Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

motiron og bivirkninger

Redigeret 20 oktober, 2012, 18:16 i Børn med ADHD
Min datter er startet op på Motiron, og får noget så gal mave af det, hun sidder nærmest på tønden konstant. Vi skal til at starte op på concerta så snart lægemiddelstyrelsen får godkendt ansøgningen.

Men hun er så ked af at tage det medicin fordi hun får så pokkers tynd mave, er der nogen der har erfaring med det, og evt ved om man kan gøre noget for at hun ikke skal kæmpe sådan med maven??

Overvejer at give imodium sammen med motironen, men ved ikke om det kan gå, og samtidig vil det blive en meget dyr løsning.

Er der andre der døjer med det samme?? og hvad gør i?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Den omtalte bivirkning er ret normal ved brug af Methylphenidat (det aktive stof i Motiron).

    Methylphenidat er også det aktive stof i Concerta og et skift til dette præparat vil derfor give de samme bivirkninger som Motiron, så længe dosis er den samme.

    Jeg vil på det kraftigste fraråde dig at bruge Imodium eller lignende medikamenter til symptom behandling af bivirkninger fra det oprindelige præparat (Methylphenidat). Det vil bare blive en ond cirkel. Desuden mener jeg ikke at Imodium er hensigtsmæssigt at bruge dagligt men er ikke helt sikker da jeg ikke kender så meget til det.

    Hvor gammel er din datter?Jeg er selv en mand på 22 år med ADHD og jeg vil på det kraftigste fraråde dig at medicinere dit barn med det stads med mindre det er yderst nødvendigt og alt andet er prøvet. Jeg har selv taget Methylphenidat, i form af Concerta og det har en tydelig virkning på ADHD symptomerne men det er, i mit tilfælde, ikke prisen værd. Hverken økonomisk eller når jeg har kikket nærmere på et positive vs negative virkninger (meget subjektivt).

    Det jeg tilgengæld klart kan anbefale som det første skridt i en ADHD behandling, er at rette fokus på følgende 3 punkter i tilværelsen.

    1: Få styr på kosten. Minimer indtagelsen af sukker da dette bidrager til hyperaktivitet og svækket koncentration. Forsøg eventuelt med en periode (2-3 måneder) hvor forskellige ting udelukkes fra kosten. Gluten og laktose intolerance kan give ADHD lignende symptomer eller forværre en allerede eksisterende lidelse. Udeluk ikke gluten og laktose på samme tid da dette vil gøre resultaterne af forsøget mindre præcise og på samme tid gøre kosten til en kamp.

    2: Få styr på søvnen. Forsøg jer frem indtil i finder den mængde søvn der er optimal for dit barn. I mit tilfælde er det 8 timer. Men 8 timer er ikke "nok", det skal være 8 timer på samme tid af døgnet, f.eks fra 23-07 eller tilsvarende. Denne rutine har hjulpet mig meget, blandt andet med begrænsning af mine ADHD symptomer.

    3: Få daglig motion.


    Hvis overstående 3 punkter ikke er afprøvet endnu så gør det straks før du fylder mere medicin på. Det er de færreste læger/psykiatere der vil anbefale overstående, men det skyldes bestemt ikke at det er noget hokus pokus som ikke virker, det skyldes derimod at medicinal industrien betaler sig til god omtale gennem læger og psykiatere verden over.
Log in eller Registrér for at kommentere.