Hjem Hjerne og nervesystem Multipel sclerose

Kunne det være andet end Sklerose?

Redigeret 31 oktober, 2012, 02:08 i Multipel sclerose
Jeg har følgende problemer/gener:

Manglende muskelkraft i arme, ben og fingre/hånd
- Jeg oplever i større grad problemer med at gå på trapper og trin
- Jeg har fået svært ved at bruge min finmotorik i fingrene
- Jeg har balance problemer.
- Jeg har en mærkelig vuggende gang
- Når jeg går ”klasker” jeg med fødderne

Stiv og øm nakke

Følelsesløshed i underben og fødder

Følelse af kolde fødder, men der er IKKE kolde

Jagende smerter i ben
- Pludselige smerter, meget kortvarrige

Jeg føler jeg går på vat

Svingende synsevne, og periodiske smerter
- Svingende visus, Ingen synsfelt udfald
- Sløret syn
- Ikke dobbeltsyn

Kronisk diarré
- Flere gange om ugen, kan ikke relateres til specifikke madvarer
- Kan ikke holde på afføringen, mest om natten
- Pludselige behov for toiletbesøg

Udmattedehed og svimmelhed
- Træthed der viser sig ved pludselig søvnbehov
- Er udmattet ved meget kort fysisk aktivitet
- Svimmelhed viser sig ved fysisk aktivitet

Tiltagende søvnbehov + svært ved at vågne

Jeg er blevet undersøgt for fejl på hjertet, mem der viste sig ingen anormaliteter..

Jeg har diabetes Type II - i behandling

Kommentarer

  • Hej Thomas

    Sclerose er ikke det første, jeg kommer til at tænke på, ud fra din symptombeskrivelse.

    Jeg er ret overbevist om, at du lider af mangel på vigtige vitaminer eller mineraler, især D-vitamin og B-12-vitamin, men sikkert også andre ting.

    Her ser du en liste over almindelige symptomer ved D-vitaminmangel:

    • Følelse af ”svaghed” – muskeltræthed.
    • Smerter og nedsat kraft i musklerne – spec. lår, læg, skuldre og nakke.
    • Almen træthed.
    • Smerter i knoglerne.
    • Prikkende, stikkende, sovende,, snurrende eller brændende fornemmelser i fødder og hænder.
    • Krampetendens i arme og ben.
    • Uoverkommelighedsfølelse
    • Depression
    • Ledsmerter
    • Bredsporet og vraltende gang
    • Besvær med at rejse sig fra siddende til stående stilling samt at gå på trapper.

    Listen har jeg hentet fra to praktiserende lægers hjemmeside:

    http://www.cure4you.dk/749/D-vitamin.pdf

    Du skriver, at du har en fornemmelse af at gå på vat. Det er et meget karakteristisk symptom ved B-12-vitamin-mangel, som du kan læse i neden stående henvisning:

    http://patienthaandbogen.dk/blod/sygdom ... -1087.html

    I teksten står der ganske vist ”en fornemmelse af at gå på puder”, men jeg vil tro, at der er tale om det samme fænomen, for i de tekster, jeg plejer at henvise til ( og som ikke mere findes på nettet), plejer der at stå, ”en fornemmelse af at gå på vat eller puder”.

    Mangel på B12-vitamin kan forårsage blodmangel eller anæmi, som det hedder på lægesprog. Blodmangel eller anæmi kan skyldes mangel på 3 forskellige vigtige næringsstoffer: jern, folinsyre eller B12-mangel.

    Når blodmangel er opstået på grund af mangel på B-12-vitamin, kaldes det perniciøs anæmi.

    Jeg har selv haft anæmi, dog forårsaget af jernmangel, og problemer med hjertet er netop et meget karakteristisk symptom ved anæmi, efter min erfaring.

    Du nævner, at du også har diarré. Så vidt jeg kan se, står det ikke i ovenstående beskrivelser. Men jeg kan love dig for, at jeg også havde den slags problemer, da jeg havde alvorlig anæmi. Og jeg havde en nabo, der led af voldsom træthed, svimmelhed og diarré. Lægen sendte hende til undersøgelser for mave og tarm, men der blev intet unormalt fundet. Efter meget lang tid, blev det konstateret, at hun havde en meget alvorlig blodmangel.

    Så jeg vil tro, at din diarré hænger sammen med, hvad jeg tror, er mangeltilstande. I mit tilfælde gik diarréen i hvert fald over, da jeg ikke mere havde blodmangel, og det samme skete for min nabo.

    Jeg er en ganske almindelig Netdoktorbruger, uden sundhedsfaglig uddannelse. I den seneste uge har jeg flere gange svaret andre på spørgsmål som dit. Men hov, da jeg ville lede efter det indlæg, der i særlig grad ligner dit, fandt jeg noget andet, som måske vil interessere dig:

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... ndelse.htm

    Du skriver jo, at du har diabetes, og der findes tilsyneladende noget, der hedder diabetisk nervebetændelse, hvor symptomerne blandt andet kan være en fornemmelse af at gå på vat og diarré!

    Nå, men jeg ville lige give dig det link til den anden spørger, med nogle af de samme symptomer:

    viewtopic.php?f=55&t=29956

    Hvis jeg var dig, ville jeg gå til læge og bede om at få taget blodprøver til undersøgelse af mangeltilstande. Men der er jo faktisk den mulighed, at der er tale om diabetisk nervebetændelse.

    Det ville være dejligt, hvis du ville vende tilbage til denne debat og fortælle, hvad du fejler, når svaret er blevet fundet!

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.