Hjem Mave og tarm Åben debat om mave-tarmproblemer

Luft i klemme giver pludselig høj puls/hjertebanken

bfbob9bfbob9
Redigeret 12 februar, 2013, 17:30 i Åben debat om mave-tarmproblemer
Jeg er en mand på 39 år der i over 10 år har døjet med luft og tarm problemer i varierende grad. Trykken i mave og tarm der ofte varer i flere dage og gør det svært at slappe af i kroppen. Jeg bøvser en del.

Indenfor det seneste år flere gange oplevet ubehagelige episoder, hvor jeg pludselig får hvad jeg føler er luft i klemme der pludselig giver en høj puls og hjertebanken og bliver meget tung i kroppen. Ofte sker det, når jeg bukker mig ned, og tit efter jeg er har været fysisk aktiv (cykle eller gået en tur). Oftest varer det fra 30-120 sekunder, hvorefter jeg ofte bøvser en del luft ud.

Har nævnt det for min læge, der synes det lød mærkeligt og ikke helt troede på at det var pulsen jeg kunne føle.

Tror i det er ufarligt det der sker, og det bare er luft der kommer i klemme?

Kommentarer

  • jeg tror det er ufarligt ---men ubehageligt ----hjertebanken kan være vervøsitet ---men hvad skulle du være nervøs for ---

    du kunne jo prøve om du kan få dit hjerte undersøgt ----så du ikke skal være nervøs på det

    nu ved jeg ikke hvordan din kost er dagligt ----men det kan sikkert have sin indvirkning ----om du kommer normalt på wc---
  • Jeg tror du får et såkaldt vasovagalt anfald.

    Hvis du er meget forstoppet, så kan dine fyldte tarme trykke på en bestemt nerve, der får blodtrykket til at falde ret pludseligt. Det modvirker din krop ved at øge pulsen sådan at der stadig kommer blod til hjernen. Jeg vil gætte på at hvis det var muligt for dig at stå opret når det sker (en umulighed da du jo bukker dig ned, jeg ved det ;-).....) -så vil du opleve at du udover at blive tung i kroppen også bliver meget svimmel evt. med sortnen for øjnene ganske kortvarigt.

    Det skulle undre mig MEGET om der er noget som helst galt med dit hjerte, tværtimod lyder det til at det gør præcis hvad det skal.

    Er du blevet tjekket for fødevareintolerans? Mælk, gluten, forskellige sukkertyper? For det er meget typisk at få luft og tarmproblemer ved fødevareintolerans.

    En anden mulighed er selvfølgelig for mange søde sager, men det har du sikkert allerede godt styr på.
  • HEJSA
    jeg er en mand på 46 der har det fuldstændig som dig og har tidliger (her i brevkassen både under maveproblemer og under hjertesygdomme) skrevet og spurgt andre til råds
    jeg er nu (tilsyneladende) færtigudredt og vil derfor her biddrage med hvad lægerne gav mig af konklusion

    men før vi når dertil så her (lige) min forhistorie : JEG er 46 og OVERVÆGTIG (vejer 126 kg og måler 175 cm)
    jeg har været oppe på 146 kg
    det var i 2003 hvor jeg gik med et KÆMPE (bugvægs)BROK støre end 2 fodbolde de havde (på hospitalet) sagt at det var hele bugvægen der var sprunget så der var ingen brokport tarmene kunne blive indeklemt i så jeg skulle bare ned på 75--80 kg før de ville oberere elles ville det ikke holde

    samtidig gik jeg (det meste af 2003 og hele 2004) med mavesår jeg fik nexium det hjalp ikke så blev jeg indlagt akut (14/12 2004) på hvidovre med organsvigt pga 3 perfererede mavesår der havde givet blodforgiftning samtidig var maveindhold gået igennem mavesårende og ud i broksækken og indkapslet tarmene så der var gået koldbrænd

    jeg blev obereret og lå i medecinsk koma i 16 dage de sagde at hvis jeg klarede det ville jeg først være på benene efter ½ år og med stomi men jeg var på benene efter 2 måneder og uden stomi

    DA jeg blev indlagt vejede jeg 126 dels fordi jeg gik til diætister for at få brokoberationen dels fordi jeg (pga mavesårende) IKKE kunne holde maden i mig da jeg blev udskrevet vejede jeg 116 og kom sender ned på 99 men tog så på igen og kom op på 136

    brokket har de lukket inde fra med et gumminet og udvendig har jeg et brokbind (får lavet 2 nye hvert år i februar) for at støtte jeg får (på livstid) pantoloc for at forebygge nye mavesår

    og jeg har egentlig haft det godt bortset fra at jeg (i august og november 2011 og april 2012) har været røget ind med noget de siger er tarmslyng (fremkaldt af afføringspropper pga ARVÆV/SAMMENVOKSNINGER fra overnævnte oberation der gør tarmen ikke arbejder så godt) DER heldigvis (da de helst--af frygt for at lave nye arvæver--vil være fri for at oberere) ER gået i sig selv

    jeg plejer at have SUPERFLOTTE BLODPRØVER og EKG OG har (ved det fordi jeg har skridttæller) ved at gå helt op til 23494 skridt = 15 km (mit gennesnit ligger på 15000 = 9,75 km) med og/eller uden hund samt cykle en del TABT mig (på 2 år sommeren 2010 til sommeren 2012) fra 136 til 116 kg

