Hjem Kvinder Overgangsalder

Hjælp..har været ved gynækolog og muligvis overgangsalder?!?

Redigeret 18 august, 2013, 17:18 i Overgangsalder
Hej
Har brug for en der kan hjælpe mig lidt her.
Til at forstå
I går var jeg ved gynækolog.
Det hele gik bare så hurtig. Så da jeg kom hjem, kom jeg faktisk mere forvirret end da jeg kom afsted til ham.
Han har scannet mig, og citere : Det ser fint ud. MEn der er ingen aktivitet i mine æggestokker. Herefter, har vi også drøftet om jeg skal have flere børn. Er lige blevet 35 år. Har ingen symptomer på overgangsalder. udover at min mens, var uregelmæssig, sidste cyklus. Hvor jeg har haft 1. mens dag den 29/12-12, og så fik mens igen den 23/3-13. Det var derfor jeg henvendte mig til lægen endelig. Mine hormontal er skæve. FSH og LH var forhøjede ved prøve nr. 1, og ved prøve nr. 2 kom de ned, og var mindre. men stadig for høje. Nu skal jeg tage masse hormonprøver, på det rigtig tidspunkt i min cyklus, og p.t. afventer at få min mens igen, for det skal gøres på 2,3 eller 4 mens dag. Er der nogen der kender til det her med hormoner, eller med processen når man er under mistanke om overgangsalder. Han snakkede også om, at det kan være min stofskifte eller noget med mælkeproduktion???
Nogen der kan hjælpe :/ ....

Kommentarer

  • hvor mange børn har du ---
  • Hejsa
    Dejligt der er nogen her...
    2 børn
  • hvis det ender ud med at du ikke får flere børn ---må du være glad for de 2 du har ----det var værre hvis du ingen havde ---eller kun 1 ----

    men det må tiden vise ---men hvis du vil have flere skal i nok snart gå i gang --

    men det er godt nok tidlig --hvis du allerede går i overgang ---lad os høre lidt videre
  • Er skam glad for dem jeg har,
    det skal ikke misforståes. Men synes bare, det hele kom jo pludselig.. Derfor er det uvirkelig for mig i nu. Ville jo gerne have haft flere børn i nu. Også jeg føler mig jo slet ikke som en der skulle være i tidlig OA. ingen symptomer. Men det kan være jeg er en af de kvinder, der ikke få symptomer.
    De der FSH og LH tal, kan de være stress relaterede? Er der nogen der er expert i de speciffike hormoner, her på siden?
    Så lige en detalje til, jeg har haft provokeret abort for 1 år siden. Kan det muligvis hænge sammen med noget af det her?

    Er der nogen der kan forælle lidt om " passive - aktive æggestokker " ? Hvad betyder det helt nøjagtig? At der ingen follikler er såfremt der ingen aktivitet er i æggestokker?
  • Hvis du ingen follikler har i æggestokkene så er de passive.

    Dit høje FSH betyder at din hypofyse prøver at råbe æggestokkene op fordi de ikke hører noget fra dem i form af LH og østrogen.

    Om overgangsalderen er sat i gang af noget stress er jo ikke til at vide. Stress kan udløse de mærkeligste ting hvis man er disponeret for det. Er der andre i din familie der er gået relativt tidligt i overgangsalder?

    Jeg synes du skal afvente de næste prøver, for mælkeproduktionshormoner og stofskiftehormoner spiller ganske rigtigt ind. Men din provokerede abort spiller ingen rolle.

    Sig til din læge at du vil have en henvisning til en endokrinolog eller fertilitetslæge, de har bedst forstand på den slags. Det er også meget vigtigt at du bliver henvist til en DEXA-skanning som måler kalkniveauet/tætheden i dine knogler. Det er vigtigt fordi den første DEXA skanning er den de følgende skal sammenlignes med de kommende år, hvis du vel og mærke er ved at gå i overgangsalder. Så du skal IKKE vente med den til om 4-5 år.
  • Tak for dit svar :D Det hjalp en smulle. for at kunne forstå lidt af det hele.
    Venter bare på min mens, for at komme i gang på sygehuset mht. blodprøver.. De follikler, har jeg fået fortalt af gynækologen, at de kan komme og gå fra dag til dag, dvs. at det er forskel på, hvor i cyklusen man bliver scannet / undersøgt for det.
    Min mor gik i OA, da hun selv var omkring de 48 år. Om det er tidlig eller ej, aner ikke. Var slet ikke bekendt med det her, og vidste faktisk intet om emnet.. ja, før nu.
    Min mor lider faktisk af knogleskørhed i dag, men er jo ikke "ramt" i nu, hvis man kan sige det sådan. Af det samme årsag, fik jeg lavet DEXA scanning for en måned siden, der viste at jeg ligger i normal område, dog i den lave del. Så noget tyder på, at jeg kommer til at arve i fremtiden det her efter min mor.
    Hun døjer selv med struma, men den er ikke aktiv. Jeg kan huske, at jeg engang har været sammen med min mor til en af de der undersøgelser, og så var der en gammel læge, der pludselig kom til at kigge på min hals, og sagde til mig, at jeg vil også få struma. Skørt nok. Dengang tænkte jeg ikke videre over det, og syntes det var da noget mærkelig at sige.
    JEg er ikke overvægtig, træner selv meget, er obs på hvad jeg spiser, men dog er mine kolesterol tal både den gode og dårlige lidt høje.
    Jeg har tendens til store børn. Min 1. fødte vejede 5200g ved fødslen.
  • Hej.
    Jeg ved præcis hvordan du har det. Jeg er 21 år. For 1 år siden gik jeg til læge med det jeg troede var en svær depression. Jeg havde da ikke haft mens. I et halvt år, men fandt det ikke mærkelig da mine mens altid havde været meget meget uregelmæssige, men de var der da. Lægen troede også det skyldtes depressionen, og gav mig flere forskellige lykkepiller, men intet hjalp. Tilsidst måtte jeg have en tid ved en gynækolog som sagde det samme som din sagde til dig: dine æggestokke er helt tomme. Jeg gik i overgangsalderen som 20-årig. Min største drøm var altid at få en stor familie, men nu får jeg ingen. Lægen siger at der intet håb er for at tingene forandrer sig. Jeg har været på flere forskellige hormonkure siden da, men det vigtigste er at man ikke kun får ren østrogen, for så har man kæmpe chanche for kræft i underlivet. Man skal have et gestagen også, som måske enten giver en blødning eller som gør din slimhinde ekstrem tynd. Lige nu tager jeg hver dag 2 mg estrofem, som er et østrogen. Hver 3. Måned skal jeg tage et gestagen, præcis 12 piller som så giver mig blødning, smertefuld, vanvittig voldsom blødning. Men jeg kan ikke tåle andre gestagener end det ene, har været igennem mange forskellige. Jeg føler med dig mere end nogen anden. Mit liv bliver aldrig det samme efter det ene lægebesøg. Held og lykke med det hele i fremtiden.
    Knus Anja
Log in eller Registrér for at kommentere.