Hjem Kvinder Overgangsalder

Hormoner - farligt eller ligegyldigt?

lotte123lotte123
Redigeret 13 marts, 2016, 09:40 i Overgangsalder
Så lykkedes det endelig for en læge at få kylet nogle hormoner i mig. Jeg er i dag 57 år, har været i overgangsalder de sidste 5-6 år, hvilket har været helt ukompliceret. Jeg har naturligvis meget svingende menstruationer, hvor jeg har oplevet cyklus fra 14 dage til 4 måneder. Der har været voldsomme og kraftige blødninger og de helt svage med bare et par dryp. Ingen hedetue, ingen humørsvingninger – altså ret så ukompliceret, hvorfor jeg da heller ikke har haft antydningen af behov for medicinering.

Alligevel har læger lige siden jeg fyldte 40 år været ude på at få mig til at tage hormoner, for det var jo nok derfor jeg i det hele taget har haft brug for at opsøge læge nogle gange.

Men – nu lykkedes det altså. Jeg har de seneste år haft lidt problemer med inkontinens – noget jeg godt ved, man kan gøre noget ved – jeg har bare ikke set set som et specielt stort problem, og har derfor udskudt beslutningen. Og så – her for nylig gik det helt galt – sådan nærmest fra dag til dag – jeg fik voldsomme smerter, der bare blev værre og værre. Var til læge flere gange, hvor jeg først fik en salve at smøre med, så en anden og en tredje – det blev bare værre og værre, og jeg var fuldstændig hudløs.

Til sidst mente en læge, at det kunne være en byld, hvorfor jeg blev indlagt. Der var ingen byld, men man kom frem til, at det var denne inkontinens, der var skyld i at jeg
pludseligt havde fået så tynde slimhinder, at jeg nu var helt hudløs.

Og så fik jeg hormoner – jo jeg er også i behandling for min inkontinens, men de hormoner? Ja, dem skulle jeg bare tage resten af mit liv, fik jeg at vide.

Inden det her har jeg ikke haft antydningen af tynde slimhinder. Jeg er seksuelt aktiv med min mand, og har intet mærket til begyndende problemer i den retning.

Jeg har fået Vagifem 25 mikrogram vaginaltabletter og i lighed med alle andre har jeg fået at vide, at de piller er helt og aldeles ufarlige, risikoen er ikke bare lig nul – den ER nul. Det er øjensynligt en medicin kvinder bare SKAL have.

Og så er det, jeg ikke kan forstå, at der på indlægssedlen for netop den medicin står ret så kraftige advarsler for brugen af disse stikpiller. Det fremgår med al ønskelig tydelighed, at det absolut ikke er en medicin, man skal tage mere end aller højst nødvendigt.

Der står f.eks. at man kun skal indtage denne medicin for de alvorlige gener der går ud over livskvaliteten i overgangsalderen.

Der står også at lægen nøje vil diskutere med sin patient om nødvendigheden i at fortsætte med medicinen.

Hvordan kan det være, at jeg – der helt klart ikke har haft problemer med gener i overgangsalder, nu pludselig skal tage den slags resten af mit liv, fordi jeg har en inkontinens, som i øvrigt er ved at blive behandlet?

Både læger, apotek og ved søgning på nettet fortæller mig, at det da også er helt ufarligt, men denne indlægsseddel siger det stik modsatte, hvorfor jeg har kontaktet NovoNordisk, der distribuerer denne medicin, for at udbede mig en forklaring.

Jeg fik ”en sang fra de varme lande”, men hvis man nærlæser dette svar, så er det altså rigtigt nok – det er bestemt ikke risikofrit at indtage denne medicin.

Jeg opfordrer hermed alle de kvinder, der bare har fået denne medicin kylet i hovet til først og fremmest at læse denne indlægsseddel og dernæst gå til deres læge og bede om en grundig forklaring.

Det har jeg i hvert fald tænkt mig.

Lige ledes har jeg tænkt mig at kontakte Sundhedsstyrelsen for at bede dem forklare mig, hvorfor enten fagfolk(læger/apotek) eller NovoNordisk med deres indlægsseddel er fulde af løgn.

En af parterne er i hvert fald.
«1345678

Kommentarer

  • Hej Lotte

    Et glimrende indlæg du har skrevet, for jeg tror vi er mange der er lidt hormonforskrækkede, og med god grund.

    Jeg bruger selv vagitorier Ovestin 0,5 mg som jeg har fået anbefalet af min læge på grund af tørre slimhinder i skeden. De er i håndkøb, så jeg har egentlig været tryg ved at tage dem, ikke fordi det er nogen garanti. Men de hjælper mig, så jeg ikke har problemer med at dyrke sex.

