Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Til Kameliadamen

lotte123lotte123
Redigeret 11 oktober, 2017, 06:43 i Rygsmerter
Kære Kameliadamen - og andre, der evt. kan byde ind.

Efter at have læst i din debat om ryggen, der skurrer, er jeg kommet til at tænke på, om det kan være søvnapnø, der giver mig mine gener.

Jeg sover dog godt om natten - er udhvilet om morgenen, men jeg har iflg. min mand en voldsomt hivende vejrtrækning, og der er også perioder, hvor jeg ikek trækker vejret - hvor etfer, der så kommer nogle gevaldige snork, når jeg trækker ind igen.

Selv oplever jeg, at jeg vågner nogle gange om natten og er fuldstændigt udtørret i mund og svælg, som jeg må skylle med lidt vand, og jeg har også i længere tid netop haft problemer med nakkespændinger, som jo kommer igen og igen, trods det at jeg faktisk er flittig med øvelser, men jeg ødelægger det øjensynligt om nattén igen.

Men - nu har jeg den sidste måneds tid haft ikke indre end to hekseskud i ryggen, - ned over lænden - og det får mig til at tænke på, om det egentlig også skyldes denne anspændte søvn, som muligvis netop kan være en form for søvnapnø.

Så mit spørgsmål til dig er, hvad har du egentlig fået gjort ved din søvnapnø?

Du har med overvejende sandsynlighed skrevet om det her på nd, men du har jo mange debatter, så det kan være noget svært at finde igen. :-)

Har du lyst til at fortælle om det igen?

På forhånd tak.

Gode tanker

Lotte
«134

Kommentarer

  • Kære Lotte

    Ja, jeg skriver så meget og er ikke god til at fatte mig i korthed, så jeg kan godt forstå, at du efterspørger noget mere præcis information ;o)

    Der er ting i det, du skriver, der godt kunne tyde på søvnapnø, især din mands beskrivelse af din vejrtrækning om natten.

    Men du skriver også, at du sover godt om natten og føler dig udhvilet om morgenen. Det tyder IKKE på søvnapnø, hvor det mest karakteristiske symptom er voldsom træthed.

    Imidlertid ved jeg jo fra tidligere indlæg, at du – ligesom mig i øvrigt − er pensioneret på grund af en sygdom, der blandt andet giver mangel på energi. (Ret mig, hvis jeg tager fejl. Der er vist flere, der kalder sig Lotte, og jeg husker ikke rigtig de cifre, der hører med til brugernavnet).

    Sådan som jeg har forstået det, har du lært at leve et godt liv med din sygdom. Så måske accepterer du en træthed, som ikke er normal? Måske er du faktisk udhvilet om morgenen, men så er der en træthed, der kommer lidt for hurtigt i løbet af dagen?

    Jeg genkender i høj grad udtørringen af mund og svælg. Jeg har i årevis måttet have et glas vand stående på natbordet om natten, og jeg drikker lidt hver gang jeg vågner. Udtørringen er et symptom, der ofte berettes om i forbindelse med søvnapnø.

    Derimod har jeg faktisk aldrig læst om nakke- og rygproblemer i forbindelse med søvnapnø. Jeg har også lidt symptomer fra nakken, som knager meget ved bestemte bevægelser. Det har den gjort i hvert fald i 5 år. Men nakken gør ikke ondt, så jeg tænker ikke så meget over det.

    Og jeg har jo haft småproblemer med den stive lænd i årevis. Derfor har jeg har ikke før nu set rygproblemet (eller nakkeproblemet for den sags skyld) i sammenhæng med søvnapnøen. Men jeg tror faktisk, at der er en sammenhæng. Jeg har en hjemmelavet meditationsøvelse, som jeg bruger indimellem. Den går ud på at slappe rigtig meget af i lænden på en måde, der hænger sammen med åndedrættet, og når det lykkes mig, så er det, som om jeg oplever et helt livs træthed, der er samlet sammen i lænden, og som nu begynder at sive væk, og tårerne begynder at strømme. Jeg ved ikke, om det giver mening for andre end mig :o)

    Jeg synes, at det lyder logisk, at man begynder at anstrenge sig og spænde musklerne, når man ikke kan få vejret.

