Hjem Ældre Åben debat for ældre

Sikke en humørløfter

Redigeret 14 januar, 2013, 11:01 i Åben debat for ældre
Dansk pigtrådsjubilæum, en rigtig dejlig aften på TV. Alle de gode gamle pigtrådsgrupper kan endnu.
Op ad stolen kom jeg, katten ville kæle, men han måtte finde sig i at danse. Min operede ryg, som skal til genoptræning i Spanien glemte helt, at der er noget der gør ondt.
Så kom jeg til at tænke på os ældre. Hvorfor laver man dog ikke sådan nogle store koncerter for os gamle? Det er simpelthen så fornøjeligt, også fordi musikerne selv er oppe i årene. Det var ikke som et gensyn med de unge år, men mere en oplevelse af, at vi stadigvæk har glæde og livskraft i behold.

Jeg skal selv ud og spille i morgen. Vores orkester er også bestående af ældre, den ældste er 89 år og spiller stadigvæk på sin klarinet. De fleste af os er over de 60 år. Vi har det dejligt når vi spiller. I morgen og næste uge er det koncerter på et ældrecenter og et plejehjem.
Men for os der stadigvæk kan nyde dansen, ville det være alletiders med de gode gamle pigtrådsgrupper.

Jeg tænkte også, at vi er slemme til at sidde og tænke over vores liv, vores børn, vores forældrer o.s.v. Hvorfor gør vi dog det, så mange år har vi heller ikke tilbage. Vi har alle levet vores liv efter bedste evne, og gjort alt hvad vi kunne, for at gøre alt så godt som muligt.

Jeg selv har haft nogle år med store sorger, men også store glæder. Vi kan ikke undgå det, ligegyldigt hvad vi gør. Det er livet.
Min ryg har været opereret to gange. Jeg er ved at miste tålmodigheden, jeg ville gerne kunne gå et par kilometer.
Så kommer sådan en dejlig udsendelse, og vupsi, op af sofaen, ud på gulvet og mærke rytmen, bevægelsen og helt for et par timer være i ren nydelse.
Katten insisterer på,at han vil kæles. Han må op på armen og rokke med. Han lurede godt nok lidt, men han nød det.
Influenzaen jeg har døjet med siden før jul, har sat sig til lungebtændelse og bihulebetændelse, blev glemt for et par timer. Den er dog ved at være på retur. Men jeg har da spekuleret lidt på om jeg kan holde fløjten i gang i morgen. Det tænker jeg altså ikke på lige nu.
Så er der et helt andet aspekt i sådan en oplevelse. Det må handle om at finde noget der fornøjer vores sjæl og vores kroppe.
Mange forsøger at arrangere sociale arrangementer for os ældre, bl.a. sådan noget som jeg skal spille til i morgen. Gad vide om det er for pænt, for arrangeret? Folk er glade for vores musik, det er ikke det. De nyder det, men hvad ville der ske, hvis vi foreslog en swingom?
Linette
«13

Kommentarer

  • Hej Linette. Jeg så overskriften, tænkte, hvem er mon denne humørløfter. Begyndte at læse dit indlæg, og fandt jo ud af at det var disse (ældre ?) pigtrådsmusikere og tv showet, med dem, som jeg læste om, men ikke så.
    Får blod på tanden, til en potentiel genudsendelse.
    Tænker : den egentlige humørløfter her i dette forum - lige NU er dig. Sådan en sprudlende glæde, du beskriver - er smittende.
    Du er ikke ene om at måtte springe op af stolen til div. rytmer. Jeg har - og nyder stadig en del af min 60èr og 70èr musik. Møder dog ingen på min alder med en sådan musiksmag, tror osse de er sjældne. Selvfølgelig er de der - rundt omkring - folk som har spillet disse ting i deres ungdom - professionelt, og vi som bare spillede sammen - venner og musikglade folk, føler jeg ikke er så talrige. Men, så - alt for lidt - som jeg bevæger mig ud, vil det jo selvsagt være svært at møde ligesindede.
    Din glæde i aften kan jeg genkende. Har da osse en del koncerter, med de go`e bands og sangere optaget fra div. tv programmer gennem tiden. Det har jeg gemt, ved at overspille det på dvddiscs, som jeg så når lysten melder sig, kan stoppe i dvdoptageren og afspille og genopleve - fx en koncert. Og da ER det svært at forholde sig - urytmisk i ro i sin stol. Når jeg springer op og må danse sætter min ellers dybt kælne kat sig på behørig afstand og ser til med et ikke så billigende udtryk i sine øjne.
    Du er meget inde på dette at brede musikken ud. Ud til ældre at vippe med fødderne til rytmen, at rejse sig og danse - måske - osv. En dejlig tanke. Gid nogen KAN !
    Jeg tror desværre, det bliver svært at samle et publikum til en sådan musik. Jeg har nævnt, at de ældre jeg møder er til en hel anden slags musik. For nogen kan det være giro 413 pop fra 50` og 60`erne. For andre synes det at være de go`e gamle viser (hvoraf rigtig mange osse er gode) og igen er nogen til en hel 3.slags musik. Men, det er jo kun den lille flok jeg møder til div. arrangementer, især musik jo. OG de musikarragementer man tilbyder på lokalcentre - er jo osse med et ganske andet indhold.
    Tilbage til nu, denne halvsene nattetime. Jeg bruger ofte høretelefoner når jeg er på min pc, spiller musik, som jeg finder frem på youtube og spottify alt imens jeg skriver eller læser.
    Jeg fortaber mig helt i emnet. Kunne blive ved og ved om dette. Det går nok ikke, fordi hvem ville orke at kaste sig over alle mine musik udgydelser ???
    Så vil ta`et tag i mig selv og få tastefingrene, som det altid klør i, sat i bero for nu.
    Tak Linette for dit glade udbrud som du deler med os. Gi`r da osse kulør på de grå dage - her for tiden. På genskriv, annama9
  • Nu jeg er alene og bor i mit eget hus. kan jeg sætte fuld skrue på højttalerne. Min mand gik meget op i kvalitet, når han købte radio og fjernsyn, så jeg har god lyd på. Naboerne går lidt tidligere i seng end mig. De fleste af dem er også gamle, men jeg er lidt af en natteravn. Men der er da ingen der har klaget over støj. Jeg ser og hører jo også musik i andre sammenhænge.
    Jeg må have mine børn til at vise mig, hvordan mit fjernsyn og min radio er sat samme lydmæssigt. Jeg ved jeg kan få biograflyd på, jeg ved bare ikke hvordan. Ærgerligt at jeg ikke gik op i det, men overlod det til min mand.
    Ok, jeg måtte heller ikke "pille" ved det han havde indstillet. Jeg kan godt lide god bas på, min mand havde det bedst med meget diskant.
    De der pigtrådsgrupper og såkaldte "døgnfluer" fra den gang, havde jo også sådan en tone af "at være underlødig" musik. De fleste ville ikke være ved, at de godt kunne lide musikken.
    Jeg har danset og sunget utrolig meget med børnene. Nu må katten holde for. Heldigvis kan han godt lide det.
    Nå, jeg skal i gang med dagens gøremål. Hele eftermiddagen er afsat til koncert på ældrecenteret.
    Her møder jeg forøvrigt også gamle bekendte. Det er mest kvinder der kommer. Det er nok fordi, de er blevet enlige. Så får vi os en lille sludder i pausen.
    Linette
  • linette, du taler om underlødig musik i f.m. pigtrådsmusikken. Måske var det dèt i nogens øjne. Hvad var da "Den gamle gartner" med Birthe Wilke, i giro 413 fx ??

