Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Prognose

Redigeret 19 marts, 2013, 11:03 i Hjerteproblemer
Jeg er ung mand på 34 år som har fået foretaget en hjerte ct som viste begynde let åreforkalkning. Evt, et sted med en forsvævring i kranspulsåren.. Det skal en KAG afgøre. Hvad er mine fremtidsudsigter? Syntes ikke at kunne finde nogle steder noget statetik med hvor længe man kan overleve med let åreforkalkning evt. kombineret med ballonudvigelse

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg tror ikke nogen kan give dig en prognose for fremtiden. Overlevelsesår handler også om, hvor alvorlig din tilstand er på nuværende, om det er arveligt o.s.v.
    En af mine sønner fik en meget alvorlig blodprop, som altså er en forsnævring af kranspulsåren, og et hjertestop, i en alder af kun 32 år. Han fik efterfølgende mange blodpropper og fik sat en stent ind, er ligesom en ballonudvidelse.
    Nu nærmer han sig de 48 år. Hans sygdom er arvelig, og han kan ikke gøre så meget ved tilstanden, samtidig var hans tilfælde så alvorlig, at han fik førtidspension. Lægerne sagde til os den gang, at vi skulle ikke regne med, han blev 50 år.
    Dit tilfælde lyder ikke så alvorligt. Lider du ikke af arvelige tilstande, kan du formentlig gøre en indsats via kosten og motion. Men du skal gøre det i samråd med din læge. Ellers kan du fremprovokere et hjertetilfælde, hvis dit hjerte mangler ilt ved motion.
    Derudover tror jeg du skal spørge en læge til råds, vi herinde kan kun give dig svar, alt efter vores erfaringer. Folk der ikke har åreforkalkninger inde på livet, er tilbøjelige til, at vide noget de ikke ved noget om.
    Man kan også få blodpropper uden at have nogen grund til det. Min yngste søn fik en blodprop i benet sidste sommer. Noget af den fik revet sig løs, og blev ført til den ene lunge. Det skyldtes noget der hedder en Factor V Leiden og noget andet. Det var hans arbejdsvilkår der var den udløsende årsag, ikke åreforkalkning, men igen en arvelig tilstand. Han er blevet, så vidt jeg ved, helt rask. Han er også en meget ung mand, 36 år.
    Så du skal først og fremmest få en snak med din læge.
    Hilsen Victoria
Log in eller Registrér for at kommentere.