Hjem Lunger Åben debat om rygestop

Min tur - rygestop

lotte123lotte123
Redigeret 19 marts, 2013, 05:58 i Åben debat om rygestop
Efter den mest forfærdelige influenza, jeg nogensinde har oplevet, er beslutningen mere eller mindre blevet taget for mig.

Jeg har aldrig før være så syg, at jeg ikke kunne ryge, men denne gang var det FRYGTELIGT at ryge. :-)

Jeg kan være aldrig så skarp på andre områder, men mht rygning, er min ryggrad som en regnorm, men NU syntes jeg beslutningen lå lige for. Jeg mener - jeg har jo allerede overstået de første svære dage. :-)

Jeg har simpelt hen ikke kunne ryge i flere dage (har dog forsøgt et par gange - og føj det smagte forfærdeligt og jeg var ved at blive kvalt!!!) - så NU bliver denne situation udnyttet. I dag er første dag, hvor jeg kan holde mig rimeligt oprejst, så jeg har været på apoteket og købe de stærkeste Nicorette tyggegummi - så nu bliver der satset.

Min søde mand har valgt at bakke op, så NU stopper vi.

Om nogen følger med her eller ej - ved jeg ikke, men jeg vil skrive her en gang i mellem om hvordan det går.
«134

Kommentarer

  • tillykke med valget ---det bliver i glade for ---jeg røg da jeg var ung ---men holdt op da jeg fik børn ----
    min mand har--røget over 60 år ---og når han kunne holde op --så kan alle ---
    imens han røg spiste han som en fugl -og spiste kun for livets ophold ----

    men nu elsker han mad ...og kan lugte der --så nu elsker jeg at lave mad ----det er hyggeligt når det bekommer ham vel--

    han brugte plaster ca 1 måned ---først det stærke ---senere trappede det ned i styrke ---og så var det slut ---han havde plaster på hele døgnet ---for han røg også om natten ---når han var oppe
  • Hej Lotte

    Jeg har selv røget i mange år, og rygning for mig er forbundet med stor livskvalitet, men vi kan jo ikke komme udenom, at det er en farlig sport, og er forbundet med megen dårligdom på længere sigt.

    Året 2011 tog jeg en kold tyrker, som jeg har gjort masser af gange før i mit liv, men begyndte altid igen efter nogle måneder, og det gjorde jeg så også denne gang. Jeg har lige siden stoppet og holdt op, stoppet og holdt op, fordi jeg egentlig aldrig bliver en lykkelig ryger, på trods af at det smager mig godt.

    Igen er jeg startet med at ryge, ikke mange men ca. 10 stk. om dagen, og da jeg sad og læste dit indlæg i går, tænkte jeg, nu vil jeg med på vognen, du gav mig blod på tanden. Nu ryger jeg pakken færdig, og så slutter festen:-) også for mig.

    Jeg har ikke svært ved at stoppe, men har svært ved ikke at begynde igen, tror at jeg bare lige kan nyde en enkelt, men den går ikke, det er enten eller.

    Ønsker dig held og lykke, vil følge dig her, for der går jo sport i det, når man er flere, så jeg vil lige nu heppe på dig, med dit fornuftige valg.

    Hilsen Sofie
  • Tak for søde meldinger.

    Jeg har - og indrømmet yderst halvhjertet - forsøgt mange gange, har kunnet holde den en time eller to :-), så har jeg altid kunnet finde en eller anden tåbelig undskyldning, så denne regnormsryggrad har helt sikkert stor indflydelse.

    Jeg ved dog - med 100% sikkerhed - at bare en cigaret vil vælte læsset, så derfor er det IKKE det, jeg skal gøre igen.

    Denne influenza har givet mig en hoste, så jeg hoster alle indvolde ud (næsten), og jeg HAR læst at det netop er denne influenza, der giver denne hoste, og den er da også på retur igen.

    Bravo til din mand, Solo - jeg ved om nogen hvor vanskeligt, det er, men for pokker, når andre kan, så kan jeg vel også.....

    Sofie - jeg er med på, at vi kan hjælpe og bakke hinanden op.

    Jeg er hardcore-rygeren, der netop ryger allermest om morgenen, men nu sidder sig med mit 4 mg tyggegummi og det går stadig ok.

    Dog ved jeg godt, at de første dage givet går fint, for der er man en vældig heltemodig karl.

