Hjem Muskler, led og knogler Fibromyalgi

øm i lysken

lotte123lotte123
Redigeret 31 marts, 2013, 08:35 i Fibromyalgi
Ja, jeg vælger fibromyalgi, da det jo er det, jeg i forvejen lider af, men jeg mener ikke det her problem har noget med det at gøre.

Jeg har nu i længere tid været øm i lysken, men kun i højre side helt oppe.

Jeg er faktisk ret overbevist om, at det er noget muskulært, så derfor vil jeg første omgang høre, om nogen kender til en god øvelse, jeg kan lave, så jeg kan få stedet spændt ordentligt ud.

Jeg har forsøgt at ligge, samle fodsålerne og så sprede knæene helt ud, da jeg følte at det måske kunne hjælpe, men der sker ikke noget, og denne øvelse kan jeg heller ikke mærke, så det er ikke det.

Nogen forslag til øvelse?

Kommentarer

  • jeg har ikke noget foreslag til øvelse ---spørgsmålet er også ---hvor meget du skal måsle rundt
    hvad med ar give det lidt ro ----masere på det ømme- sted med smerte---stillende salve ---der findes flere slags
  • IBUTOP---er godt venligst solo
  • Hej Lotte


    Jeg kender alt til muskelsmerter i lysken -en herlig lille bivirkning fra mine knæsmerter. Jeg spænder nemlig pga. smerterne særligt i søvne.

    Jeg bruger flg. øvelse der hjælper mig rigtig godt.

    Det kan være en fordel at have sko på så du ikke skrider. Selvom du kun har hundt i den ene side vil jeg anbefale at gøre det i begge sider:

    Tag benet op på sofaarmlænet/sofaryggen/en stoleryg sådan at dit ben er vandret med gulvet. Benet skal være strakt. Læn dig ind over benet som en balletdanser, læn dig herefter ned mod dit standben. Du kan eksperimentere lidt med den vinkel du læner dig ned med, så får du fat i lidt forskellige lyskemuskler.

    Når du har godt fat i et dejligt smertefuldt sted, så bliv ved med at strække ud i mindst 20 sekunder.

    Det kan i starten godt være nødvendigt at lave øvelsen et par gange om dagen.

    God bedring!
  • Tusind tak - jeg vil forsøge at arbejde med den øvelse, men øj - den gør også nas på baglåret, så det er nok også et sted, der trænger til god udspænding. :-)

    Også tak til dig, Solo - men jeg er ikke en særlig stor tilhænger af symptombehandling - jeg vil hellere have stedet kureret, og da jeg er fuldstændig overbevist om at den rette øvelse vil afhjælpe mit problem, så vil jeg hellere det end at bedøve problemet med smertestillende. Jeg ville bare gerne undgå at skulle til læge for at få en henvisning til en fysioterapeut - bare for at lære en øvelse. :-)

    Jeg har også problemer med min psoasmuskel, og der har jeg en superøvelse, der hjælper hver eneste gang, jeg får ondt, og kvaj som man er, så husker jeg ikke lige at lave den hver dag, men så er det jo godt, kroppen selv kan minde en om det. :-)
  • Øvelsen fra Asklepios var alligevel ikke den, der gav den udspænding, jeg havde brug for, så da skulle til læge i andet ærinde, spurgte jeg om hun kunne hjælpe mig - og ja - hun mærkede da lige, hvor det konkret var, jeg var øm, og jo, musklen var ret så stiv - og så fik jeg en virkelig god øvelse, som har hjulpet mig, så jeg fortæller her, hvis andre kan bruge den.

    Jeg står med rank og lige ryg, - hvilket selvfølgelig er vigtigt, så der ikke kommer skævvridning et andet sted - og så lægger jeg benet vinkelret og strakt ud til siden op på en stoleryg, et bord el.lign. der passer i højden - og så står jeg sådan 30 sekunder. og - det er også smart at gøre det med det andet ben.

    Det har virkelig fået gjort musklen der mere smidig og mine udtalte ømhed er nu væk.
  • Det var så præcis den øvelse jeg forsøgte at beskrive for dig, men det er selvfølgelig noget lettere at få den vist ;-)

    God bedring
  • Hehe. Jeg læste, at jeg skulle have benet strakt frem foran mig og ikke til siden, og det gør jeg faktisk stadig, når jeg nærlæser igen.

    Men ja - jeg har også i andre debatter prøvet at beskrive nogle øvelser, og det er dødsvært. I hvert fald har jeg bedt om tilbagemelding, om det virkede, og i de tilfælde lyder der altid en larmende tavshed.

    Jeg har allerede fået god bedring i den muskel, så lige meget hvad - det har hjulpet.

    Den jeg misforstod fra dig, kan jeg jo så bruge til mine lårmuskler, så helt forgæves har det da ikke været. :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.