Hjem Kvinder Overgangsalder

Uregelmæssig cyklus i mange år

lotte123lotte123
Redigeret 27 maj, 2013, 04:31 i Overgangsalder
Jeg har nu været i overgangsalder i 7-8-9 år. Jeg har ingen problemer med hedeture, humørsvingninger og den slags, men netop de uregelmæssige menstruationer.

Jeg har læst mig frem til, at for en del kvinder kan der gå helt op til fem år, fra cyklus begynder at blive uregelmæssig til menstruationen så stopper, men flertallet oplever denne uregelmæssighed et par år, og så er det slut.

Fint nok - men jeg har nu haft det sådan i endnu flere år og medgiver da, at i de første år var det nok "bare" sådan lidt små-uregelmæssigheder, men de heftige svingninger har helt klart nu varet langt over de fem år, som altså beskrives som maksimum.

Jeg har cyklus fra 14 dage til fire måneder, og det er da sket, at der har været perioder med en ret svag menstruation, men for det meste er det så heftigt, at jeg kun lige akkurat kan "følge med".

Sidste sommer havde jeg pause i fire måneder, og troede at nu var jeg ved at være der - men så kom der tre heftige menstruationer med få ugers mellemrum, så nogle måneder med nogenlunde regelmæssighed igen - sådan 3-5 ugers cyklus. Så stoppede det igen her i slutningen af januar, fire måneders pause, var det slut nu??? Men nu er der kommet en heftig menstruation igen.

Suk - jeg er lidt træt af det her.

Jeg ønsker ikke råd om en medicinsk løsning og da slet ikke en hormonbehandling; vil egentlig bare gerne høre, om der er andre kvinder, der netop oplever/har oplevet disse svingninger langt over de fem år, som altså beskrives, som værende maksimum?

Jeg er 57 år, så er derfor i absolut passende alder for "den slags".

Kommentarer

  • Suk, hvor må det være hårdt. Jeg vil spørge dig om du er blevet undersøgt hos en gynækolog. Det kunne være du har nogle fibromer i livmoderen, der er skyld i det.
    Ikke fordi jeg skal gøre mig klog på noget, jeg taler bare af egen erfaring. Jeg blødte og blødte. Livmoderen var fyldt med muskelknuder/fibromer af den grund blev livmoderen fjernet. Det har jeg aldrig været ked af, det var et himmerige at være fri for blødninger.
    Jeg var ikke i overgangsalderen, så jeg aner intet om det også kunne være grunden hos dig.
    Men det ville være klogt at snakke med en gynækolog, hvis ikke du allerede har gjort det.
  • Ja. Det underliv blev undersøgt i alle "ender og kanter" i efteråret, da jeg pludselig blev totalt hudløs og gennemgik et vanvittigt smertehelvede.

    Jeg vil egentlig bare høre, om der er andre kvinder, der netop har det "problem", at denne uregelmæssighed fortsætter år efter år efter år, og netop har en ualmindelig lang overgangsperiode.

    Jeg har ikke formodning om, at det her handler om egentlig sygdom.
  • Undskyld lotte, jeg skriver igen, for jeg kan jo ikke svare dig på det du gerne vil vide.
    Men, du skriver du er blevet undersøgt i alle ender og kanter. Jo tak, det blev jeg også lige indtil jeg kom hos en gynækolog, som fortalte hvad der kunne være grunden. Jeg fortæller det bare, for en sikkerhedsskyld.
  • Forløb og komplikationer

    Som nævnt udvikler fibromerne sig sjældent til kræft, hvilket er årsagen til, at der sjældendt gøres noget ved dem.

    De fleste fibromer forsvinder efter menopausen.


    Det kunne måske være grunden til de ikke er blevet omtalt. Altså, hvis grunden skulle være den.
    Nu skal jeg nok holde mund.
  • Jeg var indlagt på gynækologisk afdeling, jeg blev scannet og det hele, og jeg har ikke tal på det antal af læger, der stod i "kø" for at undersøge mig, så jeg formoder da, at der så også var en gynækolog der i blandt, der undersøgte mig, men selvfølgelig... man skal aldrig sige aldrig. Man kunne ikke finde ud af, hvad der var galt, så derfor denne "strøm" af læger, der lige skulle kigge - og det var et smertehelvede uden lige. Jeg er sikker på, at hvis dr havde været fibromer, så var det også blevet nævnt i den forbindelse.

    Men - selvfølgelig man kunne kun finde ud af, at min blære var faldet ned, ellers kunne man ikke finde andet, så derfor kylede man hormoner efter mig, (dem tager du bare resten af dit liv) og sendte mig hjem. At min blære er faldet ned, og mine slimhinder var blevet noget tyndere, har jo intet at gøre med, at jeg bliver ved og ved med at menstruere med disse uregelmæssigheder i år efter år.

    Ud over de der menstruationer, der jo bare bliver ved, så mærker jeg ingen problemer, hverken mavesmerter el.lign., der indikerer, at der ellers skulle være noget galt.

    Et eller andet sted, så tror jeg "bare" det er mit forløb, der varer noget længere end statistikken siger, det tager, og statistik kan jo ikke bruges til noget som helst i enkelttilfælde.

    Det her er vel egentlig bare et hjertesuk - er der nogen, der har slået min "rekord", for det må da vel snart være slut? suk.....

    Og nej - Persille - snak du bare løs. Du skal i hvert fald ikke undskylde. :-)
  • Hej Lotte

    Du skriver:

    " vil egentlig bare gerne høre, om der er andre kvinder, der netop oplever/har oplevet disse svingninger langt over de fem år, som altså beskrives, som værende maksimum?

    Jeg er 57 år, så er derfor i absolut passende alder for "den slags"."

    For mig begyndte uregelmæssighederne, da jeg var ca. 43-44 år.

    Og det stoppede, da jeg fyldte 50 år.

    Først der begyndte hedeturene, og dem må jeg lære at leve med, åbenbart.. dog er de ikke så slemme, som i de første år, men de kommer både dag og nat på 17.år
  • Du gik godt nok tidligt i overgangsalder.

    Men det vil sige, at du havde disse uregelmæssigheder i 6-7 år? Ja, jeg regnede heller ikke med, at jeg var den eneste. :-)

    Og så kom hedeturene? Pyhh - stakkels dig.

    Jeg har hørt om Membrosia? Har du prøvet dem? Og ja, jeg kan forstå, at de ikke virkede, hvis det er.

    Jeg kan vel lige så godt forberede mig på tanken, hvis det er, men både satser og håber på at slippe for den slags.
  • Jeg fik hormoner de første 5 år, men de kunne ikke fjerne hedeturene, kun gøre dem lidt mildere.
    Og ellers er der vist ikke noget, jeg ikke har prøvet.

    I mange år, smurte jeg mig med yamscremen ( fra yamsroden ) men det sidste jeg læste var:


    http://www.helse.dk/helsedebatten/en-ny ... deture-pa/

    Og dem kan jeg ikke undvære, de tager også den væske, jeg fik i kroppen, da hedeturene begyndte.

    Og hedeturene kan vel sammenlignes med, da jeg tog hormoner, men hormoner giver væskeophobninger.

    Så hvis du en dag får hedeture, vil jeg anbefale Bio-Pycnogenol - de er gode for mange ting!
  • Tak skal du have - jeg forholder mig til det, hvis det skulle blive aktuelt.
Log in eller Registrér for at kommentere.