Hjem Kvinder Blærebetændelse

Irritation i urinrøret og blæren.

Redigeret 24 august, 2014, 06:35 i Blærebetændelse
Hej alle sammen,
Jeg skriver fordi jeg er frustreret og har brug for råd eller bare en forståelse for min lidelse.
Jeg er en pige på 18 år, og har gennem et år døjet med tilbagevendende irritation i urinrøret og blæren. Jeg har en fast kæreste, som jeg var sammen med da det hele startede.

Her er hvad det drejer sig om: nogle dage efter samleje får jeg typisk smerter ved vandladning. Dette sker dog ikke hver gang vi har haft sex, men de fleste gange. Det kan komme alt fra 1-8 dage efter vi har haft sex, og vare ved i dagevis - dog kun med smerter i perioder (op til et halvt døgn).
Det føles nøjagtig ligesom blærebetændelse, men jeg har kun i løbet af de sidste år været under behandling for blærebetændelse 3 gange, ud af utællelige gange læge besøg (de har simpelthen ikke kunne finde bakterier i min urin).
- Det er som om at min urin er brændende varm, når jeg tisser. Det svier afsindigt meget ved de sidste dråber (jeg får mange gange tårer i øjnene af smerterne). Efterfølgende får jeg typisk en smerte fornemmelse af at min blære brænder, og det samme med udmundingen af urinrøret - det er ulideligt og jeg kan ikke andet end at sidde på toilettet og blive ved med at prøve at klemme dråber ud - da det føles som om min blære bliver tynget ned, og at jeg stadig skal tisse.

Det skal lige siges at min kæreste og jeg er blevet gennemtestet for kønssygdomme 3 gange uden resultat. Jeg tager Membrasin og CranBerry Lady Comfort piller (to af hver, hver dag) for at styrke mine slimhinder og forhindre i blærebetændelser. Jeg bruger ikke sæbe ved vask, og tisser ALTID igennem efter sex. Vi har prøvet med og uden kondom, men det er samme resultat. Min kæreste har desuden været på en kur, som stopper ham i at producere bestemte bakterier i sæden, men dette hjalp heller ikke. Jeg er meget påpasselig med at gå med g-streng, og sørge for at tørre den rigtige vej ved toiletbesøg. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg har været hos gynækolog 4 gange nu, og har prøvet diverse ting, som skulle styrke mine slimhinder, og jeg er også blevet scannet, og jeg ser helt normalt ud. MEN sidste gang blev jeg bedt om at gå på toilet lige inden undersøgelsen, og der fandt min gyn ud af, at jeg, på trods af lige at have været på toilet, stadig havde en rimelig mængde urin tilbage i blæren. Han mente derfor ikke at det havde noget med samleje at gøre, men derimod at jeg ikke fik tisset igenne, og det derfor var velegnet for bakterier at gro i min blære. Jeg fik besked på at blive ved med at tage Membrasin og Lady Comfort, og skulle tisse op til 6 gange om dagen, istedet for de sølle 2 gange jeg er vant til. Men det er en uge siden min konsultation, og jeg havde sex med kæresten i weekenden, og nu har jeg det igen og har været nødt til at sygemelde mig i to dage! Men hvis nu min gynækolog har ret med at det er bakterier, hvorfor kan jeg så ikke få behandling for dem ligesom en normal blærebetændelse? Jeg forstår det ikke.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op.. Vil prøve at få en tid på hospitalet, så de kan gennemtjekke mig. Har I nogle råd, eller har I været i samme situation? Jeg ved simpelthen ikke hvad der er galt med mig....
«13

Kommentarer

  • Hej
    Det lyder rigtig ubehageligt. Du kan drikke mere vand for at tømme blæren tiere.
    Har du et problem med fødevarer kunne æg være årsagen, det giver typisk blære betændelse. God bedring Helle8
  • Det er utroligt, det er som at høre min egen historie. Er faktisk på en eller anden måde lettet over jeg ikke er den eneste i hele verdenen, der har det sådan. Jeg har i perioder nærmest lidt kronisk af blærebetændelses fornemmelser, og flere gange har jeg måtte sove i bruseren så jeg kunne slappe af og føle at jeg må tisse når jeg ville. Det er faktisk næsten den værste fornemmelse jeg har prøvet, og jeg har prøvet en del ud i mærkelige lidelser. Jeg har forsøgt alt, og lige nu ved jeg simpelthen ikke om det nogensinde bliver bedre. Hvis du har held med noget som helst der virker, må du meget gerne skrive det herinde. Er faktisk åben over for alt.

