Hjem Muskler, led og knogler Rygsmerter

Modicforandringer i ryggen

Redigeret 9 december, 2014, 04:03 i Rygsmerter
Modicforskning har stået på i mange år, og det er en KÆMPE NYHED i medierne, som vil kunne hjælpe mange rygpatienter som har haft smerter længe, og hvor lægerne ikke kan påvise årsagen. Mange patienter får besked på at træne, træne og atter træne, men det gør kun ondt værre, fordi der opstår små mikrobrud inden i ryghvirvlen som er angrebet af bakterien Propione acne, og det er yderst smertefuldt.

Jeg gik i behandling for modicforandringer for 14 dage siden, da det blev påvist på en MR-skanning, at det er det, som jeg fejler. Jeg har haft smerter i mange år og desværre blev jeg opereret og fik indsat en diskusprotese i lænden i 2007 med mange smerter til følge - set i bakspejlet skulle jeg have været behandlet for Modicforandringer i stedet for. Jeg fik diskusprolaps første gang i 1999 og kæmpede i mange år uden operation, men med fysioterapi, kiropraktik, massage, rygtræning, zoneterapi mm. men intet hjalp.

Mange læger har i mange år ment at uforklarlige rygsmerter er psykisk betinget - altså noget der sidder imellem ørerne på folk som klager over smerter i ryggen, og det er på tide at der bliver gjort op med den tankegang.

Hvis I ikke allerede har læst eller hørt om det, så læs Antibiotika kan kurere rygsmerter på berligske.dk og på dr.dk/Nyheder/indland

I kan læse mere om Modicforandringer på Patientnetværket/Ryg og Modic - Sundhed.dk og tillige Google emnet.

De bedste hilsener fra
Hanne
«1

Kommentarer

  • Se og hør om Modicforandringer i Aftenshowet mandag den 13. maj

    http://www.dr.dk/DR1/Aftenshowet/Klip+f ... htm#/79175
  • Kære Hanne!

    Tak for dit indlæg!
    Jeg har som du i årevis lidt af uforklarlige vedvarende og stærke smerter i ryggen. Jeg har også oplevet at blive mødt af omverden generelt, men i særdeleshed af behandlingssystemet, med en skepsis og en underliggende tone af, at det var psykisk betinget når operationer samt anden behandling ikke virkede. Det er nedbrydende som menneske at være plaget af denne meget konkrete og altødelæggende smerte, og så blive mødt som om det ikke kan være rigtigt! Jeg er ligesom dig blevet opereret to gange i ryggen senest i nakken med indsættelse af protese. Gennem kommunen skulle fik jeg fornylig besøg af en ergoterapeut som skulle lave en funktions-vurdering på mig i hjemmet. Hun havde havde gennemgået mine journaler og kunne se fra en scanning fra 2012 (den scanning der ledte til operation i nakken), at jeg havde MODIC forandringer type 1. Jeg gik på Modicklinikkens hjemmeside og besvarede kontrolspørgsmål og jeg kunne svare ja til alle 10 spørgsmål. Jeg sendte en MR scanning afsted til Modic-klinikken til vurdering og afventede så svar. -Mit mirakel ankom via et telefonopkald for en uge siden af forsker i Modic - forandringer Hanne Albert. Hun kunne med en forstående stemme forklare mig hvorfor jeg har så ondt og, at der i øvrigt var god behandlingsmulighed for mig via antibiotika samt biolaser. Hun kunne også fortælle, at jeg nu har MODIC forandringer type 2 altså at de er fremskredne. Jeg skal til første behandling og igangsættelse af kuren d. 8. april, altså om mindre end en måned og jeg er intet mindre end lykkelig over det håb det har givet mig for udsigten til et helt nyt liv.- For et halvt år siden gik jeg på smerteklinik i Herlev hvor jeg skulle lære, at leve med mine smerter resten af livet og jeg er kun 41 år!

    Så til alle jer der læser dette og gerne vil afklares for om disse forandringer er genstand for jeres smerter i ryggen så gå til MODIC - klinikkens hjemmeside http://www.modicklinikken.dk/ hvor man kan besvare kontrolspørgsmål der kan pege på om man er i denne kategori. Hvis det peger i den retning så står der på siden hvad man så gør.

    Og til Hanne: Jeg vil rigtig gerne tale med én som har været i behandling. Er der mulighed for, at du vil det?