    Min kvindelige læge har fortalt at Ovestin og også Vagifem kun indeholder en meget lille mængde Østrogen, og når ens slimhinder bliver tykke nok, kan der ikke optages mere hormon. Derved undgår man at få for meget Østrogen.

    Om den forklaring holder ved jeg selvfølgelig ikke, men jeg føler min læge er meget kompetent, så jeg har valgt at tro på hende.

    Hun fortalte også at indlægsseddelen skulle jeg ikke tage mig af, for det er skrevet om hormoner generelt. Hallo den forstår jeg ikke, men det var hvad hun sagde.

    Vil glæde mig til at høre andres bud på at fylde sig med hormoner selv dernede:-) har for øvrigt aldrig taget p-piller eller andre former for hormoner.

    Hilsen Sofie
  • hej Sofie,

    Ja, men det er jo lige præcis det - det der står i indlægssedlen skal man ikke tage sig af!!

    Hvorfor står det der så? Jo, forklaringen er, at man skal også skal skrive om en anden slags medicin.

    Magen til vås skal man da lede længe efter. (Og nej - det er ikke dig, jeg mener - det er holdingen fra lægernes side, som jeg jo også hører) :-)

    Hvis det bare er pjank og pjat og fuldstændigt ligegyldigt - hvorfor skal der så overhovedet være en indlægsseddel?

    Det kan da ikke passe, at medicinalvarefirmaerne er pålagt at skrive advarsler om en anden medicin end den, det aktuelt handler om?

    I det her tilfælde har jeg ikke en gang brugt energi på afsnittet om bivirkninger, hvor det naturligvis skal oplyses at en ud af 100 måske kan få en eller anden bivirkning.

    Nej - jeg har udelukkende forholdt mig til de endog meget tydelige advarsler, der står i begyndelsen af denne skrivelse. Bl.a at man kun skal tage disse hormoner for den negative indflydelse for livskvaliet i forbindelse med overgangsalder. Der står også, at lægen mindst en gang om året bør kontrollere, om det stadig er den rette medicin osv osv.

    Det hænger da ikke sammen med, at det i øvrigt er en total uskadelig medicin, som kvinder bare uden videre og uden kontrol i øvrigt skal tage resten af deres liv.

    Meget kan man sige om medicinalvarefirmaer, der vel gerne så at så mange som muligt blev medicineret, så de kunne sælge endnu mere. Men - måske derfor - så kan det da aldrig være i deres interesse at skræmme brugere helt unødigt.

    Det fylder så meget hos mig, at jeg lige nu er ved at forfatte et brev til Lægemiddelstyrelsen, hvor jeg udbeder mig en forklaring.

    Hvis jeg får et svar, så skal jeg nok fortælle det her.
  • Du godeste, det tænkte jeg ikke på. Man ser da normalt ikke, der skrives om to slags medicin i en indlægsseddel. Det virker mere end mærkeligt, højst besynderligt. Hvis stikpiller virkelig er uskadelige er der jo ingen grund til at skrive sådan en stor omgang. Et par linier om hormoner, hvis man havde kræft, var mere end nok.

    Skriv lotte123, jeg afventer med spænding svaret.
  • Hej igen Lotte

    Jeg giver dig helt ret, det er noget vås og giver ingen mening, at indlægssedlerne indeholder så skræmmende oplysninger om vaginal østrogen behandling, når lægerne så samtidig siger, at den ikke er spor farlig.

    Men måske er det påbudt medicinalvirksomhederne at gå med både livrem og seler, så har de jo også deres ryg fri, hvis en patient trods alle lægers forsikringer om det ufarlige, alligevel får alvorlige bivirkninger.

    Jeg er spændt på at høre, hvad din læge mener om det, og hvilket svar du får fra lægemiddelstyrelsen.

    Det undrer mig faktisk, at ikke flere kvinder har reageret på vores indlæg om vaginal hormonbehandling og de åbenbare ligegyldige indlægssedler.

    Hilsen Sofie
  • Jeg henviser til denne debat, hvor Persille og jeg (på grund af en lille misforståelse) netop kom i "snak" omkring disse hormoner. - Det er lidt nede i debatten.


    viewtopic.php?f=84&t=29985

    Der har jeg også kopieret det svar, jeg fik fra NovoNordisk.

    Da jeg ikke synes, det udelukkende handler om "ændret udflåd" har jeg valgt at åbne en ny debat, i stedet for at fortsætte i den, der som udgangspunkt havde et andet emne.

    Jeg har i går sendt brev til Lægemiddelstyrelsen, så får vi se hvornår og om der kommer svar. Skal nok fortælle om det her.

