Hjem Mave og tarm Åben debat om mave-tarmproblemer

Jeg lugter af afføring

Jeg har siden, jeg var 16 år bemærket at andre og jeg synes jeg lugter af afføring, hvilket er til stor gene for mig selv og for folk omkring mig.
Det problem er blevet værre i takt med at jeg er startet i vidergående uddannelse, hvor meget af undervisningen er i grupper (så jeg sidder tæt på folk).

I slutning af første semester overhørte jeg to fra min årgang snakke om mig, at jeg lugtede.

I folkeskolen har jeg tit fået at vide at jeg lugtede slemt. Men i gymnasiet har jeg direkte fået at vide at jeg lugtede en enkelt gang - resten af gangene har jeg overhørt det.

I min vidergående uddannelse har jeg ikke fået det at vide direkte endnu. Men når vi sidder i gruppe rummet, åbnes tit vinduet, selvom der er koldt. På en fra gruppes facebook så jeg tilfældigvis en enkelt en samtale, hvor der blev skrevet om hvor meget der lugtede i grupperummet. Der bliver også snakket direkte om at der i grupperummet lugter af afføring - men der bliver ikke peget finger af en bestemt person (mig). I hvert fald ikke i mit nærvær.

Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre ved dette problem. Det har ikke hjulpet at gå i bad eller vaske mig efter jeg har skidt. Jeg har endda prøvet at gå i bad flere gange om dagen og vaske mig især i bagdelen som lugten stammer fra.

I et debatemne herinde, foreslog en person at det måske var en fitsel, som jeg har undersøgt nærmere. Men jeg tøver med at gå til lægen.. det har jeg nemlig prøvet før.
Jeg var i lægen for knap et halvt år siden, hvor jeg havde det så dårligt med mig selv at jeg tvang mig selv til at tage til lægehuset. Lægen kunne på det tidspunkt ikke lugte noget ubehageligt - han foreslog at jeg snakkede om det med en nær ven - som jeg kunne stole på 100 %. Dette har jeg ikke gjort endnu, har ikke modet til det. Jeg skulle spørge ham, om han kunne mærke en ubehagelig lugt omkring mig.

Det underlige er at denne lugt ikke er altid er der, for nogle gange, når jeg sidder ved siden af folk, kan jeg på mærke at de ikke synes jeg lugter ubehageligt. De trækker ikke vejret tungt eller vender hovedet væk fra mig (som sker tit). Andre gange, når jeg om morgenen tager bussen til skolen, og sætte mig ved en person, kan jeg på deres udtryk se at jeg lugter ubehageligt. De trækker vejret tungt eller nogle gange puster ud. En af mine venner sagde engang om jeg stod fisede (hvilket jeg ikke havde) men lugtede af afføring.
Det er forresten sket tit flere gange, at nogle af mine kammerater i min nærvær har spurgt om jeg stod og fisede (når jeg ikke havde).

Jeg skriver ovenstående fordi jeg har det meget svært psykisk. Søger tit at være alene for at fri for at være tæt på andre folk. Mit selvtillid er blevet meget lille. Det har påvirket mit sociale liv i mange år - og har ændret mig en del.

Ved ikke om det er det rigtige forrum at skrive dette på. Er der nogle der kan hjælpe mig?
Nogle der har prøvet noget lignende eller hørt om nogle der har?
Hvad kan jeg gøre?
«13456712

Kommentarer

  • Hej...
    Har du selv en ide, hvor denne lugt skulle komme fra?
    Det hjælpe jo ikke at fortælle om alle muligheder fra bagdelen, hvis det skyldes dårlige ånde.. (altså fra munden)
  • Mandaarg:

    Jeg har før haft dette emne op før og jeg tror du også deltog i den tråd, kan det passe?

