Hjem Kvinder Overgangsalder

Hormoner - farligt eller ligegyldigt?

124678

Kommentarer

  • Selvfølgelig må du blive vred - og selvfølgelig må du udtrykke den, men beklageligvis kan du nok ikke bruge det til så meget, for du (vi) taler for døve øren, når vi reagerer på dette voldsomme misbrug af p-piller (hormoner) til de unge piger.

    Forhåbentligt er der en dag en eller anden klog mediciner, der begynder at stille spørgsmålstegn ved de tiltagende problemer med barnløshed, spiseforstyrrelser, stress, depressioner osv - og måske kan den kloge mediciner tænke så langt, at det kunne være en hel sjov ide at se, om der kunne være en sammenhæng mellem denne overdrevne hormonpåvirkning og alle disse tiltagende problemer.

    Og ja - måske månen er lavet af grøn ost - jeg ved det. :-)

    Min kloge akupunktør fortalte ogå, at Danmark er et meget populært land at foretage diverse tests af medicin i. Du har givet set annoncer for dette eller hint nye medicinpræparat, hvor man søger testersoner, og her er Danmark populært, for danskere stiller ikke spørgsmål; nej de melder sig i store skarer fuldstændigt kritikløst til sådanne forsøg, for det kunne da være meget "sjovt".

    Danskere er nemlig øjensynligt fuldstændig kritikløse, når det gælder medicinering - det kan der vel ikke være noget farligt i?

    Vi ser det jo også gang på gang her på nd: Man skriver ind med et problem, og første spørgsmål er IKKE en løsning på problemet, nej, første spørgsmål er: Findes der en medicin, der lige kan fjerne det her ubehag? Hvorfor ubehaget er opstået er helt ligegyldigt.

    At der så ind i mellem kommer sådanne nogle som os, der stiller kritiske spørgsmål - kan lægeverdenen slet, slet ikke forholde sig til.

    Da jeg var indlagt med min diverticulitis, kom de også farende med smertestillende medicin, og de så på mig, som om jeg var landet fra en fremmed planet, da jeg sagde, at jeg faktisk godt lige selv ville kunne følge med i mine smerter, og selv ville være med til at vurdere, hvorvidt det var nødvendigt at være mere eller mindre bedøvet - og det kunne de for så vidt godt se, men de var da ikke vant til at patienter ville acceptere nogen form for smerte, når der nu var fuld adgang til hele den store pakke af medicin.

    Læger ser desværre først og fremmest på, hvilken medicin man kan udskrive, når en patient kommer med et problem. Hvorfor problemet er opstået er mindre væsentligt.

    Når man kommer op i årene, så støder der uværgerligt flere problemer med helbredet til, så mange ældre har et ret så imponerende batteri af medicin stående, som de så fylder sig med, og min påstand er, at det netop er alle disse forskellige mediciner, der gør folk syge. Jeg vil tro, at hvis det virkelig blev undersøgt, så ville en betragtelig del af denne medcicin kunne undværes, og patienten ville bare på det grundlag få det bedre.

    En jeg hørte i går: En gammel kone på 91 havde problemer med hjertet, havde gennem længere tid fået to slags hjertemedicin, men det gik ikke helt så godt, så det blev vurderet, at hun skulle have en hjerteoperation. Hun blev indlagt, men for at kunne foretage operationen, tog man et par dage før den ene slags hjertemedicin fra hende.

    Da dagen for operationen kom, fik hun beskeden om, at den var aflyst, for hendes hjerte var pludseligt blevet bedre, slog stærkt og flot igen.

    Tja, det var så på den måde, man fandt ud af, af den ene hjertemedicin i stedet for at hjælpe, havde gjort tingene værre.
  • Hej lotte

    Mit håb/ønske er at en eller anden med og forstand og uddannelse studser over det vi skriver, sætter hjernevindingerne i sving og giver sig til at tænke.
    Håbet er lysegrønt
  • På et eller andet tidspunkt kan det jo være det sker, men fornærværende tror jeg at to torsdage i samme uge er mere sandsynligt.

    :-)
  • Fremskridtet har altid mødt modstand af fordummelsen. Jeg kan nævne mange.
    Bl.a.

