Hjem Hjerte og blod Blod og blodsygdomme

Uforklarlige brystsmerter mm.

Redigeret 8 februar, 2015, 07:51 i Blod og blodsygdomme
Jeg er en fyr på 27 som har mage forskellige slags smerter i brystregionen, øvre del af ribbene skiftevis på begge sider, ud i og under skuldrene, ml. skuldrebladene, inde i brysthulen, bag brystbenet, solar plexus og og i halsen og struben, nogle gange skarpe stik i hagen.

Som regel er det stikkende smerter de nævnte steder, nogle gange strålende over et længere stykke inde i brystkassen. De kommer allesammen en af gangen og i løbet af et par dage har alle smerterne været der mindst een gang.

Smerterne kommer uanset om jeg er i hvile eller i bevægelse og de kommer og går i løbet af dagen. De bliver som oftest ikke forværret af at jeg trækker vejret dybt. Rygning gør det som oftest en smule værre og sommetider kan det udløses af mad.

Jeg kan ikke udløse det ved at trykke bestemte steder.

Nogle gange får jeg også et enormt ubehag i den øverste del af maven som dog ikke er en stiikkende fornemmelse, men nærmere mavepine. Dog ikke som når man har dårlig mave, mavepine eller drukmave. Mere som ubehag henover det øverste af maven og det kan sommetider følses som at det er hjertet eller et andet organ inde fra midten af brysthulen.

Det har stået på i 3-4 mndr og smerterne bliver stærkere og hyppigere.

Jeg er blevet undersøgt på kryds og tværs:
EKG'er, ultralydscanning både i hvile og under arbejdsbelastning.
Røngtenfotografering af lunger. Allergitest, blodprøver (vitamin niveauer, blodsukker, infektionstal, levertal, nyrer mm.

Jeg har et spiserørsbrok (glidebrok) og der er ingen sår i. Det er nemlig også blevet tilset for nylig:)

Desuden har jeg stikkende fornemmelser rundt i hele kroppen også. Og andre små lokaliserede, smerter hvor det føles som en lille nerve der ekspolderer, skiftevis rundt på kroppen. Så på låret, så i foden, så i ballen, så på maven, så i ansigtet osv.
Disse smerter er jeg bare i tvivl om, hvorvidt de er sammenhaængende med dem i bystet. Og det i maven ved jeg heller ikke om kommer fra brystet. Måske er det 3 forskellige ting. Måske er det 2 eller måske er det alt sammen diffuse smerter fra det samme problem.

Hvis jeg drikker 4-5 øl så får jeg en forholdsvis høj puls på 90-120 selv i flere timer efter i hvile. Og dagen efter, så snart jeg får noget at spise, så får jeg et voldsomt ubehag i maven og det trykker på solar plexus, og sommetider stikker det i venstre skulder og arm.

Hvad fanden kan det være??? :)
«13

Kommentarer

  • det er svært at vide hvad det kan være ---men du lever måske forkert ---hvor meget vand drikker du om dagen --mindst 1,5 l daglig skal du drikke ---men mælk og kaffe i mindre form tæller også med til vædske ---
    hvordan er din kost --får du de vitaminer ---og grov kost som din krop hat brug for
    hvad med motion ---masage ---det kan jo godt være spændinger i din krop der gør det ---
    prøv zoneterapi---og masage ---ville jeg prøve ---men der er jo intet der er gratis
    vejrtræknings øvelser ---er også en god----
    fysioterapi---det kan lægen henvise til---jeg håber for dig at du finder hjælp ----
    psykisk kan det også spille ind ..hvis man tænker på sit hjerte
  • Desuden har jeg stikkende fornemmelser rundt i hele kroppen også. Og andre små lokaliserede, smerter hvor det føles som en lille nerve der ekspolderer, skiftevis rundt på kroppen.

    citat slut

    Jeg har en veninde, som fortæller det samme. Som små eksplosioner rundt omkring.

    Hun taler dog ikke om brystsmerter, men smerter andre steder, maven o.s.v.

    Efter hun har lagt kosten helt om, så er det blevet bedre.

    Jeg tror faktisk solo er inde på noget. Det er da værd at forsøge. Undgå f.eks. de ting, som du på forhånd ved ikke er godt.
  • Jeg stoppede med at motionere for nylig da jeg får smerter i benmusklerne af det efter et ganske kort stykke på 0,5-1,5km ca.
    Jeg drikker rigeligt med væske og spiser sundt og varieret. Jeg er ikke stresset omkring min hverdag.

    Når jeg skal til at falde i søvn om natten sker det ca. hver 3-4 dag at jeg vågner efter5-30min med galoperende hjertebanken og en puls på 150-200 ca. Nogle gange trykker det også henover hele brystet når det sker, men det går over indenfor 5-10min.

    Jeg har ringet 112 og har taget på skadestuen ca 15 gange siden august og er blevet undersøgt på kryds og tværs. men der er ikke noget at måle og anfaldene er væk når ambulancen kommer.