    Pigtrådsmusikken VAR jo forløberen for den senere rytmiske musik / beatmusikken.
    Om den sagde og siger jo stadig mange, ùnderlødig` Jeg er ikke enig heri !!!

    Selv var jeg i pigtådsmusikkens glade dage til koncert med Peter Belli og hans ?? hvad hed de ? Belli med langt beatleshår og danske tekster i sine pigtrådsrytmer. Pragtfuldt. Dèr var heller ikke èn eneste muskel uberørt af rytmerne. Min mand og jeg har da været først i 20èrne. Selv med mine nu 70 på bagen, synes det slet ikke
    så længe siden, som de små 50 år det jo må være.

    Jeg bor ikke alene i hus (mere) så må - sent om aftenen - bruge mine hovedtelefoner, hvis jeg SKAL / VIL spille højt. Mine naboer deler ikke heller min musiksmag, når jeg fx sætter noget Bob Dylan eller Pink Floyd ell. lign. i gang for fuld volumen.

    Jeg må nu i gang med at undersøge - på pc`en, om jeg kan finde ud af hvor showet med pigtrådsmusikken sendtes og om de laver en genudsendelse.
    annama9
  • Det var på TV2 Charlie.
    Linette
  • Peter Belli og Rivalerne, mener jeg :-)
  • Ja, for søren da, dèt hed de jo - og skønne var de, kan jeg stadig se med mit gamle 7o års blik ! Tak.
    Annama9
  • Jeg tror, at `humørløfter` indlægget, var det mest `løftende` - hèr inde, mens jeg har været her.
    Jeg tror osse, at de oprindelige brugere er meget vant til at kommunikere med hinanden, hermed mener jeg at give og få respons.
    Jeg har fået en del hjælp med `tekniske problemer`som jeg skrev tak for- hver gang.
    Ellers har jeg nok været lidt af en outsider på denne debatside.
    Derfor kigger jeg kun ind fra sidelinjen for en tid, at se, om der bliver mulighed for et emne ell. lign. hvor man kunne føle at passe ind.
    Hilsner, annama9
  • Ellers har jeg nok været lidt af en outsider på denne debatside.

    citat slut


    Det vil jeg vove at påstå er noget sludder. Du skal bare vænne dig til det. Jeg følte mig da også usikker til at begynde med, men det gik over.
  • Tll persille, tak for hilsen.
    Jeg er enig med dig i, at usikkerheden kan overvindes, har jeg jo osse oplevet før i div. skrivesites.

    Men nok ikke fornemmelsen af at stå, kan jeg så kalde det, og kigge "ind" - uanset jeg har skrevet en del indlæg, idet jeg - udover den tekniske hjælp, jo ikke har fået respons - på mine udgydelser.

    Jeg ved så ikke, om de er for kedsommelige, for langtrukne, for fremmedartede, ved ingenting herom, og herudaf opstår selvfølgelig da en følelse af udenforståen.
    Derfor taler jeg om, at opholde mig på sidelinjen. Der kan jo nok ske, at komme et debatemne hvor min deltagelse, kan tælle med.
    Derfor gør jeg dette, kun en beslutning truffet ud fra nøgterne betragtninger.
    Hilsen annama9
Log in eller Registrér for at kommentere.