Hjem Hjerte og blod Blod og blodsygdomme

Blodtryk 145/80

Redigeret 7 marts, 2013, 10:06 i Blod og blodsygdomme
Hej alle sammen jeg har målt mit blodtryk over en periode på 2-3 måneder, det viser i mellem 143-149 og det lave i mellem 72-84 er 28 år, 187 høj og vejer 81 kg. Er det noget i mener jeg skal være bekymrede om? Og hvilket et af tallene er farligts at have for højt blodtryk i , det høje tal eller det lave ?
På forhånd tak.

Kommentarer

  • "Det lave tryk" skulle være det "farligste", hvis det er for højt. Det skal helst ikke være over 9o siger "de kloge" og nogle siger 80.
    Om der så kommer andre meninger om 10 år ved man jo aldrig.

    Mit blodtryk har ligget på ca 160/95 i mange år. Jeg blev syg af alt det medicin, jeg fik proppet i mig. Først nu er mit blodtryk ikke højt mere, da jeg endelig får noget medicin, jeg kan tåle/udholde.

    Med hensyn til om du skal være urolig, det mener jeg bestemt ikke. Du kan også drikke rødbedesaft, købt i en helsekost. Det sænker blodtrykket.

    Ikke ryge, ikke være for fed, spise grøntsager og dyrke passende motion. Det skulle også være godt efter de nugældende regler.

    Når du måler dit blodtryk bliver det nemt en smule højere end det er normalt. Det er heller ikke trykket der er farligt, men de følgelidelser man kan udvikle, hvis blodtrykket er højt i flere år.

    Jeg kan kun sige med det blodtryk du har ville jeg overhovedet ikke være nervøs. Jeg ville aldrig have medicin på det grundlag, det skulle det bestemt være højere før jeg ville udsætte mig selv for diverse bivirkninger.

    Det er muligt medicinal branchen og visse læger meget gerne ville hælde medicin i dig til glæde for, ja hvem tror du. Andre ville sige: Nej lad os se tiden an. Det er ikke særlig højt. Vi måler det en gang om året og holder øje med det ikke stiger.

    Husk det er ikke højt tryk i sig selv, der er farligt, det er meget lang tid med højt blodtryk, der kan blive farligt. Men jeg lever da endnu.

    Det er så, hvad jeg mener om den sag.
  • Hej Teisner

    Du er 28 år. Hvad er grunden til, at du går og måler dit blodtryk? Der må jo være et eller andet, der bekymrer dig, siden du gør det.

    Så længe vi ikke ved, hvad der er årsagen til din bekymring, er det svært at sige noget. Jeg målte ALDRIG mit blodtryk, da jeg var i den alder, så jeg aner ikke, om dette forholdsvis almindelige blodtryk, som du har målt, er o.k. for din alder.

    Jo for resten! Jeg fik da målt blodtryk de gange, jeg var gravid. Jeg tjekker lige papirerne fra dengang: Da lå mit blodtryk typisk på 105/70, altså da jeg var midt i 20’erne.

    Jeg vil give Persille ret i, at det er bedst at holde blodtrykket normalt med naturlige midler. Og der findes jo virkelig mange naturlige måder, som vi mange gange har udvekslet erfaringer om her på Netdoktor.

    Men når man er 28 år, vil jeg mene, at det er bedst at lade blodtrykket passe sig selv, hvis der ikke er særlige grunde til din bekymring.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Det er ikke sikkert, at du måler dit blodtryk korrekt. Hvis at det er tilfældet at du måler det korrekt kan man sige følgende om dit blodtryk:

    Dit systoliske blodtryk er for højt, især når man tager din alder i betragtning. Dit diastoliske blodtryk ligger i normal området.

    Som det kan læses på http://blodtryksmaalere.dk/systolisk-og ... -blodtryk/ og på netdoktor skal det det systoliske blodtryk ligge under 140 mm Hg, og faktisk helst under 120 mm Hg.

    Der kan være flere årsager til et systolisk forhøjet blodtryk. Det kan være du har haft det altid og det kan være blodtryksapparatet måler forkert, eller den måde du udføre målingen på der giver forvrængede resultater.

    Tag derfor til din læge. Det er bestemt ikke sikkert, at du fejler noget, men din læge bør undersøge dig og måle dit blodtryk. Eventuelt vil lægen måle dit blodtryk over 24 timer, for at se om dit blodtryk rent faktisk gennemsnitligt er for højt. Der er ikke nogen grund til, at gå og spekulere over det og måle det selv i tide og utide.
Log in eller Registrér for at kommentere.