    Nogle dage har jeg en konstant stikkende og øm fornemmlese inde bag midten af brystbenet og det stråler skiftevis om til ryggen, ud i venstre arm og frem i brystet. Sommetider føles hjertebanken-anfaldene som om at de starter i toppen af maven i højre men det er også kun gisninger.
  • Hej Rene

    Selvom du er blevet tjekket for vitaminmangel, kan du stadig have det alligevel. Lægen tjekker nemlig kun ganske få vitaminer og mineraler: Na, K, Calcium, vit D, B12.

    Ganske mange går rundt med magnesiummangel. For det er ikke let at få nok i en almindelig dansk kost, og desuden er magnesium ikke lige let optageligt for alle. Desuden er fødevarerne i dag forædlet og dyrkes intensivt. Dette betyder at indholdet af vitaminer, mineraler og antioxidanter er langt mindre i dag end de var i "gamle" dage, dvs. for 100-150 år siden. Antioxidanter smager bittert, og ingen gider æde en bitter gulerod, men sådan var smagen altså for 100 år siden.

    Jeg vil foreslå, at du går ned i en helsekost og køber en kraftig multivitamin-pille foruden tilskud af zink -og magnesium. HUSK, magnesiA er et afførringsmiddel, så det kan du IKKE bruge. Du skal købe magnesium som magnesiumsulfat eller magnesiumcitrat for magnesiumoxid optages ikke ret let. Tag 500 mg og se hvad der sker. Du kan ikke tage for meget magnesium, for når din krop har nok, lader den bare være med at optage mere fra tarmen.

    Magnesium får nervefibrene til at blive mindre følsomme. Dvs. magnesium virker blodtryksnedsættende, og nedsætter og stabiliserer hjerterytmen, stabiliserer niveauet af Na, K og Calcium i blodet (vigtigt for nerver og hjerte) og hæmmer krampetendens samt den prikkende følelse -og så virker det i tilgift nyrebeskyttende. Min eksmand havde også problemer med hjerterytmen + ticks (alder start 30) men det forsvandt med det samme med magnesium -hvis han altså huskede at tage det dagligt!

    Dine symptomer kan også forklares ved B-vitamin mangel, bla. B1 og B2. Man skal tage alle B vitaminerne sammen ellers virker de ikke. Så køb en særskilt multi-b

    Mange mener at man kun skal tage de vitaminer og mineraler man mangler hvis man vil tage tilskud. Men de er afhængige af hinanden i dosis både for at blive ordentlig optaget og når processerne skal forløbe i cellerne, så derfor mener jeg at det er en rigtig dårlig ide kun at tage tilskud af et mineral/vitamin. For ved man at man mangler ét, mangler man altså også flere andre der bare ikke giver så tydelige symptomer.

    Du skal også være opmærksom på, at Sundhedsstyrelsen lige har hævet den nedre grænse for vit. D i blodet efter nye retningslinier fra EU på baggrund af ret omfattende forskning. Desværre er ikke alle praktiserrende læger lige opdaterede, så du kan altså godt have vit. D mangel selv om prøverne så fine ud. Det anbefales af flere førende forskere at man skal have en serumværdi på ca 80µg/l.

    Så du kan rolig tage omkring 50 µg vit D dagligt for lige nu kan vi ikke danne vit D fra solen som er langt den vigtigste kilde.

    Hvis dette her ikke hjælper en pind, skal du få din læge til at henvise dig til en MR-skanning af hoved+rygmarv.

    Men jeg tror altså vitaminer og mineraler kan gøre det.

    Held og lykke
  • Hej Asklepios12

    Kostændringen har hjulpet min veninde med smerterne, men vil du mene de små "eksplosioner" hun fortæller om kan være vitaminmangel.
    Ja, det lyder underligt, men det fortæller hun, det er ligesom små bobler, der springer.
  • Hej René

    Ja, hvad fanden kan det være?

    Jeg ville også sige vitaminmangel, indtil jeg læste, at du faktisk har fået taget blodprøver, og de tilsyneladende ikke viste noget unormalt.

    Men Asklepios har ret i, at det faktisk godt kan være, at du mangler et eller andet. En kvalitets-vitaminpille, plus ekstra magnesium og alle B-vitaminerne lyder som en god ide.

    Og så skriver du, at du har hjerteproblemer.

    Det har jeg også, i form af såkaldt atrieflagren (anfald af alt for hurtige og overfladiske hjerteslag). Jeg ER faktisk blevet behandlet for det og erklæret for rask, men jeg har alligevel haft et enkelt anfald, og nu er jeg begyndt at få små kortvarige anfald.

    Jeg har et par råd eller tricks:

    Mine anfald kommer altid i liggende stilling. Og så er det, at jeg har fundet ud af, at det hjælper at komme op at sidde. I aftes var jeg kolossalt træt og lå bare og hvilede, men så gik hjertet ”agurk”. Jeg skyndte mig at sætte mig op i sengen med en pude i ryggen. Man kan jo udmærket sidde og læse, selv om hjertet tager på vej. Og efter et kvarters tid slog hjertet normalt.

    Jeg måtte gentage processen flere gange, indtil hjertet blev ved med at slå normalt, sådan at jeg kunne sove.

