Hjem Lunger Åben debat om rygestop

Min tur - rygestop

24

Kommentarer

  • Jeg er ekstrem medicinfølsom, og jeg tænder så ikke på Champix - efter hvad jeg har læst. Jeg er ikke helt vild med den psykiske påvirkning, men der ER jo netop mange forskellige rygestop-muligheder, så hvad der ikke virker tiltalenden for mig, kan være lige netop det, der skal til for en anden.

    Nikotintyggegummi og den slags er jo afprøvede midler, så derfor er det, hvad jeg har valgt, men hvis du mener det kan hjælpe dig - så "go for it".

    Fortæl om det - jeg synes det ville være fedt, om vi kunne støtte hinanden.
  • Hej Lotte og andre der læser med:-)

    Jeg ville ryge pakken færdig, som jeg skrev, fordelte dem jeg havde tilbage, og røg kun et par stykker om dagen, og søndag røg jeg den sidste.

    For mig er det helt umuligt at have cigaretter liggende, for så er fristelsen for stor, men nu er det bare et spørgsmål om ikke at købe en ny pakke, jeg var tæt på i går men gjorde det ikke.

    Min rastløshed var stor i går, jeg følte at jeg hele tiden skulle være i gang med et eller andet, havde svært ved bare at sidde og slappe af.

    I dag har jeg allerede besluttet, hvad jeg skal have gjort herhjemme jeg skal have pudset vinduerne indvendig, og så skal jeg cykle nogle kilometer på min motionscykel. En lang tur ud i den friske luft vil jeg helt sikker også nå, min mand og jeg går hver dag en tur, for at få rørt kroppen.

    Lige nu sidder jeg og savner min morgen smøg, det er den, der altid har været den bedste på dagen, den og så den første kop kaffe er en god start på dagen, men nu må jeg nøjedes med min e-cigaret.

    Sidst jeg stoppede, købte jeg sådan en fyr:-) den er uden nikotin men med smag af mentol, det kradser nemlig lidt i halsen og så bruger jeg min nicorette inhalator, hvor jeg kun sætter en ny patron med nikotin i hver dag.

    Jeg kan ikke tåle at tygge nikotin tyggegummi, jeg får en underlig fornemmelse i maven, ret ubehageligt, og Champix skal jeg heller ikke nyde noget af. Der er alt for mange bivirkninger, som bare at læse om dem, kan få mig til at føle ubehag.

    Håber vi bliver flere der vil stoppe med at ryge, så vi rigtig kan støtte hinanden, det har man virkelig brug for.

    Min mand ryger kun pibe, men overvejer at slutte sig til den røgfri stil. Men lad mig nu se, jeg tror ikke helt på ham, men han ryger ikke inde, og det er en kold fornøjelse, at stå udenfor i disse dage.

    Hilsen Sofie
  • Glemte da lige Lotte at give dig et stort klap på skulderen, du er nået langt og kun syndet med en enkelt cigaret udenfor i kulden, godt gået, og sammen bliver vi stærke:-)
  • Hej Sofie – og jer andre,

    Flot Sofie, skulderklap til dig. Jeg har det sådan, at mit ”drømmescenarie” hedder, at hvis jeg kunne magte at ryge en cigaret om formiddagen, en om eftermiddage og en om aftenen – så ville det være helt perfekt, men jeg ved godt, at sådan kan Verden ikke skrues sammen for mig.
    Jo, jeg er stolt af, at det går så fint, men jeg synes godt nok, det er tryk på det tyggegummi. :-)

    Og – så fik min mand og jeg ellers lige en grim oplevelse i går. Vores helt vidunderlige kat på kun 10 måneder blev påkørt og dræbt – puhhh, hvor er det hårdt; og især fordi vi faktisk omhyggeligt valgte denne meget stille villavej at bo på – netop af hensyn til, at vi har katte. Det var et ufravigeligt krav, da vi så på hus for nogle år siden. For to måneder siden blev en anden af vores katte påkørt der ude, men hun klarede sig med diverse dyrlægebehandlinger. Ak ja – sådan skulle det så være.

    Jeg fatter ikke, hvordan ”nogen” kan nå op på den fart, som der altså bliver kørt her ude – det er en ret kort villavej, men der findes jo mennesker, der synes at katte er ligegyldige.

    Så ja – det kostede altså også lige en ”landing” og et par smøger for at få nerverne og tuderiet klaret.

    Så – nu er det op på hesten igen, men vi kan da godt mærke at sådanne oplevelser ikke lige kan klares med tyggegummi.
  • Efter at jeg gennem mange år havde forsøgt at stoppe med min storrygning ved at bruge både plaster, piller, medicin og nicotincigaretter, havde jeg fået det værre og værre med at gå uden smerter. Allerede i 1997 havde man forsøgt med ballonudvidelse, var også inde i årerne, men syntes ikke, det så så slemt ud. Javel.