    mvh den meget frustrerede tissetrold
  • Hej

    Der findes gode beskyttende bind på markedet.
    Zoneterapi? Blærepunktet ligger ved roden af tommelfingeren, på siden af håndleddet, prøv dig frem, på hvilken side det gør mest ’godt’ ondt.
    Med de mange mærkelige sygdomme, har du måske brug for at blive checket helt igennem? Det kan være arveligt, psykisk betinget eller hvad véd jeg. God bedring Helle8
  • Candida svampen kan også give urinveje problemer som blærebetændelser, hyppig vandladningstrang og svien ved vandladning, det er symptomer som man får for det kan være det er det når du hele tiden har blærebetændelser og læger ikke kan finde ud af hvad det er. prøv at blive tjekket for det
  • Hej alle sammen, der er nu gået 3 måneder, og jeg tænkte at jeg ville fortælle hvad jeg har været igennem. Jeg er blevet sendt til urologisk afdeling i Fredericia to gange nu, og det viser sig at jeg godt kan lade min blære for urin fuldstændig. Det virker til at lægerne fuldstændig har givet op, og mine overvejelser om det kunne være vulvodyni, er jeg bange for at fremlægge for lægen. De kigger på mig som om jeg er hypokonder! Nå, men jeg var til konsultation på sygehuset, og lægen virkede overbevist om at mit tilfælde er "sådan noget, som nogle gange sker når man er ung, og som ingen rigtig kan finde en forklaring på" - hvor hun herefter foreslog at jeg skulle prøve zoneterapi. Jeg har været så frustreret, og selvom jeg fortsætter med tranebær piller ang mas, og dyre "Membrasin" piller for at styrke mine slimhinder, er det som om intet virker! Dog er jeg startet med at tage "Cantharon", som åbenbart også skulle forbedre "forholdende" i blæren.

    Jeg har gået de sidste 4-5 uger uden nogle umiddelbare smerter, indtil et par dage siden. I løbet af disse uger har jeg haft sex stort set hver weekend med kæresten, men i sidste weekend var det åbenbart dråben. Blev nødt til at blive hjemme fra skole en af dagene, pga. ulidelige smerter. Derfor besluttede jeg mig for at gå ned og købe noget Xylocain salve (5%) til simpelthen at bedøve mig dernede. Jeg blev nemlig enig med mig selv om, at smerten jeg får efter vandladning er i urinrørets udmunding men også omkring skedeindgangen, så derfor burde salven virke - siden smerterne var "udenpå". Det har virket godt de sidste par gange - sviet lidt i starten, men jeg har kunnet falde i søvn. Dog er det som om den halter lidt efter i dag, har prøvet at bruge den hele tre gange, men det gør stadig ondt, og bliver ikke rigtig "bedøvet". Træls!

    Jeg forsøger nu at gå til zoneterapi, og muligvis akupunktur. Og er blevet enig med kæresten om at holde os til at have samleje 1-2 gange (HØJEST) på en weekend, for at se om det måske gør at området ikke blev så provokeret og dermed ikke gør så ondt. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg mere skal gøre. Synes I umiddelbart at det kunne være vylvodyni? Det er jo smerter der ser ud til at komme tilfældigt - men oftest nogle dage efter sex (når de nu kommer), og så omkring skedeindgangen og urinrøret. Og så gør det afsindigt ondt ved vandladning.

    Mvh. bruger1309
  • Dette er ikke et specielt brugbart indlæg, men vil bare sige, at jeg i høj grad kan nikke genkendende til din historie - både hvad angår symptomer, men også den lange, ubehagelige proces det er at gå til utallige gynækologer/doktorer, som ikke rigtigt, kan konstatere noget, hvorfor man i højere og højere grad føler sig som en hypokonder.

    Jeg begyndte at få samme symptomer som dig, da jeg var ca. 18-19 år, og jeg forstår stadig ikke årsagen eller nogen egentlig sammenhæng - det kom nogle gange efter sex, andre gange ikke, og jeg forsøgte også en masse forskelligt. Min gynækolog mente dog ikke, det var vulvodyni, som jeg spurgte til, fordi min veninde havde fået konstateret vulvodyni. Hendes smerter lød dog også til at være lidt anderledes.

