hun mente fra erfaring at jeg nok havde B-12 mangel, og det ikke var altid de b-12 vitaminer man kan købe i håndkøb der virker, da det er forskelligt om mennesker kan optage det i systmet eller ej, så jeg vil høre min læge ad på mandag om de har testet mig for det. Hvis Mablet virker, så vil jeg lige opdatere, hvis der nogle andre herinde der har det på samme måde :)
  • Hej Bubblepop

    Det lyder godt. Jeg kan se, at Mablet indeholder magnesiumhydroxid, og så vidt jeg kan se, hører det med til de forbindelser af magnesium, der er lette for organismen at optage.

    Og jeg synes, at det lyder godt, at du vil bede lægen fortælle, hvad du er blevet undersøgt for.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • En update: Fik Mablet, der har ikke gjort det store for mig, men bare virket mere beroligende psykisk når jeg skal i seng. Tog de i stykke tid, hvor tingene blev uændret fysisk. Lægerne nægter at teste mig for b12 mangel, mm. jeg får anæmi.. Hvilket er ret træls, for har hørt at når man er nået til det punkt så er skaden på nervene allerede sket så det kan blive permanent.

    Det går stadig nedad med led og muskel smerter. Mine hænder bliver stivere, og ledene i begge langefingre er langsomme og svære at bøje. Desuden så får jeg hovedpiner i tindingerne og hist og pist over hovedet, hvilket jeg regner med at er pga. muskelknuder i skulderen som jeg bare ikke kan få væk. Får også ret voldsomme smerter lige over armhulen der opstår ud af det blå.
    Kan sove lidt mere om natten, tror at det skyldes at min krop afstresser efter en dårlig periode af psyk. stress. eller muligvis mablet. det kan vist give en slags insomnia. Så det er jo et godt tegn :)

    Er også begyndt at få fornemmelse i ben og på brystkasse at der flyder vand ned, ret mærkeligt så må hellere bede min læge om den henvisning der til neurolog. Hvis nogen oplever det samme eller har en ide, så er i gudsens velkommen til at skrive! :)
  • Hej Bubblepop,

    Dine symptomer lyder præcis som mine egne. Jeg lider meget af prikken og stikken i kroppen og svaghedsfornemmelse i armene. Jeg har en underlig fornemmelse i brystet og tit smerter. Jeg har haft d-vitamin mangel, men det er kommet op igen. Jeg har haft symptomer i over et år nu og lægerne kan intet finde. Jeg har fået taget EKG 3 gange hvor alt så normalt ud. Min læge siger at han mener det er angst/stress, men jeg føler ikke at jeg er angst eller stresset.

    Jeg kan ikke sove på venstre side da jeg får ondt i brystet når det er. Jeg har også lidt svimmelhed, men det er i perioder.

    Er der kommet noget nyt mht dit helbred?
  • Hejsan! Mit helbred er blevet meget bedre. Jeg blev ramt af stress samt bivirkninger af medicin. Men jeg giver stress skylden for en del af det. Jeg følte hellere ikke at jeg var stresset overhovedet, men nu hvor de mennesker der gjorde stressen så slem er mere eller mindre væk ud af mit liv så må jeg indrømme at jeg har fået det meget bedre. Også efter at jeg lærte at slappe af og snakkede med en professionel om min hverdag. De syntes at den lød vild stressende og hektisk, men jeg havde bare vænnet mig til det for at være ærlig.

    De smerter i brystkassen, er de stikkende og kommer ligepludselig og så væk igen på få minutter?
    Jeg har dog stadig ondt i venstre side, og jeg forstår simpelthen ikke hvad det kan være, men tager hensyn til at det kan være stressen for den er en led satan. Hjernen bliver så forvirret, jeg fik endda symptomer på blodprop i hjertet i 3 dage i træk... men der var ikke noget alligevel!

    - Prikken, stikken og brystsmerter er ligeså stille ved at gå væk. Det eneste der er tilbage er få brystsmerter samt den mærkelige ubehag i venstre side af brystkassen.

    Ellers, har du evt. fået checket b12 mangel? Det kan give lignende symptomer, men ta' lige hensyn til stressen også. Det er altså ikke altid man ved at den er der :(
Log in eller Registrér for at kommentere.