    I okt. 2006 blev jeg ultralydsscannet og svaret var, at hvis jeg ikke holdt med at ryge NU, ville jeg miste mit venstre ben, og hvis jeg ikke holdt, ville de ikke hjælpe mig. Nu var det nemlig ikke nok med en ballonudvidelse, men der skulle en by-pass til, hvor de satte en kunstig åre fra navlen til lysken. Jeg tog hjem og fandt en annonce om rygestop, der kaldes endeligfri.dk. Det drejer sig om en el-stimulation, der kaldes biofeedback, tog 1 time, kostede 1 tusse og fandt sted den 24. okt. 2006. En dato, jeg aldrig glemmer. Siden den dag har jeg aldrig så meget som taget 1 sug af noget som helst tobak. Jeg tør ikke, men jeg har klappet mig selv på skulderen masser af gange, for stolt af mig, det er jeg.

    I jan. 2007 fik jeg så foretaget ovennævnte operation, dog ikke med særlig godt resultat, gangsmerterne var der desværre stadigvæk.

    Jeg er i dag 73 år og fortryder i den grad, at jeg nogensinde begyndte at ryge. I dag kan jeg gå 25-30 meter, så kommer smerterne, så jeg har både rollator, kørestol og elscooter, der kommer i brug, lige så snart jeg skal gå bare et kort stykke, så mit råd til alle unge må være: Begynd aldrig med at ryge og til dem, der er begyndt: STOP NU, det kan hurtigt blive for sent.

    Mange hilsner fra en tidligere storryger

    1ekser
  • Jeg ved, hvor forfærdelig det er at miste sit kæledyr, og så på den grusomme måde, det var trist for jer Lotte.

    Forstår også at der lige skulle ryges der, selvom vi begge ved, at det egentlig ikke hjælper, men jeg havde sikkert gjort det samme.

    Ja de forbandede smøger, de er vores værste fjende, men selvom vi godt ved det, er det bare forbandet svært at stoppe.

    Tak til dig 1ekser for din historie om, hvordan smøgerne kan ende med at ødelægge ens livskvalitet, den gjorde dybt indtryk på mig og var meget tankevækkende.

    Jeg vil tænke på dig, hver gang jeg får lyst til en smøg og er lige ved at købe en pakke. Men svært er det for mig, føler mig temmelig trist over livet i disse dage, ja forstå det hvem der kan. For de kan jo netop, altså smøgerne, gøre livet trist i den sidste ende.

    Jeg kæmper stadig, og tænker om det nu også er det rette tidspunkt til rygestop, for jeg skal en masse i nær fremtid, og det bliver så uden røg. Men på den anden side ved jeg jo, at det rette tidspunkt ikke findes.

    Til alle jer derude, kom og fortæl hvordan I stoppede, og til jer der ikke er stoppet, vær med her så vi sammen kan gøre en forskel.

    Hilsen Sofie
  • Hej Lotte

    Ih er da ked af at høre det med din kat. Det er aldrig sjovt sådan noget. Kan godt forstå du fik dig noget af en chok! Øv..

    Har I andre katte, eller skal I ud og have en ny killing måske?

    Og pyt skidt med et par ekstra cigaretter. Man kan ikke klare alting på samme tid, og et rygestop er absolut ikke det nemmeste, man kan kaste sig ud i. Det kræver, at man lige har overskuddet. Så indtil du lige kommer ovenpå igen, så gør det så godt du kan, og så bare op på hesten igen når du føler dig klar til det.

    Jeg er stadig hooked på Champix må jeg sige. Har læst en del om det de sidste par dage, og selvom der kan være nogle bivirkninger ved det, så tror jeg alligevel jeg vil starte. Har hørt mange der har haft succes med det, og kan man godt lide tanken om, at det er en periode man bliver afvænnet i, og så er det ligesom det. Er lidt bange for, at hvis jeg bruger tyggegummi eller anden nikotinerstatning, at jeg så bare bliver afhængig af det i stedet for, og så er man jo lige vidt, synes jeg.

    Hvad er din/jeres mening om det?

    Lige nu ryger jeg stadig 5 cigaretter om dagen. Vil prøve at skære ned til 3 fra i morgen, og så tage den derfra. Hvor meget plejede I at ryge??

    God dag til dig Lotte, håber du finder noget opmuntring efter den væmmelige oplevelse :)
  • Hej mariazh

    Jeg kan godt følge dig i dine argumenter for at forsøge med Champix.

    Vi er alle meget forskellige, og vi vælger forskellige måder at stoppe på. Hvad der passer til den ene er jo ikke en måde der passer til alle.

    Med hensyn til medicin er jeg lidt af en kylling, jeg er helt sikker på, at jeg vil få alle bivirkningerne, og jeg vil ligefrem lede efter dem i min krop.

    Men man kan sige, at prøver du Champix, kan du jo stoppe igen, hvis du føler at du får det skidt. Du har intet at tabe men alt at vinde.

    Jeg har røget omkring 10 cigaretter om dagen, lidt flere hvis vi har været inviteret ud eller har haft gæster.

    Ligesom du trappede jeg også forbruget ned, og røg vel ca. 2-3 om dagen og søndag aften røg jeg den sidste fra min pakke.

