Hjem Øvrige debatter Forslag og kommentarer

mitrazapin

Redigeret 8 januar, 2013, 03:21 i Forslag og kommentarer
kender nogen dette middel har lige fået det af min læge da jeg kun har sovet 4t de sidste to nætter altså hver nat så jeg er godt træt men sove kan jeg ikke min læge sagde at jeg nok sov hele weekenden men pyt har haft søvnbesvær i to tre måneder.skulle tage en tablet ved sengetid og evt.to efter nogle dage for de skulle hjælpe på min depression. Gid de ville jeg er så træt af ikke at fungere men det er der jo mange der har problemer med. Så hvis dett præparat kan hjælpe er det jo dejligt.tak for evt.svar det er så rart at nogle svarer herinde det hjælper ihverfald mig meget pårørende forstår jo ikke hvad der sker for mig.v.h.mona61
«1

Kommentarer

  • Kære Mona

    Har du sovet godt?

    Du spørger, om der er nogen, der kender Mirtazapin.

    Det forholder sig faktisk sådan, at jeg i går – altså samme dag som dig – kom hjem fra lægen med en recept på Mirtazapin!

    Jeg har jo haft god gavn af naturmedicinen perikon i mange år, men desværre kan perikon ikke forenes med Marevan (blodpropforebyggende medicin), som jeg er nødt til at tage på grund af hjerteproblemer.

    Da jeg engang i 2012 skulle begynde på Marevan, var jeg meget betænkelig ved, at jeg måtte undvære perikon, som jeg opfattede som en nødvendig ”krykke”. Men månederne gik, uden at jeg mærkede tegn på depression. Tværtimod havde jeg det psykisk meget fint, selv om jeg fysisk ikke havde det så godt (søvnapnø, hjerteproblemer, dårlig ryg).

    Men her for nylig har jeg haft flere problemer, som jeg var nødt til at tackle, selv om jeg egentlig ikke havde kræfterne til det, og i kombination med en juleforkølelse og det grå vintervejr kunne jeg derefter mærke, at den var helt gal.

    Det var frygtelig ubehageligt – efter 10 år − igen at mærke de første tegn på alvorlig depression. Natten til i går sov jeg kun lidt mellem klokken 4 og klokken 5, og det gjorde, at jeg ringede til lægen og bestilte en akuttid.

    Lægen (forholdsvis nyt lægehus, der ikke har min journal fra tidligere, og hvor jeg ikke før har omtalt mine tidligere depressioner) var meget omhyggelig og hjælpsom. Og det var virkelig godt at mærke efter alle de år, hvor jeg har været udsat for lægernes vrede og irritation, hver gang jeg kom.

    Selv om jeg var forfærdelig bange for lægeordineret antidepressiv medicin, var der jo ikke andet at gøre end at prøve. Og sådan som jeg opfatter det, så er Mirtazin måske et godt valg og i hvert fald bedre end igen at prøve nogle af de typer antidepressiv medicin, som for mange år siden gjorde mig så frygteligt syg.

    Jeg tog en pille ved aftensmaden i aftes (15 mg). Allerede en times tid efter kunne jeg mærke virkningen: Jeg kunne knap nok holde mig på benene og måtte skynde mig i seng.

    Jeg faldt i søvn hurtigt. Jeg vågnede flere gange i løbet af natten, men det er der ikke noget usædvanligt i, for det skyldes jo, at jeg ”glemmer” at trække vejret (på grund af søvnapnøen). I nat faldt jeg dog hurtigt i søvn igen, hvad jeg ikke plejer at gøre.

    Jeg fik en god nats søvn. Her til morgen føler jeg mig lidt slap, men jeg har det ellers udmærket. Jeg mærker egentlig ikke noget til depressionen.

    Normalt varer det jo flere uger, før et antidepressivt middel virker. Én tablet er jo ikke nok. Og der vil sikkert komme et tilbagefald. Men under alle omstændigheder er der ikke det mindste tegn på de forfærdelige lidelser, jeg har gennemgået, når jeg før har fået lægeordineret antidepressiv medicin.

    Så jeg ser fremad med en vis fortrøstning.

    Hvordan har du det?

