Hjem Øvrige debatter Gode råd - fra bruger til bruger

Pustulosis palmoplantaris

123457

Kommentarer

  • Hej Astrid
    Det lyder sørme godt - hvor kan man købe de sokker? Det er jo meget bedre end de våde sokker, jeg anbefalede.
    mvh Mife2012
  • Hej Mife

    Jeg har købt den ved Viborg Helsepraktik, men nu er det jo ikke sikkert du bor i nærheden af Viborg:-) Har søgt på nettet, og fundet et sted hvor man kan købe dem on-line. Det hedder Cosmeticer, og de er noget billigere der end ved Viborg Helsepraktik. Jeg gav 270, men Cosmeticer sælger dem til 199+fragt på 30 kroner. Jeg ville gerne sendt et link her, men det kan jeg åbenbart ikke. På Cosmeticers hjemmeside kalder de dem for wellness sokker. Hvis du køber dem, håber jeg du vil skrive her igen, for jeg håber selfølgelig at du og andre kan have lige så meget glæde af dem som mig:-) Vil lige tilføje at sokkerne indeholder olier og vitamier til ca 60 gangers brug, og de kan vaskes.

    Mvh Astrid
  • Tusinde tak Astrid - har tit tænkt på, at hvis bare man kunne få nogle sokker med indbygget olie/creme, så det lyder, som det er svaret på mine ønsker. Bor på D-øen :o) så jeg prøver på nettet.
    mvh Mife2012
  • Jeg har haft sygdommen i 10år på mine fødder og er også plaget af gigt i hænderne. Den har også været i udbrud på hele kroppen en enkelt gang.

    Jeg har aldrig taget imod steroid creme behandling, da jeg har søgt efter årsagen til sygdommen. I dag er jeg symptom fri og min gigt er væk. Her er hvad jeg har lært på de 10år med eksperimentering.

    De absolut 3 vigtigste tips:
    - Se at få ekstra D vitamin evt. også kalk. Men D vitamin er mit nr.1 tip.
    - Spis ren ingefær "økologisk" kapsler virker ikke. Køb en slow juicer "hurom", og brug 1,5cm ingefær i dine juicer hver dag. VIGTIGT: Juice med måde, less is more.
    - Køb Hvidløgskapsler "Allicin" i matas. Den dræber candida svamp så du kan optage D vitamin.

    Andre gode tips:
    - Hold dig langt væk fra processerede kager, light sodavand og vingummi. Visse E-numre og farvestoffer er det rene gift, især engelsk vingummi.
    - Prøv at skære ned på sukker og stivelse som ris/pasta eller skift til grov pasta. Din tarm har det dårligt, så du skal have flere fibre.
    - Rygning, alkohol og især stress er det rene gift
    - Matas OMEGA 3 kaspler "kun matas"
    - Skift shampoo ud med neutral. Samme gælder lotion.
    - Dyrk motion
    - Gå i bare tær
    - Solarium eller rejs syd på

    Ting jeg har prøvet uden det store held.
    - Tidselsolie og olier generelt
    - Tranebær juice
    - Slippery elmbark
    - Flaxseed

    Sikkert mange andre ting, det har været en lang rejse.

    Hvis i gør overstående i 1 måned vil i se store forbedringer, og have et langt bedre helbred som gør at i rent faktisk kan tillade jer at spise junk "moderart" uden problemer.

    Som bonus bliver i røv lækre at se på, så psoriasis er slet ikke så slemt endda, men det er en rigtig hård livstils coach. Det tror jeg især er vigtigt for unge at vide, for jeg troede mit liv var ovre da jeg fik diagnose. Der er mange uhyggelige billeder på nettet.

    Går i igang med at juice så søg på youtube efter "årstiderne juice" de har flere gode opskrifter der kan hjælpe jer igang. Men pas nu på, læs op på det, eksempelvis må i kun få 1 rødbede om ugen, for det er hårde sager.
    Ingefær kan i give den gas med, men 1,5cm om dagen er nok.

    Det var alt hvad jeg ville ønske folk havde fortalt mig for 10år siden. Håber i kan bruge det og giver mine råd videre. De gælder også for andre autoimmune inflamatoriske sygdomme.
  • Ok, jeg bliver lige nød til at dele noget mere info med jer. For det ser ud til at de fleste af jer symptom behandler.

    I har en autoimmun sygdom, ikke en kosmetisk hudsygdom. Når i bruger en creme udleveret af den ene eller den anden læge, så giver den sikkert resultater. MEN...
    I har ikke behandlet jeres sygdom, kun symptomerne. Mange får Pustulosis efter at være plaget af den gængse psoriasis type som skæller, som direkte resultat af overdreven brug af steroid creme. Så kan du leve med det, så lad være med at bruge de cremer for du skubber kun problemet og ødelægger på sigt din hud.

    Som om din sygdom ikke var slem nok. Så har du 3 gange så stor risiko for at få hjertekar sygdomme og diabetes, samt en lang række andre autoimmune sygdomme. BUM...

    Så gør dig selv en tjeneste, og brug din sygdom som rettesnor til at lægge din livsstil om.

