Hjem Muskler, led og knogler Leddegigt

Er det en leddegigtsform ? Har jeg haft en hjerneblødning ?

Redigeret 8 august, 2013, 17:44 i Leddegigt
Har fået en Epikrise fra Reumatolog efter MR-scanning.

Er der noget af det her der har forbindelse med leddegigt ?

Facetledsartrose og inflammatoriske forandringer i facetleddene.
Hyperintense signalforandringer med begge facetled og let ansamling.
Erosioner på niveau med nedre dækplade af L4 midt i corpus.
Hyperintense både på STIR og T1 signalforandringer degeneration.
Bifund: Voluminøs Glandel på venstre side af halsen. Muligvis glandula submandibularis. Forandringer i højre sternoclavikulærled.

Konklusioner:
Niveau L4/L5 forandringer forenelig med spondylartropati med kombination med erosive osteokondrose.
Inflammatoriske forandringer iudseende forandringer i L2/L3 niveau.
Forandringer med facetleddene L3/L4.
Modic type II udseende forandringer i L5/S1.
Som bifund voluminøs glandula submandibularis på venstre side obs pro forandringer i højre sternoclavikulærled.
Begge sacroiliaceled viser hyperintense signalforandringer i begge sacroiliacaled. Cadualt på sacral siden af venstre sacroiliacaled og kranielt anteriort på sacral siden af højre sacroiliacaled. Begge sacroiliacaled ses med ledspalte uden tegn på øget sklerosering.
Forandringer forenelig med sacroiliit med aktivitet.

... og så noget jeg har mistænkt som skete for 12 år siden efter anstrengelse. Jeg fik det største smæld i hovedet. Lå i min seng og fik den sygeste hovedpine men faldt i søvn ??
Derefter mange år i helvede. Svimmelhed, hovedpine, kunne ikke kende mig selv, depression og vægttab på over 10 kg.
Nu ser jeg så her står i samme epikrise / og dette googler jeg til noget der kan ligne et hjerneblødning fordi der står som det første:
TH11/TH12Mistanke om stenoseret anteriort subarachnoidalrum på dette niveau ... ??

Hvor ville jeg blive glad hvis nogen kunne tyde noget af det her.
På forhånd Tak

Kommentarer

  • Lægers fagsprog er jeg ikke god til, men du spørger om hjerneblødning - viser sig typisk ved halvsidig lammelse, evt. talebesvær. Jeg tror snarere du har haft en hjernerystelse.

    Det er 'normalt' at have slidgigt i en eller anden grad, 'alle' er skæve og bruger deres krop forkert. KH Helle8
  • Tak for dit svar :)

    Det var mere hvad de startede med at skrive i den epikrise jeg fik fra reumadoktoren i sidste uge.

    Da jeg slog de 3 ord op læste jeg pludselig om hvordan sådan noget opstod og det var lige præcis det helvede jeg var igennem for 12 år siden.

    Tænkte der måske var nogen herinde der kunne tyde det endnu bedre

    De 3 ord er: stenoseret anteriort subarachnoidalrum
  • stenoseret anteriort subarachnoidalrum = indsnævring i et område af hjernens forreste naturlige hulrum der ligger mellem hjernens hinder, hvori de store vener der dræner blod væk fra hjernen ligger. Det er en helt almindelig aldersforandring.

    Så røngtenbeskrivelsen siger bare, at du ikke længere er 25 år.

    Havde du haft en blødning nu, for nylig eller for lang tid siden ville lægen skrive noget andet i den beskrivelse.

    Nyd du bare weekenden... Du fejler intet andet end at du ikke er født i går!
  • Hej Gazeller

    Nu har jeg brugt en time på at tyde tre ord for dig. Og så ser jeg, at du allerede HAR fået en forklaring. Nå, men du får også min, når jeg nu har brugt tid på at skrive et svar til dig ;o)

    Først vil jeg lige sige, at det for mig er fuldstændig uforståeligt, at du er blevet overladt til at tyde den slags vanskeligt lægesprog på egen hånd!

    På den anden side må jeg sige, at det også er sket for mig, at jeg IKKE blev orienteret om min sygdom af speciallægen. Speciallægen sendte blot informationerne til min praktiserende læge, som printede oplysningerne ud til mig, så jeg selv kunne læse dem.

    Jeg var dog i den situation, at jeg ved hjælp af Internettet og en fremmedordbog kunne tyde skrivelsen i løbet af et par timer, men det lægesprog, du præsenterer os for her, er meget, meget sværere!

    Da du nu spørger specifikt til tre ord, vil jeg da godt gøre et forsøg på at hjælpe dig på vej.

    Når man skal tyde et ord, er det altid godt at dele det op: sub-arachnoidal-rummet

    ”Sub” betyder ”under”.

    Ordet, der begynder med ”arach” ligner det græske ord for ”edderkop” (vi kender jo araknofobi, som betyder angst for edderkopper).

    I det undervisningsmateriale, som jeg giver et link til nedenfor, kan vi faktisk læse os til, at hjernen er omgivet af tre hinder. En af disse hinder hedder arachnoida, spindelvævshinden (og her har vi så forbindelsen til edderkopperne!).

    Ifølge teksten er sub-arachnoidal-rummet det mellemrum eller hulrum, der ligger lige under arachnoida, altså lige under spindelvævshinden. Man kunne også sige, at subarachnoidalrummet er et hulrum mellem den mellemste og den inderste af de tre hinder, der omgiver hjernen.

    I dette hulrum er der væske, den såkaldte cerebrospinalvæske.

    http://www.jagtvej8.dk/pensum.htm

    Ordet ”anterior” betyder” fortil” eller ”forrest”.