    Der er jo rigtig mange, der har haft succes med Champix, så hvis jeg var dig ville jeg nok gøre forsøget.

    Er spændt på at høre om du beslutter dig og om hvordan det går dig i dit forhåbentlig snarlige rygestop:-)

    Jeg ved ikke om din læge vil være til nogen hjælp, for så kunne du jo snakke med ham/hende om det. Han ved forhåbentlig noget om bivirkningernes farlighed, og hvor ofte de rammer.

    Jeg ønsker dig held og lykke.

    Hilsen Sofie
  • Vi ved vel alle, at der ikke kan siges noget som helst pænt om rygning – og alligevel er der mange unge, der begynder at ryge, alligevel er vi mange, der bare er blevet ved og ved gennem årene, og ja – det koster, og ikke kun økonomisk.

    Men – jeg synes det er flot at du, 1ekser skriver din historie, for det kommer på den måde tættere på, og jeg tror faktisk at de, der ER holdt op, virkelig kunne hjælpe på en positiv måde.

    Jeg vil dog spørge dig 1ekser, hvordan hjalp det der biofeedback? Hjalp det for din trang – sådan bare lige? Eller var det den trussel, du fik fra sygehuset, der gav dig overbevisningen? Hvad handlede den el-stimulation om?

    For jeg vil da også gerne ofre den tusse – eller hvad det nu er kommet op på i 2013-penge – hvis den fjerner min trang. Lige nu overvejer jeg også, om jeg skal gå til min akupunktør, der har reddet mit liv på en helt anden måde, så derfor tror jeg fuldt og fast på hende, og hun gør også i rygestopbehandling.

    Ja, det gør virkelig ondt at miste sit elskede kæledyr på en sådan måde. Problemet er, at vi fik ham sammen med sin søster, og de to har bare været ”klæbet” sammen – de har sovet sammen, leget sammen, og nu går hun ret forvirret rundt og kan ikke finde ud af det – og der ryger en tissetår hist og pist – noget vi heller ikke kan holde ud, så skal der tages en hård beslutning – eller hvad. Jo – det hjælper bestemt ikke på de gode intentioner. I går smuttede der et par smøger, men i dag holder jeg den da stadig på nul, så......vi skal til et møde i aften, hvor der ikke er nogen rygere, så.... Og det er møgvejr ude,så....

    Mariazh – jeg synes, det er flot, du trapper ned først – og det tror jeg også er en rigtig vej. Jeg har dog også gjort i det en del gange, og på et tidspunkt er der indtruffet dette eller hint, der gør, at jeg liiige har røget en til, og så i løbet af ingen tid, så er man oppe på de 16-18 stykker igen.

    Jeg nyder at sidde og skrive lidt om det her – og selv om jeg i den grad er faldet i vandet, så føler jeg også, at jeg har forpligtet mig lidt mere, når jeg nu har oprettet denne tråd.
  • Hej lotte123.

    Du spørger, hvad det var, der fik mig til at holde. Ja, det var nok en kombination af truslen fra hospitalet og det, at jeg nu igen havde ofret en del penge i mine forsøg på at holde op. Nu skulle det være.
    Hvad biofeedback er - ja, det er svært at svare på, men jeg synes, du skal gå ind på den side jeg omtalte :www. endelig.fri eller skriv i Google ordet Biofeedback. Der bliver der flere steder givet nogle forklaringer på fænomenet. Nu ved jeg ikke, hvor du bor, men jeg mener ikke, det kan findes andre steder end i Jylland.
    Det eneste jeg kan konstatere er, at var det i dag, jeg skulle "afvænnes", kunne det ikke blive på den måde, da man ikke må have pacemaker, og det har jeg nu.

    Den måtte jeg desværre have indopereret, da jeg i 2009 fik flere blodpropper på hjertet med indsættelse af 6-7 stents. Efter dette får man ofte hjertesvigt, og det gjorde jeg, og ydermere fik jeg ødelagt den kunstige åre fra 07, så der måtte laves en ny bypass fra den ene lyske til den anden. I mange tilfælde får man også en hjerterytmeforstyrrelse, der kaldes ventrikel takykardi, og da den er farlig, da hjertet kan løbe løbsk, måtte man give mig en anden pacemaker, der kan starte hjertet, hvis jeg får hjertestop. Ved den sidste OP blev der prikket hul på lungen, så der måtte dræn i. Ialt blev det til et ophold på 7 uger, så det var virkelig hårdt at være mig. I dag pumper mit hjerte stadig kun med ca. 25%, og det er jo også medvirkende årsag til, at jeg har svært ved at gå.

    Nu skal jeg nok holde, men det at jeg har været ryger i 50 år får skylden for det hele, da kvinders årer hurtigere bliver kalket til, da de som regel er smallere.

    Jeg håber, at ovenstående kan give et ekstra boost, ikke kun til dig Lotte, men til alle dem, der siger, at det sker ikke for dem. Sådan sagde jeg også engang.

    Mange hilsener

    1ekser
Log in eller Registrér for at kommentere.