Hjem Lever, nyrer og urinveje Nyresygdomme

hvad skal der ske....

Redigeret 29 marts, 2013, 11:12 i Nyresygdomme
der er blevet fundet tre cyster i den ene nyre, hvoraf den ene var 4+-4 1/2 cm i dia og en cyste i den anden nyre der var lidt over 3 cm i dia... det blev fundet tilfældigt ved en scanning inde på hamlet, er nu blevet indkaldt til journalskrivning og planlægning af videre forløb på et nyreambulatorium... hvad vil der ske til det møde mere præcist? og ville de indkalde til det hvis det IKKE var polycystisk nyresygdom (det har vi nemlig i familien)????
håber på hurtige svar...:-)

lvi

Kommentarer

  • Nu er det her jo et debatforum hvor helt almindelige lægfolk udveksler meninger og erfaringer om dette eller hint indenfor de forskellige kategorier, og der er vel ingen her, der kan svare dig på, hvad der skal ske i præcist dit tilfælde.

    Jeg vil da foreslå dig at kontakte det pågældende sted og spørge, hvad der skal foregå ved den pågældende samtale, så også du kan være ordentligt forberedt. Jeg vil dog gætte på, (og uden at vide det selvfølgelig) at det vil dreje sig om, at du skal have information om prøvesvar osv og at man vil fortælle dig, hvad der videre skal ske i netop dit tilfælde.

    Og til dit sidste spørgsmål. Jo, jeg vil da tro, du under alle omstændigheder bliver indkaldt - du har jo de cyster, og der skal måske gøres noget ved dem - også selv om du evt. ikke har pågældende sygdom; der kan jo være andre faktorer inde.
  • Så du mener at jeg har skrevet noget herinde som ikke hører til her eller?????
  • Dit indlæg herinde, Ivi, er meget velkomment og også meget relevant.

    Som du sikkert ved, er polycystisk nyresygdom en af de mest almindelige arvelige sygdommer her i DK. Så andre der læser dit debatindlæg vil få glæde af, at se at de ikke er de eneste der står med de spørgsmål du gør.

    Nogle trådstartere giver det klare indtryk, at de tror at en fagperson vil svare dem. Det er faktisk sket flere gange de sidste par dage.

    Derfor vil Lotte bare lige sikre sig, at du altså er klar over at de svar du måtte få altså er fra helt almindelige mennesker.

    Jeg er meget enig i Lottes svar til dig -og jeg tror faktisk at en læge i nyresygdomme ville svare nøjagtigt det samme, hvis en sådan så dit indlæg. For ingen kan vurdere dit forløb uden prøvesvar og journal, og slet ingen uden den fornødne specialviden.

    Men derfor vil jeg alligevel håbe at andre der har stået i en situation der ligner din, vil skrive herinde. For det er altid en god ting at dele sine tanker og bekymringer med andre. Og det er en god måde at høre hvordan andres forløb har været, uanset om de er blevet "frikendt" eller har fået diagnosen.
  • Og jeg hopper lige på her med en undskyldning, hvis jeg har udtrykt mig uklart.

    Nej, nej - jeg mener dit indlæg er yderst relevant, og jeg forstår din bekymring - prøvede bare at berolige dig lidt.

    At du skal til den samtale behøver ikke betyde, at du så har den sygdom, men ingen her kan jo desværre heller påstå, at du ikke har den.
  • nååå... ja ved godt at det alm folk der svarer herinde, men tænkte at det kunne være at nogen kunne sige et eller andet... tænker bare at ville jeg overhovedet blive indkaldt fra nyfrolgisk afdeling hvis det IKKE var polycystisk nyresygdom??? har snakket med to læger fra hamlet og den ene siger at jeg godt kan regne med at det er den sygdom og den anden siger at det nok ikke er den sygdom... men hvis det nu er helt alm uskadelige vandcyster, ville man så komme ind på den afdeling for at få skrevet journal osv... hmmmm
  • Ja, det er ikke rart at få at vide man har en cyste eller to. Jeg har lige været igennem en nyrestens operation, og ved den lejlighed også undersøgt mine nyrer selvfølgeligt. På den ene havde jeg en cyste på 18 mm. og den anden 3 mm. Der var ikke noget unormalt i det, og de var godartede. Derfor gør´ man ikke noget ved dem. Så tag det stille og roligt. (;-)

    Mange hilsner
    Jette
  • ja der er ikke så meget at gøre... har nu været til en ekstra scanning fordi jeg insisterede på det pga polycystisk nyresygdom i familien... der fandt de så desværre 7-8 cyster i hver nyre, nogen store, som jeg godt vidste, og andre lidt over 1 cm... men nu har jeg fået det af vide... min nyrefunktion er stadig helt normal, så skal bare gå til jævnlige kontroller nu... men stadig lidt underligt ikke at være ældre og vide man har det... men forstår nu bedre de småskavanker jeg har...;-)
  • Hej derude!
    Ved nyreoperationen, fandt man ud af, at min ene nyre fungerer med 30% og den anden med 60 %, noget jeg aldrig har mærket noget til. Er der nogen der ved om man kan leve med det hele livet uden, at skulle i dialyse på et tidspunkt. Det bekymrede mig lidt da jeg fik det at vide, men måske har jeg haft det altid. Jeg vil blive glad hvis der er nogen der kan give et råd.
    Lægerne har ikke sagt der skal ske noget, eller om det er noget man skal leve med. Så måske nogen kan give mig et prej. (;-)

    Mange hilsner
    Påskekvinden
  • må lige spørge... hvorfor har du fået en nyreoperation for hva????
Log in eller Registrér for at kommentere.