Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Langtidsforbrug af kodein/paracetamol/ipren

Redigeret 30 august, 2015, 15:36 i Kroniske smerter
Jeg har været kronisk smertepatient (rygsmerter) uden diagnose i over 6 år. De sidste 5 år, har jeg dagligt fået 4-8 tabletter Kodipar samt 4-6 ipren dagligt. Jeg er hamrende nervøs for de langtidseffekter det måtte have på min krop, især da jeg også drikker lidt for meget indimellem (20-25 genstande pr uge), hvilket sammen med medicinen giver mig den bedste effekt, og gør hverdagen tålelig. Jeg har været på frivillig afvænning fra medicinen, men det gjorde livet uudholdeligt mht. smerterne i hverdagen, så måtte starte op igen.

I følge indlægsseddelen må man maks tage Kodipar i 8 dage i træk, inden der skal holdes pause. Jeg har fået det i over 1.600 dage uden pauser. Jeg har snakket med min læge om dette, men hun siger at det ikke er noget problem. Jeg er ikke helt sikker!

Jeg har fået en hel del bivirkninger i løbet af de sidste par måneder, træthed, d-vitamin mangel, kløe, uoplagthed, nedsat appetit og generel tendens til depressive dage og isolation. Jeg har sjældent problemer med mave, og døjer (endnu) ikke med hovedpine grundet langtidsbrug af smertestillende. Men min største frygt er selvfølgelig skade på organerne.

Jeg er bortset fra det sund og rask. Træner et par gange om ugen, som led i genoptræning. Har (godt) fuldtidsarbejde og en god karriere. Jeg ville så nødigt vågne op en dag, og så var det hele væk.

What to do? Jeg håber nogle andre har erfaringer med andre i min situation, jeg kender nemlig ikke nogen der har været igennem en så lang behandling med et så potentielt skadeligt præparat.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg kan godt forstå at du er nervøs over din "cocktail" af smertestillende.

    Jeg går ud fra at du er blevet grundigt udredt for ryggen med skanninger og besøg hos speciallæger, ortopædkirurg i rygsygdomme og en reumatolog-altså en gigtlæge.

    Er der ikke noget galt med knoglerne, taler sandsynligheden for at du har smerter fra musklerner pga. forkert brug. Muskler der er spændte og er brugt forkert i årevis kan gøre livet til et sandt helvede, jeg ved det for jeg har selv problemet i lårmusklen pga. kroniske knæsmerter.

    Det er lykkedes mig at få cirklen brudt vha. chokbølgebehandling på hele lårets forside. Det er vist føste gang det er prøvet over et så stort område og det var også ren forsøgsbehandling, men jeg insisterede. Jeg vil sige, at de første 5 måneder var et sandt smertehelvede, det føltes som om jeg havde fået 3. grads-forbrændinger. Men det var det hele værd, også den store pengeregning der fulgte med, for nu kan jeg strække musklerne ud og jeg jeg har fået et helt andet liv.

    Jeg kender også godt til det med at måtte blande piller og alkohol for at kunne være til, jeg prøvede dog så vidt muligt at holde ud og gemme alkoholen til særlig slemme dage.

    for 20-25 genstande pr uge, det lyder altså ikke særlig sundt og det i sig selv giver flere organskader på sigt end dine ipren.

    For din læge har ganske rigtig ikke ret i det hun siger. Desværre er mange praktiserende læger ikke opdaterede på den nyeste viden. Ipren og dens "venner" codymagnylen, ibuprofen og dem der ender på "coxib" er ganske rigtigt fremragende til kortere tids behandling, 10 dage max. Men så skal man også holde pause.

    Grunden til det er, at efter 10 dage begynder de piller at virke modsat. Istedet for at dæmpe en inflammation kan de være med til at vedligeholde årsagen. Dertil kommer langtidseffekter såsom skader på blodkar, nyrer, hjerte og risiko for mavesår.

    Når du får ipren, så kan det skyldes at du har en kronisk inflammation i dine muskler, netop fordi de er kronisk spændte. Inflammation er et signal til kroppen om at væv skal heles, altså som udgangspunkt godt og helt nødvendigt for at at dine muskler kan blive raske. Men i den akutte fase, er ipren godt, fordi det mindsker den hævelse der er omkring musklen som i sig selv kan skabe irritation og mere inflammation.

    Så altså, ipren er godt i starten, men herefter skal det væk, for ellers kan musklerne simpelthen ikke hele op. Det var derfor jeg fik chokbølgebehandling, det sætter nemlig en frisk inflammation igang så musklerne kan hele og fungere igen -men nøj hvor gjorde det ondt!!!!

    Desuden vil en god smertebehandling sigte mod at ramme så mange smertessygstemer som muligt, og det gør din ikke.

    Ipren påvirker det samme system som en del af din codypar (-"par"-delen som er panodil). Desuden er codypar dyrt fordi det er et kombinationspræparat, det er billigere at få codein og panodil hver for sig.

    Hvis jeg var dig, ville jeg bede om en henvisning til en smerteklinik eller reumatolog mhp. at få en bedre smertedækning end ipren, codypar og 25 genstande kan give. Det er nemlig muligt!

    Og så er der muligheden at du måske som mig skal igennem et smertehelvede før du kan blive rask igen, for det er muligt med den rigtige behandling hos folk der vel og mærke ved hvad de gør. Hvilket der desværre ikke er nogen garanti for at ens fysioterepeut ved.
  • Indstillinger
    Redigeret 10 maj, 2018, 16:13

    Du kan køb Kodein her fra en licenseret apotek uden forudgående recept (kræver en nem online konsultation) http://www.dokteronline.com/en/codeine/3235/

Log in eller Registrér for at kommentere.