Hjem Hjerte og blod Blod og blodsygdomme

Carvedilol - bivirkninger

cedeho63cedeho63
Redigeret 29 april, 2013, 04:43 i Blod og blodsygdomme
Min mand har i længere tid haft problemer med hjertet. I sommers fik han en pacemaker fordi han har en grenblok og derved ikke får de signaler til/fra hjernen som er nødvendige for hjertet. Da troede vi alt var fryd og gammen, men nej.

Der opstod nye problemer med åndenød i sensommeren. Ingen kiggede på hjertet men alle koncentrerede sig om hans lunger og kunne ikke finde ud af hvad der var i vejen. Først mellem jul og nytår da han var total udmattet blev han indlagt. Her blev han drænet for 13 liter vand og de konstaterede at hjertet ikke slog som det skulle.

Nu er han så under optrapning af medicinen Carvedilol. Det gik rigtig godt i begyndelsen og han blomstrede op. Men da øgningen til tog fik han bivirkninger - det er i hver tilfælde hvad lægerne siger det er.
Han blev nedtrappet igen men har det stadig meget dårlig. Med trykken for brystet, svimmelhed og træthed.

Vi er meget utrygge ved situationen da lægerne 2 gange har overset hans egentlige hjerteproblemer og intet gjort.
Derfor vil det være rigtig godt og høre om andres oplevelser med medicinen Carvedilol eller noget der ligner min mands situation.

Hilsen
cedeho63
«1

Kommentarer

  • mange patienter tror at læger er tankelæsere
    hvorfor siger i ikke hvad i tror det --når i er til lægen ----fortæl hvad i oplever der hjemme ---de piller du skriver om --har jeg ingen kommen tar til for jeg kender dem ikke
    hvis din mand ikke selv formår at komme frem med hvordan han har det ---kan du gå med ind til lægen

    min mand hører utrolig dårligt --så han vil gerne have mig med ind
    og han kommer meget til lægen ---og alle steder bliver jeg godt modtaget ---jeg spørger altid først om de har noget imod det ----og alle steder siger de ---4 ører hører bedre end 1 øre
  • Kære solo313

    Tak for dit svar. Jeg forstår godt du skriver som du gør, da man ikke ud fra mit indlæg kan se, at vi mange gange har sagt hvad vi føler, tror og tænker.
    Men det praller af som vand på en gås - de vide bedre. Vi har på ingen måder været aggresive men bare sagt det som det er.

    Hans praktiserende læge er enige med os i at min mand skal flytte sygehus og der er blevet anmodet herom. Men det ene sygehus vil ikke overtage et andet sygehus resultater. Så nu har vi sagt stop på det ene sygehus for at de vil indkalde ham fra det andet. Vi står nu i et tomrum og venter på en indkaldelse - hvor lang tid vi skal vente må guderne vide - alt imens min mand har det dårligt.

    Det er meget belastende igen at stå uden nogen kan sige hvad der sker. Før min mand fik pacemakeren fik vi faktisk at vide en grenblok ikke betyder noget og han trods dette blev ved med at falde om - først da en læge fra et andet sygehus så ham skete der noget og vi erfarede at han de 5 gange han var faldet, ren faktisk var heldig at hjertet var gået i gang igen.
    Da åndedræts problemerne startede var der heller ingen der rigtig tog det alvorligt. Han var så syg til sidst at kroppen var total stresset så både lever og nyrer var meget svækkede. Hvorfor skal man komme helt derud.

    Vi håber selvfølgelig at der denne gang ikke er noget tredje i vejen - men man bliver efterhånden noget sårbar.

    Hilsen
    cedeho63
  • Hej Cedeho

    Jeg kender intet til at have en pacemaker eller til problemet med en grenblok, men jeg kender så absolut til den situation at have både åndedrætsproblemer og hjerteproblemer på én gang.

    I mit tilfælde drejer det sig om central søvnapnø (altså at vejrtrækningen indimellem udebliver under søvnen) og atrieflagren (anfald af forkert hjerterytme).

    Jeg synes også, at det er umådeligt svært at få den rette lægehjælp. Og det handler naturligvis ikke om, at jeg ikke hører ordentligt efter eller ikke fortæller om symptomerne, men om at lægerne enten ikke hører ordentligt efter eller beskylder mig for at lyve (!). Og der er absolut intet samarbejde mellem de to afdelinger af samme sygehus.

    Jeg anede virkelig ikke, at det danske sundhedssystem var så tosset indrettet!

