Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ingen hjælp til transpersoner...Ingen hjælp til mig

Redigeret 17 april, 2016, 16:00 i Hvordan gik behandlingen?
Jeg er en pige på 16 år og har fundet ud af jeg hellere vil være end dreng. Det er rigtig svært for andre folk at forstå hvordan man har det. Jeg vil ikke opereres de næste par år bare have testosteron behandling. Det vil sige at jeg 1 gang om ugen får en indsprøjning så jeg kan begynde at få en dybere stemme, behåring osv. Så jeg bliver mere mandelig. Jeg troede ikke der ville være problemer men har fundet ud af du SKAL være 18 bare for at komme ind og snakke med sexologisk afdeling på rigs-hospitalet. Derfra behandler de din sag hvilket nemt tager 3 år +. det vil sige at jeg mindst skal vente i 5 år bare for at få hormonbehandling. Ikke operationer eller noget. Det kan simpelt hen ikke passe. Jeg kan umuligt gå i den forkerte krop så længe. det er svært for andre at forstå men det svarer lidt til at sundhedsvæsnet sagde i SKULLE være det modsatte køn i 5 år indtil i kunne komme til betragtning til behandling. det er ikke engang sikker du bliver godkendt. Derfor er der også en del trans kønnede der begår selvmord selv om det kunne have været undgået med behandling. Jeg går ned med en depression hvis jeg skal gå så længe og jeg kæmper for at finde et sted at komme i behandling. Jeg syntes det er respektløst at de skal bestemme for de har ingen anelse om hvordan det er at være i en forkert krop. Jeg håber bare de ændrer i reglerne snart :/

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg forstår godt din fustration og det må virkelig være hårdt for dig!
    Har du tjekket reglerne i Sverige eller Norge. I Norge er de sikkert lige så strekse, som de er her i DK, men måske Sverige er en mulighed og måske heller ikke så dyrt!

    Jeg har haft flere gode oplevelser med sundhedssystemet i Sverige!

    Jeg har vedhæftet et link, til læger, som arbejder i Sverige og hele Skandinavien:

    http://www.blistafettläkare.se/

    http://www.hyrläkarejobb.se/
  • Indstillinger
    Hej med dig.
    Jeg kan se det er rigtigt langt tid siden du har skrevet dette. Men jeg vil alligevel gerne give mit besyv.

    Det må ikke være rart at føle sig fanget i den forkerte krop og det forkerte køn.

    Min egen erfaring er, at man i især teenageårene kan komme til at føle sig både forkert og totalt fremmedgjort overfor sig selv, køn, seksualitet osv.
    Dels på grund af de mange hormoner, men også fordi man psykisk måske ikke kan forholde sig til sit eget eller andet køn.

    Nu kender jeg dig jo ikke, men jeg ved at man på Sexologisk klinik skal være virkeligt sikker på at man foretager det rigtige valg ved et kønsskifte.
    Jeg vil helt sikkert foreslå at du kontakter dem, da de er utroligt dygtige - men jeg vil så også sige at du måske bør forberede dig på at du skal gå en anden vej.
    Og med den anden vej mener jeg at koncentrere dig om noget helt andet end køn og kønskifte.

    For hvis du helliger dit liv til den 'rigtige' krop, kan jeg garantere dig at du aldrig finder lykken i den.
    Fokuser hellere på at finde et eller andet kreativt, som du kan lide og få din kreative sjæl ud med. Så vil du også se, at kønsidentiteter og roller, vil blive et langt mindre issue, da grænserne bliver mindre.

    Der er jo masser af skuespillere som elsker at have kvinderoller i tv, film og teaterstykker.
    Man kunne også begynde at skrive en novelle om eller som en kvinde.
    Held og lykke med det hele.
Log in eller Registrér for at kommentere.