Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Optagelse af alkohol

Redigeret 3 januar, 2013, 11:01 i Alkohol
Jeg er 14 år gammel, og har ikke drukket alkohol før. Jeg vil gerne finde ud af hvilke effekter alkohol har, hvor meget der er for meget mm. Jeg er som sagt 14 år, ret stor af min alder, og i rigtigt god form (elite-orienteringsløber). Det har mig ikke været muligt at finde ud af hvorvidt alt den alkohol man optager løber ud i blodet? I så fald så burde 1 genstand give en promille på ca 3,4 (33 cl øl * 5% / 480 cl estimeret blod i kroppen * 1000). Men alm. Fornuft siger jo at det er forkert, så hvor stor en del af indtaget alkohol bliver reelt optaget i blodet?
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Rasmus

    Det er ret sejt, at du endnu ikke har smagt alkohol, fortsæt endelig med at holde dig fra det, og vent et par år endnu.

    Når du vil prøve at drikke en øl, så gør det hjemme under hyggelig samvær med en af dine forældre, mine børn smagte ikke alkohol førend de var fyldt 16 år.

    Jeg mener selv, at de hjemme lærte at bruge og nyde alkohol i festlig lag, og denne gode indflydelse fra os forældre har fuldt dem lige siden, de er alle voksne i dag.

    Nåh men det var jo ikke det du spurgte om:-) så jeg sætter lige et link på, som kan svare dig på, hvad du spurgte om.

    http://www.alkoholdialog.dk/foraeldre/f ... kohol.aspx

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Hej Sofie


    Jeg blev nysgerrig og læste dit link. Der stod bl.a:

    Nogle former for medicin gør hjernen ekstra følsom for alkohol. Det gælder bl.a. piller mod allergi og søsyge, tabletter mod tør hoste og mange slags beroligende piller (f.eks. stesolid).
    citat slut

    Det gælder også blodtryksmedicin. Jeg kan drikke et glas rødvin til maden og det kan straks efter mærkes i mit hoved.
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Jeg tror det er meget forskelligt, hvordan medicin og alkohol virker sammen, men blodtryksmedicin burde kunne tåles sammen med f.eks. et glas rødvin. Vores venner er næsten alle sammen på blodtryksmedicin og tåler det ganske godt:-)

    Men jeg har en veninde der tager antidepressiv medicin, hun kan tåle flere glas uden at føle sig beruset, men apoteket har nævnt, at hun skal passe på med at nyde alkohol.

    Jeg mener at vide, at nogle kan få et midlertidigt blodtryksfald, når de blander blodtryksmedicin og alkohol.

    Men hvad der føles ubehageligt skal man nok holde sig fra, det er nok min holdning, for kroppen fortæller jo hvad der er godt og skidt. Dette ikke lige møntet på dig Persille…

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Hej Sofie

    Du sætter nogle tanker i gang hos mig. Næste gang jeg tager et glas rødvin til maden vil jeg måle mit blodtryk. Går det op eller ned eller står det "Stille".
    Bare sådan for sjov.
    Jeg drikker to glas, kun til mad, og jeg mærker det. Min mand ved godt, jeg hverken rydder af bordet eller andet efterfølgende. Jeg bliver smask hamrende søvnig.

    Tro ikke det sker til daglig. Absolut ikke. Måske er jeg bare sådan også uden blodtryksmedicin, hvem ved.
  • Indstillinger
    Hej Rasmus

    Mærkeligt at du slet intet har kunne finde om alkohols fordeling i kroppen.

    Det lader til at du har tænkt en del over det, og set ud fra din udregning virker du også til at være rimelig intelligent :-)

    Alkohol kan blandes med vand, ved du nok. Og det er faktisk hvad der sker for alkohol når det optages i kroppen. Alkohol optages meget hurtigt fra tarmens slimhinde, fordi alkohol er opbygget lidt som sukker (som det jo også laves ud fra).

    Når alkoholen optages i kroppen fordeles den i kroppens vandfase, dvs. blod og vævsvæsker. Muskler indeholder mere vand end fedt, så det betyder at muskuløse kan tåle mere end slappe, og at mænd kan tåle mere end kvinder.

    Og med tåle mener jeg, at mænd og muskuløse kan drikke flere genstande end kvinder og slappe og stadig opnå samme promille som de sidste.

    Grunden til at kvinder kan tåle mindre, er at vi har et større fedtlag under huden, og derfor koncentreres mere af alkoholen i blodet som er det sted hvor alkoholen mærkes.

    En anden faktor er også leveren. Alkohol nedbrydes af et enzym der hedder alkoholdehydrogenase og det er genetisk og aldersbestemt hvor meget man har af det. Derfor kan nogle drikke sig i hegnet og have det fint næste dag mens andre ligger og er dødsyge i 3 dage.

    Alkoholdehydrogenase nedbryder alkoholen til acetaldehyd og et andet enzym som vi har masser af, nedbryder det videre til eddikesyre som så kan nedbrydes til kuldioxid, vand og energi.