    Men jeg er sikker på det kommer fra bagdelen. Lugt er af lort.
  • Nej lugten kan sagtens komme fra munden. Hvis du er meget forstoppet, så kommer det til at lugte af afføring fra munden til sidst.
    Jeg har faktisk en kollega der lugter af afføring fra munden. Så jo, det kan godt lade sig gøre!!
  • Jeg tror ikke at lugten kommer fra bagdelen det er noget der kommer ud af dit tarmsystem via kroppen og munden. Hvis der er ubalance i tarmsystemet og forstoppelse kan man godt lugte rigtig slemt ud af munden som afføring. Træner du? træning vil hjælpe med at få tarmsystemet godt i gang og spis sundt og se om det vil hjælpe på problemet.
  • Pearl og Nada:

    Tak for jeres svar.
    Jeg har ikke tænkt på den mulighed at det kan komme fra munden eller kroppen. Mht træning, så løber jeg nogle 1-2 gange om ugen eller cykler. Jeg vejer 74.

    Men jeg synes ofte at lugten kommer fra bagdelen. Dog er jeg ikke sikkert.. Er meget fortvivlet. Jeg er klar til at prøve hvad som helst hvis det kan hjælpe.

    Pearl, kan du sige mere om din kollega? Er det noget du og ham har snakket om?
  • Nej, jeg har ikke talt med min kollega om det. Jeg ved ikke om hun selv er opmærksom på det, men jeg synes ikke det er noget jeg vil bringe op, for det skal gøres på en meget varsom måde, og så godt kender jeg hende ikke.

    Du dyrker motioen jævnligt, og det er jo godt for fordøjelsen. Men går du regelmæssigt på toilettet? Og har du hård mave eller normal blød afføring?

    Selvom man har afføring dagligt kan man faktisk godt være forstoppet. Tyktarmen er lang, og er motorikken i tarmen ikke så effektiv, så tager det tid for afføringen at passere.
    Du skal fortsætte med motion, drikke 2 - 2,5 liter vand/væske dagligt og spise fibre (dog ikke overfdrive med fibre, da det ofte giver luft i maven), men groft brød, gryn, frugt og grønt er godt.
    Men HVIS du er forstoppet, så kræver det tålmodighed at komme det til livs.
    Prøv med HUSK eller evt Magnesia. Vær tålmodig et par uger, men lev regelmæssigt med væske, motion, sund kost og evt afføringsmiddel.

    Håber det lykkes for dig :)
  • Grunden til jeg spurgte om du havde talt med din kollega om det var, at der ikke er rigtigt nogle der har talt med mig direkte om det.

    Da jeg var ved lægen, var det som lægen tvivlede på mig. Altså om jeg virkelig lugtede slemt, for det kunne han ikke lugte. Men lugten er der også i perioder men regelmæssig. Hvis jeg opholder i samme rum i selv et lille tidsrum, kan man allerede godt mærke at luftkvaliteten i rummet er dårligt.

    Selvom det er koldt i klasse lokalet, åbner min gruppe vinduet en del gange om dagen - de har direkte sagt at der i rummet lugter ubehageligt / af afføring, men ikke direkte peget finger af mig. Derfor spurgte jeg om du har talt med din kollega om det.

    Men jeg vil forsøge at følge dit råd, men er dog selv bange for at problemet måske ikke løses på den måde.

    Måske er der noget helt galt med min tarm system og da jeg var ved lægen for længe siden, sagde han, at der af og til kom patienter med lugt problemer (dog ikke afføring lugt). Dog kunne der sjældent gøres noget ved det.
  • Hej,

    Jeg er ikke læge eller uddannet i sundhedssektoren, men jeg blev alligevel nødt til at kommentere på dit indlæg.

    Aller først - hvor er det stærkt af dig, at du skriver om dit problem og søger at løse det! Jeg kender ikke nogen med samme problem som dig, og jeg har heller ikke hørt om det før. Så kan ikke komme med den store lægelige hjælp. Min kommentar handler om, at jeg råder dig til at gå til lægen så hurtig som muligt og kræve at få hjælp.