    Jeg kender heller ikke medicinen Carvedilol. Jeg kan se, at det er en såkaldt alfa- og betablokker. Men jeg har engang for mange år siden som blodtryksmedicin fået en betablokker. Den blev jeg hundesyg af, først og fremmest med træthed og svimmelhed, men derefter også søvnforstyrrelser og mareridt, samt depression.

    Når man kigger på indlægssedlen til Carvedilol, kan man se, at der er en voldsom risiko for mange bivirkninger:

    http://indlaegsseddel.blogspot.dk/2011/ ... g-125.html

    Er der ikke en mulighed for, at din mand kan få noget andet, når han nu tilsyneladende ikke tåler Carvedilol?

    Har I et blodtryksapparat, sådan at I selv kan måle blodtrykket? Måske er din mands blodtryk for lavt. Jeg har stor glæde af mit blodtryksapparat. Når jeg selv måler mit blodtryk i mine vante omgivelser, får jeg et mere rigtigt resultat, end når det bliver målt hos lægen. Det har betydet, at jeg har kunnet nedsætte min dosis af blodtryksmedicin, og det har mindsket min svimmelhed.

    Men det er vigtigt, at blodtryksapparatet er af god kvalitet.

    Ellers har jeg desværre ikke nogen råd. Jeg synes selv, at det er umådeligt svært at tackle det danske sundhedssystem, hvor man helst ikke ser på det hele menneske eller på flere helbredsproblemer i sammenhæng med hinanden, og gerne forklarer al sygdom som livsstilsproblemer!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Jeg undrede mig også en del over at din mand får carvedilol. Er det den eneste medicin han får?

    carvedilol indeholder ganske rigtigt bla. beta-blokker, men den beta-blokker er uspecifik, så den virker både på lungerne og på hjertet.

    På hjertet er det sådan set fint nok, men problemet er, at den blokkerende effekt på lungerne virker som omvendt astma-medicin -den får luftvejene til at trække sig sammen istedet for at åbne sig, og det kan give øget risiko for vand i lungerne når han er så hjertesyg som han er.

    Jeg synes det lyder som en rigtig god ide at få et andet sygehus til at kigge på ham, jeg håber det går rimeligt hurtigt før han kommer til.

    Der kan være mange grunde til, at din mand får carvedilol, men jeg undrer mig dog over at han ikke får noget såkaldt membranstabiliserende når han nu har grenblok. Der findes også medicin der specielt retter sig mod netop grenblok.

    De vigtige stoffer i carvedilol, altså betablokker der kun virker på hjertet, og alfa-blokker der virker på karrene, kan fås i to seperate midler, men så skal han spise en pille ekstra. I kan jo snakke med jeres læge om det, selvom det ikke er sikkert at han har lyst til at pille ved medicinen fordi det helst skal være en hjertelæge.

    Jeg går ud fra, at din mand har fået en speciel type pacemaker, en "Anja Andersen" pacemaker (det berømte klip kan sikkert findes på Youtube), som sparker hjertet igang igen hvis det skulle finde på at gå i kludder.

    Jeg håber virkelig at det kommer til at gå med ham.

    Kameliadame, er det en forglemmelse at du ikke har nævnt Q10 ;-) for det kunne være en god ekstra hjælp til hjertet i ventetiden, og det laver ikke kludder med hverken hans grenblok eller medicin, jeg har læst en del seriøse videnskabelige artikler om emnet fordi jeg blev nysgerrig ;-)
  • Hej igen

    Ja, det er en forglemmelse! Jeg ville have skrevet et indlæg i går, og da tænkte jeg på Q10, men i dag glemte jeg det. (Jeg er desværre meget træt, og det påvirker i høj grad min hukommelse).

    Hvis jeg var din mand, Cedeho, ville jeg tage kosttilskuddet Q10. I kan læse om det her:

    http://www.sund-forskning.dk/artikler/d ... ng-med-q10

    http://www.jemo-pharm.dk/items/presseme ... JERTET.pdf

    Desværre er Q10 ret dyrt. Men jeg vil råde din mand til at tage mindst 100 mg, gerne 200 mg. Det er pengene værd.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Kære Askelepios og Kameliadamen

    Tak for jeres svar og gode kommentarer. Jeg vil prøve at komme med bemærkninger til jeres svar.