    Mange hilsner

    kameliadamen
  • Jeg er helt rundt på gulvet og tror at jeg må tage et par timer til på ryggen.tog en tablet kl 19,30 og sov næsten med det samme var oppe to gange ved 4tiden og sov derefter to t. Til altså 10t. Søvn det har jeg ikke prøvet i måneder. Har det som om jeg er i en boble.men det havde min læge sagt jeg skulle forvente. Han forstod vist i går at det var alvorligt det her så han blev så sød da jeg sagde at jeg var ved at blive sindsyg så det var rart at blive taget alvorligt. Han vil ringe til mig mandag morgen for at høre hvordan det går så det er godt.
    Jeg er ked af det på dine vegne du har søreme dit at slås med.så jeg ønsker for dig at det vil gå den rigtige vej igen.
    Lige nu er jeg fuld af håb men det er jo kun tiden der kan vise det.
    K.h.mona
  • Hej Mona

    Det lyder godt, at du er fuld af håb, og at du omsider blev taget alvorligt.

    For mit vedkommende, var der ikke andet at gøre end at prøve et eller andet, når jeg nu ikke kan klare mig uden ”krykke”.

    Det forbløffer mig, at jeg tilsyneladende ikke mærker nogen ubehagelig virkninger af Mirtazapin. Jeg er dog lidt bange for, at medicinen vil få mig til at tage på. I de seneste dage har jeg overhovedet ikke haft nogen appetit, men nu har jeg lige fået lidt frokost, og jeg skal love for, at appetitten er vendt tilbage.

    Jeg ved jo, at Mirtazapin er kendt for, at det får folk til at tage voldsomt på i vægt. Det sagde jeg til lægen i går, og svaret herpå var, at det jo ikke var meningen, at jeg skulle tage medicinen uafbrudt. Jeg skulle gerne trappes ud af det igen, når foråret kommer, og derefter kun tage det i vinterhalvåret.

    Det er desværre kun en sølle trøst, men hvad skulle lægen ellers sige?

    Desuden kan jeg læse mig til i indlægssedlen, at der også kan være problemer med kombinationen af Mirtazapin og min blodpropforebyggende medicin! Perikon nedsætter virkningen af den, men Mirtazapin øger virkningen af det! Og det er jo også galt!

    Jeg bliver nødt til at kontakte lægen igen og spørge, om der nu også er tænkt på den sag.

    Men indtil videre vil jeg nyde, at jeg kan sove om natten.

    God weekend

    Kameliadamen
  • Ja håber ikke at jeg tager på er rund i forvejen nok 10-15kg for meget men det er ikke noget der plejer at genere mig .jeg fik at vide at medicinen ikke skulle lave kludder i det skulle harmonere med det jeg får også perikon.jeg kunne jo lige så godt sige at jeg tog det også.
    Jeg har målt mit blodtryk og det er lidt lavere nu end i går så det er okay var jo alt for højt i forvejen.
    Nu er det kun en dag vi har taget det så lad os begge håbe at det er den rette behandling så vi kan komme ud af dette mareridt.
    Du må nok også lige vende med din læge hvad der sker med dit medicin så det ikke konflikter.
    Også rigtig god weekend til dig.k.h.mona
  • Jamen Mona!

    Siger du, at du stadig tager perikon, selv om du er begyndt på Mirtazapin?

    Jeg gik ud fra, som en selvfølge, at du er trappet ud af perikon, eftersom perikon tilsyneladende ikke hjælper dig!

    Og sagde du rent faktisk til lægen, at du vil tage perikon samtidig med Mirtazapin? Hvordan reagerede lægen på det?

    Ud fra min bedste overbevisning er det fuldstændig, riv-rav-ruskende galt!

    Hvorfor det? spørger du sikkert.

    Jo, begge midler er antidepressive midler, og når man tager to antidepressive midler samtidig, er det umuligt at regne ud, hvad den samlede virkning bliver.

    Det er rigtigt, at læger somme tider giver to antidepressive midler på én gang, men perikon har lægerne altså ingen som helst forstand på.

    Derudover er der problemet med lever-enzymerne. Mirtazapin og perikon bliver nedbrudt af det samme leverenzym (som har det mærkelige navn CYP 3A4). Det vil altså sige, at det kan være svært at regne den samlede virkning id, fordi de to præparater skal konkurrere om det samme enzym.