    Nu aner jeg selvfølgelig ikke, om min metode også kan hjælpe dig. Det er bare et forslag. Og naturligvis virker det ulogisk, at det skulle kunne hjælpe at sidde. Man skulle jo tro, at det var bedre at ligge og hvile. Asklepios har forklaret det med, at organerne fylder anderledes, når man sidder, end når man ligger.

    Derudover vil jeg råde dig til at tage endnu et kosttilskud, nemlig Q10, som er meget vigtigt for hjertet.

    Desuden vil jeg råde dig til at føre dagbog. Skriv ned, hvad du spiser, og i øvrigt foretager dig, og skriv, når der er bedring eller forværring af dine helbredsproblemer. Måske kan du finde en sammenhæng.

    Endelig synes jeg, at du skulle få dine blodprøveresultater skriftligt, så du selv kan følge med i, om alt nu også faktisk er normalt.

    Det må være svært at være så ung og skulle slås med så mange helbredsproblemer, uden at kunne få en forklaring eller en løsning. Jeg ønsker dig alt godt.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej Persille

    Ja, det kan faktisk godt være at din veninde mangler nogle vitaminer som fx. vitamin D, B1 og B2. Som skrevet til Rene, kan magnesium-mangel også give de samme symptomer. Magnesium-mangel er som sagt temmeligt almindeligt og bliver sjældent målt.

    Men nu er din veninde velsagtens noget ældre end Rene på 27. Og så er det altid en god ide også at tænke på sukkersyge. Rene fortæller at han er blevet tjekket med blodprøver, her er den såkaldte "sladrehæmoglobin" (hæmoglobin A1c) en del af standarden, så det regner jeg med at han allerede har fået tjekket -og således er blevet frikendt for sukkersyge. Den siger nemlig noget om hvordan blodsukkeret har været de sidste 3 måneder, altså om der har været perioder hvor blodsukkeret har været for højt, som ved sukkersyge.

    Som du ved, skal man tage alle B-vitaminer sammen for ellers er der ingen effekt.

    Tager din veninde vanddrivende, er det vigtigt at hun tager magnesium som magnesiumfosfat, magnesiumchlorid eller magnesiumcitrat eller magnesiumlactat. Hun må IKKE tage magnesiumSULFAT for ellers kan blod-kalium kortvarigt falde hvilket kan være farligt, som du selv så smerteligt ved.
  • Tusind tak for svar. Min veninde er faktisk ikke så gammel, noget yngre end mig. Men nu er jeg jo også så ung af sind og ser ikke ud til at være de par hundrede år, jeg er.
    Vi snakker vældig godt sammen om mange ting.

    Hun får ikke medicin af nogen slags. Men er altså overfølsom/allergisk over for nogle ting. Jeg vil fortælle hende det med vitaminerne, for hun undgår så meget forskelligt, så det kan sagtens tænkes hun har underskud. Sjovt vi slet ikke har tænkt på det.
  • Kære Rene

    Jeg mener ikke, at dit sygdomsbillede indikerer, at du skulle lide af vitamin mangel.

    Lægerne har indtil videre gjort hvad der bør gøres, undersøgt dit hjerte mm. for at se om der skulle være noget alvorligt galt her. Det tyder det ikke på der er. Det er godt.

    Du fortæller, at du lider af glidebrok. Og jeg tror, at der her årsagen til dine ubehagelige symptomer skal findes.

    Dit sygdomsbillede tyder på øsofogalt reflukssyndrom. (se lægehåndbogen her: https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/l ... ukssygdom/ )

    Øsofogalt refluksyndrom betyder, at der løber syre fra mavesækken tilbage til spiserøret. Spiserøret er slet ikke lavet til at klare syren fra maven og det kan give nogle voldsomme symptomer.

    Grunden til at mavesyren løber tilbage skyldes, at den lukkemekanisme der sidder i bunden af spiserøret lige inden mavesækken, er svækket. Det er den typisk ved glidebrok.

    Smerterne i ben og ved motion, er sværere at forklare, men få tjekket det andet først. Det kan være psykisk hårdt, at opleve et uforklarelig sygdom, og så er det kendt at hjernen kan reagere uhensigtmæssigt. Hvis symptomerne herfra persisterer, bør det selvfølgelig også undersøges.

    Mit råd må derfor være, at gå til lægen og blive henvist og testet for øsofogalt reflukssyndrom.
  • Har du meget og tænke på ? Symptomer kan være stress eller depression. Du skriver at vitaminer er ok ifølge blodprøver. Så det kan jo ikke være det.
    Men jeg vil da rende lægen på døren igen og igen. Evt få en kikkertundersøgelse, af spiserør og mavesæk. Men det kan også "bare" være musklerne, som kan klares med fys.

    Jeg har fibromyalgi og kender mange af dine symptomer. I lang til blev jeg lidt bange og troede jeg fik hjertestop. Nu har jeg lært og leve med det. Og bruge muskelafspænding... Men bliv ved at gå til lægen, til nogen finder ud af hvad det skyldes
Log in eller Registrér for at kommentere.