    MEN MEN MEN !!!! siden JUNI 2012 har jeg (startede i forbindelse med at de brokbind jeg fik i februar 2012 var til reperation og jeg så brugte et fra februar 2011 hvor der ikke var ordenlig støtte) været syg (hvilket gjorde jeg måtte skrue ned for min motion og kom op fra 116 til 126 kg så jeg da brokbindende kom fra repertion kunne jeg ikke passe dem og måtte bruge det fra 2011)
    idet JEG (udover min afføring dagligt svinger mellem hård og grød) har LIDT af AT :
    HVERT gang jeg GÅR TURE (OG KUN NÅR JEG GÅR man siger ellers motion er sundt) BLIVER min MAVE OPPUSTET (så snart jeg kommer hjem og sidder og slapper af fortager oppustetheden sig og jeg PRUTER nogle store illelugtende prutter og afføreingen vælter af mig som grød) og det brænder og svider i tarmene

    I FORBINDELSE med OPPUSTETHEDEN
    FÅR JEG nogle ANFALD (HOVDEPINE,SVIMMEL,ÅNDENØD,KOLDSVED,BESVIMELSESFØLELSE) SOM gjorde AT min LÆGE først tænkte i HJERTEBANER

    MEN efter det er blevet FRIKENDT (først af hospitaltets hjerteafdeling dernæst-fordi min læge ikke var sikker på hospitalets hjerte afdeling-af en privatpraktiserende hjertelæge)

    ER vi (ved hjælp af afføringseksperter gerd johansen) NÅET til at anfaldende er VASUOVAGALE ANFALD (radiodoktor carsten vagn hansen mener derimod at mine anfald skyldes jeg--mener han--lider ANGIOØDEMER en høfeberlidelse som er--siger han--en overset lidelse som ren mave/tarmlidelseen altså hvis man ikke er angrebet andre steder)

    DERFOR er VI først i november begyndt (på MAVE-KIRUGISK AFELING) at UNDERSØGE mit MAVE-TARM system

    9/11 2012 : VAR jeg til AFFØRINGSPRØVER (for FEKS parasitter) SOM INTET AFSLØREDE

    TIRSDAG 18/12 2012 : VAR jeg TIL 6 TIMER lang TYNDTARMS ryngten som viste at TYNDTARMEN fungere MEN !!!
    DER hvor TYNDTARMEN går over i TYKTARM er der DÅRLIG (næsten ingen) TARMBEVÆGELSE (lægen ville IKKE udelukke og/eller sige det var det der giver anfaldene) NETOP på det sted er der gået HULD i det gumminet som jeg (ved brokoberatione på hvidovre i 2004) fik lagt ind (for at lukke brokket) så jeg har fået et nyt BROK de IKKE vil oberere (før jeg er kommet ned på 75 kg) jeg skal bare have brokbindet til at holde det inde

    FREDAG 11/1 2013 : VAR jeg TIL (en-syntes jeg-smertefri) KIKKERTUNDERSØGELSE af TYKTARMEN hvor der blev taget vævsprøver
    DER (ud over at min TYKTARM nogle BUER-det gør den på nogen-så den var SVÆRE at komme helt igennem og KIKKERTEN ikke var LANG nok og derfor IKKE kunne nå de sidste 5 cm ned til der hvor TYNDTARM går over og bliver til TYKTARM DER hvor jeg har et BROK) EJ HELLER afslørede NOGET UNORMALT

    SÅ DERES KONKLUSION ER AT MINE PROBLEMER SKYLDES AT : den måde tarmene (ved overnævnte oberation i 2004) er bundet op på (inde i bughulen) udløser (når jeg går) en TYNGDEREAKTION som gør AT TARMENE BLOKERE (så der sker en ophobning af luft og afføring) og når jeg så holder om med at gå ophæves blokaden

    OG det ville (sagde de) hjælpe når jeg fik et nyt og bedre brokbind jeg skulle (sagde de) give det 1 månede (til at det nye brokbind fik lov at virke) inden jeg evt kontaktede min læge
    og bad hende henvise mig til MAVEMEDECINSK AFDELING for at se om de (mod forventning) kunne finde ud af noget

    det var den besked jeg (onsdag for en uge siden) fik af MAVEKIRUGISK afdeling

    jeg har nu fået de nye brokbind og har brugt dem i (ganske vist ikke en månede men KUN) 3 dage

    så er lidt i tvivl om det har hjulpet
    tænker også selv i banerne IRRETERET TYKTARM men der kommer oppustetheden jo (som jeg forstår) IKKE (KUN) ved fysisk aktivitet
  • Det er mit indtryk, at mange mave- og tarmproblemer kommer at forstoppelse.
    Og selv om man kommer af med afføring dagligt, så kan der godt sidde noget gammelt noget tilbage et eller andet sted i tarmsystemet.

    For mit eget vedkommende har jeg af og til problemer med luft i maven, luften hober sig op og vil hverken den ene eller den anden vej, og gør, at jeg får hovedpine, der påvirker mig meget.

    For ganske nylig har jeg haft en periode med luftproblemerne, som har været ganske skrækkelig.
    Først prøvede jeg div. midler, som plejer at virke, bl.a. citronsaft, Mavel, pebermyntedråber, men uden effekt.
    Så købte jeg Aeropax, som hjalp rigtig godt.
    Stoppede med dem da jeg havde haft det helt fint i nogle dage.
    Og snart begyndte problemet igen.

    I går gav jeg mig selv zoneterapi, med hovedvægt på tarmsystemet, i håb om, at få sat ordentlig gang i det.

    Og jeg har virkelig kunnet mærke, at der "sker noget", og jeg er kommet af med noget, og har det allerede meget bedre, bl.a. er hovedpinen væk.
  • Skylder vist en opfølgning. Viste sig at være ekstra forbindelser i hjertet der gjorde det for mig. En Radiofrekvensablation løste det for mig. Var heldig at få taget kardiogram under anfald, der påviste det.

  • Hvad er ekstra forbindelser i hjertet? Altså ekstraslag og er det farligt?

Log in eller Registrér for at kommentere.