Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Nederste ribben i venstre side stikker mere ud end de plejer

Redigeret 11 oktober, 2015, 18:09 i Knogleskørhed
Tror jeg.

Det er nok sådan noget hvor man ikke er opmærksom på hvordan ens ribben ser ud i årevis, og så en dag kigger man på dem og synes noget ser forkert ud - men har de måske altid set sådan ud? Kan man være sikker?

Jeg er en helt rask mand på 28 år. Jeg har været i ret god form igennem de sidste år men har for nyligt ikke haft tid til at gå op i det og føler mig lidt lasket. For nogle uger siden var jeg ved lægen fordi jeg havde en mærkelig følelse i venstre side af maven, under ribbenene. Ikke rigtigt smerte men mere som om "noget gik imod" eller sådan noget. Det var ret svært at forklare for lægen, og det er stadig vildt ukonkret for mig selv. Det er vel nærmest som om noget rører blidt ved min mave uden noget gør det. Jeg får lyst til at knappe mine bukser op, men det er ikke sådan at jeg trænger til større bukser. Jeg vejede for nogle år siden en hel del mere og kan godt huske følelsen af bukser der strammer. Det føltes ikke sådan her.

Min læge og jeg blev enige om at lange dage foran computeren plus lasket krop nok tilsammen gav en følelse af ubehag i venstre side pga dårlig holdning og måske lidt forstoppet mave. Han kunne i hvert fald ikke finde ud af hvad det ellers skulle være.

I hvert fald har jeg sidenhen været vældig opmærksom på hvordan min venstre side føltes (hvilket selvfølgelig godt kan resultere i lidt paranoia). For nyligt har jeg så opdaget at det ser ud til at to af de nederste ribben i venstre side stikker længere frem end dem i modsatte side. Jeg har kigget omkring på nettet og kan forstå at det i sig selv ikke er unormalt. Men jeg kan ikke huske at det har set sådan ud før.

Er der noget der kan få ribben til at begynde at stikke længere ud? Det jeg vel er bange for er at der er et eller andet der skubber dem fremad der ikke burde være der - og at det eventuelt hænger sammen med den følelse jeg har haft og som jeg var hos lægen med. Ribbenene gør ikke ondt, heller ikke når jeg klemmer på dem.

Kommentarer

Log in eller Registrér for at kommentere.