    Med tanker til alle med smerter.
    Katharina.
  • Jeg fik konstateret modicforandringer tilbage i 2007. Man kendte til disse forandringer. Ved min egen søgning på nettet, fandt jeg ud af, at det kunne være årsagen til mine smerter.
    Jeg har aldrig oplevet, ikke at blive hørt, heller ikke, at der ikke er gjort hvad man kunne.
    Jeg er opereret to gange i ryggen, sidste gang i 2012.
    Jeg talte med min læge i går omkring det. Hun kan ikke henvise til scanning, men hun synes det var en god ide.
    Jeg har sundhedsordning hos Falck, som gerne betaler scanning, hvis jeg altså har en henvisvisning. Man kan ikke henvises til scanning for modicforandringer.
    Det er altså ikke en anerkendt behandlingskrævende diagnose (endnu).
    Så bliver jeg i tvivl.
    På Modicklinikken skriver de selv, at disse smerter eller forandringer går over af sig selv i løbet af 10-12 år. Nu har jeg haft dem i mindst 7 år samt et antal år, hvor man ikke tænkte på disse forandringer. Så håbet er da, at smerterne snart forsvinder af sig selv.
    Som jeg har forstået det, er behandlingen stadigvæk et forskningsprojekt, ellers ville det enten ikke være der, eller også kunne man henvises dertil.
    Så jeg har indtil videre droppet tanken om at lade mig behandle specielt for disse forandringer.
  • Hej begge to
    Nu er der snart gået et år siden, jeg påbegyndte min behandling med antibiotika for Modicforandringer og har kun godt at sige om det.

    Mine Modicforandringer var til stede i den øvre del af ryggen og jeg havde mange smerter. Når antibiotikabehandlingen er afsluttet efter nogle måneder, i mit tilfælde tre, så fortsætter ophelingen, og i dag har jeg kun lettere smerter, og ikke konstant.

    Nu er det desværre sådan, at det hjælper ikke på de gener som min diskusprotese giver mig i lænden, og det drejer sig om en forsnævring i rygmarvskanalen og nervetryk på ischiasnerven.
    Jeg skulle temmelig sikkert aldrig have været opereret, eftersom jeg efter operationen, fandt ud af, at jeg rent faktisk, før operationen, havde udtalte modicforandringer i lænden, men det fik jeg aldrig noget at vide om.

    Behandlingen koster nogle penge, men det er alle pengene værd. Skulle jeg vente til der forelå endelig afgørelse på et forskningsprojekt, så kunne jeg ikke fortsætte med at arbejde, og kunne sikkert også deltage i min egen begravelse til den tid.
    Jeg anbefaler klinikken i Odense på det varmeste.

    Jeg har fået min skanning over min sundhedsforsikring, ordineret af min læge.

    Venlig hilsen
    Hanne
  • Min læge siger, at hun kan ikke henvise til scanning. Kunne hun det, ville jeg også få det betalt, i det her tilfælde af Falck.
    Nu er jeg ikke tvivl om mine operationer var gode eller dårlige. Modicforandringerne var der før operationerne. De smerter som spinalstenosen var anledning til, samt gangbesvær er væk.
    Men jeg har stadigvæk smerter. Jeg kan gå længere end jeg kunne. Jeg er også smertefri, hvis jeg kan lade være med at lave ting ryggen ikke bryder sig om.

    Er der er en læge på Modicklinikken? Fysioterapeuter kan jo ikke ordinere medicin.
    Jeg har mine scanninger på cd, men de er jo for gamle.
  • Hej Rosa
    Jeg mener at din læge godt kan henvise til skanning, når det er din sundhedsforsikring som betaler, men egen læge kan ikke henvise til skanning på offentlige sygehuse. Prøv at kontakte dit forsikringsskab, så får du vished. Din skanning må ikke være for gammel, og jeg mener, at du kan læse om det på Modic klinikkens hjemmeside i Odense.
    Der er en læge på Modicklinikken, som også er den person som står for en stor del af behandlingen.
  • Læs om journalist Sisse Fisker i Femina/move i blad nr. 15, hvor hun fortæller om de 2 diskusprolapser, som hun fik under sin søns fødsel og efterfølgende udviklede Modicforandringer.
  • Hej Rosa
    Jeg vil foreslå at du prøver at skrive til speciallægen Claus Manniche,
    Jeg skrev til ham omkring juletid, pga min mands meget voldsomme rygsmerter
    på e-mailen: Claus.Manniche@rsyd.dk han svarede hurtig tilbage inden for ca. 1 døgn, så er der ingen tvivl om at han vil give dig svar på dit/dine spørgsmål.

    Læs mere om ham her:
    http://da.wikipedia.org/wiki/Claus_Manniche

    Vedr: MR-scanning så kan din læge godt henvise dig til den, for det er ingen specialscanning for at CM kan se modickforandringer, da disse forandringer vil fremstå som lysende områder på en alm. MR-scanning.
    God bedring til dig.

    Mange hilsner
    Rita
  • Jeg påtænker at søge behandling på Modicklinikken og vil høre jer, der har fået antibiotika. Hvordan man har det imens, hvad man ikke kan i dagligdagen f.eks. Jeg arbejder på næsten fund tid.
    Mvh
    Anette
  • Jeg har efter adskillige forskellig undersøgelser gennem de sidste 5 år fået at vide at det er uforklarlige rygsmerter.
    Jeg har idag kontaktet Hamlet privathospital i Esbjerg for at spørge vedr. Henvisning til scanning. Det skulle jeg få min læge til, puha synes endnu engang det er op af bakke.
Log in eller Registrér for at kommentere.