    Jeg har tidligere forsøgt med 2 mg nikotin tyggegummi, men mærker tydeligt, at de ikke har været stærke nok. De her 4 mg er virkelig god hjælp, de fjerner trangen, men jeg har også været oppe på næsten 20 om dagen.

    Overvejer om jeg ikke også skal have denne her spray, som der reklameres med her på siden. Jeg tror, jeg skal have fuld power - i hvert fald her i starten.

    Jeg er stadig totalt slatten efter denne her influenza, så det der med at fare ud og dyrke en masse motion og afledning går bare ikke lige pt.

    Jeg tror også, det er rigtigt, at man (jeg) ikke skal prøve at være sej og nedtrappe disse hjælpemidler for tidligt.

    Lad os bakke hinanden op, for jeg ved godt, at man i den grad har brug for rygklapperi.

    :-)
  • Puha ja rygestop er ikke det nemmeste i verden. Men kæmpe klap på skulderen til dig! Sejt..

    Jeg har forsøgt flere gange og er røget i hver gang. Men jeg lærer noget nyt hver gang, så det skal nok lykkes på et tidspunkt. Jeg har lidt overvejet at prøve Champix. Har hørt mange bruge det hvor det har virket rigtig godt. Så må det bliver mit næste forsøg.

    Men det lyder da som om du allerede er kommet langt?

    Det jeg finder sværest ved et er alle de abstinenser jeg får det første stykke tid. Det er simpelthen ikke til at holde ud. Men der er dog nogle ting man kan gøre for at hjælpe lidt på det hele :)
    l

    Ønsker dig held og lykke og så længe du kommer igennem det første stykke tid, så skal det nok gå.
  • Hej Mariahz,

    Tak for dit indlæg - og ja, jeg synes godt nok den "river".

    Jeg har da også være "faldet i" - lidt!

    Jeg har røget en cigaret tirsdag og en torsdag. De to cigaretter smagte jo ikke godt, så det har alligevel givet mig et skub. Jeg har stået omhyggeligt nede i garagen og gloet lige ind i væggen, når det er sket, og fundet ud af, at det er nøjagtigt lige så uinteressant, som jeg håbede på, så på den måde har oplevelsen været okay, men jeg ved jo, at jeg lynhurtigt kan få oparbejdet, at det sikkert smager helt fint alligevel, så derfor er det IKKE faconen, der skal benyttes.

    Det er jo efterhånden blevet dødbesværligt at ryge, og man får jo "blikke" når man ryger rundt omkring, men pyhhh - det er svært.

    Jeg gumler 4 mg nikotintyggegummi på livet løs og har også købt nogle sugetabletter; jeg skal øjensynligt have maksimalt hjælpetilskud, så det kan da være, jeg skal få en snak med lægen om de der Champix - har faktisk slet ikke tænkt på det.

    Jeg har da set, at der er debat her på nd - men 213 indlæg!!!! Det er jeg ikke sikker på, jeg magter at læse igennem - og så vidt jeg har skimmet, så er der nogen, det hjælper godt på og andre, hvor det ikke gør - det kan jeg ikke bruge til så meget.

    Jeg var jo så heldig, at jeg fik de første - og sværeste dage - foræret, i og med, jeg havde den heftige influenza, men nej - det er ikke overstået endnu.

    Kæmper dog stadig kampen. Har dog røget i mere end 40 år , så selvfølgelig er det ikke "bare lige"....

    Så - hop med på vognen - lad os støtte her.
  • vores søn var også på afvænding med tygge gummi ---til sidst var han lige så afhængig af dem--som de sigaretter han røg ---

    du kan jo også få spray ---har du prøvet at gå med plaster på ---det var på den måde min mand blev afvændet
    han startede med de kraftige plastre ---en uge --og trappede gradvis ned i styrke næste uge ---hans trang faldt ganske langsomt ---jeg tror ikke han holdte op fra dag 1--med at ryge ---men han røg mindre og mindre ---og til sidst smagte det ham slet ikke ----og han er aldrig faldet i siden
    men hvad der er godt for den ene ---er ikke sikkert er godt for den anden ---men held oj lykke med det ---hvis du vil det ---skal det nok lykkes til sidst
  • Hej Lotte

    Jeg synes, at det lyder rigtig fornuftigt at du endelig forsøger dig med et rygestop :). Og rigtig lækkert at du og din mand kan bakke hinanden op!
    Personligt prøvede jeg også tyggegummi første gang, men forgæves - øv. Til gengæld har jeg nu været røgfri i næsten 3 måneder, efter jeg er begyndt på de hersens populære e-cigaretter. Jeg må indrømme at det er lidt specielt, men også rigtig dejligt med alle de forårsdufte og ting og sager, som jeg har savnet :-)!
    Held og lykke til alle
    Mvh. Mads
  • Ja - alle de rygestopmidler er lidt af en jungle at finde ud af.