    Nå, det var så mine overvejelser. Noget andet er, hvad du kan gøre, og sådan som jeg ser det, ville det være en god ide, hvis du blev undersøgt for, om du måske kan have søvnapnø.

    De afdelinger på sygehusene, der beskæftiger sig med søvnapnø, har desværre MEGET lang ventetid. Under alle omstændigheder skal du jo henvises gennem din læge. Men der findes en nem og billig undersøgelsesmetode, som din praktiserende læge muligvis selv kan sætte i værk. Apparatet, som man bliver undersøgt med, hedder et pulsoximeter. Når jeg vil finde oplysninger om det, finder jeg mest reklamer for det. Der er åbenbart mange, der vil sælge dem til private. Men du kan læse om det et stykke nede i denne tekst, der handler om søvnapnø:

    http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/ ... oevnapnoe/

    Apparatet er lille og nemt at bruge. Det spændes om håndleddet med velcrolukning og så er der en slags klemme, man skal sætte om en finger. Man sover med det en hel nat, og apparatet registrerer og optager pulsen og iltmætningen i blodet gennem hele natten. Næste dag kan man aflæse, om du får ilt nok under din søvn.

    Undersøgelsen er billig og enkel. Jeg fik den foretaget sidst i januar måned i år, og undersøgelsen viste, at jeg med regelmæssige mellemrum natten igennem fik alt for lidt ilt. Lægen, der sørgede for undersøgelsen, henviste mig til Respirationscenter Vest på Skejby Sygehus ved Århus og pressede på for at få mig ind hurtigt, eftersom hun vurderede, at mit tilfælde var alvorligt. Jeg blev indkaldt hurtigt efter, og der blev foretaget yderligere undersøgelser. Sidst i februar i år fik jeg udleveret en maskine til hjælp til at trække vejret, men allerede den dag, jeg fik den udleveret, fik jeg at vide, at det var en forkert maskine. Jeg kunne bare ikke få den rigtige maskine før efter yderligere undersøgelser. Problemet var, at det i løbet af den nat, jeg lå på sygehuset og fik tilpasset maskinen, havde vist sig, at den præcise diagnose, de havde stillet, var forkert. Der findes nemlig flere typer af søvnapnø, og den type, jeg har, hedder central søvnapnø, og central søvnapnø kræver en anden maskine end den mere almindelige type søvnapnø, som hedder obstruktiv søvnapnø. Jeg blev opfordret til at aflevere maskinen, hvilket jeg gjorde.

    Og det er dér, sagerne står lige nu. Jeg har fået en indkaldelse til en grundig undersøgelse (polysomnografi), som skal danne grundlag for behandlingen, men undersøgelsen er planlagt til at skulle foregå i marts 2013 (!)

    Jeg fik foretaget en mindre operation i hjertet i april måned, og det er ret sandsynligt, at der er en sammenhæng mellem mine hjerteproblemer og søvnapnøen. Sådan som jeg oplever det, så er jeg gradvist begyndt at sove bedre og bedre efter hjerteoperationen. Det er naturligvis mit håb, at søvnapnøen går over af sig selv, så jeg helt undgår at bruge en maskine til hjælp til vejrtrækningen. Det er derfor, at jeg ikke har klaget over den urimeligt lange ventetid.

    Jeg kunne desværre ikke forklare det kortere! Det, der er relevant for dig, er nok kun pulsoximetret og så sammenhængen mellem rygproblemer og en eventuel søvapnø. Den sammenhæng vil jeg da udforske nærmere!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Kære Kameliadamen,

    Tusind tak for dit uddybende svar. Jeg har lige nogle andre gøremål, så jeg vil senere forholde mig mere grundigt til det. Jeg vilel bare give lyd fra mig hurtigt.

    Og jo - det er den "rigtige" Lotte, du omtaler. :-)

    Jeg vender tilbage.
  • Hej Lotte

    Tak for tilbagemelding. Jeg har søgt på dansk for at finde oplysninger om en eventuel sammenhæng mellem søvnapnø og rygproblemer, men jeg fandt ikke noget. Derimod var der mange hits, da jeg søgte lidt på engelsk på ”sleep apnea” og ”back pain”. Jeg vil kigge nærmere på det senere. Lige nu vil jeg ud i lyset og se på snelandskabet. Jeg har lige slæbt mine hjemmedyrkede kartofler i hus for at undgå, at de får frost og derved overbelastet min ryg! Fy fy skamme!