    Men derudover sætter perikon ekstra fut i dette leverenzym (altså CYP 3A4). Det betyder, at perikon sørger for, at Mirtazapin hurtigere kommer ud af din organisme, og at virkningen af Mirtazapin altså ikke er så stor, som hvis du ikke tog perikon.

    Under alle omstændigheder er det fuldstændig uoverskueligt, hvordan den kombination vil virke!!!!!!

    Hvis ikke jeg var overbevist om, at du virkelig er/var i nød, så ville jeg tro, at du gør grin med os her på Netdoktor, eller at du måske er ansat af Netdoktor til at undersøge seriøsiteten af de svar, der gives i disse debatter.

    Åh, og nu ser jeg, at der faktisk på indlægssedlen til Mirtazapin advares mod at tage perikon sammen med Mirtazapin. Du risikerer at få det såkaldte serotonin-syndrom eller serotonergt syndrom, som der står på indlægssedlen, og det kan være meget farligt.

    I øvrigt advares der jo også på indlægssedlen til perikon mod at tage andre antidepressive midler sammen med perikon!

    Tag IKKE de to ting sammen!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Jeg har også fået ordineret Mirtazapin 15 mg 1 gang daglig til natten.Jeg har en rigtig god læge,som sagde at jeg skulle starte med at tage 1/2 tbl.For man blev meget træt af dem.Min læge havde en god pointe for som hun sagde,gå i seng og tag pillen,så du sover en del af bivirkningen væk.Jeg fungere bedre med en 1/2 tbl og er mere vågen om dagen.Vi er selvfølgelig meget forskellige med,hvordan medicinen virker på os.Jeg lider selv af depressioner og ryger engang imellem ned i nogle dybe huller.Men jeg prøver tabletterne i lang tid,da det jo tager lang tid førend de virker.Jeg prøver bare,at være positiv og tro på,at jeg nok skal få noget hjælp.Rigtig meget Held og Lykke med tabletterne og jeg håber du får den hjælp,som du har brug for. KH Dorte43
  • Jeg kan love dig at jeg ikke gør grin med nogen jeg sagde til lægen at jeg tog perikon men det reagerede han ikke negativt på. Nu bliver jeg bange for at tage dem så hvad sker der nu når jeg stopper med perikon.
    Jeg er rigtig ked af at du kan tro det om mig. Kh.mona
  • Til dorte43
    Jeg har da tænkt på om man kan nøjes med 1/2tablet men prøver at følge lægens råd jeg fik da sovet mange timer i nat så håber på det samme i nat held og lykke til dig håber for dig og mig og andre at vi kommer ud på den gode side igen.kh.mona
  • Undskyld, Mona, jeg forstår bare ikke rigtig, hvorfor du gør, som du gør. Du har jo tidligere taget forskellige ting, der slet ikke kunne forenes.

    Og jeg forstår ikke, at lægen ikke advarede dig mod at tage perikon og Mirtazapin sammen.

    Jeg er ked af, at jeg har såret dig, men jeg blev så forbløffet. Har du slet ikke læst indlægssedlerne?

    Perikon kan – efter min bedste overbevisning − aftrappes over ganske kort tid. Jeg har dog aldrig aldrig set noget om, hvor lang nedtrapningstiden skal være. Jeg vil tro, at det er bedst, hvis du nedtrapper hurtigt, dvs. i løbet af få dage, for det er jo vigtigt, at du kommer ud af perikon, så snart som muligt.

    Dog tror jeg ikke, at det er farligt, for 15 mg Mirtazapin er ikke en stor dosis. Så du risikerer nok ikke noget, selv om du i nogle dage endnu får perikon, mens du gradvist nedtrapper det.

    Ved denne lave dosis Mirtazapin er problemet nok mest, at den samlede antidepressive virkning er fuldstændig uberegnelig. Men det er jo sikkert meningen, at din dosis af Mirtazapin skal stige, og så er det jo, at det kan blive farligt at blande perikon og Mirtazapin.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Jeg har lige siddet og læst på min indlægsseddel og syntes ikke der står noget de er fra et svensk medicinalfirma krka tror jeg nok der stod må se at klare mig uden perikon de har jo nok haft en vis virkning der har jo været nogle gode dage men desværre flest dårlige.tror de er gode ved begyndende depression men nok ikke ved moderat depression der skal mere til.jeg tror dig har faktisk stor tillid til dig. Kh.mona
Log in eller Registrér for at kommentere.