Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Højre testikel hænger mere end venstre

Redigeret 11 juni, 2013, 13:41 i Mænds sygdomme
Hej jeg er en dreng på 17 år som har gået med det her ''problem'' i et par år.
Min højre testikel hænger mere end venstre, nogen gange mere and andre, og det har altid været den der hang, ikke den anden.
Når jeg føler på min højre testikel kan jeg mærke at der er mindre ''strenge'' inde i den, end i den venstre. Og der er også lidt større. Af og til kold..
Jeg har været ved læge med det før, men de sagde at ''Fra den ene dag til den anden vil den ene testikel hænge mere end den anden, du fejler ikke noget.'' men ved mig er det kun den højre.

Helt konkret er problemerne
> Højre hænger mere
> Højre lidt større
> Af og til kold
> Mindre ''strenge'' inde i ''pungen''

Kommentarer

  • Indstillinger
    Vil også lige tilføje at jeg ingen smerter har i den.
    Og kan faktisk næsten dreje den 360 grader.
  • Indstillinger
    Din ene testikel hænger altså længere nede end den anden, det er normalt.

    Almindeligvis hænger den højre længst nede. Ligesom din.

    Se bare denne anatomisk korrekte tegning (som der intet "frækt" er over):

    http://health.allrefer.com/health/testi ... eries.html

    Tegningen giver også en forklaring på de strenge du kan mærke. Det hedder sædlederen på dansk. Måske du også kan mærke bitestiklen -epididymidis som den hedder på engelsk og latin.

    Hele fidusen med at have testiklerne dinglende uden på kroppen er netop at de har det bedst ved 35 grader og ikke 37 grader som der er inde i bughulen. Dine testikler skal med andre ord føles lidt kolde. Bliver de for varme bliver sædcellerne "stegt". Derfor kan stramme bukser og laptops direkte på skødet nedsætte fertiliteten hos mænd.

    Du skal lade være med at dreje din testikel 360 grader, lige det bør du faktisk tale med en læge om for den kan finde på at gøre det af sig selv, og det beskrives som et rent smertehelvede efter nogle timer. Rettes den ikke ud i tide kan du miste fertiliteten i den testikel.

    http://health.allrefer.com/health/testi ... ies-2.html

    Hvis den er for løs, så kan det let klares med en meget lille operation der sikrer testiklen så den ikke kan drejes mere en normalt.

    Men altså: lad være med at dreje på testikler. Det er heller ikke smart hvis kærester eller andre morer sig med at smutte testiklen op i bughulen -det kan lade sig gøre hos et mindretal af unge mænd -I kan miste evnen til at skyde med skarpt!
  • Indstillinger
    Som sagt, har jeg gået med det et par år, men husker ikke at have nogen smerter.
    - Kunne det være for sent?
  • Indstillinger
    Jeg går ud fra at du spørger til at du kan dreje din testikel næsten 360 grader rundt og nu er bange for om den har taget skade fordi du har moret dig lidt med det.

    Nej det er bestemt ikke for sent. Tro mig, du ville IKKE være i tvivl hvis testiklens blodforsyning var blevet afsnørret!

    Det jeg skriver er, at der er en risiko for at den snurrer rundt af sig selv uden at du opdager det, fordi det sker inde under huden, og først finder ud af det når helvedes smerter bryder ud. SÅ kan der være risiko for at den tager skade hvis det tager for lang tid før den bliver rettet ud igen -hvilket lægen som regel først vil forsøge med dig i en temmelig kompromitterende stilling (og i store smerter) og så i fuld narkose ved en operation hvis det første mislykkedes.

    Derfor kan det være en god ide lige at få en læge til at kigge på den nu og vurdere om du skal have den fikseret ved en lille operation eller om der ikke er nogen fare for at den drejer rundt af sig selv.
  • Indstillinger
    Kan du så forklar det med at jeg kan mærke mindre ''strenge'' i min højre testikel, end i den venstre?
  • Indstillinger

    Hej mit navn er lars. Dette er et spørgesmål vedrrørende dette. Jeg har en gang da jeg var mindre kommet til at lege lidt for alvorligt med mine testikler. Jeg oplever ikke smerter ofte men i gang imellem føler jeg lidt smerter i den venstre. Kan det have noget at gøre med den gang hvor jeg kom til lege lidt for meget med dem?

Log in eller Registrér for at kommentere.