Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Parasit/orm i tåen

Hej.
Jeg har befundet mig 4 mdr i Afrika, og er nu på ferie i Thailand. For omkring 14 dage siden bemærkede jeg en mærkelig "vækst" på min tredje tå på højre fod, og besøgte i går en international klinik. Her fik jeg diagnosticeret, at jeg har en parasit/orm i tåen. Lægen havde desværre ikke det nødvendige udstyr for at afgøre, hvilket "dyr" jeg præcist har i min tå.

Lægen udskrev et bredspektret præparat i pilleform, som skulle få bugt med mit nye kæledyr, så vel som creme og piller der skulle bekæmpe, hvis det er en allergisk reaktion (hvilket jeg ikke selv mener, det ligner). Jeg undrer mig dog over, om en pille skulle kunne klare skærene. Skal sådanne ting ikke tages ud af tåen?

Lægen har udskrevet følgende præparater: Fenafex 60 mg, Alben Anthelmintics og Betameth-N creme.

Er der nogen på linjen der kan oplyse om, hvad den sædvanlige behandling er for parasitter/orme/dyr i tåen/under huden?

Nedenfor er mere detaljeret information om, hvordan parasitten/ormen har udviklet sig.

Forløb
Det startede som en lille prik på undersiden af tåen, som senere udviklede sig til en lille tynd streg ned ad tåen mod trædepuden. Stregen er cirka på størrelse med alkmindelig sytråd. Stregen vandrede om på forsiden af den tredje tå, mellem den 2. og 3. tå, og fortsatte hen over tåen. Derefter udviklede det sig til et område knapt så stort som en 25 øre, der til forveksling kunne minde om en vabel uden væske. Stregen voksede videre, og endte senest i et mønster der kunne minde om et ottetal nederst på højre side af tåen, stadig på forsiden. Når man har mærket på denne streg har den været hård og bulet op ad tåen. Det har kløet ekstremt meget. Denne udvikling er sket over 14 dage.

Diagnose
Lægen vurderede, at det formodentlig er en parasit, jeg har i min tå. Jeg har befundet mig i Afrika i 4 måneder, og rejste derfra den 21. januar. Herfra rejste jeg til Japan, hvor jeg få dage efter ankomst, bemærkede udviklingen på bagsiden af tåen. Den 29. januar rejste jeg til Thailand, og siden jeg er ankommet her, er udviklingen på forsiden af tåen sket. Jeg formoder, at det er noget jeg har ”samlet op”, da jeg befandt mig i Afrika.

Jeg har billeder af tåen, hvis dette måtte være nødvendigt. De kan desværre ikke vedhæftes her.

På forhånd tak.

Kommentarer

  • Indstillinger
    http://www.reiseklinikken.no/larva_migrans.asp


    Det gjorde mig nysgerrig prøv at kigge her. Ligner det ?

    Jeg skriger allerede. Jeg HADER kryb.
  • Indstillinger
    Det ligner virkelig godt faktisk. Lader til jeg er "ramt" af et mildere tilfælde. Og heldigvis. Forholder det sig sådan, at det er denne orm, lader det også til, at jeg har fået den rette behandling. Tak for link - og Eigil (ormen) hilser :)
  • Indstillinger
    Åh, det var da godt. Min mand kan heller ikke udholde mit skrigeri.

    Hav det godt og mange hilsener, men ikke til Eigil. Jeg kan ikke lide ham, det kan du hilse og sige.
  • Indstillinger
    Jeg så lige "ormeproblemet" og var nødt til at skrive:
    Efter utallige besøg i Thailand har jeg haft orm i fødderne.Det startede som et myggestik, kløede meget, blev forværret, kløede vildere og vildere, jeg fik store nærmest lilla blærer under fødderne. Utallige besøg hos hudlæge der forsøgte alt, tabletter, fryse dem ud o m m. Kun en ting hjælper.. Gå til en Tropemediciner med det samme. Det havde han helt styr på, og havde set det mange gange.
    Jeg fik en ormekur og efter 2 mdr "lidelse" var alt væk.
Log in eller Registrér for at kommentere.