    Som jeg hører det, er den oplevelse, du lyder til at have haft, hos din læge, en meget typisk dansk læge-praksis: Lægerne tager ikke patienterne seriøst, vil ikke undersøge dem eller giver dem en kort og ikke grundig undersøgelse (da det foregår hos den praktiserende læge og ikke en speciallæge) og ellers får patienterne fortalt, at "det er jo svært at undersøge, det man nu har", med er en stærk hentydning til, at de ikke gider at undersøge patienten nærmere. Min erfaring er, at hvis man skal have hjælp hos lægen her i Danmark, så skal man vide, hvad man fejler for at få hjælp (altså selv være læge). Og hvis man er så uheldig, at man ikke er læge, så skal der bankes på bordet for at opnå hjælp og for at blive retmæssigt undersøgt eller få en henvisning til speciallæge.

    Jeg ved, at du skriver, at du ikke har det så godt, men jeg vil råde dig til at tage til lægen og sige til ham/hende, at du ikke går derfra uden en lægeundersøgelse og en henvisning til en eller flere speciallæger (hvis din læge ikke ved, hvor han skal sende dig hen)! Det har du krav på, og alt andet (at du fx skal tale med en ven om det) er det rene bull-shit!

    Hvis han/hun nægter at give dig lægebehandling, skal du skifte læge, da din læge tydeligvis ikke viser sig at være inkompetent. Der er ingen tvivl om, at du bør tage til læge og få så mange undersøgelser, der skal til for at finde ud af, hvor dit problem stammer fra.

    Jeg sender god energi herfra og masser af mod! Held og lykke fremover :-)
  • Hej Sara, tusind tak for dit indlæg, som jeg var glad for at læse.

    Jeg var til lægen en gang for omkring halvt år siden, hvor jeg havde skrevet noget ned, da det var lettere at han skulle læse det end jeg fortalte det. Så snakkede vi om det efterfølgende. Det skal siges at han faktisk er meget flink. Og han undersøgte mig også ved at jeg lå ned og han undersøgte (kiggede efter) min bagdel.

    Derefter sagde han at det så normalt ud. Han lovede at tale med sine kollegaer om det, for han vidste ikke hvad det kunne være. Så under mit andet besøg, sagde han, hans kollegaer heller ikke havde en løsning på det.

    Så jeg skulle snakke med en ven som jeg stolede på, han skulle fortælle mig om jeg lugtede og hvor det måske kom fra.
    Men det har jeg ikke haft mod til at spørge nogle om.

    Så jeg ved ikke hvad der skal ske hvis jeg tager til lægen igen. Jeg har ko ille udført det, jeg er blevet bedt om.
  • Jeg husker det godt og det undrer det mig, du ikke har et eneste menneske du kan spørge.

    Det syntes jeg er meget underligt. Hvorfor kan du ikke spørge nogen om du lugter. Om du måske har dårlig ånde.
    Af den grund kan jeg ikke lade være med at tænke om det er psykisk.

    Jeg siger ikke det er, men jeg undrer mig meget over du ikke har et eneste menneske du tør spørge. Du må da have et familiemedlem, en ven eller bare nogen, du kan henvende dig til. En, som tager dig alvorligt og ikke vil lave sjov.
    Det er meget længe siden du skrev om problemet første gang og siden har du gået alene med de tanker.

    Jeg føler med dig, for du har det ikke godt. Tag nu mod til dig og spørg en du kender godt om du lugter.
    Det er da bedre end gå i måneder og tænke over tingene. Også bedre at få klarhed over det end gå og mene alle taler om dig.
    Pust en i hovedet, som du har tillid til og spørg. Eller få en tid hos tandlægen og spørg.

    Det er fuldstændig rigtigt nogen kan stinke ud af munden, meget slemt. Det kan skyldes flere forskellige ting. Men få klarhed over om det kommer fra munden. Tandlægen er der jo, for at se efter om tænderne fejler noget.
Log in eller Registrér for at kommentere.