    Ordet ”stenose” betyder ”forsnævring”.

    Sådan som jeg forstår den ordforbindelse, som du specifikt spørger til, så er der altså tale om, at du har en forsnævring fortil eller forrest i dette hulrum mellem to af de hinder, der omgiver hjernen. Jeg kan ikke se, at der er nogen som helst forklaring på, hvordan denne forsnævring er opstået og slet ikke noget om hjerneblødning, men derfor kan du jo godt have ret i, at du engang har haft en (mindre) hjerneblødning, som du dengang ikke gik til læge med.

    Når jeg læser om hjerneblødning, lægger jeg mærke til, at et af de ord, du specifikt spørger til, altså subarachnoidalrummet ofte nævnes. Det skyldes, at blod fra et bristet blodkar ofte løber ud i subarachnidalrummel. Det kan du f.eks. læse her:

    https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... bloedning/

    Du har altså ret i, at dette hulrum ofte nævnes i forbindelse med hjerneblødninger. Men navnet på dette hulrum kan jo sagtens nævnes, uden at der er tale om nogen hjerneblødning, lidt på samme måde, som jeg ikke behøver at have et forstuvet håndled, bare fordi jeg nævner mit håndled! Et håndled kan nævnes i et utal af andre forbindelser, og det kan dette hulrum sikkert også.

    I lægens tekst står der altså ikke noget om nogen hjerneblødning!

    Måske kan andre hjælpe dig videre.

    Men igen: Jeg synes altså, at det er helt uforsvarligt af en læge at give dig denne tekst – uden nogen vejledning til at forstå den!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Asklepios12 :

    Tusind Tak ! Nu blir weekenden straks bedre :o) ... og ja, du har ret i at jeg ikke er nogen vårhare mere.
    Jeg burde nok ikke google sådanne "ting", for der er så mange sider der skræmmer een ... Nu har jeg jo allerede tid i ambulatoriet på onsdag så der får jeg sikkert flere svar .. især på mine gigt-ting.

    Kameliadamen1 :

    Tusind tusind Tak fordi du gad bruge tid på mit problem. Jeg blev glad for så fyldestgørende et svar med links og alt muligt :o)

    Den reumatolog der sendte mig til mr-scanning ville jeg ikke have mere at gøre med. Hun var ubehagelig og hendes tone var ikke til at høre på. Derfor ville jeg til min egen læge og have svar. Han havde flere dårlige nyheder og derfor røg jeg lidt af da han forklarede epikrisen. Jeg bad om at få den med hjem så jeg i ro og mag kunne læse den.
    Så begynder man at google ...

    Nu er jeg færdig med at google på lige præcis de 3 ord, men vil straks læse dine links.

    Endnu engang tak og da jeg allerede skal starte på amb. onsdag må jeg hellere skrive de par spørgsmål ned jeg kunne have


    Ønsker Jer en fortsat dejlig weekend
  • Hej igen

    Eftersom Asklepios’ forklaring og min forklaring stemmer overens, vil jeg lige sige, at der ikke er nogen som helst grund til, at du begynder at læse en hel masse anatomi – hverken via mine links eller andre steder.

    Når jeg lavede disse henvisninger, så skyldes det, at enhver kan komme og påstå hvad som helst i disse debatter! Og jeg har altså ikke nogen uddannelse inden for sundhedsområdet. Derfor ville jeg gerne fortælle, hvor jeg har fundet de oplysninger, jeg gav dig.

    Men når to debattører siger det samme, så kan du være ret sikker på, at det er korrekt.

    Spild ikke din dyrebare energi på noget, der er unødvendigt!

    Jeg synes, at google er meget brugbar, for det var via google, at jeg fandt frem til oplysningerne. Men du er nok blevet så forskrækket, at du ikke magtede at gennemskue sammenhængen i det, du læste. Sådan kan det gå ;o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Kameliadamen1 :

    Ja, jeg forstår dig godt :o)

    Jeg havde også været forbi de sider du linkede til.
    Jeg havde tæsket nettet rundt p.gr.a. den epikrise. Først var det for at få lidt svar på de ting de havde set omkring gigt, men så dukkede der pludselig nogle andre ting op .. som man sikkert kan forvente i min alder :o)
    Bl.a. også en "obs pro voluminøs glandula submandibularis" .. som jeg googlede og ikke fandt farlig .. men den der jeg skrev om, da tænkte jeg bare at jeg havde fundet årsagen til alle de år i helvede .. Du ved smældet i min nakke/hovede for 12 år siden og hvad det kastede af sig.
    Jeg lover dig at det har ændret mit liv. Det blir aldrig det samme.
    Jeg ville jo rigtigt gerne vide hvad der var sket siden jeg blev så syg, men jeg må huske at skrive lidt stikord til på onsdag.

    Google, Bing og andre sider er bare helt uundværlige, men jeg skal vist ikke gøre så meget i sygdomme og latinske betegnelser på de sider mere :D

    Endnu engang Tak for hjælpen, det har fået mig til at slappe af omkring det der gjorde mig mest bange
  • Jeg er lidt ked af at vække en gammel tråd til live igen. Jeg havnede lidt tilfældigt i denne debat, og blev så bekymret over din beskrivelse af, hvad du oplevede for år tilbage, at jeg blev nødtil at melde mig ind for at skrive til dig.
    Jeg må sige at jeg desværre bliver meget bekymret når jeg læser dit indlæg. Din beskrivelse af episoden du oplevede for år tilbage minder mistænkeligt om beskrivelsen af en hjernehindeblødning.
    Jeg håber jeg tager fuldstændig fejl, men prøv at google dette og kom afsted til lægen.
Log in eller Registrér for at kommentere.