    Nu vil jeg ud og gå en tur og vrikke med enden inden i frakken. Det plejer at hjælpe lidt ;o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Nakke stivhed har jeg også
    men det kommer når jeg sidder for meget ved computeren----
  • Hej Solo

    Ha ha! Den var god! Skal jeg forstå det som en fin hentydning til, at jeg skriver for meget og for langt, og altså sidder for længe ved computeren?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Ha.ha.ha. Jeg kan også mærke det i nakken og armene. Gid pokker have den computer, nåe nej, den gør gavn på så mange andre måder.

    Jeg folder hænderne i nakken og presser ned mod hagen, medens jeg gør modstand. Er det til at forstå. ? Det hjælper på de stive muskler.
    Men jeg løber til og fra computeren. Der må være måde med galskaben.

    Kære kameliadamen. Dine indlæg bliver læst med den største interesse.
  • der var ingen hentydninger til dig ---jeg talte ud fra min egen erfaring ---nu er jeg ikke så vild med lange indlæg ---men det var ikke i tankerne her ---
    jeg læser dine indlæg som er hyggelige
  • Her i det lille samfund, hvor vi bor, er der rige traditioner og 1. søndag i advent er en af dem, og som nytilflytter (har boet her i seks år) er det jo vigtigt at deltage – så dagen i går blev lige besat. :-)

    I lighed med dig, skriver jeg også lange indlæg, så det forstår jeg godt, og jeg synes også, du udtrykker dig præcist; jeg kan bare huske, du netop har skrevet en del om omtalte emne; men altså flere steder, så jeg kunne ikke finde det igen. :-)

    Jeg kan godt se, at det nok ikke er den ”helt rigtige” søvnapnø, jeg lider af, for jeg er faktisk udhvilet om morgenen. Jeg har fibromyalgi – eller en afart af den – og det gør da, at jeg jo ikke har samme kræfter og samme energi. Det har jeg lært at leve med, og som sådan kan du have ret i, at det måske overskygger, at der kan være andet i vejen.

    Men jeg opdeler træthed i ”sove-træthed” og ”udmattelses-træthed”, hvis du forstår. Der er da sjældne dage, hvor jeg bliver så træt, at jeg må ind og sove en time midt på dagen, men primært handler min træthed om, at jeg skal holde pauser, og det gør jeg fint ved at sidde og læse i en god bog, eller måske hygge her ved pc'en.

    Til Solo og Persille: Måske det var en ide, at I fik set på jeres arbejdsstillinger ved det apparat? Jeg har i øvrigt også nogle skærmbriller.

    Så nej – jeg er ikke træt, fordi jeg ikke får sovet nok – det er jeg ret overbevist om, men på den anden side, så har jeg jo den hivende og meget anstrengte vejrtrækning, så måske jeg skal prøve med et sådan apparat, som du foreslår, for jeg føler virkelig, at jeg om natten får ødelagt alle mine gode intentioner fra om dagen, hvor jeg gør øvelser for at gøre ryg og nakke mere smidig.

    Jeg går også – i lighed med dig - og vrikker med hofterne, når jeg er ude og gå tur, og det kan være, det ser tåbeligt ud, men det er virkelig dejligt og løsner netop leddene på en god måde. Så mit forslag til dig er da, at fortsæt endelig med det.

    Jeg vil i hvert fald tale med min læge om problemet, men jeg desværre stadig en rest af ”flinkeskolen” tilbage, og jeg har de sidste år rendt med jeg ved ikke, hvor meget forskelligt, så jeg skal lige tage mig sammen til at ”være bekendt” at komme med flere ting til lægen.

    Jeg læste lige dit andet indlæg om en lægesekretærs uforskammethed – vil også kommentere det der, for det kan da aldrig være en sådan, der skal bestemme, hvor meget man kan ”tillade” sig at ville tale med sin læge om. Men bevares – jeg ligger da også lidt under for det, for når jeg nu har haft så meget at komme med....... Og det er den holdning, vi skal se at få aflagt. Jeg tror ikke, vi behøver at bekymre os om, om de nu mister penge på os – tvært i mod.

