Hjem Infektioner Åben debat om rejsesygdomme og -medicin

Hundebid i Nicaragua. Rabies??

Jeg er ude og rejse i Nicaragua og blev i morges bidt af en hund der kom løbende mens jeg stod helt stille ved en butik. Den bed mig i anklen. Første tænkte jeg ikke så meget over det da der umiddelbart ikke gik hul på huden.

Senere, da jeg havde været i bad, tjekkede jeg igen og opdagede at der er nogle små røde mærker som måske bare er er myggestik/loppebid og en enkelt lille rift (som egentlig ser lidt ældre end en dag ud). Alt i alt nok til at jeg tog kontakt til en læge gennem min rejseforsikring, som sagde at jeg helt sikkert skulle i rabies behandling. Jeg tog derefter hen på en privat-klinik hvor jeg snakkede med en læge som sagde, at rabies er meget sjælden her (også i mit nabolag) og at hun aldrig havde set hverken hund eller menneske med rabies. Hun sagde også at man slet ikke kan få en rabies behandling her, med mindre man kan bevise at den hund man blev bidt af, har rabies. Men hun sagde også at hvis man er smittet viser symptomerne sig efter 4-5 dage, og så kan man begynde en evt behandling der. Hvilket, efter hvad jeg har læst på bla. denne hjemmeside, ikke er korrekt? Det fik mig til at tvivle på hendes faglighed.. (men det kan jo være hun sagde det bare for at berolige mig, da hun er overbevist om, her ikke er rabies)
Jeg har siden snakket med folk i mit nabolag, og de siger det samme, at der ikke er rabies her. Datteren i den familie jeg bor hos, sagde at hun var blevet bidt flere gange. I morgen skal jeg over og prøve at finde hunden som bed mig og spørge ejeren om den er rabies-vaccineret.

Her er et billede af riften: http://img89.imageshack.us/img89/9265/unavngivethrb.gif

Hvad gør jeg? skal jeg gøre mere for at få fat på en behandling, eller stole på lokalbefolkningen, som siger at der ikke kommer til at ske noget?

Kh

Kommentarer

Log in eller Registrér for at kommentere.