    CITAT
    Den polske præst og astronom Nicolaus Kopernikus (1473-1543) var gennem observationer blevet sikker på, at jorden cirklede om solen - og ikke modsat. Han tøvede længe med at offentliggøre sine observationer. Ikke af frygt for kirken, men af frygt for at blive til grin blandt andre videnskabsmænd.

    Da han offentliggjorde teorien før sin død, var det da også videnskaben, der angreb ham, og ikke kirken. Tycho Brahe (1546-1601) mente, at jorden var centrum. Solen bevægede sig rundt om jorden, og planeterne bevægede sig omkring solen. Og han var uenig med Kopernikus i, at planeternes baner var cirkelrunde. De måtte efter hans observationer være elliptiske.



    Ungarske Ignaz Semmelweis var læge i midten af 1800-tallet. Han har senere fået titlen 'Mødrenes frelser', fordi han ved brug af simpel håndvask fik nybagte mødres dødelighed til at styrtdykke.

    I dag skrubber, skurer og afspritter verdens læger hænderne til hudløshed. Samtidig griner vi af datidens 'dumme' læger, der nægtede at følge Semmelweis' råd. Men det er ikke helt fair, for vi reagerer ikke ret meget anderledes i dag på nye radikale teorier.

    citat slut


    Ps.
    Da jeg var indlagt kom de farende med sovepiller og skønt jeg protesterede og sagde, jeg sov udemærket skulle jeg have dem. Hold op, hvor blev jeg dårlig.
    Nå, men nu er de heldigvis endelig blevet klogere. Der er da heller ingen grund til sovepiller, når man sagtens kan sove. Og, nej, nu kommer jeg til at huske på Fru Hansen.


    Sygeplejersken gik sin runde med sovepiller. Fru Hansen sov godt. Der blev rusket i Fru Hansen:
    Fru Hansen, Fru Hansen , vågn op, de skal have deres sovepiller. Og så er det ikke engang løgn. !!!!!!!!
  • Hehe.

    Ja, det kunne være helt morsomt at være en flue på væggen om 100 år og så se, om nogen er blevet klogere.

    Da jeg var gravid, var jeg indlagt p.gr. af for tidlige veer, og jeg fik ve-hæmmende medicin, som jeg skulle have hver fjerde time. Og de havde et farligt cirkus med at vække mig om natten.

    Det var først da jeg spurgte, om der var fare for, at jeg gik i fødsel uden at vågne og uden at det blev opdaget, at man kom frem til at den medicin nok ikke var nødvendig om natten. Jeg var 32 uger henne, så katastrofen var ikke voldsom, hvis det skulle ske.

    Det var i øvrigt en medicin, der havde den bivirkning,at jeg begyndte at ryste ret meget ca. ½ time efter indtagelsen, så det var jo vældigt smart at give mig den netop ½ time før middagen.

    Da vi en dag fik suppe, som jeg fik spildt ud over det hele spurgte jeg forsigtigt, om det var livsvigtigt med det tidspunkt. Og så kunne man forresten godt være mere fleksibel.

    Sønnike kom i øvrigt præcis på den dato, der stod i mine papirer, han var forventet.

    Tja - sjove historier har vi nok af - det værste er, at man ikke behøver digte, virkeligheden har rigeligt at tage af.

    Som Jacob Haugaard sagde, da han var i folketinget: Virkeligheden overhaler ganske fantasien.

    I øvrigt var jeg overhovedet ikke i fødsel - det var en storm i et glas vand. Jeg havde plukveer, hvilket er helt normalt, men mine var bare regelmæssige.
  • Hej lotte123

    Jeg følte mig efterhånden som et medicinvrag og besluttede at stoppe med vagifem.

    Den første uge gik og så fik jeg en voldsom hovedpine og blev meget svimmel. Jeg fik et par hedeture. To dage efter mærkede jeg ikke noget mere. Om det var et tilfælde ved jeg ikke.

    Jeg har det stadig udmærket. Endnu er der kun gået nogle få uger, men hvis ikke der sker mere, så er der jo ingen grund til at indtage medicin. De har hjulpet mig godt, ingen tvivl om det, men på et tidspunkt kan man vel tillade sig at sige stop. Jeg håber det.
    Når først man er begyndt på medicin er der ingen opfølgning på det, man bliver bare ved og ved og ved. Jeg er træt, træt, træt af det, men det ved du jo.


