Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvad skal jeg gøre?

Redigeret 7 februar, 2013, 03:21 i Epilepsi
Hej, min lillebror har epilepsi og han for nogle gange anfald. Jeg er bange for, at hvis jeg er alene hjemme med ham, at han får et anfald.

Derfor vil jeg gerne vide hvad je skal gøre hvis han får et anfald?

-Julis123

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er bedst du selv læser om det. Så får du ikke forkerte råd.

    Jeg undrer mig dog over der står man skal lægges i aflåst sideleje. Det tror jeg ikke altid er nødvendigt. Det blev jeg da ikke. Men måske er det, hvis ikke bevidstheden er vendt tilbage med det samme.

    http://www.netdoktor.dk/epilepsi/forstehjaelp.htm

    For nogle år siden fik jeg et anfald på operationsbordet. Da jeg kom til mig selv stod lægen og sygeplejersken ganske rolige hos mig. Det var rart, for så blev jeg ikke bange. Operationen blev forsat. Men hold da op, jeg var våd af sved.

    Jeg er heldigvis helt rask nu.
  • Indstillinger
    Jeg spekulerer lidt på hvor gammel, du er?

    Du har fået et rigtigt godt råd af Persille - men jeg synes sådan set godt, du og din lillebror kan tale med jeres forældre om det her - og at I sammen "træner", hvad der skal ske ved at anfald, så du netop dels er godt rustet, hvis det sker, dels ikke går og er bange/nervøs hver gang du er alene med din lillebror.

    Det bør altså ikke være noget, du skal gå alene og bekymre dig om - også du skal have hjælp til at kunne takle noget sådant.
  • Indstillinger
    Det er et rigtig godt råd du har fået af Lotte, lyt til hende!


    Hvis du er sammen med din bror uden voksne, og han får et anfald, så skal du bare sørge for at han ikke slår hovedet ved at holde det mellem dine hænder uden at løfte hovedet -eller få en voksen til det hvis der er nogle.

    Du eller andre må IKKE komme ting i munden på ham, fx en lineal, det er der mange der tror man skal gøre for at hindre at han bider sig i tungen. Men man må ALDRIG komme ting i munden på folk der ikke er helt vågne og det er han jo ikke under et anfald.

    Men dine forældre må jo vide hvad de skal gøre, og det er som Lotte siger vigtigt at I får snakket om det så du ved præcis hvad du skal gøre og ikke gøre.
Log in eller Registrér for at kommentere.