    Ja, jeg tror, jeg ringer og bestiller tid nu.

    Tak fordi, du brugte tid på mig – og jeg holder virkelig af dine lange, uddybende og kloge indlæg.

    Knus
  • Hej Lotte

    Først nu ser jeg dit indlæg her.

    På grund af den historie med tidsbestillingen hos lægen har jeg ikke fået kigget mere på de dér sammenhænge, som jeg i øvrigt synes er interessante.

    Og nej, det kan godt være, at du ikke har ”rigtig” søvnapnø, men på en af de engelsksprogede internetsider, jeg kort kiggede igennem, stod der, at folk med fibromyalgi ofte har søvnforstyrrelser. Så vidt jeg husker, var der beskrevet to slags søvnforstyrrelser hos fibromyalgiramte: en hel del lider faktisk − ifølge denne Internetside − af søvnapnø, men mange andre kommer aldrig ned i de dybe faser af søvnen, altså de faser, hvor man virkelig får gavn af søvnen.

    Jeg synes, at det lyder interessant – også set i sammenhæng med rygproblemer. Jeg er ret overbevist om, at nogle af mine rygproblemer skyldes, at jeg spænder om natten.

    Jeg har i ret lang tid haft på fornemmelsen, at jeg ikke når ned i de dybe faser af søvnen. Da søvnapnøen var værst, vågnede jeg, hver gang jeg havde sovet ca. 90 minutter. Jeg vågnede naturligvis, fordi jeg var ved at blive kvalt af iltmangel, men det er min opfattelse, at det skete, netop som jeg påbegyndte den virkeligt gavnlige dybe fase af søvnen.

    Nu sover jeg mere end 90 minutter i træk, men jeg drømmer aldrig. Gør du det?

    Jeg har hele tiden villet udforske disse ting, men har bare ikke fået det gjort.

    Jeg vender tilbage på et tidspunkt, når jeg har mere tid. Jeg skal jo også finde ud af, om disse engelsksprogede Internetsider er tilstrækkeligt seriøse.

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Tak for ros ;o) Jeg tænker, hver gang jeg skriver, at jeg skal passe på ikke at skrive for langt. Og jeg ved ikke, hvordan det går til, men pludselig står der en frygtelig masse tekst!
  • Nå, men vi er da så lige gode om det. Jeg har da helt overset, at du har svaret. :-)

    Jo, jeg drømmer - i hvert fald ind i mellem sker det, at jeg enten vågner af drømmen eller kortvarigt husker den om morgenen.

    Og jo - jeg er ret overbevist om, at jeg sover endog meget tungt. F.eks. når det har været det værste uvejr og alle dagen efter fortæller om, hvordan det har vækket dem, så kan jeg slet ikke være med, for jeg har sovet fra det hele - også selv om der er et vindue på klem i mit soveværelse.

    I sommer lå vi i telt oppe på Lofoten og helt ud til Norskehavet, og et nat var det ret heftigt vejr. Vi vågnede flere gange fordi vinden i den grad tog i teltet, at ting simpelt hen væltede rundt. Vi frygtede faktisk, at teltet ikke ville kunne holde. På et tidspunkt var jeg alligevel faldet i en ret tung søvn, for jeg vågnede ved at der kom et vindstød, der fik givet et undertryk gennem teltvæg og sovekabinevæg og ind under min luftmadrads, så jeg simpelt hen blev væltet ud på gulvet. Og ja - selv i den situation kunne jeg ikke lade være med at grine.

    Vorest telt klarede det i øvrigt flot - der var ikke den mindste "skramme" dagen efter. (Vi lærte efter den nat at slå teltet op i lidt bedre læforhold) :-)

    Men jo - jeg sover godt og tungt.

    Jeg tror faktisk, som jeg har skrevet, at det har noget med den anspændte søvn at gøre, at jeg - og måske også du - netop får disse problemer.

    Jeg vil i hvert fald tale med min læge om det, men tror nok alligevl ikke, jeg får taget mig sammen til at bestille tid før efter nytår.
Log in eller Registrér for at kommentere.