    Et sidespring

    Hver fjerde fødsel sættes i gang. Nu siger jordemødre heldigvis stop.

    Der findes på og der findes på. Så skulle kvinder klippes før fødslen, med de skader det gav.
    Så skal de det ene og så det andet. Så skal vejret trækkes på en bestemt måde. Heldigvis kunne jeg trække vejret som jeg ville, kunne og ønskede, da jeg fødte.
  • hej Persille,

    Det lyder da spændende, håber du fortsat bliver ved med at have det godt med den beslutning.

    Der er meget, jeg undrer mig over i forbindelse med disse hormoner; det er jo en kendsgerning, at grunden til at vi overhovedet går i overgangsalder, netop skyldes at hormonsammensætningen i kroppen nedsættes/ændres, hvilket vel stadig er en helt og aldeles naturlig udvikling (?) - vi stopper med at være fertile, vi skal ikke sætte flere børn i verden, men alligevel så mener læger (lægevidenskaben) at man ikke kan tåle denne hormonændring, så man må hellere medicinere.

    Og ja - der kan være nogle kvinder, der netop får det så dårligt, at de mister livsværdi, måske fordi denne hormonændring i nogle tilfælde indtræder for pludseligt i stedet for gradvist, og der er det naturligvis skønt, at der ER noget at gøre, men at hælde hormoner i kvinder mod en naturlig tilstand? Ja, den fatter jeg ikke - heller ikke, at disse hormoner så bare uden videre skal tages resten af livet. Det burde da være en overgangsbehandling - i en kortere periode til kroppen selv kan "følge med" igen.

    Det bedyres jo højt og helligt at disse Vagifem er så intelligente, at de kan finde ud af KUN at virke i skedens slimhinder og absolut ingen andre steder i kroppen, så hvordan kan det dog være, at du nu har oplevet hovedpine og svimmelhed, når du efter langvarigt brug er stoppet?

    Ja, det kunne være sjovt, om der fandtes en forklaring på det, men skal vi vædde? Hvis du spørger, så får du at vide, at det nok var en lille virus, der - helt tilfældigt - lige har huseret i netop den periode, for det kan naturligvis absolut intet have at gøre med, at din krop nu er ved at blive "afgiftet" fra disse hormoner, og derfor reagerer - eller hvad? :-)

    Jeg valgte jo at stoppe med mine Vagifem her ved nytår - men købte så en pakke Membrasin i en helsekostbutik; der var vist 60 stk. i, som man skulle tage to af om dagen, så da der var gået den måned, så stoppede jeg også med dem, da jeg jo netop blev ved med ikke at have problemer.

    Nu har jeg godt nok igen haft endnu en fire måneders periode uden menstruation – men her i forgårs kom den så tilbage igen på fuld styrke, og jo, jeg mærker faktisk lige nu en smule kløe i den forbindelse, så jeg holder lige øje og mærker efter, hvad der sker nu.

    Men – helt klart, jeg har ingen problemer mærket i denne lange meno-pause, så det er tydeligvis min menstruation, der generer mig, og ikke at jeg skal have Vagifem som livsvarig medicin. Jeg har ikke tænkt mig at gå til læge med det her – for der er jo kun en behandling for kvinder med den slags – nemlig hormoner.

    Mit problem opstod af også sidst, da jeg først havde haft min første fire måneders menopause, og så fik tre heftige menstruationer på ikke mindre end syv uger.

    Jeg har haft disse svingninger i nu snart mange år – 6-7-8 år, og er godt og grundigt træt af det, og noget tyder på, at mit underliv heller ikke er helt så begejstret for det.

    Jeg kan da også læse mig frem til, at for de flest kvinder, så varer disse svingninger et par år, og for nogle endda helt op til fem år, men jeg??? Ja, endnu en statistik jeg ikke passer ind i. :-)

    Jeg tror, jeg vil købe en pakke Membrasin igen – det er måske nok en god ide.
  • Jeg er bare helt enig med dig. !!