    Mellem jul og nytår var min mand så syg at de tog al medicin fra ham for at skåne nyrerne. Han har ikke en nyresygdom, men nyrerne var så stressede af situationen at der blev taget en hurtig beslutning.
    Med tiden skulle nyrerne gerne komme tilbage til normal igen - men ting tager tid. Derfor har hjertelægerne heller ikke kunnet give ham al den medicin de ønsker. Betablokker og noget der kan styrke hjertet (ved ikke navnet)

    Vi mener selv at det var værd at prøve en anden type af betablokker medicinen, men hjertelægen som han er tilknyttet siger nej fordi den i følge hende er den bedste medicin (måske for andre, men sandsynligvis ikke for min mand).
    Samme omgang havde han med hende angående vanddrivende som han fik meget af, da han lige kom hjem fra sygehuset. Han led meget af kvalme, som opstod hver gang han tog en vanddrivende - men hun sagde nej for det havde hun aldrig hørt om før. Tilfældigvis mødte han en anden læge som gav ham andet vanddrivende og vupti var kvalmen væk.
    Det er blandt andet pga. af denne hjertelæge han ønsker at skifte sygehus.

    Pace-makeren er ganske rigtig en der sparker hjertet i gang. Hele den ene side er blokkeret for signaler og når så den anden side også blokkerer en gang i mellem tager pace-makeren over.
    Han skal måske have en ny som kan noget mere - det er noget med at den han har, har 2 elektroder og han måske kan have brug for en tredje elektrode til det ene hjertekammer - men det er ikke undersøgt til bunds endnu.

    Det er ganske rigtig at hans praktiserende læge ikke vil ændre på hans medicin, da der skal en hjertelæge til, så vi venter spændt på at en indkaldelse fra det "nye" sygehus dumper ind i postkassen.

    Min mand er bange for på nuværende tidspunkt at prøve noget som ikke er ham anbefalet af en læge han stoler på - men han vil tage jeres forslag med til en læge og forhøre sig om det kan være en ide.

    Kameliadamen - det gør mig ondt at høre du er træt - det tyder på, du er i en dårlig periode. Håber du kan nyde det forår som er på spring :O)

    Hilsen
    cedeho63
  • Det er aldrig let at være pårørende til en hjertepatient, men jeg synes virkelig, at du har meget godt styr på, hvad der sker nu og hvad der skal ske, når din mand kommer til den rette kardiolog.

    Jeg har selv været hjertepatient de sidste godt 3 år, og fik efter et par blodpropper hjertesvigt, hvorfor jeg også får Carvedilol 6,25 mg x 2, hvilket er meget lidt i forhold til det, der normalt gives, men jeg blev også meget træt og mit blodtryk faldt meget samtidig med, at jeg blev svimmel, så det blev besluttet, at jeg ikke skulle sættes højere op i dosis. Da hjertet ikke pumper for godt (ca. 25%) er jeg stadig meget træt af næsten ingenting, men svimmelhed m.m. har jeg ikke mere.
    Jeg får Ramipril 2 x 5 mg for blodtrykket, Furix 5 x 40 mg vanddrivende og så skal man have tilsvarende antal Kaliumchlorid 5 x 750 mg.
    For hjertekrampe får jeg 1 Isodur Depot 30 mg, 80 mg Atorvastatin for kolesterolen og 100 mg Cordarone, der gives mod hjerterytmeforstyrrelser. Derudover får jeg noget for ryggen, maven, vitaminer, Hjertemagnyl m.m. ialt mere end 32 piller pr. dag.

    Jeg har også den pacemaker, du nævner med 3 elektroder (en BIV-ICD), der netop støder hjertet i gang igen, hvis man får flimmer, der ender i hjertestop.

    Ud over at jeg altid kan sove, tåler jeg al den medicin, jeg får, utrolig godt, og der er kun lette, men ikke alvorlige ændringer i mine blodprøver, der bliver taget hver 3. md.

    Det er rigtig godt altid at have et ekstra par ører med ind til kontrollerne, og sørg for at skrive op de ting, der skal huskes, da det er vigtigt, at lægen får alt ( selv småting) at vide, for at kunne danne sig et billede af, hvad der sker med din mand.

    Der er jo i hver Region en Patientrådgivning, hvortil man kan ringe, hvis man ikke mener, at tingene går så hurtigt, som man gerne vil, så hvis egen læge ikke skubber nok på, må man selv tage affære, og de er vældig gode til at hjælpe en.

    Jeg håber din mand og du snarest må blive hjulpet. Hjertet er jo ikke noget, man spøger med. Det ved jeg af erfaring.

    Mange hilsner

    1 ekser
  • Hej Cedeho

    Jeg forstår godt din mands synspunkt, altså at han ikke tør tage noget andet end det, lægerne siger god for. Det var derfor, at jeg bragte de to links, hvor der fortælles om Rigshospitalets gode resultater med Q10.