    Overstående gælder selvfølgelig ikke jer der er så hårdt ramt at i skal have medicinsk hjælp, og måske er under indlæggelse.

    Og så drop pseudo science. En god kilde til information er http://www.medscape.com
    Jeg forstår selv kun 10% af det der står på det site. Men de 10% er mere givende end alt det mumbo jumbo der findes på nettet fra folk der kan vil sælge den ene eller den anden mirakelkur.
  • Du er en SKAT, Jensen :o)
    mvhMife2012
  • Hej.
    fint indlæg.

    Jeg har i mange år haft problemet med blære under fødderne. Det har kun været lidt og med mellemrum. Jeg har nævnt for lægen, at jeg mente det kom når jeg drak vin men det mente han ikke. Jeg bliver hurtigt træt, og får svært ved at koncentrere mig, bare jeg får et par glas. her har jeg måske forklaringen.
    Tak skal du have
  • Jeg har haft PPP i en årerække. Jeg er mand, først i fyrrene. Der har mest været udbrud på fødderne. Altid på begge fødder på samme tid. Også lidt på hænderne samtidigt men intet alvorligt.

    Udover stress kan jeg blot ikke se, hvad der er den udløsende faktor. Jeg spiser sundt, ryger ikke, er ikke udsat for passiv rygning, alkohol er max to genstande om ugen og har generelt et godt helbred. Jeg tager ikke medicin - men har til tider lidt ledsmerter og et særdeles lavt blodtryk.

    Min hudlæge fortæller mig, at jeg har arvet sygdommen fra min mor, at man ikke kender årsagen til sygdommen, at den er psoriasis lignende men ikke er det samme udover problematikken med de røde blodlegemer, at væsken i pustlerne er steril mv.

    Min mor havde sygdommen fra jeg var barn og havde voldsomme udbrud igennem mange år, så jeg ved alt om, hvor invaliderende sygdommen kan være og kan se tilbage på et livs erfaringer mht. hvad der virker og ikke virker.
    Når jeg læser denne tråd kan jeg se fællesnævnerne, som jeg selv har spottet: Rygning, alkohol og stress. Handsker/film, massage på de udsatte steder, cremer mv. hjælper mine udbrud. Tea tree oil hjælper også ganske fint, ligesom bare tæer i saltvand og efterfølgende korte gåture i sand hjælper mig ved milde udbrud.

    Jeg kan ikke finde litteratur eller hjemmesider, der kan give et hint til, hvad den indre årsag til sygdommen er - udover at den for nogle er arvelig. Tror mit engelske er for dårligt til at kunne få nok ud af internettet - og således får jeg heller ikke rigtig noget ud af Medscape. Det ville være fantastisk at vide mere om det, der går galt i kroppen fremfor at behandle udefra - selvom det jo er en nødvendighed at få hjælp til at holde udbruddene nede og undgå alt for mange skorper og ødelagt hud.
  • Efter at have søgt på utallige udenlandske hjemmesider om emnet, fandt jeg en artikel, hvor en japansk forsker mener at PPP opstår hvis man har Biotin mangel.
    Biotin mangel er meget sjælden i Danmark, men det syntes jeg også at PPP er. Jeg kender ihvertfald ikke andre end mig selv med sygdommen. Jeg ville gerne have sat linket ind, men jeg kan desværre ikke finde artiklen igen.
    Han skriver at man skal tage store mængder Biotin, så i løbet af 4 mdr. ville hænderne begynde at få det bedre. I løbet af 7 mdr skulle fødderne få det bedre, og i løbet af 2 år, skulle sygdommen være helt væk. Jeg begyndte så med Selica, som inderholder Biotin, tog 3 om dagen som der stod, og det var overhovedet ikke nok. Så fandt jeg stærk Biotin på nettet, og har nu taget det i ca. 4 mdr. og min sygdom er kraftigt på retur på hænderne, og jeg syntes også jeg kan se en lille bedring på fødderne allerede. Håber det kan hjælpe andre.
    Vh. Janne.
  • MÅSKE HJÆLP TIL JER MED Pustulosis Palmoplantaris!!

    Jeg har nu haft hudsygdommen i næsten 2 år, men kun på svangen under den ene fod og på siden på den anden fod. Jeg har jævnligt smurt med Diprosalic salve, som jeg fik af hudlægen. Det hjalp lidt, men alligevel bredte det sig stille og roligt.

    MEN en dag ville jeg gøre noget godt for mine fødder. De fik et fodbad med RADOX urtebadesalt, og så blev de smurt godt ind i fugtighedscreme med 5% carbamid fra Matas. Derefter blev huden mindre skællende og blærerne forsvandt.

    Hmm tænkte jeg, er det mon det der skal til? Herefter har jeg smurt fødderne godt ind i den nævnte creme HVER aften inden jeg gik i seng. Ca. hver 14. dag får de en tur i fodbad. Det har jeg nu gjort i ca. 4 mdr. og der er stort set ingen blærer mere og huden er fin igen. Nu ved jeg så ikke om det er fodbadesaltet eller cremen der har gjort forskellen eller kombinationen af begge dele, så jeg fortsætter med begge dele.

    Håber rådet også kan hjælpe jer derude :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.