    Jeg har også købt Membrasin igen, de er virkelig gode. Og det er jo noget helt naturligt. Jeg håber de vil gøre gavn for mine øjne også.
  • Jeg har siddet og læst det hele igennem. Dette skrev jeg på et tidspunkt:

    Jeg får en modbydelig fornemmelse af ømhed, tørhed og irritation, hvis jeg glemmer en stikpille. Jeg mærker det med det samme.

    citat slut

    Det gjorde jeg ikke denne gang, men nu prøver jeg for alvor, hvad det vil sige at stoppe. Det har måske også bare været et tilfælde den gang, hvem ved. Men nu tager jeg Membrasin, såe, måske er det årsagen.
    Jeg troede vist ikke, jeg kunne eksistere uden og den tanke kunne jeg pludselig ikke udholde mere.
    Jeg har udført min "medicinpligt".

    Jeg forstår faktisk godt de unge, som føler det nødvendigt/almindeligt, noget man skal gøre, tage p piller. Det naturlige er blevet unaturligt. De bliver flasket op med det. Man tror det skal være sådan. Samtidig advares der mod kønssygdomme og der skal bruges kondom. Jamen altså, hvad er meningen.

    Da jeg læste en læge mener børn på 10 år også skulle have p piller, om nødvendigt, så er jeg stået af.
    " Fagre nye verden." Den bog var ikke helt ved siden af.
  • Ja, det her behøver vi to jo ikke debattere - jeg mener en debat bliver jo uinteressant, når man bare er enige. :-)

    Det er jo netop blevet "naturligt" at være medicineret mod den sygdom som alle kvinder jo får, altså menstruation, og det "gider" man da ikke, hvis man skal på ferie eller bare ud og have det sjovt - man propper bare efter med p-piller, og selvfølgelig opfattes det som noget helt og aldeles ligegyldigt, for lægerne kan slet, slet ikke se noget som helst galt i at medicinere en sund og rask kvinde mod en naturlig tilstand.

    Selvfølgelig florerer de kønssygdomme - ja, mange aner jo ikke (eller ønsker ikke at ane) at de p-midler slet ikke beskytter mod kønssygdomme. Drenge/mænd gider da ikke bruge kondom, det går jo ud over deres fornøjelse, og det kræver at man lige stopper op og tænker en ekstra gang, inden man kaster sig ud i busken med en eller anden tilfældig. Sex er jo også blevet noget helt ligegyldigt, man bare uden at tænke sig om, kan kaste sig ud i - for man bliver jo ikke gravid, og så er det jo ligegyldigt. Her og nu fornøjelser er det væsentlige - hvad det koster på længere sigt tænker ingen på.

    Piger får ikke en gang at vide, at de løber en risiko, der - bevares for de fleste heller ikke betyder noget, i hvert fald her og nu, men lur mig; jeg tror rigtigt mange kvinder, der netop stopper sig med disse p-midler fra de er helt, helt unge og overhovedet ikke tænker på at holde pause, eller bare den der 7-dages pause hver måned, ja, de kvinder vil givet løbe ind i voldsomme problemer senere; dels med knogleskørhed, der jo er en reel risiko for kvinder, der ikke menstruerer dels med voldsomme overgangsalderproblemer.

    Og det påstår jeg - for det er faktisk ikke ret mange år siden, at lægerne fandt på at det der med lige at holde en pause, og det der med at den månedlige 7-dages pause også var vigtig - nu ikke mere er vigtig.

    Vi har også været inde på det før - rigtigt mange unge piger får problemer med depressioner, flere og flere har problemer med barnløshed - gad vist om det voldsomme hormonindtag har noget med sagen at gøre?

    Og nej - selvfølgelig har det ikke det, for hormoner er tydeligvis fuldstændigt risikofrit, og er endda sådan indrettet, at der heller ikke overhovedet er nogen form for bivirkninger.

    Halleluja - hvor skønt. At der er mange, der HAR problemer, bliver syge osv?? Nå, men det er jo nok fordi de fejler noget andet, som man for resten ikke lige kan finde ud af, men hormoner er i hvert fald IKKE årsagen - heller ikke selv om man får det øjeblikkeligt bedre, når man stopper med at indtage dem - for det har jo naturligvis intet med sagen at gøre.

    Jeg ved ikke, hvad det er, der foregår omkring de hormoner - men de bliver frikendt totalt - og det hver eneste gang, man forsøger at komme med et pip om, at de måske ikke er helt ufejlbarlige.

    Man ved godt at alt medicin er opvejning for og imod - men hormoner? Nej, nej - ingen problemer.

    Nå - det blev en længere smøre, det var ikke meningen. :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.