    Men selv om Rigshospitalets gode resultater burde være kendt af alle hjertelæger, kan man sagtens være så uheldig, at lige præcis den hjertelæge, man får kontakt med, ikke vil vide af Q10. Så man skal nok føle sig lidt frem og være lidt diplomatisk, når man spørger, om lægen vil anbefale eller sige god for, at din mand tager Q10.

    Q10 er et stof, der findes naturligt i kroppen, og som hjertet har brug for. Men desværre er det sådan, at mængden af naturligt Q10 mindskes, efterhånden som vi bliver ældre. Og desværre er det sådan, at visse former for medicin uddriver Q10, især kolesterolsænkende medicin, men også betablokkere og altså også Carvedilol.

    At det forholder sig sådan, fremgår blandt andet af den tidligere radiodoktor, Carsten Vagn Hansens oplysninger. Det kan du f.eks. læse her:

    http://www.naturli.dk/brevkassen/carste ... nde-midler

    Jeg så også, at der på Hjerteforeningens hjemmeside var en debat om Q10:

    http://www.hjertedebat.dk/kategorier/me ... inger/586/

    Jeg skriver dette, for at I kan få mulighed for at sætte jer ind i fordelen ved Q10, inden I forelægger sagen for hjertelægen.

    Personligt er jeg overbevist om, at mit hjerte på grund af Q10 meget bedre tåler belastningen fra den periodevis manglende vejrtrækning om natten. Når jeg er så træt nu, er det fordi hele organismen har behov for mere ilt og for at komme af med ”affaldsluft”, og selv om Q10 er guld værd, så kan det jo ikke løse alle problemer!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej 1ekser og Kameliadamen

    Da min mand begyndte på Carvedilol fik han det rigtig godt, det var først da han kom på 2x12,5 det gik nedad og helt galt da det var 2x25. Nu er han på 2x12,5 igen men stadig med alle symptomerne.

    En god nyhed er at han har fået en tid på det nye sygehus i begyndelsen af maj :O)

    Vi købte Q10 i går og måske de også giver en bedring.

    Nu venter vi bare på bedre tider ;O)

    1ekser - du er jo et eksempel på at tingene kan blive tålelige trods det kan se sort ud. Håber for dig at det forbliver sådan.

    hilsen
    cedeho
  • Hej cedeho.

    Du skriver, at du mener, at jeg er et eksempel på, at tingene kan blive tålelige. Det kommer nu lidt an på, hvad man forstår ved tålelig.

    Jeg glemte vist nok at fortælle, at jeg også har fået 2 lyskenoperationer med kunstige årer, hvor man beskadigede nogle lymfekar. Dette har givet lymfødem i det ene ben, men på grund af mit hjertes tilstand må jeg ikke bruge støttestrømper eller få lymfedrænage. Jeg har ingen puls til ben og fødder, og efter bare 20-30 skridt får jeg så store smerter i benene, at jeg må sætte mig, og skal jeg gå ret meget mere end de få meter, må jeg have min kørestol med, hvis der ikke kan parkeres tæt nok på.

    Da jeg var 20 år yngre, fik jeg, på grund af for lang tids for højt blodtryk, en masse små propper på hjernen, hvoraf den ene af dem tog min hørelse og dermed også balancen totalt på den ene side. Jeg har stadig balanceproblemer i visse situationer og er også stadig ensidigt døv.

    Jeg har en hvilende discusprolaps og lændehvirvler, der forskydes mod hinanden, hvilket giver nervesmerter ned i benene.

    Når man har en ICD pacemaker, må man ikke bare blive MR-scannet, hvis det er nødvendigt, og Cordaronen gør, at man ikke kan tåle sol, at nyrer, lever, lunger og stofskiftet kan blive påvirket samt at der aflejres noget i øjnene, der godt nok forsvinder, når man stopper med midlet, men da jeg helst ikke vil have hjertestop igen, finder jeg mig i bivirkningerne.

    Jeg ved ikke, om du stadig synes min tilstand er tålelig, den bliver i hvert fald aldrig bedre og kan hurtigt blive værre, for hvis mine bensmerter forværres, så de også gør ondt i hvile, ja, så er der kun 1 løsning nemlig, at jeg måske kan beholde det ene ben.

    Undskyld de mange ord, men jeg blev provokeret af det med at være et (godt) eksempel.

    Hilsen

    1ekser
Log in eller Registrér for at kommentere.