    Alkoholikere der har "øvet" sig meget, bruger også et andet leverenzym der er masser af, og det er derfor at nogle oplever at de skal drikke mere og mere for at få en brandert.

    Alkohols fornemste virkning efter min mening, er at trække smagsstoffer frem fordi alkoholen kan binde flygtige olier, hvor de fine smagsstoffer sidder. Derfor er øl og vin i madlavning helt fantastisk, og alkoholen fordamper jo ved opvarming.

    Hvis du drikker for smagens skyld og ikke for brandertens så får du også en helt anden oplevelse. Fulde mennesker finder jeg dumme at høre på -det synes de fleste også hvis de skulle se en optagelse af sig selv som berusede.
  • Indstillinger
    Tusind tak for alle jeres svar, jeg var bange for at jeg ikke ville få nogle gode, at folk bare ville skrive fx. "Du er for ung", "skriv igen når du er 16" osv. Så tusind tak for det! :)

    Men det jeg læste ud fra det hele var at det ikke blodmængden på 5 kg, men kroppens væsker på ca. 45 kilo der spiller en rolle? Og så er jeg lige stødt ind i endnu en mur: hvor stor en betydning har en god form for mængden af væske? Er der nogen måde at udregne det uden at besøge en læge?

    Igen, tusind tak alle :)
  • Indstillinger
    Hej igen ;-)

    Hvis man spørger så fornuftigt som du gør, så får man også nogle fornuftige svar!

    Jan du har ret i, at det er de vandige væsker, altså de 45 kg i den tænkte (mandlige) krop man bruger til fysiologiske udregninger, som alkoholen fordeler sig i.

    Din fysiske form betyder ingenting overhovedet. Det der kaldes "form" er kroppens evne til at køre de energikrævende processer i musklerne ved mindre iltforbrug end en der ikke er i form.

    Leveren bruger faktisk mindre ilt end resten af kroppen, og det er udelukkende mængden af alkoholdehydrogenase der har beydning for nedbrydningshastigheden af alkohol. Derfor hjælper det heller ikke at løber 20 gange rundt om en bygning for at blive mere ædru -derimod kommer man sikkert til at føle sig lidt mere frisk, selvom man er nøjagtig lige så fuld som før, minus altså den lille mængde alkohol som ens lever i mellemtiden har nedbrudt.

    Din læge kan altså ikke rigtig hjælpe dig, men du kan nemt finde opgaver på nettet hvor du kan udregne hvor meget alkohol du har i en krop på den og den størrelse og med den og den mængde væske. For præcis at vide hvor meget fedt og væske du indeholder, skal der laves nogle temmelig avancerede undersøgelser, det gør man kun på elitesportsfolk for at øge deres præstation eller i forskningsøjemed.

    Drik med måde, sørg for at spise en masse samtidig, så "gemmes" alkholen i mavesækken og kommer langsommere ud i blodet.

    Det er kun morgendagen der kan vise hvor effektiv og hvor meget alkoholdehydrogenase du har ;-) for har du ikke nok, forbrændes alkoholen nemlig af en anden vej der danner eddikesyre, som leveren ikke kan nå at nedbryde ret meget af. Og det er eddikesyren der er med til at give tømmermænd!
  • Indstillinger
    jeg har læst at ca. 15-20% af fedt består af væske, mens 75-80% af muskelmassen består af væske, så jeg ville tro at det betød at "bedre form" (større muskelmasse) betød en større væskemænge i kroppen, og derfor større distribution af alkoholen. så er der noget jeg misforstår, når du nu siger at ens form ikke har betydning for mængden af væske?
  • Indstillinger
    Det der har betydning, er mængden af fedt vs. væske.

    Du kan godt have store muskler, men være i dårlig form forstået på den måde at du ikke kan holde til at bruge dem i særlig lang tid. God form giver ikke nødvendigvis store muskler.

    Musklerne indholder også vand, derfor har den samlede muskelmasse betydning for hvor meget alkoholen kan fortyndes i kroppens vand. Så det er ikke kun blodet du skal regne med, men hele vandfasen inkl. lymfe og den væske der er imellem cellerne.

    Jo mere fedt ens krop indeholder i forhold til mængden af muskler , jo mindre vand kan man indeholde, da vand ikke kan blande sig op med fedt.

    Kroppens totale vandindhold er ca. 42 l, heraf udgør væsken mellem celler 14 l, væske i bindevæv 5 liter og væsken i blodet 3 liter, selvfølgelig afhængig af køn og ernærings- samt træningstilstand som allerede beskrevet.
  • Indstillinger
    ok, tusind tak :) nu har jeg fået svar på alle mine spørgsmål, lige fortset fra et (det har ikke så meget med alkohol at gøre, og så alligevel... men jeg håber det er ok jeg stiller det her): hvordan kan man udregne ens muskelmasse?
Log in eller Registrér for at kommentere.