    Jeg læste lidt i den lange debat om Champix og kom hurtigt frem til, at det bestemt ikke er det, jeg skal. Som jeg ser det, så er det et middel mod psykoser og som jeg læste det, så er flere blevet psykisk påvirkede af det, så nej - det tør jeg godt nok ikke. Jeg er ganske enkelt for bange for bivirkningerne, som vist ikke virker specielt påviste.

    Plaster kan da være en ide, men umiddelbart har jeg lidt svært ved at se, hvad det skulle gøre godt for - på den anden side, så kan det være jeg prøver.

    Og så nævnes e-cigaretterne - det er også i mine tanker, men der er jo snart lige så megen hetz på dem, som på tobak, og hvis man alligevel skal ud i kulden for at suge på den, så ... ja... Men fedt for dig; Mads, hvis du nu er på vej helt ud. YES....

    For tiden fungerer fungerer det fint med tyggegummi for mig, dog får jeg noget "ru" tunge af dem, så for nærværende har jeg svært ved at se, at jeg skulle blive afhængig af dem, men hvis det er, så må man jo trappe ned til den tid, og det tror jeg er "nemmere" end med tobak. Jeg læser dog, at det er vigtigt ikke at begynde at trappe ned for tidligt - og det er måske der, det går galt.

    Hvis jeg fraregner de første dage, hvor jeg næsten ikke kunne ryge p.gr. af min influenza, så er der nu gået en uge, hvor jeg dog har "snydt" med ½ cigaret om dagen, og det er jeg faktisk meget tilfreds med. Jeg står nede i garagen og glor ind i væggen mens det sker, og jeg har åbenbart brug for den bekræftelse en gang dagligt til at fortælle mig, at det er uinteressant, så lige præcis den halve er jeg ikke så bange for.

    Men den første uge er gået langt bedre end forventet, så jeg ser stadig fortrøstningsfuldt på fremtiden. Min mand har taget en kold tyrker - det foretrækker han; han har kun "snydt" to gange på hele ugen, senest var i går, hvor han bagefter kom ind og og sagde "føj for pokker" - så han er virkelig på rette vej. :-)

    Men - jeg synes da, det er skønt, at der findes så mange muligheder; det gælder bare om at finde den, der passer en bedst.

    Jeg har tidligere forsøgt med tyggegummi, men begik fejlen at købe 2 mg i stedet for 4 mg, for jeg tror det er vigtigt, at man her i starten sørger for at få nok/rigeligt, så derfor tænker jeg lidt på, om jeg egentlig ikke også skal prøve det der plaster.
  • plastrene --skulle give kroppen noget ---så trangen til nicotin skulle forsvinde --

    men jeg skal ikke gøre mig klog ---for jeg havde ikke problemer da jeg hold op ---
    men for nogle er det ikke kun trangen til nicotin der er et problem ---nej det er også vanen ---med at putte noget i munden ----
    så det er måske ikke så dårligt med kunstige cigaretter ---men jeg ønsker alle held til---dem der er gået i gang ----
  • Hej igen Lotte

    Sejt at du allerede har fået skåret ned til en halv cigaret om dagen. Så mangler du bare lige det sidste.

    Kan nu ikke forstå du er så bange for bivirkningerne af Champix, jeg mener, der er bivirkninger ved alle former for medicin, men kan ikke finde noget der tyder på, det skulle være særligt farligt med Champix eller noget. , og ja der er selvfølgelig nogle forskellige bivirkninger, der ikke er så rare - men det lader til de er meget sjældne.

    Har til gengæld fundet den her fra Sundhedsstyrelsen, hvor der står at fordelene opvejer de risici der er: http://www.dkma.dk/da/topics/bivirkning ... jer-risici.

    Jeg søger meget på det på nettet for tiden, fordi jeg stadig overvejer om det kan være en mulighed for mig. Jeg er stadig hooked på det, tror jeg..
Log in eller Registrér for at kommentere.