    Jeg prøvede det meste af det, du har gjort, men efterhånden gav jeg op, og gjorde intet - i dag er jeg 24 år, og det er 2 år siden, jeg sidst har haft meget ubehagelige smerter: Jeg har oplevet glimt af det samt ubehag under sex, men overordnet set er det næsten væk. Jeg ved godt, at det ikke nødvendigvis hjælper dig, når jeg nu hverken kan sige, hvad det kan skyldes eller hvorfor det forsvandt - men jeg håber, det i det mindste giver lidt håb om, at det samme sker for dig.
    Jeg ved ikke, om du har prøvet at "gøre ingenting", men måske det kunne hjælpe? Droppe sex (i en periode på måske 1-2 måneder), medicin, diverse piller og tankerne omkring irritationen - og så se, om dét kunne hjælpe?
  • Årh, du aner ikke hvor dejligt det er, bare at få at vide at der er andre der har haft det på samme måde! Eller, ikke at du har haft det dårligt, men det er bare en lettelse at jeg ikke er ene. Godt at høre at du har fået det bedre, føler at der er lidt håb for mig endnu!
    Hmm, men tror jeg vil prøve at følge dit råd og holde en pause fra sex (så godt jeg nu kan) og holde en pause med pillerne. Kan jo være at kroppen får det bedre og "glemmer" irritationerne, som du siger. Håber bare at jeg er i samme båd som dig... Det er så forfærdeligt at sidde tilbage i uvished.
  • Hej alle sammen. Det er efterhånden RIGTIG lang tid siden jeg sidst skrev herinde, men jeg ville lige fortælle jer hvordan det går indtil videre. Det er blevet meget bedre med det hele. Jeg har stadig smerter til tider, men de er langt fra lige så slemme som før! Faktisk er smerterne i selve blæren og urinrøret stort det væk, og er nu kun i ny og næ ved udmundingen ag urinrøret og skedeindgangen. Løsningen syntes at være zoneterapi. En gang om måneden virker til at virke rigtig godt. Desuden tager jeg et par teskefulde "bukkehornsfrø" (kan købes rigtig mange steder, og det er billigt!) når jeg mærker en irritation i underlivet. Det var noget min zoneterapeut foreslog, da hun åbenbart har behandlet mange kvinder med lignende symptomer. Det hjælper i hvert fald på symptomerne! Desuden har jeg droppet de mange dyre piller og holdet mig til to Omega 3-6-9 piller hver morgen og aften for bl.a. at styrke slimhinderne.
    Mht. Xylocain bruger jeg det meget sjældent - kun når jeg virkelig har ondt og ikke har tid til at slappe af med 10-15 minutters varmelampe eller varmepude. Jeg er til gengæld begyndt med et produkt som hedder "Multi-Gyn ActiGel" som man sprøjter op i skeden for at lette vaginalt ubehag. Det har virkelig hjulpet mig med de værste smerter, og letter svien og ubehag forholdsvist hurtigt. Kan virkelig kun tale godt om det produkt, så hvis du har de samme symptomer som jeg, så tjek det lige ud.
    Og én ting mere, brug kokosolie til glidecreme hvis I ikke bruger kondom, det er en smule antibakteriel og det hjælper meget psykisk at have det i baghovedet. Det er rigtig vigtigt ikke at være bekymret om de her ting ikke virker. Sæt din lid til det og vent på at det bliver bedre.

    Mvh. bruger1309
  • Hej
    Hun er jeg mand... og har derfor ikke de organer, der driller hos jer...
    Sex er mange ting... der er mange forskellige stillinger...
    Prøv om i der har problemerne, kn finde frem til om der er forskel på smerter efter de forskellige stillinger..
    Noget andet som kan driller.. betændelse ca 2 dage efter samleje.... med bakterier... Der er ganske vist manden, der "skubber" bakterierne ind.. men det er kvindens egne bakterier... og de kommer frem til skeden, pga at der tørres fremad efter afføring... der skal tørres bagud..
  • Hej , ved godt det er et stykke tid siden der sidst blev skrevet på denne tråd og jeg ved ikk om dette hjælper dig.. Jeg kan genkende hvert ord du skriver jeg har selv døjet med det i 3år og er selv 18. Og min læge har prøvet alt, så han sendte mig videre til en gnynækolog som mente det var blærekrampe jeg havde, og det skyldes formentlig en urinvejsinfektion som åbenbart ikke er det samme som blærebetændelse.. Hvis det er sådan du har ondt eller er øm i blæren samt urinrøret efter du har tisset, så er det man har tildens til at krympe sammen men det hjælper jo ligesom blæren til den får lov at krampe så i stedet ska man strække ud også anbefalede han at jeg evt skulle putte en varme dunk på i max 30 minutter om dagen. Så hvis du stadig døjer skulle du måske prøve at foreslå din læge om det evt kunne være det:) knus herfra
Log in eller Registrér for at kommentere.