    Jeg har fået en tid ved gynækolog d. 3. januar - for det hastede jo, så derfor skal jeg til så hurtigt !!! Jeg har derfor ikke for nærværende tænkt mig at gå til egen læge. Så det er ved denne gynækolog, jeg skal have forklaringen.
  • Citat, fundet på en engelsk side


    Læs Vagifem (estradiol vaginaltabletter) Side Effects center for en komplet guide til mulige bivirkninger »

    FORHOLDSREGLER: Før du bruger estradiol, lægen eller apoteket, hvis du er allergisk over for det, eller hvis du har andre allergier. Dette produkt kan indeholde inaktive bestanddele, som kan forårsage allergiske reaktioner eller andre problemer. Tal med din læge for at få flere oplysninger.

    Før du bruger denne medicin, så fortæl din læge eller apotek din sygehistorie, især af: vaginal blødning af ukendt årsag, visse kræftformer (såsom brystkræft, kræft i livmoderen / æggestokke), blodpropper, slagtilfælde, hjertesygdomme (såsom hjerte anfald), leversygdom, nyresygdom, familie sygehistorie (især knuder i brystet, kræft, blodpropper, angioødem), koagulationsforstyrrelser (såsom protein C eller protein S-mangel), højt blodtryk, diabetes, forhøjet kolesterol / triglycerid , fedme, lupus, underaktiv skjoldbruskkirtlen (hypothyroidisme), mineralsk ubalance (lavt eller højt niveau af calcium i blodet), et bestemt hormon problem (hypoparathyroidisme), livmoder problemer (såsom fibromer, endometriose), galdeblære sygdom, astma, kramper, migræne hovedpine, mentale / humørsvingninger (såsom demens, depression) er en vis blodsygdom (porfyri).

    Der må ikke ryges eller bruge tobak. Østrogener kombineret med rygning yderligere øger din risiko for slagtilfælde, blodpropper, forhøjet blodtryk og hjerteanfald, især hos kvinder ældre end 35.

    Fortæl din læge, hvis du bare haft eller vil være at have kirurgi, eller hvis du vil være begrænset til en stol eller seng i lang tid (såsom en lang fly flyvning). Disse betingelser øge din risiko for at få blodpropper, især hvis du bruger en østrogen produkt. Det kan være nødvendigt at stoppe behandlingen for en tid eller tage særlige forholdsregler.

    Dette stof kan forårsage plettet, mørke områder af huden i ansigtet (melasma). Sollys kan forværre denne virkning. Undgå langvarig udsættelse for sol, garvning kabiner, og solarier. Brug en solcreme og bære beskyttende tøj, når udendørs.

    Hvis du er nærsynet eller bruger kontaktlinser, kan du udvikle synsproblemer eller ballade bære dine kontaktlinser. Kontakt din øjenlæge, hvis disse problemer opstår.

    Denne medicin må ikke anvendes under graviditet. Hvis du bliver gravid, eller tror du er gravid, skal du fortælle din læge straks.

    Denne medicin passerer over i modermælken. Den kan reducere kvaliteten og mængden af ​​modermælk produceret. Kontakt din læge før amning.

    citat slut

    Ærlig talt, jeg er da lidt rystet. Jeg har fået at vide stikpillerne ene og alene var gavnlige. I 34 år,ca, har jeg brugt dem. Der er aldrig sagt noget som helst til mig om undersøgelser, intet.
    Lægerne er jo ganske uansvarlige, hvis man skal tro på og rette sig efter disse oplysninger.

    De to cyster på den ene æggestok, jeg har fået, er de nu kommet af stikpillerne.

    Jeg kan ikke sige, jeg har den store lyst til en operation. Er det nu en læge, der uden opsyn, prøver denne operation for første gang eller bliver det en erfaren læge. Den slags læser man jo om i pressen.
    Herlev sygehus var de første man læste om og nu siges der, det foregår andre steder. Der er lovet at tage hånd omkring det, men kan man stole på det. Jeg tvivler.


    Lægen kunne jo have orientere mig og lade mig selv have truffet afgørelsen om, hvad jeg ville eller ikke ville. Eller aner de praktiserende læger ingenting om disse ting.
    Eller mener de, at de alene skal træffe afgørelsen på mine vegne.

    Jeg kan ikke sige mig fri for en undren over de forhold man bliver budt. Lægen siger stikpillerne kun er gavnlige og samtidig advares man på papiret. Nå, ja, nogle tjener penge på det og ryggen er fri.

    Jeg føler mig narret af sundhedsvæsenet. Men det er de naturligvis totalt ligeglade med, der skal tjenes penge. Jeg kunne have valgt at bruge naturmidler, det ville jeg da have gjort, hvis jeg havde fået de sande oplysninger.
    Hjalp naturmidler ikke ville jeg gerne selv have lov til at tage stilling til, hvad jeg så ville vælge. Er det for meget forlangt.

    Jeg ville sikkert have valgt dem, for de er gode og hjælper meget. Sommetider må man jo veje fordele og bagdele op mod hinanden. Men jeg vil gerne selv bestemme.

    Læger opfører sig som myndighedspersoner, hvorefter vi haver os at rette.
    Jeg troede ellers, at tiden var kommet til man blev draget ind i sin egen behandling.
    Blev behandlet som et voksent menneske, der selv vil tage stilling efter en vejledning fra lægen, som man jo burde kunne stole på.
    Uden at lægen bliver fornærmet over man eventuelt ikke ønsker medicin. Som de gør, når det drejer sig om kolesterolmedicin.

    Jeg må se at komme ud af flinkeskolen og begynde at stille spørgsmål og ikke mindst, sige fra. Det er på høje tid.
  • citat
    Min kvindelige læge har fortalt at Ovestin og også Vagifem kun indeholder en meget lille mængde Østrogen, og når ens slimhinder bliver tykke nok, kan der ikke optages mere hormon. Derved undgår man at få for meget Østrogen.
    citat slut

    Jeg har ikke læst dette nogen steder, men jeg håber sandelig det er korrekt.
    Det kunne være rart at vide, hvor lægen har disse oplysninger fra. Jeg ville forfærdelig gerne se det på tryk.
  • Godmorgen Persille:-)

    Jeg har ledt som en gal, da jeg ved, at jeg også har læst det et sted på nettet.

    Har fundet det her, læs under bivirkninger.

    http://www.gynaekologer.dk/content/view/207/25/

    Hilsen Sofie
  • God morgen, Sofie

    Mange tak, det lettede en hel del. Jeg kan ikke sige andet end vagifem er gode og fjerner ubehag.

    citat
    Faretegn
    Vedvarende brystspænding kan være tegn på overdosering. Hvis der optræder blødning under behandlingen, bør man straks søge læge.
    citat slut

    Blødning kan jeg jo ikke få, da livmoderen er væk.
    Brystspænding har jeg heldigvis aldrig mærket noget til. Indlægsseddel til medicin er jo godt, men den indlægsseddel i vagifem skræmmer vist mere end den gavner.
    De burde ikke heller nævne to slags hormoner i en seddel. Så ville det være noget mere beroligende at læse og bruge vagifem.

    Den engelske tekst, jeg fandt, nævner bivirkninger så slemme, at man løber skrigende væk og stoffet burde forbydes.
    Hvad skal man tro, det ene eller det andet. Underligt de ikke er enige.

    Nå, men jeg vil snakke med gynækologen om mine cyster næste gang og spørge hende om vagifem gør skade. Hun ved ikke, jeg bruger dem.

    Af mangel på andet vælger jeg at stole på hende. Siger hun god for dem, så fortsætter jeg med brugen.
    Hun virker meget ansvarsbevidst. Jeg er tryg ved hende. Hun reddede mit liv for mange år siden, da min daværende læge svigtede totalt.
  • Jeg forvirres jo også totalt. Jeg kan ikke få de kraftige advarsler, som dels nævnes her i de eksempler, I har fundet frem og dels jo står i indlægssedlen, til at hænge sammen med at læger og apotek fortæller at de helt og aldeles uskadelige.

    Jeg har faktisk svaret på NovoNordisk's brev til mig, og igen bedt dem fortælle mig, hvem der fejlinformerer, for en af parterne gør jo. Jeg går ud fra, jeg igen får "en sang fra de varme lande".

    Jeg kan nu stadig godt tvivle på lægernes viden om medicin. Jeg kan ikke tåle acetylsalicylsyre - det, der er i de fleste smertestillende midler, Codimagnyl, Treo osv. -noget jeg naturligvis gør opmærksom på, når jeg kommer i kontakt med læge, sygehus osv. Alligevel prøver man med alle snedige "kneb" at lokke det i mig. F.eks. oplevede jeg for et års tid siden, da jeg var indlagt, at jeg netop gentog dette for en læge, hvortil han spurgte: citat: "Hvad så med Ibruprofen?".

    Heldigvis sagde jeg nej, for da jeg kom hjem og slog Ibruprofen op, så stod der helt klart, at denne medicin ikke skulle gives til patienter med overfølsomhed overfor acetylsalicylsyre!!

    Så derfor tror jeg faktisk ikke helt lægerne ved, hvad de udskriver til patienterne.
Log in eller Registrér for at kommentere.